Vibra lys - fup og fakta
Fra : Hans-Erik Larsen

Dato : 31-08-07 07:03

Hej NG.

Sikkerhed frem for alt. Derfor kigger jeg lidt på Vibra lys til familiens 3
MCer. Er der nogen her der har erfaringer med disse lys til MC. Er der nogle
"hager" ved lyset som en salgkampagne glemmer at oplyse.

http://www.vibra-lys.dk/index.htm

Er der nogen erfaringer "on the road" med lyset.

Med hævet venstre
Hans-Erik
VS1400

Fra : Special Motorcykler

Dato : 31-08-07 08:46

--
Special Motorcykler
Kaolinvej 12

"Hans-Erik Larsen" <1dxfw(a)@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3 MCer. Er der nogen her der har erfaringer med disse lys til MC. Er der
> nogle "hager" ved lyset som en salgkampagne glemmer at oplyse.

Ja!!

Det er ulovligt.
At de skriver "Opfylder godkendelseskravene med 4 EU godkendelser" er ikke
lig med godkendelse i DK.
Den har de ikke kunne få.!
Mon ikke de ville reklamere med det hvis det var tilfældet?

Mvh.Jan

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 31-08-07 08:58

"Special Motorcykler" <specialmc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lig med godkendelse i DK.
> Den har de ikke kunne få.!
> Mon ikke de ville reklamere med det hvis det var tilfældet?

Jeg forstår heller ikke hvorfor de overhovedet sælger det i Danmark, når det
ikke er lovligt at køre med på gaden. Gad vide om det overhovedet står nogle
steder i deres markedsføringsmateriale?

Mvh Anders

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-08-07 09:35

Flerbrugerkonto wrote:
> Jeg forstår heller ikke hvorfor de overhovedet sælger det i Danmark,
> når det ikke er lovligt at køre med på gaden.

Fordi det er lovligt at sælge det.

Og der er vel ikke nogen der er blevet knaldet for det endnu? Der findes jo
en del der hælder til teorien "så længe der ikke er faldet dom er det ikke
ulovligt".
Og til "men det er jo kun byretten. Landsretten vil komme til et andet
resultat." Og til "Højesteret vil utvivlsomt omstøde landsrettens kendelse."

Jeg mente jo også at det var ulovligt at køre med klaphjelm slået op. Da den
kun er godkendt i sammenklappet tilstand.
Men en tidligere mc-betjent siger at han har skrevet folk for det, men at
sagen blev henlagt af juristerne. Og at man som betjent ikke får at vide
hvorfor. Men at det som oftest er fordi "det vil være for svært at løfte
bevisbyrden". Så han kører, i sjældne tilfælde pga sikkerhedsaspekterne i
det, med åben klaphjelm.

Såe... hvis ikke man får en bøde for det, er det så ulovligt?

/jim

Fra : Ulvir

Dato : 31-08-07 09:46

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Såe... hvis ikke man får en bøde for det, er det så ulovligt?

Der bliver røget på næsten samtlige værtshuse i Thisted. Er det ulovligt?

Fra : Morten Dahl

Dato : 31-08-07 19:54

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message
> Flerbrugerkonto wrote:

> Jeg mente jo også at det var ulovligt at køre med klaphjelm slået op. Da
> den kun er godkendt i sammenklappet tilstand.

Vis mig lige en (BMW og SCHUBERT undtaget) af disse her klaphjelme, der er
godkendt som værende integralhjelm.

De er ALLE godkendt som åbne hjelme, og godt det samme.

For de 2 mærker undtaget, så har jeg endnu til gode at opleve en af denne
hjelmtype der kan klare en simpel test.

Hold hjelmen på låret, med bunden opad.

Slå hårdt på hagestykket, og skidtet flyver op!!

Så meget for den sikkerhed.

-
Morten Dahl

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 09:44

On Fri, 31 Aug 2007 09:46:13 +0200, Special Motorcykler wrote:

> Det er ulovligt.
> At de skriver "Opfylder godkendelseskravene med 4 EU godkendelser" er ikke
> lig med godkendelse i DK

H¿, ja de roder godkendelser sammen i et v¿k. Produktet er CE-m¿rket, men
det betyder jo blot at produktet, (som elektronik), ikke forstyrrer andre
elektronikprodukter, at det virker efter fabrikantens hensigt, (hvilket på
ingen måde g¸r brugen lovlig i alle sammenh¿nge), og produktionen, samt
funktionen er dokumenteret.

Sumarum, Du kan bruge det hjemme i garagen uden problemer, på landevejen er
det ulovligt.

Fra hjemmesiden:

"Kun en tåbe kan v¿re i tvivl om, at Vibra-Lys redder ¥LIV & LEMMER¡ "

Herlig neds¿ttende kommentar fra en der formodes at ville s¿lge et produkt
:-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-08-07 09:51

http://www.pacekeeper.dk/

Endnu et produkt der ikke n¿vner lovligheden med et eneste ord.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 31-08-07 11:12

> http://www.pacekeeper.dk/
>
> Endnu et produkt der ikke n¿vner lovligheden med et eneste ord.

Men de havde da vist solgt til politiets nye yamaha'er ?
Sådan lød det ihvertfald for et års tid siden .... (Det er praktisk for
betjent at kunne vinke med højre hånd uden at tabe fart ...)

Nogen der ved om betjentene kom ud og køre med det eller ej ?

Jeg kan ikke se at det skulle være farligere end en fartpilot i en bil - og
det er en af de features jeg nødig vil undvære der. På mc er det sjældent
jeg savner den, men på en 300km på tværs af landet onsdag aften kunne jeg
godt lige have brugt at kunne vippe lidt med fingrene på højre hånd og
skifte greb. Men ikke nok til at bruge 1000,- på det

/A

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-08-07 11:28

> Jeg kan ikke se at det skulle være farligere end en fartpilot i >en bil -

lige bortset fra, at man i en bil skal kunne slå den fra ved at bruge
kobling/bremse. Havde en ven som havde en gammel alfetta, som man kunne
fastlåse speederpositionen på med et håndtag, det skulle pilles væk for den
kunne synes.
Det er dog 8-9 år siden, som om man stadig skal ved jeg ikke.
Men har i øvrigt set den monteret på en politicykel til lukningen sidste år.

mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Robert Andersen

Dato : 31-08-07 11:53

> [...]
> kobling/bremse. Havde en ven som havde en gammel alfetta, som man kunne
> fastlåse speederpositionen på med et håndtag, det skulle pilles væk for

Forsvarets gamle mercedes GD har et håndtag man hiver ud drejer, så kan
gassen låses. En særdeles farlig anordning på trods af at det svjh kun er 49
diesel heste den har til de 1,9 ton..

/Robert - R1 '99

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 31-08-07 15:17

> Forsvarets gamle mercedes GD har et håndtag man hiver ud drejer, så kan
> gassen låses. En særdeles farlig anordning på trods af at det svjh kun er 49
> diesel heste den har til de 1,9 ton..

Ja, og mange MC'er kan over 250 km/t!!!

Der sidder et tilsvarende håndtag i/på alle kranbiler (civile og
militære) o.l.

Min pointe at noget ikke behøver være ulovligt blot fordi det er
monteret! Det omtalte håndtag i GD'en er beregnet til, hvis man er kørt
fast. Der er ligeledes at klistermærke lige over håndtaget for oplyser
om at det ikke må bruges under kørsel, ligesom det indgår i uddannelsen
på køretøjet! Bilen er typegodkendt med det håndtag i - og så har den
forresten hele 72 heste til 1875 kg

Vedr. vibra lys på at google det, så kommer der en del sider (også
erfaringer) frem..

Thore Jensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-08-07 11:56

Anders Majland wrote:

> Men de havde da vist solgt til politiets nye yamaha'er ?

"Vist" er jo altid godt at bruge i salgssammenhæng. Og man kan ikke sælge
noget til en motorcykel. Om de har solgt til enkeltstående mc-betjente eller
til Materiel-afdelingen, eller til
kontoret-for-afprøvning-af-skøre-dingenoter-mhp-senere-lovliggørelse melder
rygtet intet om. Jeg tror der er masser af politi og militærkøretøjer der
kører rundt med grej vi andre ikke har tilladelse til at køre rundt med.
Ellers vil jeg da fluks montere en 12-7'er på kølerhjelmen af Chrysleren. Så
kan det være man kan få folk til at humme sig lidt i morgentrafikken.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 31-08-07 13:25

> "Vist" er jo altid godt at bruge i salgssammenhæng. Og man kan ikke sælge
> noget til en motorcykel.

Læs "til" som "til brug på"

Men istedet for at hakke på mig så læs lige mit spørgsmål igen "Nogen der
ved om betjentene kom ud og køre med det eller ej ?"

Jeg erindrer kun en artikel (som jeg ikke kan huske hvor var fra) der
fortalte at politiet havde testet den danske og 2 udenlandske og valgt den
danske.

> eller til
> kontoret-for-afprøvning-af-skøre-dingenoter-mhp-senere-lovliggørelse
> melder rygtet intet om.

Det er nok ovenstående kontor der har set på den

> [...]
> fluks montere en 12-7'er på kølerhjelmen af Chrysleren. Så kan det være
> man kan få folk til at humme sig lidt i morgentrafikken.

Det blå blink må du ikke montere, men hvis du ellers har våbentilladelsen
iorden er der vel ikke noget i vejen for at smide en 12-7'er på taget
(Kølerhjelmen kan være problematisk i forhold til trafiksikkerhed - Store
solide kængurugitre er jo heller ikke tilladte længere )

/A

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 12:32

On Fri, 31 Aug 2007 12:11:38 +0200, Anders Majland wrote:

> Jeg kan ikke se at det skulle være farligere end en fartpilot i en bil -

Det kan jeg, for i bilen udløses fartpiloten ved enhver aktivering af
bremsen, (der er endog krav om minimum to uafhængige systemer).

Pace keeperen er hul i hovedet :-/

Fra : Helle

Dato : 31-08-07 10:03

> Det er ulovligt.

Er lidt underligt at der så reklameres i "Touring Nyt" for produktet, hvis
det ikke er lovligt at køre med.

Burde jo fjernes fra bladet, eller i hvert fald tydliggøre at det ikke
opfylder loven og at cyklen ikke kan synes med påmonteret VIBRA-lys.

Syntes ellers at VIBRA-ideen er en god ting.
Der er nok ingen tvivl om at "blafrende" lys, tiltrækker øjet mere end
stillestående lys.

Kender det lidt fra vindmøller.
Hvis man kigger ud i horisonten og ser en mølle, er det som regel en
roterende mølle som forstyrre synsindtrykket.

Stillestående møller opfattes ikke på samme måde.

Noget der flytter sig el. vibrere ses - også lys.

Helle

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-08-07 15:24

Efer at have læst tråden er der een ting der slår mig.

.... og det er hvor travlt allehånde skribenter har med at erklære
produktet ulovligt...

Der er vel ingen tvivl om at produktet ikke er til fare eller unødig
gene/ulempe for andre trafikanter (her tales om reel fare og gene - og
ikke om hvilke diverse skribneter kan drømme frem af deres egne neuroser
for at forsvare eget standpunkt)

Produktet overholder de forskrifter der er gældende for lys på
køretøjer.(den frekvens lyset svinger med)

Det er ikke en integreret del af lysgiveren (pære - lygteglas - parabol)
Derfor kan det ikke "E" mærkes (man kan heller ikke "E" mærke ledninger
anvendt til lygter)

Nuvel - hvor i består det ulovlige?

Foreligger der dom?
Foreligger der bøde?
Er der en paragraf der forbyder denne anordning i den nuværende udformning?

.... der er ikke lige noget at hænge hatten på vel?

!

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Henrik Mahler

Dato : 31-08-07 15:56

Nej,... og hvis der endeligt var,.... hvad så ?

Jeg tror jeg skal have den dims, ideen er god,..

Hellere levende end lovlig

Det skulle da være en ualmindelig nævne-nyttig
betjent der gav en bøde for sådan en anordning

Fra : Bjarne

Dato : 31-08-07 19:54

"J.C.Kløve" wrote:

> [...]
>
> Det er ikke en integreret del af lysgiveren (pære - lygteglas - parabol)
> Derfor kan det ikke "E" mærkes (man kan heller ikke "E" mærke ledninger

Detaljeforskrifter for køretøjer :

6.12 KØRELYS
6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge
andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Anvendes
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre
lygter til markering kan tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lys-
kontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet
køre-
lysautomatik.
(5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt
kørelys.

Punkt 5 udelukker kreative eksperimenter.

mvh,
Bjarne

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-08-07 21:14

Bjarne skrev:
> [...]

> (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt
> kørelys.
>
> Punkt 5 udelukker kreative eksperimenter.

jeg ser ikke noget i punkt 5 der kompromiterer VibraLys??

Forklar...

Jeg ser kun en forklaring på hvorfor der uddeles bøder til dem der kører
med kørelys og tågelygter tændt samtidigt :-/

Fra : Bjarne

Dato : 01-09-07 07:33

"J.C.Kløve" wrote:

> jeg ser ikke noget i punkt 5 der kompromiterer VibraLys??
>
> Forklar...

Der står ingenting i detaljeforskrifter for køretøjer, som tillader brug af
lys der vibrerer. Derfor er det ikke tilladt.

Kun tilladte eller påbudte lygter må anvendes.

mvh,
Bjarne

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-09-07 08:43

Bjarne skrev:

> [...]
> lys der vibrerer. Derfor er det ikke tilladt.
>
> Kun tilladte eller påbudte lygter må anvendes.

Nu "vibrerer" lyset reelt heller ikke - det ocilerer (eller hvordan man
nu staver det) og det gør det inden for de angivne grænser....

det er muligvis derfor flere har den ofattelse at det rent faktisk
ikke er muligt at se at det "vibrerer"

jeg har ikke lige nu tid til at finde den relevente frekvens
beskrivelse, men jeg vender frygteligt tilbage når jeg er færdig med at
køre MC - så skal jeg nok se om ikke jeg kan finde det relevente punkt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-07 11:38

On Fri, 31 Aug 2007 16:24:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Efer at have læst tråden er der een ting der slår mig.
>
> ... og det er hvor travlt allehånde skribenter har med at erklære
> produktet ulovligt...

Det er vel en rimelig oplysning et eller andet sted, Du har jo også dine
kæpheste

> [...]
> gene/ulempe for andre trafikanter (her tales om reel fare og gene - og
> ikke om hvilke diverse skribneter kan drømme frem af deres egne neuroser

Faktisk vil jeg mene at det er til fare:

1. Fordi at der ikke ér nogen "vibration" i lyset, dertil er en pæres
glødetråd alt for langsom. Du kan end ikke se et 50 Hz pulserende lys, (det
ville dælme også være grimt i en almindelig husinstalation), og her er
frekvensen højere.

2. For at "pulsere" afbrydes spændingen til pæren i korte perioder PWM,
dvs. ca. i en femtedel af tiden får pæren ingen strøm, deraf også længere
levetid på pæren. ALTSÅ, der er mindre lys med Vibra end uden Det er
ingen vel interesseret i.

3. Ergo, systemet er bluf, intet mindre, der er intet teknisk belæg for
funktionen.

> ... der er ikke lige noget at hænge hatten på vel?

Jo mon ikke :-/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-09-07 15:51

Orla Pedersen skrev ne kommentar til kløve
> On Fri, 31 Aug 2007 16:24:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

he he

Jo jo ...

Nu befatter jeg mig jo ikke med om funktionen giver kunden en merværdi,
eller endsige noget der vitterligt virker som påstået - men alene med
lovligheden.
og lovligt er det.

Men netop som du skriver, den frekvens det skal "blinke" (ocilere med)
for at være lovligt, mindsker den ønskede effekt (den vibrerende lygte),
og bidrager til "mindre lys".

Jeg har ikke set det "live" (hvad jeg ved af), så jeg er lidt luren ved
at udtale mig om effekten "på gaden".

Er der tale om en reel fare? Det skulle jeg ikke mene, og der vil
sikkert være større sikkerhed i at køre med gul/orange vest, placere sig
korrekt, køre defensivt og overholde hastighedsgrænserne, men det er jo
en helt anden snak.

ville jeg selv køre med vibre? næppe... (heller ikke om det så blev
foræreet mig ganske gratis )

--
Dun@nt der generelt ikke bliver overset (det er ihvertfald efterhånden
meget sjældent)

Fra : Ole

Dato : 01-09-07 20:01

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> ville dælme også være grimt i en almindelig husinstalation), og her er

Du kan ikke se lys der pulsere med en usymmetrisk duty cycle på 20 Hz `?

Ole M

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-07 21:38

On Sat, 01 Sep 2007 21:01:23 +0200, Ole wrote:

> Du kan ikke se lys der pulsere med en usymmetrisk duty cycle på 20 Hz `?

Fra en "fed" H4, eller anden lavspændings halogen glødetråd, nej det tror
jeg ikke på, ikke på afstand. Måske helt tæt på, og set i øjenkrogene, hvor
vi er mest følsomme for variationer.

Film havde også kun 20 billeder i sekundet førhen. :-/

Fra : Bjarne

Dato : 31-08-07 16:06

Hej

Vi har testet Vibra lys i vores klub: www.smcc.dk
Se testen, Vibra-Lys, montering, test og konklusion. :
http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 16:35

Cykler kørte også rundt i årevis med ulovlige (ikke godkendte) blinkende
lygter, som så senere blev godkendt. Vibra lys lyder som en god idé. Hvis
det er det, så brug det indtil det en gang bliver godkendt. Hvis det redder
liv, så brug det og red livet og betal så de 500kr i bøde, det er livet da
værd.

Poul B-H

Fra : Dr. Enduro

Dato : 31-08-07 19:52

Poul B-H skrev:
> [...]
> liv, så brug det og red livet og betal så de 500kr i bøde, det er livet da

Hørt! Det blev forresten også nævnt i indslaget om motorcyklister i God
aften Danmark for et par dage siden. Fik ikke fat i hvem den ældre af de
to fyre i studiet var, men han var vist nok fra Rådet for større
færdselssikkerhed? Han anbefalede det i hvert fald kraftigt.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Rene Joergensen

Dato : 31-08-07 20:14

Dr. Enduro <gætselv@mail.dk> wrote:

> [...]
> to fyre i studiet var, men han var vist nok fra Rådet for større
> færdselssikkerhed? Han anbefalede det i hvert fald kraftigt.

Ham til venstre var fra RFSFS, men ham den anden var bare et eller andet
tågehovede der var havde været kørt galt på MC.

--
-René

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-08-07 20:16

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> to fyre i studiet var, men han var vist nok fra Rådet for større
> færdselssikkerhed? Han anbefalede det i hvert fald kraftigt.

Nej, ham der anbefalede det var ham makkeren som havde knækket styret med
~150-250 km/t eller hvor stærkt det lige var.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : orum@it.dk

Dato : 01-09-07 06:56

On 31 Aug., 08:03, "Hans-Erik Larsen" <1dxfw(a)@mail.sonofon.dk>
wrote:
> Hej NG.
>

> Er der nogen erfaringer "on the road" med lyset.

JA,- jeg havde det monteret et par dage. Selve lysstyrken røg ca. 1/3
ned og blinkefunktionen kunne ikke ses på afstand - hvor det jo NETOP
er meningen det skal ses. God ide, men dårlig funktion.

Nu kører jeg som altid med langt lys på.

Mvh. Dan Ørum

Fra : Bjarne

Dato : 01-09-07 16:17

Hej

Jeg havde samme oplevelse, 1/3 mindre lys, og blinkeriet ses ikke på lidt
afstand.
Jeg kom til at slå det til i mørke, så kan man slet ikke orientere sig, men
det skal naturligvis også kun bruges i dagslys.

Bjarne
www.smccc.dk

Fra : CL

Dato : 01-09-07 14:13

Hans-Erik Larsen wrote:
> Hej NG.
>
> Sikkerhed frem for alt. Derfor kigger jeg lidt på Vibra lys til
> familiens 3 MCer.

Jeg vil påstå at du opnår det modsatte med den dims.
Den udsender mindre lys 21 w mod normalt 55w
og som alt andet lige vil gør dig mindre synlig
Skal du have noget som virker skal det være i stil med
det udryknings køretøjer bruger, noget der skiftevis tænder
og slukker for det lange lys samtidig med at nærlyset
brænder og med et interval på ca 500 gange i minutet.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Jan A Jensen

Dato : 02-09-07 10:12

"CL" <DD@DD.DD> skrev i en meddelelse

> [...]
> og slukker for det lange lys samtidig med at nærlyset
> brænder og med et interval på ca 500 gange i minutet.

Du har helt ret... For ret meget lyser lortet ikke.

Jeg kører i klub med et par stykker som har det monteret.. Og jeg var selv
sikker på jeg skulle ha' vibra lys på min mc. INDTIL jeg så det i funktion

Der er jo nærmest ikke lys i lygten... Og hvis man alligevel ikke kan se
lyset.. Så kan det jo blinke a h..... til uden det virker

--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk

Fra : Hekto

Dato : 03-09-07 12:23

Hans-Erik Larsen expressed precisely :
> [...]
> "hager" ved lyset som en salgkampagne glemmer at oplyse.
>
> http://www.vibra-lys.dk/index.htm
>
> Er der nogen erfaringer "on the road" med lyset.

Der er jo ikke mange der skriver om erfarringerne
med det!?

Jeg har haft det monteret i et par måneder nu.
Før kørte jeg med det lange lys om dagen, men det
er jo OGSÅ ulovligt ... uden at jeg nogensinde er
blevet stoppet af den grund!

Vibra-lys har tilsyneladende en effekt! Man kan
helt klart se bilister sidde og stirre ind i
lygten, når man kører forbi i kryds o.s.v. Indtil
nu har der ikke været nogen tilfælde af bilister
der har væltet ud foran mig, hvilket jævnligt
forekom med alm. nærlys.

Jeg bruger det også ved bykørsel i
lygtetændingstiden med godt resultat.

Det er korrekt at det ikke giver voldsomt meget
lys fra sig. I klart solskin bruger jeg derfor
stadig det lange lys - med vibra-lys slået til.
Det øger synligheden; men generer ikke da det
samlede lysudbytte jo er nedsat en del.

Det var let at installere - fulgte bare den
simple installationsvejledning. (Der er en simpel
og en noget mere omfattende) Det er let at slå
fra - tryk 3 gange på overhalingsblinket.

Min konklusion er at det stort set virker lige så
godt m.h.t. synlighed, som at køre med det lange
lys. Man har stadig muligheden mad det lange lys
i baghånden.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650