|
| Knæk af bolt - hvem kan fjerne stumpen? Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 30-08-07 12:46 |
|
Poster den lige her også, da min fornemmelse er, at dk.teknik.bil ikke har
så mange brugere
Hermed undskyldning for dobbeltpost, hvis der skulle blive brug for det c",)
Hej alle I venlige & hjælpsomme mennesker
Jeg er kommet til at knække en bolt.
Desværre er det den, der sidder for enden af krumtappen, og holder remhjulet
på plads.
Bilen er en Carina E 1.8 fra 97.
Hvem kan få stumpen ud i nærheden af Roskilde???
Ellers kan det vist nemt blive en dyrere operation ;-(
Se evt. billeder i dk.binaer.motor
Hilsen
Bo
| |
Gamle (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Gamle |
Dato : 30-08-07 16:50 |
|
Bo Rasmussen wrote:
> Poster den lige her også, da min fornemmelse er, at dk.teknik.bil
> ikke har så mange brugere
> Hermed undskyldning for dobbeltpost, hvis der skulle blive brug for
> det c",)
>
>
> Hej alle I venlige & hjælpsomme mennesker
>
>
> Jeg er kommet til at knække en bolt.
> Desværre er det den, der sidder for enden af krumtappen, og holder
> remhjulet på plads.
>
Der skal bare bores et modsat gevind. Når man derefter skruer en mindre bolt
i, vil den skrue den knækkede bolt ud. Det kan de fleste værksteder gøre.
Kan ikke koste mange håndører.
Mvh.
Torben
| |
Nicolai Mølgaard-And~ (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai Mølgaard-And~ |
Dato : 30-08-07 16:52 |
|
Det kan vel næppe være en hærdet bolt da den er knækket.
Du kan ikke selv komme af sted med at bore et hul i bolten, for derefter at
dreje den ud med en såkaldt "ornepik" Et spidst redskab du drejer modsat i
hullet for at kunne dreje stumpen ud.
Jeg bor ikke selv i nærheden af roskilde, og kan ikke råde dig mht.
ekspertise i den region.
Her ville jeg opsøge de sædvanlige motorfirmaer som chr. Sørensen, hvilken
du nok ikke kender.
Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen
Tilst
"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
news:46d6ad98$0$2494$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Poster den lige her også, da min fornemmelse er, at dk.teknik.bil ikke har
> så mange brugere
> Hermed undskyldning for dobbeltpost, hvis der skulle blive brug for det
> c",)
>
>
>
> Hej alle I venlige & hjælpsomme mennesker
>
>
> Jeg er kommet til at knække en bolt.
> Desværre er det den, der sidder for enden af krumtappen, og holder
> remhjulet
> på plads.
>
> Bilen er en Carina E 1.8 fra 97.
>
> Hvem kan få stumpen ud i nærheden af Roskilde???
> Ellers kan det vist nemt blive en dyrere operation ;-(
>
> Se evt. billeder i dk.binaer.motor
>
>
> Hilsen
> Bo
>
>
>
| |
Tau (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 30-08-07 17:21 |
|
"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
news:46d6ad98$0$2494$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Poster den lige her også, da min fornemmelse er, at dk.teknik.bil ikke har
> så mange brugere
> Hermed undskyldning for dobbeltpost, hvis der skulle blive brug for det
> c",)
>
>
>
> Hej alle I venlige & hjælpsomme mennesker
>
>
> Jeg er kommet til at knække en bolt.
> Desværre er det den, der sidder for enden af krumtappen, og holder
> remhjulet
> på plads.
>
> Bilen er en Carina E 1.8 fra 97.
>
> Hvem kan få stumpen ud i nærheden af Roskilde???
> Ellers kan det vist nemt blive en dyrere operation ;-(
>
> Se evt. billeder i dk.binaer.motor
>
>
> Hilsen
> Bo
>
>
Der findes et sæt vætktøj som minder om en (undskyld sprogert men det kaldes
de i daglig tale) ornepik, og er konisk. Du borer et hul i en given
størrelse og skruer ornepikken ind i hullet som så skal skrues link, hvorved
den bidder sig fast i skruen og forhåbentlig kan trækkes ud.
>
vh
Poul
| |
Uffe Ravn (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 30-08-07 20:08 |
|
Tau wrote:
>> Jeg er kommet til at knække en bolt.
>> Desværre er det den, der sidder for enden af krumtappen, og holder
>> remhjulet
>> på plads.
>>
>> Bilen er en Carina E 1.8 fra 97.
>>
>> Hvem kan få stumpen ud i nærheden af Roskilde???
>> Ellers kan det vist nemt blive en dyrere operation ;-(
> Der findes et sæt vætktøj som minder om en (undskyld sprogert men det
> kaldes de i daglig tale) ornepik, og er konisk. Du borer et hul i en
> given størrelse og skruer ornepikken ind i hullet som så skal skrues
> link, hvorved den bidder sig fast i skruen og forhåbentlig kan
> trækkes ud.
Alternativt har jeg nogle gange boret ind gennem centrum af bolten, først
med et tyndt bor, derefter med større og større bor. Til sidst kan bolten
ofte løsnes uden at rynkerne har taget skade.
Det er vigtigt at centrere den første boring.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Preben Riis Sørensen (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 30-08-07 20:22 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev
> Alternativt har jeg nogle gange boret ind gennem centrum af bolten, først
> med et tyndt bor, derefter med større og større bor. Til sidst kan bolten
> ofte løsnes uden at rynkerne har taget skade.
Nok ikke klogt at begynde selv. Det kunne nok let få en fagmand til at sige
at han ikke vil/kan overtage jobbet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Uffe Ravn (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 30-08-07 20:36 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev
>> Alternativt har jeg nogle gange boret ind gennem centrum af bolten,
>> først med et tyndt bor, derefter med større og større bor. Til sidst
>> kan bolten ofte løsnes uden at rynkerne har taget skade.
>
> Nok ikke klogt at begynde selv. Det kunne nok let få en fagmand til
> at sige at han ikke vil/kan overtage jobbet.
Man skal bestemt kende sine grænser.
Jeg har dog selv anvendt metoden mere end 20 gange.
På den anden side er jeg jo også uddannet fagmand
Mvh. Uffe Ravn
| |
Bo Rasmussen (30-08-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 30-08-07 22:48 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:46d71c01$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
>> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev
>>> Alternativt har jeg nogle gange boret ind gennem centrum af bolten,
>>> først med et tyndt bor, derefter med større og større bor. Til sidst
>>> kan bolten ofte løsnes uden at rynkerne har taget skade.
>>
>> Nok ikke klogt at begynde selv. Det kunne nok let få en fagmand til
>> at sige at han ikke vil/kan overtage jobbet.
>
> Man skal bestemt kende sine grænser.
Har skam også prøvet denne fremgangsmåde før med succes, men præcist lige
her, tør jeg ikke.
Mener da også, at overskriften på mit indlæg indikerer, at det er en
fagmand, jeg leder efter.
Bo
| |
Bo Rasmussen (31-08-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 31-08-07 08:52 |
|
> Nok ikke klogt at begynde selv. Det kunne nok let få en fagmand til at
> sige
> at han ikke vil/kan overtage jobbet.
Præcis
Det der bekymrer mig mest, er nok, at bolten knækkede, da jeg skruede den
ud.
Det vil sikkert give noget værre roderi, hvis jeg kom til at knække &
efterlade en stump
hærdet værktøj midt i bolt-stumpen.
Bo
| |
Hans Kjaergaard (31-08-2007)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 31-08-07 11:14 |
|
On Fri, 31 Aug 2007 09:52:25 +0200, "Bo Rasmussen"
<bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> wrote:
>> Nok ikke klogt at begynde selv. Det kunne nok let få en fagmand til at
>> sige
>> at han ikke vil/kan overtage jobbet.
>
>Præcis
>
>Det der bekymrer mig mest, er nok, at bolten knækkede, da jeg skruede den
>ud.
Skruede du den rigtige vej rund da du løsnede bolten ?
Den kunne jo være med venstre gevind ?
/Hans
| |
Bo Rasmussen (31-08-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 31-08-07 11:30 |
|
> Skruede du den rigtige vej rund da du løsnede bolten ?
> Den kunne jo være med venstre gevind ?
Ja, det gjorde jeg.
Der er i øvrigt heller ikke på noget tidspunkt blevet hældt loctite eller
andet klister i hullet.
Jeg har skiftet tandrem på den 3 gange, og mig bekendt er der ikke andre,
der har haft dene
skrue ude.
Det ender s'gu nok med at jeg opgiver, sætter en ny tandrem i, svejser
remhjulet fast og kører i
skidtet til remmen knækker
Bo
| |
alexbo (31-08-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-08-07 11:57 |
|
"Bo Rasmussen" skrev
> Det ender s'gu nok med at jeg opgiver, sætter en ny tandrem i, svejser
> remhjulet fast og kører i
> skidtet til remmen knækker
Ja det er en brugbar løsning, for øvrigt sidder hjulet så fast af sig selv
at
man kan sagtens lave en svejsning der kan fjernes ved næste tandremsskift.
Men inden du gør det skal du finde den første fejl.
Jeg har kigget på de billeder du har sendt og remskiven er todelt, du kan se
der er en inderdel og en yderdel og vulkanisering imellem.
Umiddelbart ser vulkaniseringen hel ud men det er ikke ualmindeligt at den
skrider og så slår remhjulet.
Pil remmen af og start bilen og find den fejl du startede med, det kan jo
være vandpumpen i sig selv.
Så ville jeg skift tandrem og svejse hjulet fast, hvis det er hjulet så
skift tandrem og hjul og svejs.
mvh
Alex Christensen
| |
Allan Kristensen (31-08-2007)
| Kommentar Fra : Allan Kristensen |
Dato : 31-08-07 18:10 |
|
"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
news:46d7ed3c$0$2079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Skruede du den rigtige vej rund da du løsnede bolten ?
>> Den kunne jo være med venstre gevind ?
>
> Ja, det gjorde jeg.
> Der er i øvrigt heller ikke på noget tidspunkt blevet hældt loctite eller
> andet klister i hullet.
> Jeg har skiftet tandrem på den 3 gange, og mig bekendt er der ikke andre,
> der har haft dene
> skrue ude.
>
> Det ender s'gu nok med at jeg opgiver, sætter en ny tandrem i, svejser
> remhjulet fast og kører i
> skidtet til remmen knækker
Jeg piller mange knækkede bolte ud på jobbet, og der plejer vi, med succes,
at svejse en møtrik på enden af bolten og kan så skrue stumpen ud, og det er
i emner der er noget dyrere end en bil motor, er bolten knækket lidt inde i
krumptappen, så "byg en lille spids" på bolten, så du har noget at sætte
møtrikken ind over når du svejser den.
| |
Bo Rasmussen (31-08-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 31-08-07 12:08 |
|
> Det er vigtigt at centrere den første boring.
En bekendt kom forbi, og kiggede på det og så lige så fortvivlet ud som mig.
Han gik og rugede lidt over det og udbrød så :
"Kender vi ikke en, der har en drejebænk?"
Der er nok rynker til at den gamle bolt kan skrues ind igen, og vi vil så
forsøge at få
boret et 3mm hul præcist i midten af den gamle bolt på drejebænken.
Så skrue bolten i, og bore 3mm hul i stumpen.
Derefter bore op til det er muligt at fjerne resterne.
Det kan da ikke ramme helt ved siden af eller hva' ??
Bo
| |
alexbo (31-08-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 31-08-07 13:47 |
|
"Bo Rasmussen" skrev
> Der er nok rynker til at den gamle bolt kan skrues ind igen, og vi vil så
> forsøge at få
> boret et 3mm hul præcist i midten af den gamle bolt på drejebænken.
> Så skrue bolten i, og bore 3mm hul i stumpen.
> Derefter bore op til det er muligt at fjerne resterne.
> Det kan da ikke ramme helt ved siden af eller hva' ??
Nej det lyder fornuftigt nok, det tager lang tid men resultatet kan blive
godt.
mvh
Alex Christensen
| |
Bo Rasmussen (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 04-09-07 14:02 |
|
"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
news:46d7f60f$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Det er vigtigt at centrere den første boring.
>
>
> En bekendt kom forbi, og kiggede på det og så lige så fortvivlet ud som
> mig.
> Han gik og rugede lidt over det og udbrød så :
>
> "Kender vi ikke en, der har en drejebænk?"
>
> Der er nok rynker til at den gamle bolt kan skrues ind igen, og vi vil så
> forsøge at få
> boret et 3mm hul præcist i midten af den gamle bolt på drejebænken.
> Så skrue bolten i, og bore 3mm hul i stumpen.
> Derefter bore op til det er muligt at fjerne resterne.
>
> Det kan da ikke ramme helt ved siden af eller hva' ??
>
>
> Bo
Operationen lykkedes - patienten overlevede c",)
Men FØJ hvor jeg syntes 11,5 mm-boret var tæt på gevindet.
Stor tak til alle for gode råd og hjælp
Bo
| |
Hans Paulin \(6310\) (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 04-09-07 23:02 |
|
Bo Rasmussen skrev:
> Operationen lykkedes - patienten overlevede c",)
Tillykke tillykke!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
|
|