nyt batteri, fik ikke nok syre med :( hvad~
Fra : S.G

Dato : 29-08-07 20:00

har lige købt nyt batteri til min kærestes mc.

Forhandler sagde at den 1 liter syre vi fik med var rigelig!

Nu har vi så hældt en liter på! Der mangler stadig en hel celle

Er der nogen der ved om vi bare kan købe noget mere syre imorgen og
smide på den sidste celle? Eller går det galt? Der er jo noget med man
kun må fylde efter med destilleret vand! Og vil sq ikke risikerer det
sprænger/sprudler eller noget!

Vi har ikke ladet på batteriet elelr noget, bare fyldt på og
konstanteret der mangler syre.!

Fra : Bjørn S

Dato : 29-08-07 20:23

>"S.G" <msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
>har lige købt nyt batteri til min kærestes mc.

>Forhandler sagde at den 1 liter syre vi fik med var rigelig!

>Nu har vi så hældt en liter på! Der mangler stadig en hel celle

Hvor meget har i så hældt på hver celle ?
Det skal jo kun lige over blypladerne, jeg ved ikke om 10 mm over er
passende, det skal i hvert fald ikke op til hullet for proppene.
Har i fyldt for meget på, må i se om i kan suge noget af det op med en
syrevægtsmåler.
1 liter lyder faktisk af en hel del hvis det er til et MC-batteri.
- og ja, det skal være syre, ikke destillert vand første gang.

--
/Bjørn

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-08-07 07:39

Bjørn S wrote:

> Hvor meget har i så hældt på hver celle ?

Der plejer at være nogle målestreger/markeringer udenpå batteriet som man
skal fylde op til.
Hvis det er et sort batteri så hold det op mod lyset, så kan du se om det
passer.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-07 20:49

On Wed, 29 Aug 2007 11:59:53 -0700, S.G wrote:

> Er der nogen der ved om vi bare kan købe noget mere syre imorgen og
> smide på den sidste celle?

Det kan Du, ingen problem, menæe, har Du overfyldt de andre celler ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-08-07 21:18

[...]

Sidst jeg købte et batteri, 14 Ah, skulle jeg kun bruge ca. 3/4 L syre.

Allan Bojesen

Fra : JBH

Dato : 31-08-07 04:11

[...]

Første gang et batteri fyldes er det meget vigtigt at man bruger batterisyre
hvor koncentrationen af syre er korrekt afstemt Man fylder op til
markeringen på batteriet. Fremover efterfyldes KUN med demineraliseret vand
da det kun er vandet som fordamper og ikke syren. Efterfyldes der med
batterisyre på et batteri som en gang har været fyldt op bliver
syrekoncentrationen for høj og batteriet ødelægges. Det demineraliserede
vand som bruges til efterfyldning må ikke være for gammelt eller have være
opbevaret i en metalbeholder da ion koncentrationen så bliver for stor, det
ødelægger også batteriet.

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-08-07 08:27

JBH skrev:

> Det demineraliserede vand som bruges til efterfyldning må
> ikke være for gammelt

Hvor gammelt må det være?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : JBH

Dato : 31-08-07 19:26

> Hvor gammelt må det være?

Det afhænger af hvor meget lys det udsættes for og om det opbevares i
tætsluttende beholdere.

http://www.exide.dk/pdf/dk/Popul%E6r%20Batterividen%20-%20Danmark.pdf

(side 10)

Vandkvalitet
- microSiemens

Almindeligt postevand er normalt på omkring 250 microSiemens.

Demineraliseret vand er fra 0-5 mS, men henstilles det i klare dunke vil det
med tiden stige så meget i mS-værdi, at det er uegnet til batteribrug. Dette
skyldes bakteriers udskilning af salte. Derfor rådes der til at benytte
farvede dunke eller mørke rum, hvis vandet skal henstå i længere tid.

Kommer vandet i berøring med metal, f.eks. haner, rør eller
påfyldningshoved, så stiger vandets værdi til 50-60 mS, og det er
uacceptabelt, idet vandet helst ikke må komme over 10 mS og aldrig over 20.

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-08-07 19:34

JBH skrev:

> Det afhænger af hvor meget lys det udsættes for og om det opbevares i
> tætsluttende beholdere.

Tak for en udførlig forklaring!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd