"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:46d7e1d3$0$5656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46d3459e$0$20846$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
http://jp.dk/indland/article1061333.ece
>
> Det undrer mig lidt, når jeg ser på kort 143 (DLS 2), at man kan ramme
> badstuerev ved at sejle sydpå fra industrihavnen mod indsejlingen til
> lystbådhavnen, for badstuerev ligger da syd for lystbådhavnen. Er der tale
> om farvandet inden for 6-meter kurven, mellem havneindløbene ,som kan være
> med lægt vand og en bavaria stikker vel 1,8- 2meter med sit spaderor. Jeg
> spørger fordi jeg jo selv kan komme i den samme situation og så gerne
> skulle være forberedt. mvh Niels F.
>
Der er desværre mange der overser de grønne bøjer, når der anduves fra syd.
Badstue rev ligger kun ca 60cm under vandoverfladen og består af sten. Syd
for revet helt med til Ceres stranden, er der egentligt dybt, men fyldt med
store sten, hvor nogle af dem er tørre ved lavvande.
Nedenstående en beretning fra førstehånd af vores sejlervenner :
TIL MEDLEMSBLADET FOR KORSØR SEJLKLUB OG KORSØR LYSTBÅDEHAVN.
Søndag d. 26 august skulle Tove og jeg en tur rundt havnen for at få lidt
frisk luft ved 2130 tiden. Efter varme sommerdage havde vi fået en hård og
kold vind fra NW.For enden af vores have så vi ude på vandet en grøn
lanterne, hvor der ikke skulle være grønne lanterner. En større sejlbåd, en
44 fods Bavaria viste det sig senere, sejlede for motor i cirkler lidt syd
for den inderste grønne afmærkning. Enten havde han mand over bord, eller
kunne ikke styre. Det viste sig at være det sidste. På mobiltelefonen
lykkedes det ikke at komme i forbindelse med vagthavende hos politiet i
Slagelse, hvorfor VTS, Trafik Storebælt (vagten på Storebæltsbroen) blev
alarmeret over VHF fra vores båd. VTS alarmerede videre SOK. Havaristen
kastede anker, men det holdt ikke i den voldsomme sø, og havaristen ramte
stensætningen ca 25 meter nord for den lille sandstrand ved Wormsvej. Trods
forsørg lykkedes det ikke at få havaristen hen mod sandstranden, men
agterenden blev ved hjælp af trosser holdt ud, så stævnen og ikke skibssiden
stod og bankede ind i stenene, hvor der var megen sø. Ca kl 2300 kom VTS
vagtbåd men returnerede, da den ikke kunne flyde ind til havaristen.
Trods den dramatiske oplevelse var den tyske besætning effektiv og fattet.
Deres gummibåd blev søsat mellem skib og stensætning ,og alt deres
personlige udstyr og værdifuldt grej blev under vanskelige forhold bragt
iland med hjælp fra tilstedeværende. Om aftenen sørgede Korsør Sejlklub for,
at de tyske havarister kunne indkvarteres i det nye klubhus, og restauranten
sørgede for vederlagsfri kaffe og smørrebrød til havaristerne.
Fire besætningsmedlemmer fra havaristen blev bjærget iland, og tre blev om
bord. Kl ca 0130 kom Falck fra Slagelse med en meget lille åben og lav båd,
der blev søsat i havnens slæbested. Det Maritime Hjemmeværn var i
mellemtiden blevet alarmeret, og en hjemmeværnskutter blev samtidig opankret
syd for Badstue Rev, ca 500 m fra havaristen. Under vanskelige forhold med
hård vind, sø og sydgående strøm begyndte den lille falckbåd at sejle en
slæbetrosse fra hjemmeværnskutteren ind til havaristen men måtte opgive, da
den bordfyldte, og det lykkedes den at bjærge sig selv ind til badebroen ved
sandstranden. Hjemmeværnskutterens gummibåd gjorde herefter et par gode
forsøg på at sejle en slæbetrosse ind til havaristen, men første forsøg
mislykkedes pga for kort trosse under de ugunstige vejrforhold, og da andet
forsøg med længere trosse var ved at lykkes, var der kommet meget vand ind i
havaristen, trods det at havnefogeden på et tidligt tidspunkt havde leveret
en lænsepumpe med strøm fra land. Ved et møde mellem havaristens skipper,
havnefogeden og undertegnede, besluttedes det ikke at slæbe havaristen af
grunden af frygt for, at den skulle synke ude til søs eller inde i havnen.
Kl ca 0400 blev hjemmeværnskutteren underrettet om at redningsaktionen
skulle afblæses. Ingen personer, hverken fra besætningen,
bjærghningsfartøjerne eller fra land kom til skade under de ofte dramatiske
forhold.
Næste morgen arrangerede havnefogeden en stor mobilkarn, der kunne klare 15
tons med 25 m udlæg, og over middag var havaristen ved dykkerhjælp og hjælp
fra tilstedeværende bragt på land.
Under hele aktionen, fra søndag aften hvor havnefogeden blev alarmeret, til
havaristen stod sikkert på land, udførte havnefoged John Klintskov et flot,
sikkert og professionelt arbejde, ligesom han ydede besætningen meget stor
hjælp på alle områder. Også lystbådehavnens grej og faciliteter var til stor
hjælp under og efter aktionen.
Ved en samtale med skipperen efter bjærgningen var opgivet, forklarede
skipperen, at han havde holdt ind i havneindsejlingens hvide fyrvinkel,
havde haft de grønne og røde sømærker på den rette side, men af uforklarlige
årsager var han drejet styrbord efter det sidste grønne sømærke. På Badstue
Rev havde roret ramt en sten eller grunden, og rorstammen blev bøjet og
havde sat sig fast. Skipperen forklarede også, at han var den eneste med
sejlerfaring om bord, og de øvrige seks, der var studrende på Berlin
Universitet, havde lige gennemgået et kursus på en sejlerskole, hvorefter de
havde lejet båden for en ferietur.
Marinehjemmeværnet gjorde en god indsats, men herudover var det en stor
skuffelse at konstatere et fuldstændigt utilstrækkeligt beredskab og en
utrolig lang alarmeringstid i en by med en så central beliggenhed midt i de
indre danske farvande. Og Flådestation Korsør var på intet tidspunkt
indblandet i redningsaktionen.
Bavariaen stikker ca. 1,6 med sin topedokøl.
Korsør Lystbådehavn er den havn jeg synes er sværest at anduve i mørke med
kraftig pålandsvind. Jeg vil foreslå, at natsejlere sejler ind i
trafikhavnen og afventer dagslys.
Bemærk, at de røde bøjer er placeret inde i den hvide fyrvinkel, men ikke er
til at se i mørke. De grønne bøjer står lige på kanten mellem den hvide og
grønne fyrvinkel.
--
Hilsen
Per