KWR wrote:
> Jo tak
> Har bestilt en dæktryksmåler, skulle have haft den i dag
> Problemet er, at jeg ikke som før i tiden kan bruge tankstationernes
> luftpumper. De har nu om dage en anden udformning , og den kan bare ikke
> bruges på min Z650'er.
Ok, på den måde... jeg tænkte at du måske ville have mulighed for at
kontrollere trykket, når du alligevel var inde og tanke på en langtur.
> Derfor må jeg bruge en billig og udmærket fodpumpe, som desværre ikke kan
> aflæses særlig præcist. Mit værksted siger 32 foran og 36 bag, hvilket jeg
> synes er ret højt, og derfor har jeg været lidt nervøs for at køre rundt
> med et måske endnu højere tryk ind i mellem.
32 og 36... psi - formoder jeg, det er 2,21 og 2,48 bar... afhængigt af
hvilke dæk der sidder på sådan en fætter, lyder det, måske i lidt højt, men
ikke helt åndsvagt (specielt ikke hvis du er "i den tunge ende" og/eller
ofte kører med bagage, så vægten komme op i "høj-tryks" området). Prøv evt
at finde andre kilder til trykket (hvis det er original størrelse dæk du
har på), fx. louis.de BikeDatabank (der dog ikke nødvendigvis er fejlfri).
Prøv også at søge lidt tibage i gruppen der var en tråd der hed noget
med "Dæktryk XJ 600" for ikke så længe siden - noget om hvordan dæk slides
ved forkert tryk og hvordan dækstørrelse og tryk hænger sammen.
Du kunne også høre dit værksted om de har opgivet et "varmt tryk" - normalt
angives tryk for kolde dæk, men man kan jo aldrig vide...
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk