/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorophængsbolt rustet fast
Fra : Erling Christensen


Dato : 27-08-07 16:45

Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
motorophængsbolt...?

Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
pillet af....

Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
og mellemstykket der er fra motoren til stillet...

Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
men intet sker....

De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
videre...

Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
fast....

Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs... Der
skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
stellet ikke tager skade....

Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
smække til med en mukker....

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

 
 
Rasmus (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 27-08-07 18:00

Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
news:3rr5d3p4rjf7rf7pc04gsv34pb23e92ukk@4ax.com:

> Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
> motorophængsbolt...?
>
> Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
> som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
> pillet af....
>
> Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
> og mellemstykket der er fra motoren til stillet...
>
> Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
> lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
> men intet sker....
>
> De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
> videre...
>
> Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
> nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
> endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
> fast....
>
> Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs... Der
> skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
> stellet ikke tager skade....
>
> Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
> smække til med en mukker....
>
> Mvh
>
> Erling Christensen
> Honda CBR600 F2 '93
> http://www.min-mc.dk
>

hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en,
med den store hammer.

HC (27-08-2007)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 27-08-07 18:30

Rasmus wrote:

> hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en,
> med den store hammer.

Worst case må man vel bore den ud :-/

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Jørgen E. (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen E.


Dato : 27-08-07 18:36


"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9999C16195911rwotdcspacedk@62.243.74.162...

Hej Rasmus (og andre)

prøv at kigge her :

http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html


Ole (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 27-08-07 19:08

Jørgen E. wrote:
>
> "Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9999C16195911rwotdcspacedk@62.243.74.162...
>
> Hej Rasmus (og andre)
>
> prøv at kigge her :
>
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Åhhh for pokker din hængerøv, find en anden gruppe
at ødelægge med dit netpoliti shit.
Det var sgu' da ingenting..suk...

Ole M

Erling Christensen (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 27-08-07 19:17

On 27 Aug 2007 17:00:14 GMT, Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote:

>>
>
>hvad med en stor dorn/et stykke aksel/rundjern, så du kan smække den en,
>med den store hammer.

Det har jeg prøvet nu, men den rokker sig ikke en mm. ud af stedet...

Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Steen Gruby (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-08-07 19:25

On Mon, 27 Aug 2007 20:16:30 +0200, Erling Christensen
<pointman@fabel.dk> wrote:

Hej Erling.
>
>Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
>ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
>skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads...
>
Så vidt jeg kan forstå er bolten korroderet fast i enten stellet eller
blokken - Det er ikke sjovt
Inden du starter boret, så varm bolten så meget op du kan med en
heathgun, og smelt stearin på samlingerne.
Stearin bliver tyndere end vand når det varmes op og reænger ind over
alt.
Lad det stå natten over og varm den så op igen.
Medens den er varm sætter du en luftnøgle på den og krydser fingrene



--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Erling Christensen (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 27-08-07 19:45

On Mon, 27 Aug 2007 20:25:27 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>On Mon, 27 Aug 2007 20:16:30 +0200, Erling Christensen
><pointman@fabel.dk> wrote:
>
>Hej Erling.
>>
>>Så det lader til, at jeg skal finde det store bor frem og bore bolten
>>ud... Ikke videre en let opgave, for det er en 10x80 mm bolt, og man
>>skal bore fra bolthoved siden da der ellers ikke er plads...
>>
>Så vidt jeg kan forstå er bolten korroderet fast i enten stellet eller
>blokken - Det er ikke sjovt
>Inden du starter boret, så varm bolten så meget op du kan med en
>heathgun, og smelt stearin på samlingerne.
>Stearin bliver tyndere end vand når det varmes op og reænger ind over
>alt.
>Lad det stå natten over og varm den så op igen.
>Medens den er varm sætter du en luftnøgle på den og krydser fingrene
>

Bolten går gennem et øje på blokken, men der øjet har et lidt større
diameter end bolten...

Som det ser ud, så er det i øjet på stellet som er ca. 1cm tykt + den
afstandskive på ca. 5mm, hvor det er rustet godt sammen...

Blokken er Alu, så man skal være lidt forsigtigt, da det jo ikke har
helt sammen styrke som Stål....

Jeg vil i morgen gå på jagt efter en blæselampe eller noget ligende
som jeg kan varme bolten op med.... Det værste er, at bolthovedet jo
sidder mod lakken, så varmer jeg den op risikere jeg og ødelægge
lakken helt.... men det må så være prisen for at få den ud...

En ny org. bolt tager desværre lang tid og skaffe, så jeg håber og
evt. kunne midlertidig erstatte den med anden bolt...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Steen Gruby (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-08-07 19:52

On Mon, 27 Aug 2007 20:45:28 +0200, Erling Christensen
<pointman@fabel.dk> wrote:

Hej Erling.
>
>Jeg vil i morgen gå på jagt efter en blæselampe eller noget ligende
>som jeg kan varme bolten op med.... Det værste er, at bolthovedet jo
>sidder mod lakken, så varmer jeg den op risikere jeg og ødelægge
>lakken helt.... men det må så være prisen for at få den ud...
>
netop derfor foreslår jeg varmluftblæseren.
Med den kan du varme godset op til stearins smeltepunkt uden at skade
lakken.
Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
værd inden du griber til håndgribeligheder
Luftnøglen plejer at have magt over det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Jacob Bager Jen~ (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 27-08-07 20:16

> Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
> værd inden du griber til håndgribeligheder
> Luftnøglen plejer at have magt over det.

Jeg er enig. Stearin er HELT fantastisk! Det har desuden et dejligt højt
smeltepunkt, så det ikke fordamper på stedet når man påfører det på noget
varmt, som f.eks. WD40 gør. Jeg prøvede en gang, og nu ryger ale knækkede
stearinlys og stumper i værkstedet!

Tålmodighed, varme, stearin og trykluftskralde. Det løsner ALT (næsten)

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Erling Christensen (28-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 28-08-07 12:50

On Mon, 27 Aug 2007 21:15:39 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>> Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed virker, men det er et forsøg
>> værd inden du griber til håndgribeligheder
>> Luftnøglen plejer at have magt over det.
>
>Jeg er enig. Stearin er HELT fantastisk! Det har desuden et dejligt højt
>smeltepunkt, så det ikke fordamper på stedet når man påfører det på noget
>varmt, som f.eks. WD40 gør. Jeg prøvede en gang, og nu ryger ale knækkede
>stearinlys og stumper i værkstedet!
>
>Tålmodighed, varme, stearin og trykluftskralde. Det løsner ALT (næsten)

Desværre så hjalp stearin og luftnøglen ikke, og opvarmning, afkøling
og opvarming + stearin + jernstang og mukker hjalp heller ikke....

Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
eneste udvej....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Nikolaj (29-08-2007)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 29-08-07 17:08

Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
news:vp28d356npfk8b0uck6l7tm1kfe0edhtnh@4ax.com:

> Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
> eneste udvej....

Lad være med at bore, du kan alligevel ikke holde center i bolten.

Du skal gøre således:
Bolter er 10mm tyk og så må bolthovedet enten være 14 eller 17 mm. Find en
stor møtrik med indvendig hul så stort at du kan sætte den ud over
bolthovedet. Svejs møtrikken fast. Nu har du en kæmpemøtrik at skrue på
samt en meget varm bolt. Brug så en møtriknøgle til trykluft, og skiftevis
spænd og løsne. Start med at spænde. Hvis dette ikke hjælper, så får du den
ikke ud på normal vis, og må gøre således:

Med en lille ligesliber til trykluft, så sliber du bolten væk på begge
sider af stellet, herefter kan man kile stellet ud over den lille rest af
bolt. Stumpen i motorblokken fås ud efter opvarmning med skærebrænder, men
ikke for meget.

Pas på med at banke med mukkert på bolten. Den bliver presset sammen og
tykkere af slagene, og du får den aldrig ud.

Hilsen Nikolaj

Erling Christensen (29-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 29-08-07 18:00

On Wed, 29 Aug 2007 16:08:28 +0000 (UTC), Nikolaj
<nikolaj@nikolaj.invalid> wrote:

>Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
>news:vp28d356npfk8b0uck6l7tm1kfe0edhtnh@4ax.com:
>
>> Den sidder som svejst fast.... Så nu er der vist kun udboring der er
>> eneste udvej....
>
>Lad være med at bore, du kan alligevel ikke holde center i bolten.
>
>Du skal gøre således:
>Bolter er 10mm tyk og så må bolthovedet enten være 14 eller 17 mm. Find en
>stor møtrik med indvendig hul så stort at du kan sætte den ud over
>bolthovedet. Svejs møtrikken fast. Nu har du en kæmpemøtrik at skrue på
>samt en meget varm bolt. Brug så en møtriknøgle til trykluft, og skiftevis
>spænd og løsne. Start med at spænde. Hvis dette ikke hjælper, så får du den
>ikke ud på normal vis, og må gøre således:
>
>Med en lille ligesliber til trykluft, så sliber du bolten væk på begge
>sider af stellet, herefter kan man kile stellet ud over den lille rest af
>bolt. Stumpen i motorblokken fås ud efter opvarmning med skærebrænder, men
>ikke for meget.
>
>Pas på med at banke med mukkert på bolten. Den bliver presset sammen og
>tykkere af slagene, og du får den aldrig ud.
>
>Hilsen Nikolaj

Jeg har nu boret såret/slebet bolt hoved af og boret den del der
sidder i stellet væk....

Det var ikke helt muligt og centere boret, men faktisk så har jeg
alligevel undgået og beskadige stellet særligt meget....

Når motoren skal ud, skal jeg nu blot trække den en smule til den ene
side, og så er den fri, så resten resten af bolten sidder i
motorophænget i motoren...

Nu hvor jeg har fået bolten næsten væk fra stellet, så kan jeg godt
se, at der ikke har været ret mange andre muligheder.... Den
simpelthen rustet så grundigt sammen med motorblokken, at resten også
kun kan bores ud...

Stellet skal lige pusses lidt af, og behandles med en grunder og lidt
maling bagefter... Senere vil jeg splitte det hele ad og få stellet
renset og behandlet for rust og malet igen.... En masse arbejde, men
jeg er nu glad for min gamle racer, og så har man jo lidt og lave i
vinterperioden
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Ole (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 27-08-07 19:19

Erling Christensen wrote:
> Nogen gode tips til hvordan man får løsnet en fastgroet
> motorophængsbolt...?
>
> Jeg startede med og få møtrikken rundet... Den var simpelthen så blød
> som smør... Men den fik jeg efter lidt bøvl delt i mindre stykker og
> pillet af....
>
> Men konstatere nu, at bolten simpelthen er rustet sammen med stellet
> og mellemstykket der er fra motoren til stillet...
>
> Jeg har sprøjet godt med WD40 på i mange omgang og prøvet med
> lufttryks møtriksspænder... Skruet en anden møtrik på og banket løs...
> men intet sker....
>
> De andre ophængsbolte har jeg fået kontrolleret og de løsnede sig uden
> videre...
>
> Jeg pillede lige sides motorhængsbolt ud og konstatere, at den godt
> nok hellere ikke var videre ren og rustfri at se på... den den var
> endten smurt med fedt eller fugt af en art har holdt den fra og gro
> fast....
>
> Så... hvordan pokker får den denne irriterende bolt banket løs... Der
> skal en nyt til alligevel, så lidt vold må der godt udøves, bare
> stellet ikke tager skade....
>
> Desværre, at sidder oliekøler/dækslet i vejen så man ikke bare kan
> smække til med en mukker....
>
> Mvh
>
> Erling Christensen
> Honda CBR600 F2 '93
> http://www.min-mc.dk

Prøv om du kan låne en mofo loddekolbe alla dem man lodder
tagrender med, gerne 500 watt.
Varm bolthovdet op, gerne 20-30 minutter eller mere, lad det køle af,
efter et par timer, samme tur, fidusen er at knuse materialet
(rusten) så der bliver plads til feks. WD40, lad det sidde
et par timer og prøv at løsne bolten, ikke bløde bevægelser,
det kan hive hovdet af.

Det bedste ville være en god brænder der kunne gøre bolten
næsten rødglødende, men du vil næppe havde plads til det.

Ole M

Arne Lorenzen (28-08-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 28-08-07 18:58

Ole skrev den 27 aug 2007 i
news:46d31595$0$25398$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

Hey Ole (og selvfølgelig også andre) - check lige her
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste