Efterladte til biltyv kræver erstatning
Fra : JBH

Dato : 27-08-07 21:06

Der er åbenbart ingen grænser for hvad den snotskovl vil gøre i forsøget på
at retfærdiggøre sin kriminelle søns handling.....

http://ekstrabladet.dk/112/article331544.ece

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-08-07 21:39

> Der er åbenbart ingen grænser for hvad den snotskovl vil gøre i forsøget
> på at retfærdiggøre sin kriminelle søns handling.....

ja trist...

Fra : Jens

Dato : 27-08-07 21:39

JBH <Skodkontoen@hotmail.com> wrote:

> http://ekstrabladet.dk/112/article331544.ece

Uanset hvad du mener om dén sag, er det off-topic i denne gruppe. Prøv i
dk.videnskab.jura
--

Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-08-07 22:07

JBH skriver:

> Der er åbenbart ingen grænser for hvad den snotskovl vil gøre i forsøget på
> at retfærdiggøre sin kriminelle søns handling.....
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article331544.ece

Han må godtnok have en dårlig smag i munden efter den opdragelse han
ikke gav sin søn....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 28-08-07 15:23

Den 27-08-2007, skrev Klaus D. Mikkelsen:
> JBH skriver:

> Han må godtnok have en dårlig smag i munden efter den opdragelse han
> ikke gav sin søn....
>
> Klaus

Smukt, og simpelt, udtrykt!
Kai

Fra : Møller

Dato : 28-08-07 15:43

Fister Løgsovs skrev:

> Smukt, og simpelt, udtrykt!
> Kai

Det var måske p.g.a. den opdragelse han har fået;-(

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-07 17:23

> Han må godtnok have en dårlig smag i munden efter den opdragelse han
> ikke gav sin søn....

Han er som hans søn var; uden samvittighed og uden for pædagogisk
rækkevidde.

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 17:36

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse

> Han er som hans søn var; uden samvittighed og uden for pædagogisk
> rækkevidde.

Jeg vil på ingen måde forsvare biltyvene. Men Tilstsagen er også et eksempel
på en meget grov adfærd hos de involverede betjente. Ifølge adskillige
øjenvidner var politifolkene på ingen måde truet og den måde som den ene
betjent henrettede den ene af tyvene på ved at skyde ned gennem taget på
bilen var efter min bedste vurdering langt over stregen og en helt
unødvendig likvidering. Selv i denne gruppe går man vel ikke ind for
dødsstraf for biltyveri? Og vel slet ikke uden rettergang?

Jeg bliver sikkert slagtet nu, så jeg vil lige gentage, at jeg ikke vil
forsvare lømlernes handlinger. Men jeg vil sgu heller ikke have at politiet,
som lovligt bærer skydevåben, render rundt og plaffer folk ned bare fordi de
har en dårlig dag.

Martin

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 17:50

"Martin Bak" skrev

> Men jeg vil sgu heller ikke have at politiet, som lovligt bærer
> skydevåben, render rundt og plaffer folk ned bare fordi de har en dårlig
> dag.

Næh, det er der vel ingen der vil, men du ved altså at det var det der
skete.

Du må så være et af vidnerne der så det hele, kunne du ikke fortælle os hvad
der skete, det er første gang jeg hører om at der var nogen vidner.

Jeg har fået opfattelsen af at der kun var politiet og rockerne/biltyvene
til stede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 18:18

> [...]
>
> Du må så være et af vidnerne der så det hele, kunne du ikke fortælle os
> hvad der skete, det er første gang jeg hører om at der var nogen vidner.

Nej, jeg var ikke vidne til episoden. Men jeg har set mange rekonstruktioner
af forløbet.

> Jeg har fået opfattelsen af at der kun var politiet og rockerne/biltyvene
> til stede.

Ja, på gaden var der vist ikke andre. Men episoden fandt sted i et
beboelseskvarter i flere etager, og flere helt uvildige vidner har
uafhængigt af hinanden beskrevet hvordan forløbet oplevedes af dem fra deres
vinduer. Deres forklaringer er meget langt fra betjentenes.

Martin

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 28-08-07 18:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

>Nej, jeg var ikke vidne til episoden. Men jeg har set mange rekonstruktioner
>af forløbet.

Blot nysgerrig - var der nogle "vidner" til steder i de
rekonstruktioner ?

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-07 18:29

jan@bygteknik.dk skriver:

> Blot nysgerrig - var der nogle "vidner" til steder i de
> rekonstruktioner ?

Martin er vidst lidt "rundt på taget" i denne debat....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-07 18:27

Martin Bak skriver:

> [...]
> uafhængigt af hinanden beskrevet hvordan forløbet oplevedes af dem fra deres
> vinduer. Deres forklaringer er meget langt fra betjentenes.

Tilst sagen ?
Beboelseskvarter ?
Skud ned gennem tag ?

Øøøøøh...... Sidst jeg var forbi anelystparken i Tilt var de fleste
"huse" nu store bygninger så som Bilka, Bauhaus og "Elmutanten".

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 18:39

> [...]
>
> Øøøøøh...... Sidst jeg var forbi anelystparken i Tilt var de fleste
> "huse" nu store bygninger så som Bilka, Bauhaus og "Elmutanten".

hmm. Forveksler jeg 2 sager? Sagen jeg refererer til var den, hvor
betjentene angiveligt skulle have følt sig truet af biltyvene som de
fornemmede ville klemme dem mod nogle parkerede biler. En betjent springer
op på motorhjelmen af tyvenes bil (stadig efter betjentenes udsagn) og da
føreren speeder motoren op føler han sig truet og føreren af bilen bliver
dræbt af adskillige skud affyret ned gennem bilens tag (såvidt jeg husker
affyret af den på jorden stående betjent)
Betjentenes udsagn er blevet modsagt af flere øjenvidner, der overværede
episoden fra deres vinduer i en etageejendom.

Taler vi ikke om den samme sag?

Martin

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 18:48

On Tue, 28 Aug 2007 19:38:34 +0200, Martin Bak wrote:

> Taler vi ikke om den samme sag?

Nej, det er ikke samme sag.
Den du snakker om er en enkelt biltyv inde i en storby, hvor der bor
mennesker i husene.
I Tilst var det flere store biler, der blev brugt som rambukke bl.a. til
at smadre de politibiler, der var i vejen. Det var nat, svjh snevejr og
der var ingen andre tilstede end rockere og politi.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 18:49

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at smadre de politibiler, der var i vejen. Det var nat, svjh snevejr og
> der var ingen andre tilstede end rockere og politi.

Ok.. My bad. Tak for opklaringen.

Martin

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-07 19:53

.. Det var nat, svjh snevejr og

> Ok.. My bad. Tak for opklaringen.

Derfor er han et ynkeligt fjols, som forsøger at lukrer på hans ynkelige
søns død. Lad det ikke lykkes for ham, det tjener hverken hans søn el.
retsbevidstheden!!!!.:

Fra : Brian

Dato : 28-08-07 20:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Derfor er han et ynkeligt fjols, som forsøger at lukrer på hans
> ynkelige søns død. Lad det ikke lykkes for ham, det tjener hverken
> hans søn el. retsbevidstheden!!!!.:

Nu er du nok lidt hårdere i tonen, end jeg vil være overfor en forælder der
har mistet et barn, men jeg er ikke helt uenig.

Lidt et sidespor, men jeg hørte igår at familien der mistede en 2 årig
(påkørsel bagfra og bil der brød i brand) fik lov at "beholde" den
erstatning på 150.000,- de oprindelig var tilkendt. Den slags erstatninger
synes jeg ærlig talt, er lidt af en glidebane. Måske vi kommer til at se
mere af den slags i fremtiden.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-07 20:53

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:46d477aa$0$90276

> Lidt et sidespor, men jeg hørte igår at familien der mistede en 2 årig
> (påkørsel bagfra og bil der brød i brand) fik lov at "beholde" den
> erstatning på 150.000,- de oprindelig var tilkendt.
..
Læste det, og kender sagen, det skete "lige om hjørnet". Og ifht det
referede var det rimeligt. Hvorfor ikke?, det var oplagt manslaughter, og
kun et sprgs om et forsik. selskab der ville undgå at slippe.for den slags
erstatninger

Fra : Brian

Dato : 28-08-07 21:10

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> referede var det rimeligt. Hvorfor ikke?, det var oplagt
> manslaughter, og kun et sprgs om et forsik. selskab der ville undgå

Jeg synes den slags erstatninger er ligegyldige grænsende til ulækre.
Begynder man på det, vil beløbene kun blive højere og højere.

Alle der er har mistet et familiemedlem i den slags ulykker, ved at den
slags erstatninger ingen forskel vil gøre - så hvorfor overhovedet bevæge
sig ud af den sti ?

Ja, jeg ved godt at det lyder koldt og kynisk...

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 21:25

On Tue, 28 Aug 2007 22:10:15 +0200, Brian wrote:

> [...]
> sig ud af den sti ?
>
> Ja, jeg ved godt at det lyder koldt og kynisk...

Men du har evigt ret.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-07 23:49

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> [...]
> bevæge sig ud af den sti ?

> Ja, jeg ved godt at det lyder koldt og kynisk...

For nogen handler det måske nok om at få dækket nogen af de udgifter der er
i forbindelse med sådan et dødsfald - begravelse, psykologhjælp, tabt
arbejdsfortjeneste osv.

Fra : Leonard

Dato : 29-08-07 07:43

On 28 Aug 2007 22:48:35 GMT, Henrik Stidsen wrote:

> For nogen handler det måske nok om at få dækket nogen af de udgifter der er
> i forbindelse med sådan et dødsfald - begravelse, psykologhjælp, tabt
> arbejdsfortjeneste osv.

Hvis det er tilfældet, så er det meget rimeligt, men det tror jeg ikke
det er når der tales om erstatning, der tilkendes af en domstol.

Fra : Brian

Dato : 29-08-07 15:59

Henrik Stidsen wrote:

> For nogen handler det måske nok om at få dækket nogen af de udgifter
> der er i forbindelse med sådan et dødsfald - begravelse,
> psykologhjælp, tabt arbejdsfortjeneste osv.

Begravelse klarer forsikringen, og psykologhjælp får man tilbudt efter den
slags ulykker - både som offer og efterladt.

Tabt arbejdsfortjeneste tror jeg man får svært ved, da man jo så "bare" skal
melde sig syg. Den situation har de fleste arbejdspladser jo forståelse for.

Så vidt jeg husker, blev den omtalte erstatning udbetalt for svie og smerte.

/Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 29-08-07 20:57

> Begravelse klarer forsikringen, og psykologhjælp får man tilbudt efter den
> slags ulykker - både som offer og efterladt.

Meget forenklet og ikke helt rigtigt. Der er ingen automatik i
hjælpen, -modsat hvad mange tror.
--
Martin
...der har begravet sin eneste søn uden tilbud om hjælp udover den kommunale

Fra : Brian

Dato : 29-08-07 21:31

Martin Bak wrote:

> Meget forenklet og ikke helt rigtigt. Der er ingen automatik i
> hjælpen, -modsat hvad mange tror.

Okay - jeg oplevede det anderledes da jeg selv kom rigtig galt afsted i
trafikken, og da jeg mistede en lillebror. I begge tilfælde fik min nærmeste
familie, og jeg selv, tilbudt psykologhjælp.

Der må være forskel fra kommune til kommune, hvordan de håndterer den slags.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-07 16:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Meget forenklet og ikke helt rigtigt. Der er ingen automatik i
> hjælpen, -modsat hvad mange tror.

Jeg fik tilbudt rådgivning og hjælp efter at jeg havde anmeldt at nogen
havde stukket en skruetrækker i låsen på min bil. Det stod i den kvittering
jeg fik fra Politiet, en besked om hvor jeg kunne henvende mig. Så det sker
ret automatisk når Politiet er indblandet i hvert fald.

> (selvom det ikke var en trafikal hændelse, så var det dog en pludselig
> begivenhed)

Det kan godt være derfor - det er vist kun ved sager hvor politiet er
indblandet at der automatisk tilbydes hjælp.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-07 17:39

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sker
> ret automatisk når Politiet er indblandet i hvert fald.

Det er en joke, -ikke? Har du fået tilbudt krisehjælp fordi nogen har
stukket en skruetrækker i låsen på din bil????

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-07 17:43

> Det er en joke, -ikke? Har du fået tilbudt krisehjælp fordi nogen har
> stukket en skruetrækker i låsen på din bil????

Standardformulering på anmeldelseskvittering med oplysning om hvordan man
får offerrådgivning.

Fra : Kate

Dato : 31-08-07 17:27

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Meget forenklet og ikke helt rigtigt. Der er ingen automatik i
> hjælpen, -modsat hvad mange tror.

Det er den ikke nej, og hvis man ikke "svinger" med den psykolog man
får tildelt så skal man selv betale for en anden.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 28-08-07 18:49

Martin Bak wrote:

> [...]
> Betjentenes udsagn er blevet modsagt af flere øjenvidner, der overværede
> episoden fra deres vinduer i en etageejendom.

Nej, du taler om sagen fra Kbh's NV-kvarter.

/Lars

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-08-07 18:59

> Taler vi ikke om den samme sag?

Nix, du mener vist den der sag i kbh NV
http://ekstrabladet.dk/112/article219092.ece

/tue

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-08-07 19:00

Nygaard (4330) wrote:

> Nix, du mener vist den der sag i kbh NV
> http://ekstrabladet.dk/112/article219092.ece
>
> /tue

tjaa - lidt bagefter som sædvanlig

/tue

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 28-08-07 18:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

>Ifølge adskillige øjenvidner ...

som er ... de andre varylere ??

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-07 23:47

> [...]
> betjent henrettede den ene af tyvene på ved at skyde ned gennem taget på
> bilen var efter min bedste vurdering langt over stregen og en helt

Den er også et klart eksempel på hvor svært det er at sætte sig ind i
hvordan en given situation har været opfattet af en anden person. Betjenten
kan sagtens i situationen have været dødsensræd (og det har måske været
selvforstærkende) mens en der f.eks. havde set det hele fra en helikopter
ville mene det var en fredelig situation.

Fra : claus b. p.

Dato : 30-08-07 11:12

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
> forsvare lømlernes handlinger. Men jeg vil sgu heller ikke have at
> politiet, som lovligt bærer skydevåben, render rundt og plaffer folk ned

Jeg kan forestille mig at der må være en ganske voldsom ophobning af
adrenalin hos en person der har deltaget et par timer i en jagt på nogle
hensynsløse lømler der ikke går ad vejen for at puffe til hvad- og
hvemsomhelst med store firehjulstrækkere. Selv for mennesker der har en
uddannelse i at holde hovedet koldt. På et tidspunkt skal det bare
stoppes...
Jeg har tidligere udtrykt at biltyve der udsætter andre for overhængende
livsfare skal stoppes, uanset midlerne!
Når det er sagt, så tror jeg ikke på den med de skydegale betjente. Når man
får udleveret et dødbringende våben vil det ubetinget medføre en
selvransagelse, og nogle tanker om hvad det kan risikere at medføre. Om ikke
andet så i forbindelse med ens egen situation og karriere, men også for de
eventuelle ofre.
Men selvfølgelig kan sund dømmekraft svigte, og situationer vurderes
forkert, så det er absolut fair at alle episoder hvor myndighederne har
brugt våben, undersøges af uvildige, og evalueres grundigt af de
involverede, så man kan sætte ind med retningslinier og uddannelse hvis
situationen ikke har været klaret optimalt. Grundlæggende skal der
selvfølgelig ikke bruges mere magt end overhovedet nødvendigt, men det ville
da ikke gøre noget hvis skruppelløse bil- og rambuktyve var klar over at de
risikerer andet og mere end 3 måneders betinget hæfte.

/Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-07 08:07

On 27 Aug., 22:06, "JBH" <Skodkont...@hotmail.com> wrote:
> Der er åbenbart ingen grænser for hvad den snotskovl vil gøre i forsøget på
> at retfærdiggøre sin kriminelle søns handling.....
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article331544.ece

Jeg stort set ikke føle nogen særlig medfølelse med familien efter at
faren til den ene dræbte i så lang tid har frosøgt at svine
politifolkene til gennem artikler, hjemmesider og lign.
Hvis man stjæler en bil og bagefter vil bruge den som våben til at
slippe væk må man forvente en alvorlig reaktion fra politiet.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-07 08:16

On 28 Aug., 19:17, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> uafhængigt af hinanden beskrevet hvordan forløbet oplevedes af dem fra deres
> vinduer. Deres forklaringer er meget langt fra betjentenes.

Nej, det var et øde butikscenter/industrikvarter i en snestorm.
Vidner placeret længere væk end 200 m ville intet kunne se.