Anders Majland wrote:
>> Jeg har dog lige ændret planen til at jeg vil købe 6 mm samlere, og lave
>> nogle "samlebøsninger" af noget 6 mm slange (indv) for ikke at hindre
>> flowet mere end højest nødvendigt.
>
> Du har ikke behov for meget flow på slangen fra en loobman, medmindre du
> vil efterlade et spor på vejen du kan følge hjem igen
Men det bliver
> nok lidt dyrt i olie ...
Ja, men man kan nu købe meget olie for den pris en GPS koster - forudsat at
man kun vil bruge "find hjem"-funktionen :)
> Spøg til side ...
okay...
> Ideen med lobman'en er at man smide en sjat olie ned i slangen og den så
> "langsomt" drypper ud på kæden. I princippet kan du jo så godt have et
> "tykt vandrør" det meste af vejen for at have et tyndt det sidste stykke
> som flow begrænser.
Det er faktisk det jeg vil - når jeg trykker på flasken, skal der hurtigst
mulige løbe en sjat olie ned og lægge sig "i kø" ved "smørehovedet", for
derefter at dryppe stille og roligt ud.
> Men jeg er ikke sikker på at du opnår det du vil med en tykkere slange.
> Jeg tror nærmere at den større overfalde i slangen vil gøre at en større
> mængde olie blive hængende længe i slangen og så først drypper ud længe
> efter at du har parkeret.
Kan godt være at jeg ikke fik forklaret ideen helt præcist; den oprindelige
slange er 4 mm indvendigt, og den størrelse vil jeg bevare gennem hele
systemet ned til "smørehovedet" (hverken mere eller mindre). Slangesamlerne
til 6 mm slange har er også 4 mm indvendigt, og det er udelukkende i
samlingerne at jeg vil brug 6 mm slange som "samlemuffe" (hvis jeg da ikke
kan møve den oprindelige slange ud over 6 mm samlestykkerne).
Min plan er at der, så langt nede i systemet som muligt, skal være
en "installation", bestående at bl.a. en "vandlås" med et lille "lokalt
oliedepot", der frigiver olien, så snart der begynder at løbe olie fra
flasken ved styrret (pga. trykket i den første del af systemet).
Det "lokale oliedepot" levere olien til en slange der også har frit
luftindtag, og derved ikke danner (under)tryk -> olien når hurtigt ned til
smørehovedet. "installationen" skal desuden være lavet sådan at den ikke
kan levere olie til smørehovedet, når cyklen står på sidestøttebenet (pga.
hældningen løber olien tilbage i systemet). Det eneste der kan få det
system til at dryppe olie ved parkering er, hvis der går for kort tid fra
jeg trykker på flasken, til jeg parkere cyklen... tror jeg... det bliver
jeg meget klogere på i løbet af weekenden...
> På min xt'er har jeg en mccoi og på todo'en for xtz'en står ombygning fra
> loobman til en mccoi og med smøring på fortandhjulet (god fart på en
> grusvej med løs grus og det overlever ikke længe ved baghjulet ) Det er
> imho den rigtige løsning med en pumpe der kan dosere præcist og den skal
> så sidde med kortest muligt slange vej til påføren (der nemt kan blive
> mccoi'en - den er imho bedre end scootoilers dual injector hvor
> skumgummiet i den fryser til om vinteren og stopper flowet)
Jeg har også tænkt på "noget med en pumpe", men det bliver først når/hvis
min nuværende idé ikke virker. Jeg beholder smøringen på bagtandhjulet,
hvilket jeg ikke har oplevet problemer med (men jeg holder mig også på "de
gode veje")
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk