Prøveplader til uindreg. traktor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-07 09:26

Hej NG.

Jeg køber måske en traktor her senere på ugen.
Den er ikke indreg. nu og jeg regner med at køre den hjem da det er
lige under 20 km ad små veje.
Er der nogen som kan fortælle mig om jeg bør leje prøveplader for en
sikkerhedsskyld ?
Hvordan med ansvarsforsikring ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor gerne med

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 20-08-07 15:11

[...]

Du kan godt leje prøveplader til en sådan traktor. Den er så
ansvarsforsikret via prøvepladen.
Nu ved jeg ikke om du er landmand eller skovejer. Hvis ikke, så kan det
været ret dyrt at eje en traktor der skal ud at køre på landevejen.
Hvis ikke du er landmand, så skal traktoren være indregistreret med rød kant
på nummerpladen. Bemærk lige, at vægtafgiften er urimelig høj for en
traktor. Forsikringspræmien er heller ikke helt billig.
Er du landmand, så kan du køre med den som uregistreret. Altså uden plade
eller som godkendt med sort kant på nummerpladen. I begge tilfælde skal
traktoren være forsikret.
Der er der ret skrappe regler for hvad en uregistreret og en registreret
traktor må bruges til.
Hilsen Matthias

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-08-07 17:26

[...]

Tjaaa det er ikke lovligt, men jeg kørte min hjem, ad de små veje fra Rold
til Randers, på med en trekant og så afsted en onsdag aften hvor der var
bold i fjerneren, jeg mødt 2 biler på vejen.

Stef

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 09:16

On 20 Aug., 16:10, "Matthias H Matthiessen"
<matthiessenS...@dioder.dk> wrote:
> [...]
> på nummerpladen. Bemærk lige, at vægtafgiften er urimelig høj for en
> traktor. Forsikringspræmien er heller ikke helt billig.

Mener da at have hørt noget med 2-300 kr / år i vægtafgift.

> Er du landmand, så kan du køre med den som uregistreret. Altså uden plade
> eller som godkendt med sort kant på nummerpladen. I begge tilfælde skal
> traktoren være forsikret.

Vi bor hvor der er landbrugsplit, men traktoren skal primært bruges
til privat kørsel som snerydning på gårdspladsen, hente træpiller til
fyret og hente en halmvogn eller 2 ind til høst.
Vi har forpagtet vores jord ud.

> Der er der ret skrappe regler for hvad en uregistreret og en registreret
> traktor må bruges til.

Hvem kan hjælpe mig med den helt rigtige information ?
Motorkontoret ?

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 21-08-07 15:06

>klip:
> --

Mener da at have hørt noget med 2-300 kr / år i vægtafgift.

Jeg husker ikke prisen for vægtafgift, men min egen traktor steg fra 61,- om
året til over 3000,-.
Der skal dertil siges, at den var indregistreret med rød kant.
Pladen blev derfor afleveret og jeg kører nu uindregistreret.

> [...]

til privat kørsel som snerydning på gårdspladsen, hente træpiller til
fyret og hente en halmvogn eller 2 ind til høst.

Snerydning og hente halm skulle der ikke være nogen problemer ved uden
nummerplade. Men træpillerne kan du ret sikkert ikke hente lovligt. Her vil
være krav om rød kant på nummerpladen.

> Der er der ret skrappe regler for hvad en uregistreret og en registreret
> traktor må bruges til.

Hvem kan hjælpe mig med den helt rigtige information ?
Motorkontoret ?

Du kan henvende dig til Landboforeningernes makinkonsulent. Her kan du købe
et lille hæfte der hedder Traktorfører.
Her er alle regler beskrevet.
Det koster kun ganske få kr.
Hilsen Matthias

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 09:18

On 20 Aug., 18:25, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> [...]
> til Randers, på med en trekant og så afsted en onsdag aften hvor der var
> bold i fjerneren, jeg mødt 2 biler på vejen.

Og jeg skal endnu kortere, kun ca. 20 km målt af de små veje fra lidt
vest for Fladbro og til lige nord for Randers by.
Men det ville dælme være træls at risikere en stor regning for at
spare de 1-200 kr.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 21-08-07 15:08

[...]

Helt enig.
Tænk om du kom til at køre et barn ned.
Hilsen Matthias

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-08-07 22:12

[...]

Har du hørt hvad Ødum skal ha? Kan ske de kan gøre det billigt? Eller en
nabo med registeret udstyr på en halmvogn?

Stef

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 08:12

On 21 Aug., 16:06, "Matthias H Matthiessen"

Mange tak, det vil jeg gøre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 08:14

On 21 Aug., 16:08, "Matthias H Matthiessen"
> [...]
> vest for Fladbro og til lige nord for Randers by.
> Men det ville dælme være træls at risikere en stor regning for at

Du har helt ret, og da jeg føler jeg er lovlydig ringede jeg til mit
forsikringsselskab og de sagde at der i min landbrugsforsikring er
ansvarsforsikring for både u- og indreg. traktorer inkluderet og at
jeg må køre den hjem uden plader på.

Så transporten hjem vil være fuldt lovlig og efter reglerne.

Men derfor vil det være klogest at vælge en vej med små veje også af
hensyn til trafikken.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 08:16

On 21 Aug., 23:12, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Har du hørt hvad Ødum skal ha? Kan ske de kan gøre det billigt? Eller en
> nabo med registeret udstyr på en halmvogn?

Jeg ringede jeg til mit forsikringsselskab og de sagde at der i min

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-08-07 21:40

[...]

Topdk?

Stef
Med Landbo forsikring.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-07 09:47

On 22 Aug., 22:39, "Stefan Jacobsen" <stefw...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Så transporten hjem vil være fuldt lovlig og efter reglerne.
>
> Men derfor vil det være klogest at vælge en vej med små veje også af

Nej Nykredit.
Ham jeg snakkede med fra Landboforeningen mente at Nykredit var en del
bedre end TopDK når regress var i farvandet, hvilket det dog ikke er i
dette tilfælde.

Vi er færdige med TopDK efter at have været nødt til at skulle gennem
1 år i Ankenævnet for Forsikring. Heldigvis vandt vi og dagen efter
pengene kom blev alt opsagt med henvisning til den sag.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og