Hvor meget start strøm til en 3,6 liters d~
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 19-08-07 18:37

Hej

Det er godt nok ikke en bil men en motor har den da, så er der nogle der har
en ide om hvor mange amp et nyt batteri skal kunne lave som startstøm for at
få en 4/98 leyland 3,6 liters 4 benet diesel igang?

Stef
I mangel af en dk.fritid.traktor gruppe.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 19-08-07 20:18

> Det er godt nok ikke en bil men en motor har den da, så er der nogle der
> har en ide om hvor mange amp et nyt batteri skal kunne lave som startstøm
> for at få en 4/98 leyland 3,6 liters 4 benet diesel igang?
Jeg starter året rundt en 2,5 diesel med 2 x 60 Amp billigbatterier. Og
skulle det ene batteri sætte ud, klarer det andet det såmænd osse. Så mon
ikke du kan klare dig med 2x60 eller et friskt 80-90 amp?

Det gør da osse en stor forskel om det er en direkte indsprøjtet eller en
forkammer motor (hvad det vel er?).

> Stef
> I mangel af en dk.fritid.traktor gruppe.
Må komme.

Fra : Benny

Dato : 19-08-07 21:56

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har en ide om hvor mange amp et nyt batteri skal kunne lave som startstøm
> for at få en 4/98 leyland 3,6 liters 4 benet diesel igang?

Som gammel entreprenør-maskine-mekaniker er det inden for mit gamle fag
område. Det afhænger sagu om den SKAL starte hver gang der fryser -30 grader
eller det er til hobby brug.

Tilbage til spørgsmålet:

Normalt er der en holder på traktoren/maskinen som batteriet skal passe i. I
den professionelle verden er batterier på entreprenør maskiner altid
underdimensioneret. Det samme gælder normalt landbrugsmaskiner. Jeg vil tro
at din traktor er født med 110 AmpTimer batteri. Jeg tror at 80-90 er for
lille ved lave temperaturer. Husk at vægten af batteriet er en direkte
indikator for koldstart strømmen.

Jeg har set en traktor der var udstyret med et "110 Aht" HN batteri ikke
kunne starte i kold vejr. Hvorefter jeg sat et brugt 80 Aht Catepillar der
startede traktoren uden problemer. Det lille batteri vejede over det
dobbelte af det store.

Benny

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-08-07 06:29

> [...]
> kunne starte i kold vejr. Hvorefter jeg sat et brugt 80 Aht Catepillar der
> startede traktoren uden problemer. Det lille batteri vejede over det

Den er primært til hobby brug, men det er da rart den vil starte når det er
koldt også og brændet skal slæbes ind. Pt. har der ikke været problemer med
at få den igang i frostvejr, men batteriet er dødt (efter 3 dages ladning
var der 6,4 volt på ) Jeg har også overvejet et 110 Ah med 410 amp
startstrøm, fra P-lindberg.dk, det burde kunne få den igang, tiltrods for
slidtage og frost og deres batterier burde da være til lavet til det. Ellers
må min CAT/PON kammerat, købe et til mig, men han er desværre på ferie

Stef

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-08-07 08:53

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
> må min CAT/PON kammerat, købe et til mig, men han er desværre på ferie

Du er her selv lige inde på det vigtige, nemlig hvilken strøm batteriet
kan levere på kortest mulig tid... et 110Ah _behøver_ ikke at have en
stor leverance af start-strøm mens et 80Ah sagtens kan levere mere
start-strøm.

Jeg ville gå efter det batteri der kan levere mest startstrøm og så
undlade at gå så meget op i deres generelle kapacitet. Hvor stort et
batteri du skal bruge, det har jeg så ikke nogen ide om.

Thomas

Fra : claus b.p.

Dato : 21-08-07 23:24

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> leverance af start-strøm mens et 80Ah sagtens kan levere mere start-strøm.

Det er nemlig rigtigt. "Ah" værdien angiver hvor længe batteriet holder
strøm, "A" værdien hvor stor startstrøm den kan levere. Min båd er forsynet
med 110Ah batterier der kan levere 750A, og det er godt når en 6liters
diesel skal tørnes. Biltema har flere gode størrelser.

/Claus

Fra : William Boysen

Dato : 20-08-07 08:54

Eller måske dk.erhverv.landbrug?

--
Don't mess with Ludvig Nielsen, Arne Wilstrup, Kim Larsen, Konrad,
Peter Heide, Peter Bang, Christian R. Larsen and Hans Joergensen.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-08-07 17:22

> Eller måske dk.erhverv.landbrug?

Nææ det her er rent fritid, gud nåde trøste den der ville bruge det gamle øg
til erhverv.

Stef