|
| Korrekt reparation af dæk? Fra : Mogens |
Dato : 18-08-07 21:11 |
|
Et splinternyt F1-dæk får desværre kørt et 7 tommer søm op.
Dækmanden besigtiger skaden og stopper en gummikile ind (inkl. lim)
Dækket demonteres ikke af fælgen, og 1000 kr spørgsmålet er, om
det er/var den korrekte fremgangsmåde for rep.?
--
/Mogens, sportsdriver :)
Remember! Growing older is mandatory - growing up is optional
| |
Andreas M. Hansen (18-08-2007)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 18-08-07 21:44 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> wrote in message
news:DnIxi.6434$ZA.3064@newsb.telia.net...
> Et splinternyt F1-dæk får desværre kørt et 7 tommer søm op.
> Dækmanden besigtiger skaden og stopper en gummikile ind (inkl. lim)
> Dækket demonteres ikke af fælgen, og 1000 kr spørgsmålet er, om
> det er/var den korrekte fremgangsmåde for rep.?
>
De par gange jeg har haft et søm i dækket, er det blevet afmonteret,
overfladen raspet op med et slibeapparat, dækket smurt ind i solution, og
der er blevet monteret en lap fra indersiden (ligner en forvokset cykellap).
Dækmanden kom sidste gang med en længere forklaring om at denne lap var
forstærket fibertråde.
Hvis det var mig som havde en Porsche som jeg jævnligt udnyttede
fartpotentialet på, så ville jeg ikke turde gøre det på et dæk som havde
fået en gummiprop monteret fra ydesiden.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Mogens (19-08-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 19-08-07 07:47 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46c75a16$0$24706$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> De par gange jeg har haft et søm i dækket, er det blevet afmonteret,
> overfladen raspet op med et slibeapparat, dækket smurt ind i solution, og
> der er blevet monteret en lap fra indersiden (ligner en forvokset
> cykellap). Dækmanden kom sidste gang med en længere forklaring om at denne
> lap var forstærket fibertråde.
Mente jeg også var fremgangsmåden...
> Hvis det var mig som havde en Porsche som jeg jævnligt udnyttede
> fartpotentialet på, så ville jeg ikke turde gøre det på et dæk som havde
> fået en gummiprop monteret fra ydesiden.
Nu er det ikke min bil, som hvde skaden...
| |
Allan Kristensen (18-08-2007)
| Kommentar Fra : Allan Kristensen |
Dato : 18-08-07 22:34 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:DnIxi.6434$ZA.3064@newsb.telia.net...
> Et splinternyt F1-dæk får desværre kørt et 7 tommer søm op.
> Dækmanden besigtiger skaden og stopper en gummikile ind (inkl. lim)
> Dækket demonteres ikke af fælgen, og 1000 kr spørgsmålet er, om
> det er/var den korrekte fremgangsmåde for rep.?
>
> --
> /Mogens, sportsdriver :)
> Remember! Growing older is mandatory - growing up is optional
Den type lapper er kun til langsom kørende køretøjer, skal det gøres rigtig
skal dækket afmonteres, hullet i dækket fræses op, og indersiden af dækket
omkring hullet slibes, der påføres lim, en lappe med en lang gummispids
stikkes ud gennem hullet, og så bruger man en lille metal rulle til at
"køre" lappen fast i limen med, når de bruger de "snore" der stikkes i
udefra, er det ren dovenskab, hvis det er uvidenhed burde de ikke have lov
at arbejde med det.
| |
Mogens (19-08-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 19-08-07 07:48 |
|
"Allan Kristensen" <abk@tele2.dk> skrev i en meddelelse
news:yBJxi.36$3l1.8@news.get2net.dk...
> Den type lapper er kun til langsom kørende køretøjer, skal det gøres
> rigtig skal dækket afmonteres, hullet i dækket fræses op, og indersiden af
> dækket omkring hullet slibes, der påføres lim, en lappe med en lang
> gummispids stikkes ud gennem hullet, og så bruger man en lille metal rulle
> til at "køre" lappen fast i limen med, når de bruger de "snore" der
> stikkes i udefra, er det ren dovenskab, hvis det er uvidenhed burde de
> ikke have lov at arbejde med det.
OK - siger jeg til ham...
| |
Uffe Bærentsen (19-08-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 19-08-07 20:12 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:oIRxi.6451$ZA.3043@newsb.telia.net...
> "Allan Kristensen" <abk@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> news:yBJxi.36$3l1.8@news.get2net.dk...
>
>> Den type lapper er kun til langsom kørende køretøjer, skal det gøres
>> rigtig skal dækket afmonteres, hullet i dækket fræses op, og indersiden
>> af dækket omkring hullet slibes, der påføres lim, en lappe med en lang
>> gummispids stikkes ud gennem hullet, og så bruger man en lille metal
>> rulle til at "køre" lappen fast i limen med, når de bruger de "snore" der
>> stikkes i udefra, er det ren dovenskab, hvis det er uvidenhed burde de
>> ikke have lov at arbejde med det.
Det var også hvad jeg fik at vide for 20+ år siden.
Årsagen er at sømmet kan have beskadiget andet på indersiden.
Dette ses ikke medmindre dækket har været afmonteret.
Hvis der bliver lappet udefra, så ved dækmanden ikke hvor meget det stritter
indenfor i dækket.
Dette kan give problemer med ubalance.
> OK - siger jeg til ham...
Tror ikke han ville lappe sit eget dæk på den måde.
Jeg ved med mig selv at jeg aldrig ville gøre det.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Henrik (22-08-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 22-08-07 20:52 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> wrote in message
news:DnIxi.6434$ZA.3064@newsb.telia.net...
> Et splinternyt F1-dæk får desværre kørt et 7 tommer søm op.
> Dækmanden besigtiger skaden og stopper en gummikile ind (inkl. lim)
> Dækket demonteres ikke af fælgen, og 1000 kr spørgsmålet er, om
> det er/var den korrekte fremgangsmåde for rep.?
>
> --
> /Mogens, sportsdriver :)
> Remember! Growing older is mandatory - growing up is optional
>
>
>
Man kan altid diskutere om det er korrekt eller ej, der er nogle
"standarder" for hvordan og hvornår man må reparere et dæk men egentlige
regler findes vist ikke.
7" søm ville nok ryge under katagorien "undersøges nærmere" hos mig, mens et
lille liste søm på en bil der ikke kan køre mere end 160km/t ville få en
"safety seal".
læs evt mere her http://www.safetyseal.com/store/autokits.htm og tænk så
over om et firma i USA ville sælge og stå inde for et produkt der ikke duer
når de risikere at få sagsanlæg i milliardklassen hvis det skulle føre til
en ulykke?
Henrik
| |
|
|