Fik idag tilsendt rigtig gode digrammer og info over systemet.
Det besvarer en del af mine spørgsmål.
Specielt spørgsmålet om systemet kan være karburatoren overlegen hvad
angår topeffekt.
Ud fra tegningerne jeg har fået synes jeg det virker ret klart at
systemet er bygget op udelukkende efter ønske om minimum forurening.
Dvs, systemet bestreber sig på at få motoren til at køre så magert som
muligt (30:1 - 50:1), hvilket set med "performance øjne" må siges at
være alt andet end idealt.
Desuden er dele af systemet meget kompleks og tror det bliver svært at
ændre i en sådan grad at det kan udkonkurerre karburatoren.
Har lige snuppet et billede af DITECH systemet (aSDI)
http://img211.imageshack.us/my.php?image=asdiqd5.jpg
Hvad jeg kunne ønske af sådant et system var at kunne fintune AFR
efter rpm, og "trotthle opening" eller indsugningstryk.
Altså kunne mappe ECU'en således at den uanset rpm og gasgivning,
holder sig på en ønsket AFR.
Det behøver ikke ske i "real-time" som på fx fire-takt motore med
permanent lambda sonde i udstødningen som realtime kalkulere ind på en
given AFR.
Hvis bare man kan mappe ECU'en med information, vil man kunne teste
sig frem til en passende informations/data kurve.
Dertil har jeg stadig krav om øliesmøring at top og bundleje, samt
cylindervægen.
Plus, at systemet ikke må mindske effektiviteten ved brug af
ekspansionsudstødning (Trykladning) i forhold til et karburatorsystem.
Nogen der har gode idér?
PS. Opdagede her til morgen at der faktisk står en total skadet
Aprilia Scooter med DITECH systemet hos min udlejer.
Måske han var villig til at gå af med den til billige penge, så kunne
jeg måske snuse lidt til konstruktionen