Hvilken bil til 45.000 km/årligt?
Fra : Chr.

Dato : 18-08-07 14:08

Mit kørselsbehov bliver 45.000km/årligt. 70% motorvej, 20% landevej og
10% bykørsel.

Toyata Yaris 90HK (på gule plader) synes jeg er rigtig attraktiv og
skulle falde i pris i 2008 grundet afgiftsændringer. Spørgsmålet er om
jeg skal finde en midlertidig bil i 6 måneder og så udskifte denne med
en Yaris næste år?
I så fald hvilken midlertidig bil kunne da være relevant?

Eller også skal jeg finde en bil nu som jeg beholder i et par år eller
mere.
I så fald hvilken bil kunne da være relevant?

Selvom jeg er 1,91 høj så er jeg ikke så forskrækket over de små
dieselbiler, blot der er plads til mine ben

Toyota Aygo
Peugeot 107
Citroën C1
Skulle ifølge http://www.penge.dk/cm/1.1507 have den bedste
totaløkonomi.

Enhver kommentar er meget kærkommen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-08-07 16:44

"Chr." <sweetchrisss@yahoo.com> writes:

> [...]
> skulle falde i pris i 2008 grundet afgiftsændringer. Spørgsmålet er om
> jeg skal finde en midlertidig bil i 6 måneder og så udskifte denne med

Vi regnede på lige præcis den for nogle uger siden her i gruppen. Hvis
den ikke bruges erhvervsmæssigt er det en død sild med de gule plader,
økonomisk set. Ejerafgiften æder besparelsen på under 10 år.

Samme bil på hvide plader tror jeg er en ret fin bil (har selv samme i
1,3l benzin). Kik evt. efter en brugt og efter Terra modellen hvis det
kniber med pengene (den har færre justeringsmuligheder, men hvis
modellen passer...). Hvis ikke, så overvej aircon.

> [...]
>
> Selvom jeg er 1,91 høj så er jeg ikke så forskrækket over de små
> dieselbiler, blot der er plads til mine ben

Så må du jo prøve dem. Jeg har set ungersvende komme kørende i sådan
en hvor det næsten så ud som om de sad på bagsædet. Selv synes jeg
ikke at de ligger helt så stabilt på motorvej som Yaris, men det har
været som lånebil.

> Toyota Aygo
> Peugeot 107
> Citroën C1
> Skulle ifølge http://www.penge.dk/cm/1.1507 have den bedste
> totaløkonomi.

Er der ikke noget med at en af dem ikke findes i diesel her i landet?

Fra : Kostas

Dato : 19-08-07 00:16

> Selvom jeg er 1,91 høj så er jeg ikke så forskrækket over de små
> dieselbiler, blot der er plads til mine ben

> [...]

Jeg undrer mig en del over du vil vælge en "bybil" til næsten 32.000 km's
motorvejskørsel...

Personligt ville jeg føle mig meget sårbar i en af de biler du nævner på en
motorvej - eller i det hele taget. Måske pånær i de få km bykørsel du har.

Du kan selvfølgelig ikke få helt samme benzin/diesel/total økonomi i en
større bil. Men mere sikkerhed og bedre kvalitet får du uden tvivl.

Jeg ville kigge en klasse eller 2 op. Der var engang en herinde der sagde
noget med at ulykker ikke vælger klasse...

mvh

Kostas

Fra : Benny

Dato : 19-08-07 16:04

"Kostas" <ingenspamtilmigtak@ellersbliverjegtræt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> motorvej - eller i det hele taget. Måske pånær i de få km bykørsel du har.

Hvis et alternativ er en kineserbil, så vil jeg hellere have en af de små.

Benny

Fra : Kostas

Dato : 20-08-07 08:52

> Hvis et alternativ er en kineserbil, så vil jeg hellere have en af de
> små.
>

> Benny

Enig - men så vidt jeg kunne se var der ikke noget alternativ nævnt.

mvh

Kostas

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 15:26

"Chr." <sweetchrisss@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skulle ifølge http://www.penge.dk/cm/1.1507 have den bedste
> totaløkonomi. Enhver kommentar er meget kærkommen.

OK, hvis du mener sidstnævnte, kommer den her.
Jeg har altid kørt mange km privat, fordi jeg ææælsker biler. I
den sammenhæng har jeg haft een småbil af den nævnte kategori,
men straks indset, at livet er for kort til kedelige biler.

Glem dem og køw noget ordentligt, du kan holde ud at køre i.
Penge ér ikke alt...

F.eks. købte vi for nogle år siden en Camaro Z28 5.7 liters V8.
Vi havde den eet år samt 45.000 km, og det var fantastiske km,
skal jeg hilse at sige !

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-08-07 16:25

On Sun, 19 Aug 2007 14:25:45 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

> [...]
>
>F.eks. købte vi for nogle år siden en Camaro Z28 5.7 liters V8.
>Vi havde den eet år samt 45.000 km, og det var fantastiske km,

Jeg kender jo til din entusiasme for biler, men Mogens, for fa'en.

En Aygo og en Camaro!

Er det ikke det der kaldes at tale forbi hinanden?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 16:29

> Er det ikke det der kaldes at tale forbi hinanden?

Som jeg skriver - skråt op med økonomien og fokusér
istedet på nogle andre ting. Ku' du forestille dig at rulle
45.000 km om året i sån en Aygo-ting? - næppe...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-08-07 16:36

On Sun, 19 Aug 2007 15:29:11 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

> [...]
>istedet på nogle andre ting. Ku' du forestille dig at rulle
>45.000 km om året i sån en Aygo-ting? - næppe...

Nej, det kunne jeg s'gu aldrig finde på.

Jeg tror bare at med den liste manden har lagt op, så er det ikke
oplagt at anbefale ham en Camaro eller tilsvarende.

Nu når jeg har dig i nærheden, har du så bemærket en vinrød-metallic
Caddilac i dit nærområde?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 17:43

> Nej, det kunne jeg s'gu aldrig finde på.

Tænkte det nok...

> Jeg tror bare at med den liste manden har lagt op, så er det ikke
> oplagt at anbefale ham en Camaro eller tilsvarende.

Hmm - min frue siger, at så dyrt var det nu heller ikke...

> Nu når jeg har dig i nærheden, har du så bemærket en vinrød-metallic
> Caddilac i dit nærområde?

Nej - jeg ser kun 2 af den slags. Den ene en Northstar coupe,
som er grøn, og en mørkeblå sedan. Sidstnævnte holder lidt
længere henne i garagen...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-08-07 19:15

On Sun, 19 Aug 2007 16:42:31 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Tænkte det nok...

>Hmm - min frue siger, at så dyrt var det nu heller ikke...

>--

Hjemmestyret har sikkert ret, men der kan jo sagtens være årsager til
at man vil prioritere anderledes. 5-6 børn f.eks.

Men du har ret i at det ofte er fordomme der gør udslaget.

> [...]

>Nej - jeg ser kun 2 af den slags. Den ene en Northstar coupe,
>som er grøn, og en mørkeblå sedan. Sidstnævnte holder lidt

Den jeg tænker på er ejet af en af mine svenske kolleger. Han bor i
dit kvarter.

Den er noget speciel, idet den har tilhørt en eller anden sheriff i
Florida. Den har f.eks. en skuffe under førersædet med formstøbt plads
til et håndvåben. Desuden er tilslutningerne til noget blåt-blink
halløj stadig intakte inde bag kølergrillen.

Den tilbringer selvfølgelig det meste af tiden i Greve, da han har
lige så travlt som jeg selv. Det kan være årsagen til at du ikke har
bemærket den.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Chr.

Dato : 20-08-07 02:24

Hehe - tak for Jeres indput og kommentarer

Jeg kan fint følge Jeres holdning til små diesel biler men i sidste
ende er det jo en individuel prioritering af de få håndøre man har
tilbage efter skat. Da det er min første bil, ønsker jeg blot en bil
der kører langt på literen, billig forsikring, lave
reperationsomkostninger og relativ lille værditab.
Bilen skal blot kunne starte om morgenen og bringe mig fra punkt A til
B.

Om nogle år ændre jeg sikkert holdning og vil ligge større vægt på
køreglæde, men så er det jo ikke værre end at man til den tid køber en
anden bil.

Hvis I nu ikke vil give et bud på de helt små, har I så eventuelt et
forslag til nogle modeller der er større men stadig økonomiske
interessante?

Og hvad vil være at foretrække; ny eller brugt?

Hilsen Chr.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-08-07 09:52

> [...]
> reperationsomkostninger og relativ lille værditab.
> Bilen skal blot kunne starte om morgenen og bringe mig fra punkt A til

Og blive ved med det i nogle år ... Hvis du befinder dig godt nok i
trillingerne som du nævnte i starten tror jeg de bliver svære at slå på
totaløkonomi. På hvide plader vil der helt sikker være købere til den om
f.eks 4-5år og 200000km. Da er det stadig en relativ ny bil og hvis anden
ejer ikke skal køre langt i den, ja så betyder de mange km ikke så meget ...

FDM kører en artikelserie hvor de foreslår en brugt bil til en rigtig
forbruger. I et af de seneste numre foreslog de også en sådan en minibil
selvom den i indkøb sprængte budgettet - men deres beregninger gav at den
ikke ville være dyrere at køre i end en større brugt bil til en langt
billigere pris.

Gulpladebilerne fåes godt nok billigere - men med den højere ejerafgift vil
værditabet sikkert også være større ...

Mhs til forsikring kan det også være interessant for dig at se på hvad du
skal give for en af ovenstående i forhold til skoda forsikring - Vi solgte
vores fabia til en nybilist der egenligt var mest til en vw polo, til han
fandt ud af hvor meget billigere fabia'en var i forsikring ...

/A

Fra : Jesper

Dato : 02-09-07 09:22

Hvad med den nye Punto 1.3 Diesel ?