Hvorfor er lange ture gode for motoren?
Fra : CR

Dato : 18-08-07 11:48

Spørgsmålet fremgår af subjekt. Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide
om der her er forskel på diesel og benzin. Og hvad med nye biler?

Fra : Per

Dato : 18-08-07 12:05

CR wrote:
> Spørgsmålet fremgår af subjekt. Derudover kunne jeg godt tænke mig at
> vide om der her er forskel på diesel og benzin. Og hvad med nye biler?

Fordi olien gennemvarmes og kondensvandet i motoren bliver (fuldstændig)
forbrændt.

Små korte ture (koldsstater) lave/ophober kondensvand i olien og i motorens
bevægelige dele = stort slid.

Lange ture forbrænder også evt. koksaflejringer på stempeltoppen og
topstykket.

Bensin og Diesel ingen forskel - dog skal Dieselen køre væsentlig længere
før motoren er gennemvarm.

Det, som "lange ture" i bunden drejer sig om er, at motoren (motorolien)
skal blive gennemvarm. SÅ om du kører 100 eller 200 km er ligefedt.

Det ER de små ture (under 10-15 km) det slider en motor op.....

Mvh. Per

Fra : CR

Dato : 18-08-07 13:57

> Det, som "lange ture" i bunden drejer sig om er, at motoren (motorolien)
> skal blive gennemvarm. SÅ om du kører 100 eller 200 km er ligefedt.
>
> Det ER de små ture (under 10-15 km) det slider en motor op.....

Jeg kører dagligt ca. 2x42 km. Når olien at blive gennemvarm i mit tilfælde?
Det ligner lidt et grænsetilfælde.

Er det rigtigt forstået at oliens opgave er at smøre stemplerne på
indersiden? Hvorfor brænder olien ikke af?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-07 14:29

>Jeg kører dagligt ca. 2x42 km. Når olien at blive gennemvarm i mit tilfælde?
>Det ligner lidt et grænsetilfælde.

Den når fint, at blive varm på sådan en tur.

>Er det rigtigt forstået at oliens opgave er at smøre stemplerne på
>indersiden? Hvorfor brænder olien ikke af?

Det er blandt andet korrekt. Det er en af funktionerne. Olien brænder
skam også af, men det sker i så små mængder, at man tit og ofte ikke
kan aflæse det på oliepinden.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-08-07 17:02

"CR" skrev

> Er det rigtigt forstået at oliens opgave er at smøre stemplerne på
> indersiden? Hvorfor brænder olien ikke af?

Fordi der sidder en olieskrabering foroven på stemplet.
Når stemlet er helt oppe er cylinder og stempel sjasket ind i olie, på vej
ned skrabes olien med ned, så der efterlades ikke olie der kan brænde oven
over stemplet.

mvh
Alex Christensen

Fra : CR

Dato : 18-08-07 18:41

> [...]
> ned skrabes olien med ned, så der efterlades ikke olie der kan brænde oven

Spændende. Så hvis bilen kører tør for olie, så overopheder cylinderne,
hvilket i sidste ende ødelægger motoren? Er der nogen forskel på hvordan
benzin og dieselbiler bruger olie generelt?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-07 19:38

> Er der nogen forskel på hvordan
>benzin og dieselbiler bruger olie generelt?

Teoretisk nej. Praktisk måske. De fleste dieseler har turbo og denne i
sig selv kan/vil være med til, at forbrænde en smule olie - især hvis
den er hårdt pumpet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-08-07 20:21

"CR" skrev

> Spændende. Så hvis bilen kører tør for olie, så overopheder cylinderne,

Ja, det er gerne det der stopper motoren, stemplerne sætter sig fast p.g.a.
manglende smørelse, de bliver meget hurtigt meget varme og udvider sig.
Men det er lidt afhængig af motorslid i øvrigt og kørevilkårende, der har
været et par tilfælde her i gruppen hvor en bilist har gået hurtigt rundt i
en rundkørsel med for lidt olie på, der var det lejerne der gav op,
oliepumpen kunne ikke nå olien så olietrykket til lejerne forsvandt, men der
pjaskede stadig lidt olie op til stemplerne.

En hidsig nedgearing giver samme resultat, motoren går så højt op i
omdrejninger at olien ikke kan nå at smøre stemplerne, de sætter sig motoren
stopper det samme gør hjulene, så bilen skrider hen af vejen med blokerede
hjul, lige efter den smarte nedgearing.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-07 17:00

> [...]
> oliepumpen kunne ikke nå olien så olietrykket til lejerne forsvandt, men
> der pjaskede stadig lidt olie op til stemplerne.

Jeg har 3 gange kørt ret hurtig gennem en rundkørsel
hvor olielampen har lyst ca. 1.5 sekundt.
Det sker der intet ved.
Det eneste lampen fortæller, er at pumpen
ikke kan skabe tryk.
Men er din olie iorden og har god smørefilm,
så betyder det intet i praksis, selvom en lysende
olielampe i sig selv netop er en advarsel man ikke
skal overse som sådan.

Men der er forskel på oliers evne til at bevare
sin smørefilm.

Netop derfor er et additiv super.
Eks. DancoOils TEC2000 som har en film
som er ekstrem svær at 'rive over', og det
er rart at vide i ovennævnte situation m.fl.

Fra : Tom

Dato : 20-08-07 17:33

"eque" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eks. DancoOils TEC2000 som har en film
> som er ekstrem svær at 'rive over', og det
> er rart at vide i ovennævnte situation m.fl.

Som alligevel ingen dokumenteret effekt har.
PS: Du siger bare til når vi skal prøve at tappe olien af din motor og lade
TEC2000 bevise sit værd, jeg skal nok tappe olien af din bil.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 19:36

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Som alligevel ingen dokumenteret effekt har.

Effekten, dokumenteret eller ej, med at holde en brugbar smørefilm
mellem to roterende aksler kan du ved selvsyn
se effekten af ved DancoOils teststand hvis du tør.

Ingen hokus pokus dêr, men du kan se, selv den
fineste motorolie kun formår at holde dem adskilt
ganske få sekunder, indtil de beriges med Tec2000
højkoncentratet. Mere dokumentation behøves såmænd ikke.
Som en morsomhed, smurte han akslerne med WD40 som havde
samme effekt som vand.. Selv den dyreste motorolie holdt kun
stand 3-4 gange så lang tid...

> PS: Du siger bare til når vi skal prøve at tappe olien af din motor og
> lade TEC2000 bevise sit værd, jeg skal nok tappe olien af din bil.

Det forsøg ER gjort. Dog på to eens Audi 80 i Herning for et stykke tid
siden.
Den ene kørte med alm. motorolie som du sikkert gør i din, den anden
havde tilsat 60 ml. pr. liter motorolie.
De kørte rundt til de var gennemvarme. Bundproppen blev fjernet
og de kørte rundt i 1. gear indtil den ene begyndte at ralle og stoppede..
Tec2000 bilen fortsatte rundt, da additivet havde en endnu
brugbar oliefilm tilstede i motoren.

Inden vi hælder olien af min vogn, vil jeg
derfor godt ha' dig til at forklare mig flg.:

1)
Hvorfor kan alm. motorolie ikke holde de to roterende
aksler fri for rivninger i testbænken fra DancoOil, som blot
er en roterende metalaksel som forsøges standset ved
at presse en tilsvarende aksel imod ganske hårdt ?

Er akslen badet i olie er der ingen problemer med selv
den billigste olie, men fjernes olien, sker rivningen og
standsningen af akslen efter få sekunder...indtil olien
tilsættes et skvæt Tec2000 - så kan han trykke i flere
minutter med hele sin vægt, uden filmen nedbrydes/akslen stopper.
Dette med olien fjernet og akslerne kører med den oliefilm
som 'badet' har efterladt på rullerne/akslerne.
Det er hvad smørring handler om i sin enkleste form.
Tec2000 kan, andre olier kan ikke..)

OG så kan jeg dermed konstatere, du aldrig har set forsøget
og dermed taler mod bedre vidende..
HVIS du påstår du har set det, så forklar lige ovenstående
een gang til.,o)
Kan du gi' et fornuftigt svar, får du 1 point herfra.
Testene med og uden er udført nøjagtigt ens.

Fra : Tom

Dato : 21-08-07 22:31

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det forsøg ER gjort. Dog på to eens Audi 80 i Herning for et stykke tid
> siden.

Og jeg synes at vi bør gentage forsøget hvor jeg nok skal foretage det for
dig på DIN motor, der er jo ingen risiko ved det
Testresultatet bliver postet her i gruppen.

> [...]
> som 'badet' har efterladt på rullerne/akslerne.
> Det er hvad smørring handler om i sin enkleste form.

Vi taler om MOTORER og ikke et eller andet forsøg på en testbænk som kan
være manipuleret eller direkte misvisende.
Jeg ved ikke hvor meget du kender til motorer ud over din sierra ohc, men
jeg kan da fortælle dig at f.eks i nogle mondeo'er har olien også en heeelt
anden funktion da det er olien som skaber afstanden mellem knasterne og
ventilerne. Disse hydrauliske ventiler har temmelig små oliekanaler som let
kan stoppes hvis man bruger forkerte additiver som motoren ikke er beregnet
til.
I øvrigt så er det temmelig ligegyldig med additiver når f.eks en zetec
motor kan have et olieforbrug på under ½ liter mellem olieskiftene selv om
motoren nærmer sig 400.000 Km.

> OG så kan jeg dermed konstatere, du aldrig har set forsøget
> og dermed taler mod bedre vidende..

Nej jeg har ikke set forsøget, men det er da nemt at gennemskue at det
forsøg er temmelig ligegyldig når der er helt andre forhold i en rigtig
motor. Brugt motorolie er med vand/fugt og bakterier, motorolie som er -10°C
og hurtigt skal op på 90°C flere gange om dagen om vinteren osv.
altså lige så sigende en test som at få en person på en messe til at ryge en
cigaret og med det samme konkludere at det blev han ikke syg af og derfor er
rygning ufarligt.
Hint....det er ikke sådan man dokumentere olieadditiver egenskaber og vel
også derfor at du ikke selv vil stille din motor på højkant til en sådan
test.
Jeg skal ikke glemme at grine, hvis din motor bryder sammen, må jeg nok
tilstå

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 16:02

> Og jeg synes at vi bør gentage forsøget hvor jeg nok skal foretage det for
> dig på DIN motor, der er jo ingen risiko ved det
> Testresultatet bliver postet her i gruppen.

Hvis en Audi kan klare det, så kan en Ford sikkert også.
Desuden er additivet tænkt som et supplement som
øger 'margin' ved ekstrembelastninger, - lidt det samme
som man heller ikke putter sølvpapir i sikringsholderen
hvis du evner dêt billede..

> Vi taler om MOTORER

Præcis. Og i en MOTOR er der brug for smørring..

> og ikke et eller andet forsøg på en testbænk som kan være manipuleret
> eller direkte misvisende.

Ikke når det er udført så simpelt der ikke KAN stilles
spørgsmålstegn ved det udførte.

> Jeg ved ikke hvor meget du kender til motorer ud over din sierra ohc,

'ohc'...hehe..UDEN rust modsat din DOHC.

> [...]
> knasterne og ventilerne. Disse hydrauliske ventiler har temmelig små
> oliekanaler som let kan stoppes hvis man bruger forkerte additiver som

TEC2000 er uden faste partikler som PTFE osv.
Det er et meget mere raffineret produkt....

> I øvrigt så er det temmelig ligegyldig med additiver når f.eks en zetec
> motor kan have et olieforbrug på under ½ liter mellem olieskiftene selv om
> motoren nærmer sig 400.000 Km.

400.000 km. under alm. kørselsforhold vil jeg heller
ikke kalde for 'ekstrem situation', hvor en ekstra stærk
smørefilm er nødvendig 'her og nu'.
Som sagt, så virker TEC2000 når 'badet' er væk.
Det er det sjældent i en Zetec med små 400.000 km. på bagen eller ?

> Nej jeg har ikke set forsøget,

Så er dêt på plads.
Det efterfølgende kan så kun blive
et skud i tågen.

> men det er da nemt at gennemskue at det forsøg er temmelig ligegyldig når
> der er helt andre forhold i en rigtig motor.

Motorolie skal smøre.
Smøreevnen i moderne olie er ikke altid tilstrækkelig.
Det viser testen, hvis eneste formål er at bibeholde
en brugbar smørefilm. Uanset om der skal smøre i
eller uden for en motor. Men da især når det sker i
en motor med forurenet og hæmmet olie.

> [...]
> altså lige så sigende en test som at få en person på en messe til at ryge
> en cigaret og med det samme konkludere at det blev han ikke syg af og

Disse specifikationer arbejder TEC2000 nemt under.

> Hint....det er ikke sådan man dokumentere olieadditiver egenskaber og vel
> også derfor at du ikke selv vil stille din motor på højkant til en sådan
> test.

Som sagt, sølvpapir er ikke vejen frem.

> Jeg skal ikke glemme at grine, hvis din motor bryder sammen, må jeg nok
> tilstå

Hvis..
Ikke NÅR ?? ,o)))

...venter..

Fra : Tom

Dato : 22-08-07 20:10

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> 'ohc'...hehe..UDEN rust modsat din DOHC.

bare rolig min har med garanti MINDRE rust end din Sierra, det vil jeg gerne
tage som udfordring....og jeg ved godt hvor man finder rust i biler der
angivelige skulle være rustfrie.
Desuden ruster Sierra generelt endnu mere end mondeo.

> TEC2000 er uden faste partikler som PTFE osv.
> Det er et meget mere raffineret produkt....

og?
hvis motorolien indeholder PTFE, hvad gør så forskellen ved at TEC2000 ikke
har det?

> 400.000 km. under alm. kørselsforhold vil jeg heller
> ikke kalde for 'ekstrem situation', hvor en ekstra stærk
> smørefilm er nødvendig 'her og nu'.

men det vil jeg. Det er faktisk så mange Km at langt størstedelen af
bilkøberne slet ikke vil købe en sådan bil længere og at værdien ligger
under de magiske 10.000 Kr for en bil i de fleste alm biler.
Du må en af de ganske ganske få i dk som ikke finder 400.000 Km noget
specilt, især når vi taler om benzinere.

> Som sagt, så virker TEC2000 når 'badet' er væk.

Der er "SAGT" så meget og dokumenteret så lidt. Hvad moster oda mener om
TEC2000 er mig egentlig ligegyldig. Det er lige så troværdigt som at høre
sin farmor sige at hendes barnebarn er verden bedste barnebarn.
Eller sagt på en anden måde, lige som i TV-shop hvor alle mulige fjolser,
der påstår at Motor-Up kan reducere støjniveauet med 10 dB og
benzinforbruget med 30% og jeg skal komme efter dig. Men ok, der skal nok
være nogen der hopper på limpinden

> Det er det sjældent i en Zetec med små 400.000 km. på bagen eller ?

Jeg har ladet mig fortælle at enhver koldstart skulle slide meget på en
motor fordi der ingen smørring er, før pumpen for smidt olien ud til de
relevante steder efter en rum tid. Men ellers tror jeg ikke den mangler
smøring.
Men det er da en skam at formel 1 slet ikke kender til TEC2000 da det jo
helt sikkert kunne hjælpe med smøringen når bilen tager et sving med 300+
......men ok, det er nok amatører hele bundet.

> Så er dêt på plads.
> Det efterfølgende kan så kun blive
> et skud i tågen.

Vi kan jo bare gentage det på din motor, jeg kan virkelig ikke se hvori
problemet skulle bestå?
Du siger jo at det virker og det endda i ekstrem situationer, hvorfor vil du
så ikke tage imod at få tappet olien af din motor og så køre en tur uden
olie?

> Motorolie skal smøre.
> Smøreevnen i moderne olie er ikke altid tilstrækkelig.

Det må stå hen i det uvisse, jeg synes at mine 343.000 Km med en frisk Zetec
motor der aldrig har set TEC2000, modsiger dig TEMMELIG meget.

> Det viser testen, hvis eneste formål er at bibeholde
> en brugbar smørefilm. Uanset om der skal smøre i
> eller uden for en motor. Men da især når det sker i
> en motor med forurenet og hæmmet olie.

Det viser testen jo ikke sådan som du har beskrevet den. Der er jo hverken
vand i den test du har omtalt, endsige slidt olie og da slet ikke de
temperaturer vi taler om i en motor. Det kan du da ikke bare se bort fra.
ENHVER der kender bare det mindste til mekanik ved da at temperatur har en
direkte indflydelse på både mekaniske deles levetid og smøremidlers
egenskaber.

> Disse specifikationer arbejder TEC2000 nemt under.

Ja, det gør ALDI's bedste motorolie da også

> Som sagt, sølvpapir er ikke vejen frem.

Du snakker udenom, fordi reelt tør du slet ikke medvirke til at
"dokumentere" TEC2000 ligegyldige virkning eller mangel på samme.

> Hvis..
> Ikke NÅR ?? ,o)))

Du siger jo det virker.

> ..venter..

Jeg kunne komme med adskillge GÆT på hvad der kunne være en fornuftig
forklaring. Det lige fra manipulerede aksler, til at sælgeren snyder med sin
"vægt" der bliver lagt på akslen, til forskellige omdrejningstal for testen,
at den olie han brugte ikke var en typisk motorolie og sådan kunne jeg blive
ved. Men det er jo temmelig ligegyldig når jeg ikke har set testen og du
ikke har andet end en sælgertest og nogle moster Oda udsagn på producentens
hjemmeside, hvilket bare er med til at latterliggøre det hele.
En seriøs test udføres af en uvildig instans som er kompetent til at
foretage sådanne forsøg/målinger. Dette kunne være FDM, ADAC, TUV,
Teknoligisk institut, Dekra, og tilsvarende.
Dit evindelig bortforklaring med at produktet slet ikke behøver disse test,
kan enhver bortset fra dig selv, står som temmelig vage udsagn.
Som vi har vendt så mange gange før, så er du bare påståelig og har intet at
have det i, du er ikke engang i stand til selv at bidrage med bare det
mindste bidrag med at vi gennemfører testen på din bil. Netop fordi du ved
at produktet måske slet ikke virker som annonceret af dig.
Flere af de nævnte organisationer der er uvildige, har adskillige gange
udtalt at addiver til motorolie er total overflødige, der ER nemlig tilsat
fra producentens side og kan aflæses på oliedunken etikette. Dette er noget
som du slet ikke kan forholde dig til, fordi dette ER seriøse udtalelser og
ikke fra sælgere der er aflønnet af Dancoil og moster Oda der tester der i
sin Fiat og "føler" at bilen har fået 30 ekstra heste osv.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 21:36

> bare rolig min har med garanti MINDRE rust end din Sierra, det vil jeg
> gerne tage som udfordring....og jeg ved godt hvor man finder rust i biler
> der angivelige skulle være rustfrie.

Er det den du har fået omlakeret 5-10 gange du snakker om ?
Så er jeg klar - også om 4 år.:

> Desuden ruster Sierra generelt endnu mere end mondeo.

Rustdebatten har under alle omstændigheder været
markant større mht. Mondeo end Sierra.

> og?

Forstoppelsesdebatten har altid været koncentreret
om faste partikler i tilsætningen.

> hvis motorolien indeholder PTFE, hvad gør så forskellen ved at TEC2000
> ikke har det?

Du snakker om faste partikler som kan tilstoppe.
Tec2000 har ingen faste partikler som kan sætte sig og tilstoppe noget som
helst.

> men det vil jeg.

Fair nok.

> Det er faktisk så mange Km at langt størstedelen af bilkøberne slet ikke
> vil købe en sådan bil længere

De nævner også i denne tråd, der er så meget andet
end motoren som slides. Så et totalt billede og ikke kun
motoren. Snakken har også altid været på nyere biler: "rusten tar' bilen før
mekanikken dør".
Modsat før i tiden.

> og at værdien ligger under de magiske 10.000 Kr for en bil i de fleste alm
> biler.

Afhænger bla. af køber.

> Du må en af de ganske ganske få i dk som ikke finder 400.000 Km noget
> specilt, især når vi taler om benzinere.

Jeg synes 400.000 er langt, men jeg nævnte det blot
som en ikke ekstrem 'her-og-nu' belastning.
De 400.000 har sat sine spor mange steder, men
ikke som en massiv belastning over ganske kort tid.
Netop dêr TEC2000 har sin force hvad smørefilm angår.

> Der er "SAGT" så meget og dokumenteret så lidt.

Eet forsøg er bedre end 1000 'ekspert' antagelser.

> Hvad moster oda mener om

Min moster hedder Gerda og har ingen idê om olie.

> TEC2000 er mig egentlig ligegyldig.

Ja, for du kan ikke foklare effekten !

> Det er lige så troværdigt som at høre sin farmor sige at hendes barnebarn
> er verden bedste barnebarn.

Du er ikke seriøs og din sammenligning er ret dårlig.

> [...]
> der påstår at Motor-Up kan reducere støjniveauet med 10 dB og
> benzinforbruget med 30% og jeg skal komme efter dig. Men ok, der skal nok

Tec2000 er ikke på TV-shop og har eksiteret i ganske mange år.
Anvendes primært i den professionelle del af branchen.
Læs evt. erfaringerne på DancoOils hjemmeside.
Men nej, du tror heller ikke på brugerne som er i kontakt
med produkterne dagligt. Så hellere et stykke 'dokumenteret A4'..

> [...]
> motor fordi der ingen smørring er, før pumpen for smidt olien ud til de
> relevante steder efter en rum tid. Men ellers tror jeg ikke den mangler

Netop derfor er en holdbar oliefilm svaret.
Både min Polo og Sierra'en holdt op med at 'ralle'
det ene sekundt til olien var om at "nå rundt".

> Men det er da en skam at formel 1 slet ikke kender til TEC2000 da det jo
> helt sikkert kunne hjælpe med smøringen når bilen tager et sving med 300+
> .....men ok, det er nok amatører hele bundet.

Så spørg fyrene som kører tractorpulling.
Her er det hyppigt anvendt da trykket på lejer mv.
er ekstrem...
Men det er jo også verdens kraftigste motorsport..

> Vi kan jo bare gentage det på din motor, jeg kan virkelig ikke se hvori
> problemet skulle bestå?

Tec2000 er en forsikring.

> Du siger jo at det virker og det endda i ekstrem situationer, hvorfor vil
> du så ikke tage imod at få tappet olien af din motor og så køre en tur
> uden olie?

Fordi olie også har en kølende effekt, samtidig med, Tec2000
hindrer motoren i at sætte sig da oliefilmen er intakt i væsentlig
længere tid end ellers.
Margin er hævet og du kan
køre længere uden havari eller anden skade.
Dêt er hele idêen med TEC2000 som additiv.
Ikke at man skal tilsætte det een gang, og så ellers
køre uden olie resten af tiden.
Du fatter ikke effekten af et 'løftet margin'.
Bla. kan denne egenskab gøre, at hårdtbelastet
entreprenørmateriel kan køre betydelig længere
mellem service....læs igen "erfaring" på deres hjemmeside.
Men nej, det er jo kun folk som har prøvet alt andet og ikke
ved hvad de snakker om.:
For du er stadig i TV-shop..

> Det må stå hen i det uvisse, jeg synes at mine 343.000 Km med en frisk
> Zetec motor der aldrig har set TEC2000, modsiger dig TEMMELIG meget.

Chancen for din motor har haft en brugbar oliesump/bad tilstede
de fleste af de 343.000 km. er så også ret så stor, hvorfor din
motor sjældent har været udsat for de omtalte ekstreme
belastninger, hvor TEC2000 oliefilmen har været din redning.

> Det viser testen jo ikke sådan som du har beskrevet den. Der er jo hverken
> vand i den test du har omtalt, endsige slidt olie og da slet ikke de
> temperaturer vi taler om i en motor.

Vand har ingen betydning for oliefilmen.
SULFO og sandpapir revet mod akslen kan bryde filmen.
Vand er sikkert blot kærkomment..)
Desuden er rivningen sikkert ganske varm lige
på det punkt som 'skriger' efter olie. TEC2000
har egenskaben at holde metallet fra hinanden, som
passer meget godt med det du kan læse under 'erfaring'
hvor arbejdstemperaturer på visse maskiner er sænket
betydeligt...ser du sammenhængen ??

> Det kan du da ikke bare se bort fra. ENHVER der kender bare det mindste
> til mekanik ved da at temperatur har en direkte indflydelse på både
> mekaniske deles levetid og smøremidlers egenskaber.

Læs 'erfaringer' og nedsættelse af temperaturer...

> Ja, det gør ALDI's bedste motorolie da også

Er du trængt ?

> Du snakker udenom, fordi reelt tør du slet ikke medvirke til at
> "dokumentere" TEC2000 ligegyldige virkning eller mangel på samme.

Læs hvad jeg skrev længere oppe.
Testen er gjort på 2 stk. Audi-biler.
Resultatet var forventet.
Jeg skruer heller ikke op så "overload" lyser
på mine højttalere, for at se om det virker.
Det lader jeg andre om.

> Du siger jo det virker.

Det var dig som sagde "hvis" ikke "når"..)

> Jeg kunne komme med adskillge GÆT på hvad der kunne være en fornuftig
> forklaring.

Ja. Du gætter.
Jeg snakker om fact og ting set ved selvsyn.
Folk som også har overværet testene må også gi' sig
og kan se effekten af et RIGTIGT smøremiddel.
Læs evt.:
http://www.danco-oil.dk/dk/in-erfa.htm

> [...]
> den olie han brugte ikke var en typisk motorolie og sådan kunne jeg blive

Akslerne lå tilfældigt i en kasse...
Vægten kunne du som tilskuer selv få lov at lægge.
Omdrejningstallet er den samme..simpel elmotor
med amperemeter så du ku' se strømforbruget stige
når belastningen og rivningen øgedes...

> Men det er jo temmelig ligegyldig når jeg ikke har set testen

Alligevel taler du åbenlys mod bedrevidende.

> og du ikke har andet end en sælgertest og nogle moster Oda udsagn på
> producentens hjemmeside, hvilket bare er med til at latterliggøre det
> hele.

Læs udtalelserne under erfaringer og overvær' selv testen hvis du tør !

> En seriøs test udføres af en uvildig instans som er kompetent til at
> foretage sådanne forsøg/målinger. Dette kunne være FDM, ADAC, TUV,
> Teknoligisk institut, Dekra, og tilsvarende.

Ja værsgo' hvis muligheden byder sig.
Men hvad er disse tests værd, hvis de ikke virker i praksis
under alle mulige og umulige forhold istedet for et sterielt
laboratorium ?

> Dit evindelig bortforklaring med at produktet slet ikke behøver disse
> test, kan enhver bortset fra dig selv, står som temmelig vage udsagn.

Har aldrig sagt produktet ikke kan tåle sådanne tests.

> Som vi har vendt så mange gange før, så er du bare påståelig og har intet
> at have det i, du er ikke engang i stand til selv at bidrage med bare det
> mindste bidrag med at vi gennemfører testen på din bil.

Disse 'tests' udføres dagligt af professionelle. Igen, læs under
erfaringer og se hvad der sker i det virkelige liv.

> Netop fordi du ved at produktet måske slet ikke virker som annonceret af
> dig.

Min 'annoncering' er blot en genfortælling af det virkelige liv.
Modsat dig har jeg ikke tid eller råd til konspirationsteorier..
Du formår jo ikke engang at gi' mig kam til håret hvad angår
forklaring på TEC2000 rent faktisk kan holde jern fra jern..,o)
Har godt bemærket du krøp udenom på alle fire..

> Flere af de nævnte organisationer der er uvildige, har adskillige gange
> udtalt at addiver til motorolie er total overflødige, der ER nemlig tilsat
> fra producentens side og kan aflæses på oliedunken etikette.

TEC2000 findes ikke i andre mærkevares produkter.
Men du kan købe noget TEC4200 5w-40 olie som er beriget med
Tec2000.

> Dette er noget som du slet ikke kan forholde dig til,

Sagtens. Mindste problem.
Fakta er, 'jeres' dyre og velsmørende mærkevare
olietyper slet ikke kan smøre på fornuftig vis.
Men branding sælger - på samme måde som med
andre mærkevarer. Du ER faldet i. Helt i og forstår
ikke en skid.

> fordi dette ER seriøse udtalelser og ikke fra sælgere der er aflønnet af
> Dancoil og moster Oda der tester der i sin Fiat og "føler" at bilen har
> fået 30 ekstra heste osv.

Udtalelserne kommer fra personer som har en erfaring på kroppen
fra dagligdagen og ikke er farvede af een eller anden megastor producent
som har opnået en vis 'anerkendelse' fra brugere som dig, som kun
går efter navn istedet for gavn...

Vil du vide mere, kan du skrive til dem. Jeg kan ikke tilføre
debatten yderligere. Men gør dig den erfaring at læse folks
erfaringer med produktet istedet hvis du tør. Så kan du jo
passende fortælle dem alle, at 'det passer ikke..'..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-07 21:54

Eque skriver:

> Rustdebatten har under alle omstændigheder været
> markant større mht. Mondeo end Sierra.

Klart, med en Sierra var det froventeligt at de rustede væk.

> [...]
> Men nej, du tror heller ikke på brugerne som er i kontakt
> med produkterne dagligt. Så hellere et stykke 'dokumenteret A4'..

Læs evt her:
http://www.hicloneqld.com/

> Bla. kan denne egenskab gøre, at hårdtbelastet
> entreprenørmateriel kan køre betydelig længere
> mellem service....

Nåår, Sierra'en er så hårdt belastet.....

> Læs hvad jeg skrev længere oppe.
> Testen er gjort på 2 stk. Audi-biler.
> Resultatet var forventet.

Hvor kan man læse denne test ?
Hvilket uafhængigt testinstitut overvågede testen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 23-08-07 00:31

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Er det den du har fået omlakeret 5-10 gange du snakker om ?
> Så er jeg klar - også om 4 år.:

jah det er du vel

> Rustdebatten har under alle omstændigheder været
> markant større mht. Mondeo end Sierra.

næh, hertil har jeg været med for længe i dette forum.
Den eneste rigtige debat omkring mondeo'en har været dine modsigelser mod
fakta at en mondeo ruster.

> [...]
> ikke som en massiv belastning over ganske kort tid.
> Netop dêr TEC2000 har sin force hvad smørefilm angår.

Hvor meget VED du om dette?
Har du pillet så meget som bare én motor skil ad for at undersøge de spor en
motor med og uden TEC2000 har gjort af forskel?

> Eet forsøg er bedre end 1000 'ekspert' antagelser.

Ikke når man i forvejen kender lidt til en bilmotor, til metaller og fysik.
Og da slet ikke som du beskriver forsøget. SÅ let er det heller ikke at
teste motorolier og additiver.

> Ja, for du kan ikke foklare effekten !

Hvilken effekt? Jeg har da aldrig påstået at TEC2000 har nogen som helst
effekt, så kan jeg da heller ikke forklare den.

> Du er ikke seriøs og din sammenligning er ret dårlig.

Ikke når man læser diverse indlæg på producentens hjemmeside. Det er for mig
at se, noget der kan sammenlignes med ovenstående.

> Tec2000 er ikke på TV-shop og har eksiteret i ganske mange år.
> Anvendes primært i den professionelle del af branchen.

Helt ærlig en vognmand der kan reducere sit dieselolieforbrug med så meget
pga et lille additiv. Der er der da INGEN der tror på. Det skulle da lige
være dem der køber magnet til at sætte på benzinslangen så benzinbilen kan
køre 10% længere på literen.

> Læs evt. erfaringerne på DancoOils hjemmeside.
> Men nej, du tror heller ikke på brugerne som er i kontakt
> med produkterne dagligt. Så hellere et stykke 'dokumenteret A4'..

Jeg har læst disse breve for år tilbage. De er ikke troværdige. Lige så lidt
som dem der kan køre 170 Km/t i en Fiat med et forbrug af benzin på ca. 15
Km/l.
Alle ved da at man slet ikke kan hente så store besparelser i
brændstofforbrug ved at hælde et eller andet skrammel i olien.

> Netop derfor er en holdbar oliefilm svaret.
> Både min Polo og Sierra'en holdt op med at 'ralle'
> det ene sekundt til olien var om at "nå rundt".

Hvilket en alm bil slet ikke behøver med bare en smule vedligehold og
reglmæssige olieskift.

> Så spørg fyrene som kører tractorpulling.
> Her er det hyppigt anvendt da trykket på lejer mv.
> er ekstrem...
> Men det er jo også verdens kraftigste motorsport..

Det vil jeg da gøre hvis jeg nogensinde skulle møde en der kører
traktorpulling. Og uanset hvad der bliver svaret, skal jeg gerne poste
svaret her. Jeg håber du har ret i dine påstande at de bruger det. Ellers
falder dine argumenter jo noget til jorden

> Tec2000 er en forsikring.

og?

> Dêt er hele idêen med TEC2000 som additiv.
> Ikke at man skal tilsætte det een gang, og så ellers
> køre uden olie resten af tiden.
> Du fatter ikke effekten af et 'løftet margin'.

Vi har hele tiden talt om at det er et ADDITIV.

> [...]
> mellem service....læs igen "erfaring" på deres hjemmeside.
> Men nej, det er jo kun folk som har prøvet alt andet og ikke

Jeg har skam også arbejdet i lastbiler og andet større maskineri. At en
entreprenørmaskine skulle være hårdt belastet er grebet ud af luften. ALT er
bare i større dimension, men belastningen er skam ikke større af den grund.
Hvis du vil materiel der er belastet til grænsen, så er det motorsport og
ikke entreprenørmaskiner der holder i 20-30 år.

> Vand har ingen betydning for oliefilmen.

Du kender INTET til smøring kan jeg forstå.
EMHVER ingeniør kan modsige dig dette.

> SULFO og sandpapir revet mod akslen kan bryde filmen.
> Vand er sikkert blot kærkomment..)

Vand og olie kan ikke blandes og derfor fungerer en smøring ikke med vand i.
Det er bla. derfor man skifter olie med mellemrum

> [...]
> passer meget godt med det du kan læse under 'erfaring'
> hvor arbejdstemperaturer på visse maskiner er sænket

Det rene vås. En arbejdstemperatur i enhver motor er styret af en TERMOSTAT
og ikke af gætterier. En motor kører ikke engang økonomisk hvis man prøver
at sænke temperaturen til under termostatemperaturen. Du sidder virkelig og
gætter.
Hvis du sænker temperaturen i en motor til f.eks 60°C i stedet for 90°C så
STIGER brændstofforbruget fordi motoren skal have en federe blandingen, det
man i gamle dage kaldte choker.
Det er lige netop derfor at en termostat til f.eks 90°C skal holde motortemp
på 90°C. Motoren kører mest økonomisk der. Det er ikke engang raketvidenskab
det her, men bevares hvor kommer der dog meget NY VIDEN til alm. motorlære.

> Læs 'erfaringer' og nedsættelse af temperaturer...

yes yes...jeg har arbejdet med hydraulik i 7 år på entreprenørmaskiner endda
til nogle af de producenter der refereres til. Jeg ved godt hvor varmen
kommer fra i et hydrauliksystem, men det gør flere af "erfaringerne" ikke
)

> [...]
> Resultatet var forventet.
> Jeg skruer heller ikke op så "overload" lyser
> på mine højttalere, for at se om det virker.

Jep fordi du ikke tror på at det virker

> Ja. Du gætter.

Ja, det var jo det du efterspurgte, når nu jeg ikke ved selvsyn har set en
ligegyldig test du beder om forklaringer til. Så vi er enige det er mit gæt
på hvordan man har snydt dig.

> Jeg snakker om fact og ting set ved selvsyn.

Jeg betvivler ikke hvad du har set. Men kom med mulige forklaringer på hvor
let man kan manipulere folk til at få en opfattelse af noget ubrugeligt.

> Folk som også har overværet testene må også gi' sig
> og kan se effekten af et RIGTIGT smøremiddel.
> Læs evt.:
> http://www.danco-oil.dk/dk/in-erfa.htm

Ja miraklernes tid er ikke forbi

> [...]
> Omdrejningstallet er den samme..simpel elmotor
> med amperemeter så du ku' se strømforbruget stige

.....og olien der blev brugt, var det en tilskuerne selv medbragte?

> Alligevel taler du åbenlys mod bedrevidende.

Jeg siger testen intet har med en motor at gøre. Nu er du snart derhenne at
vi alle skal vide at vi simpelthen ikke kan leve uden TEC2000

> Læs udtalelserne under erfaringer og overvær' selv testen hvis du tør !

Hvem der tør noget her, det ER da vist klarlagt..

> Disse 'tests' udføres dagligt af professionelle. Igen, læs under
> erfaringer og se hvad der sker i det virkelige liv.

Hvis 10 x Olsen i danmark nu skriver til Ford at Sierra ikke ruster og Ford
lægger det på deres hjemmeside. Så skal resten af danmark så tro at vi har
med en bil at gøre som er yderst habil til at modstå rust. Kan du se
sammeligningen ?

> Min 'annoncering' er blot en genfortælling af det virkelige liv.
> Modsat dig har jeg ikke tid eller råd til konspirationsteorier..

Der er da ind til videre intet fra din side som seriøst indikerer at
produktet skulle gøre en forskel i praksis. Historier kan alle fortælle.

> Du formår jo ikke engang at gi' mig kam til håret hvad angår
> forklaring på TEC2000 rent faktisk kan holde jern fra jern..,o)
> Har godt bemærket du krøp udenom på alle fire..

Ja du har gode øjne

> TEC2000 findes ikke i andre mærkevares produkter.
> Men du kan købe noget TEC4200 5w-40 olie som er beriget med
> Tec2000.

Hvilket ikke ændrer på at de som uvildigt tester sådanne produkter udtaler
at olieproducenterne har tilsat de additiver der er nødvendige til olien.
Dancoil laver næppe bedre addivtiver end resten af oliebranchen, det ville i
hvert fald undre mig meget. Da man i givet tilfælde så havde opkøbt firmaet.

> Sagtens. Mindste problem.
> Fakta er, 'jeres' dyre og velsmørende mærkevare
> olietyper slet ikke kan smøre på fornuftig vis.

ok

> Men branding sælger - på samme måde som med
> andre mærkevarer. Du ER faldet i. Helt i og forstår
> ikke en skid.

jaja

> [...]
> fra dagligdagen og ikke er farvede af een eller anden megastor producent
> som har opnået en vis 'anerkendelse' fra brugere som dig, som kun

Store producenter har RÅD til at forske og udvikle i en helt anden grad end
et lille firma. Jeg ved godt hvor det mest kompetente resultater kommer fra.
Hvad vognmand jensen mener at kunne spare af brændstof kan afhænge af så
meget andet end den motorolie hans biler kører med og derfor er hans
erfaringer ikke meget bevendt.
Jeg kan også køre 16 Km/l i min mondeo og hvis en anden kører min mondeo, så
klarer den kun 12 Km/l....

> [...]
> erfaringer med produktet istedet hvis du tør. Så kan du jo
> passende fortælle dem alle, at 'det passer ikke..'..

Det ville næsten være for meget. Hvis vognmanden nu glemmer at hans
chaufører har fået en nyt stykke motorvej i stedet for at bumle afsted på en
trafikeret hovedvej, så skal jeg da ikke ødelægge hans tro på at TEC2000,
har givet ham en kæmpe besparelse på brændstofkontoen.

--
Tom