At overhale i et lyskryds mens der svinges~
Fra : Specks6812

Dato : 16-08-07 21:51

I dag observerede jeg endnu en af de MC'ister der gør os andre til skamme.

Jeg holdt som nummer 6 i en kø op til en lysregulering i et T-kryds hvor
man skal dreje enten til højre eller til venstre.
Motorcyklisten kørte ganske simpelthen uden om de 4 biler bag mig, udenom
mig og udenom de næste fem biler.
Da de forreste tre af disse biler skal svinge til venstre og MC'en
tilsyneladende også skal svinge til venstre overhaler han lige de sidste
par stykker under svinget.
Der er kun et spor i alle retning til og fra dette kryds.
Lignede en Honda CB900F fra ca. 1980. Rød. Sydsjælland.
Han skulle skamme sig og han skulle lade cyklen stå i indkørslen til hans
hjerne og hans kønsbehåring er færdigudviklet.

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 16-08-07 22:07

Specks6812 skrev:
> [...]
> Han skulle skamme sig og han skulle lade cyklen stå i indkørslen til hans
> hjerne og hans kønsbehåring er færdigudviklet.

Hov hov! Ingen grund til at mobbe dem der endnu ikke har lagt puberteten
paa hylden! :P

On a more serious note, saa synes jeg det bliver tigere og tigere man
ser den slags, MCister som misbruger lyskryds etc. Tror vi maa vaende os
til det tho, MCere er blevet allemandseje, og med det foegler flere
hovedloese smartasses.

Fra : Niels Pein

Dato : 17-08-07 01:16

"Specks6812" skrev ...
> [...]
> Han skulle skamme sig og han skulle lade cyklen stå i indkørslen til hans
> hjerne og hans kønsbehåring er færdigudviklet.

Ikke lige en manøvre der passer sig i Dannevang, men husk hvis turen en dag
går f.eks. sydpå, at i mange andre lande er der ikke noget problem i sådan
en kørsel.
Med forbehold for at jeg ikke så f.eks. hvor god afstand der blev holdt til
køen.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-07 06:25

> Han skulle skamme sig og han skulle lade cyklen stå i indkørslen til hans
> hjerne og hans kønsbehåring er færdigudviklet.

Det er ikke smart at at overhale i krydset - men hvis de forreste f.eks skal
til højre og han til venstre så sinker han ikke nogen ved at køre forbi
"alle" de bagerste og holde ved siden af de forreste højresvingende.

Jeg skal ofte igennem et kryds hvor der er en kombineret højre/ligeud og en
venstresvingsbane. Det er lavet sådan for et par år siden og må være en fejl
da der næsten ingen venstresvingende er, men mange højresvingende. Til højre
er der en cykelsti og i praksis gør det at er ikke komme ret mange igennem
det kryds da en enkelt højresvingende bil nemt kan komme til at holde hele
cyklussen og vente på cyklisterne. Der overhaler jeg ofte en hel stribe
biler og placerer mig til venstre for den forreste højesvingende. Ja jeg
"snyder" mig da foran måske 20 bilister hvoraf halvdelen måske skal samme
vej - Men selvom jeg kommer hurtigere frem sinker jeg ikke nogen af dem jeg
snyder foran - De kommer alligevel til at vente på den højresvingende ...

Imho er det ikke sort / hvidt om man skal holde sin plads i køen som en bil
eller man kan benytte motorcyklens muligheder. Min filosofi er at kan detr
ske uden at overtræde loven (ihvertald så jeg ikke risikerer klip) og uden
at sinke medtrafikanterne ja så gør jeg det ...

/A

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-07 11:56

Anders Majland skrev:

> [...]
> ske uden at overtræde loven (ihvertald så jeg ikke risikerer klip) og uden
> at sinke medtrafikanterne ja så gør jeg det ...

I færdseleloven er der ikke noget steds nævnt noget om "at snyde foran"!
Det er alene en jantelovs fnidder dansk øv-bøv mentalitet.
Hvis danskerne brugte lige så meget tid på at passe deres egen
næringsvej som de brugte på at misunde-kommentere og fordømme andres, så
gik det hele sgu nok noget nemmere :-\

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-07 12:10

> I færdseleloven er der ikke noget steds nævnt noget om "at snyde foran"!

Det er nogle motorcylister der har for vane f.eks at køre ligeud fra en
svingbane eller f.eks overhale over spærrelinier frem mod et kryds. Bare som
et par eksempler på hvad jeg ikke gør og mener med ovenstående.

Fra : Perminator

Dato : 17-08-07 22:02

Hej folks
> [...]

Jeg kørte ind ad Grenåvej ved Marienlund, hvor der er 2 venstresvingsbaner,
som ikke svinger så meget, at mere end hver tiende tænker på at blinke til
venstre!! Til højre fortsætter Århus Ringgade.
Jeg tog den venstreste af de to venstresvingbaner, som jeg plejer, fordi den
højre ofte bliver bremset ned af bilister der skal til højre i det næste
kryds, som ligger i umiddelbar forlængelse af det aktuelle kryds.
50 m længere fremme flettes 2 vognbaner til een. Det er et sted, hvor folk
ofte viser "muskler", ved at fyre bilen frem, i stedet for at flette.
Så fik jeg skældud af fruen, for at "snyde mig frem i køen" ved at tage den
venstre bane, og satse på fletteregelen, iøvrigt ved at køre roligt.
Derved lærte jeg den danske mentalitet sat i relief: Det er ikke
færdselslovens fletteregler, der er gældende. "Hvis man kommer hurtigere
frem end dem der kører i en anden vognbane, snyder man".
At man kører efter færdselslovens fletteregler, eller, som motorcyklist
kører midt i mellem et par biler, bliver betragtet som snyderi, uanset om
loven er respekteret.
Jeg efterspørger større forståelse og indleven, og mindre jantelov.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-07 23:06

> Jeg efterspørger større forståelse og indleven, og mindre jantelov.

Det er næsten for meget at håbe på - jeg vil bare nøjes med at ønske en
lille smule opmærksomhed .. Idag var anden gang på en måned jeg testede ABS
bremserne i bilen. En klovn trækker ud for at overhale en traktor på A13
uden at se sig for - og så er han squ heller ikke mand nok til at afbryde
overhalingen ... Heldigvis var der ingen cyklister på cykelstien så der var
plads for mig til at undvige ... Jeg var 1!"¤!"¤!!! tæt på at vende rundt og
melde svinet for hasarderet kørsel. Men inden jeg havde fået bilen tilbage
på asfalten havde han jo et mindst en km's forspring .... Btw så var min
hastighed mellem 80 og 90 så det var ikke fordi jeg kom flyvende ...

/A

Fra : HC

Dato : 17-08-07 08:23

Specks6812 wrote:

> I dag observerede jeg endnu en af de MC'ister der gør os andre til skamme.

Jeg så noget lignende på Ringgaden i Århus her for nogle dage siden -
hver gang vi kom til et kryds, valgte han den konsekvent tomme
venstresvingsbane når banen ligeud var brugt, og trak så ind foran dem
når der blev grønt.

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Morten

Dato : 17-08-07 10:52

"HC" <hc@saustrup.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> der blev grønt.
>

> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!

Ja der er fordele ved at køre på motorcykel og så længe bilerne holder
stille er der jo ikke noget galt idet
andet end der er folk som bliver misundelige
(min mening)
Morten

Fra : HC

Dato : 17-08-07 12:11

Morten wrote:

> Ja der er fordele ved at køre på motorcykel og så længe bilerne holder
> stille er der jo ikke noget galt idet andet end der er folk som bliver misundelige

Altså udover at det er i strid med færdselsloven, og efter min mening
sætter mc'ister i et unødvendigt dårligt lys.

Fra : Specks6812

Dato : 17-08-07 12:30

HC <hc@saustrup.net> said in

> [...]
> hver gang vi kom til et kryds, valgte han den konsekvent tomme
> venstresvingsbane når banen ligeud var brugt, og trak så ind foran dem

Der var ingen svingbane her.
Der var fuldt optrukne dobbeltlinier op til krydset.
Faren ville være at han i overhalingen rundt om hjørnet, altimens han
overhaler de venstresvingende biler som er uanende om hans kommen, ramler
ind i en af de biler som holder og venter rundt om hjørnet.
Udsyn var der intet af.

Og uanset hvad holdningerne til dette er, så er det ulovligt og det ville
koste et klip.

Og til Jer der ikke ville være ked af at gøre det samme kan jeg kun sige: I
burde ikke have kørekort. Det er I for umodne til.