Olieindikator - dagens dumme spørgsmål :)
Fra : HC

Dato : 16-08-07 09:04

Hej!

Jeg havde indtryk af at olieniveauet generelt skulle altid aflæses med
mc'en på centerfod - men hvad så når den kun har en sidefod (eller hvad
den hedder)? Der står *intet* om det i hverken den 500+ siders tekniske
manual eller brugerhåndbogen, men jeg går ud fra at de ikke mener
"balancér motorcyklen så den står lige og aflæs samtidigt oliestanden i
vinduet på koblingshuset"?

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-08-07 09:20

"balancér motorcyklen så den står lige og aflæs samtidigt oliestanden i
> vinduet på koblingshuset"?

det er det du skal, min ZX9 har heller ikke centerstøtteben, men skal stadig
aflæses lige, du må have en hjælper på hvis du ikke kan holde

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Orla Pedersen

Dato : 16-08-07 10:16

HC wrote:

> "balancér motorcyklen så den står lige og aflæs samtidigt oliestanden i
> vinduet på koblingshuset"?

Det er lige hvad at Du skal, og det er let på en Honda. Ned på knæ, og
træk cyklen over mod dig. Hold fast i stellet lige over bagsvingeren.

Straks noget mere usikkert på "makita", som har skueglas på venstre side.
En lidt "dum" fornemmelse at skubbe cyklen væk fra dig selv, men med en
arm over venstre cylinder, så går det an.

mvh
Orla

Fra : Troels Jensen

Dato : 16-08-07 13:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lige hvad at Du skal, og det er let på en Honda. Ned på knæ, og
> træk cyklen over mod dig. Hold fast i stellet lige over bagsvingeren.

Med den vægt HC's cykel har - vel omkring 250 kg med vædsker - ville jeg nu
nok foretrække at smide konen op dyret og bede hende holde den lodret, mens
jeg aflæste oliestanden....

--
Troels
CBR 1100XX

Fra : HC

Dato : 16-08-07 14:58

Troels Jensen wrote:

> Med den vægt HC's cykel har - vel omkring 250 kg med vædsker - ville jeg nu
> nok foretrække at smide konen op dyret og bede hende holde den lodret, mens
> jeg aflæste oliestanden....

Sådan én har jeg ikke lige indenfor rækkevidde - er i dette specifikke
tilfælde et alternativ? Er det ved at være på tide at jeg organiserer
sådan en tingest der kan løfte cyklen ved baghjulet?

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 16-08-07 15:34

HC wrote:

> Sådan én har jeg ikke lige indenfor rækkevidde - er i dette specifikke
> tilfælde et alternativ? Er det ved at være på tide at jeg organiserer
> sådan en tingest der kan løfte cyklen ved baghjulet?

Hvis du løfter baghjulet for meget, hælder du jo olien fremad i motoren...
Du må ned på knæ - altså ikke for at få en kone, men for at følge
Orlas "opskrift", imo bør du i hvert fald prøve - en cykel der står lodret
vejer jo næsten ingenting (få evt en kammerat til at stå klar til
at "gribe" de første par gange hvis du føler dig usikker). Jeg plejer at
have højre knæ og venstre (flad)fod på jorden, og "støtte" cyklen med
venstre knæ, samtidig med at jeg har fat i kujonhåndtaget bagpå.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Niels Pein

Dato : 16-08-07 15:58

"Thomas Gulholm" skrev ...
> [...]
> vejer jo næsten ingenting (få evt en kammerat til at stå klar til
> at "gribe" de første par gange hvis du føler dig usikker).

Jep, der er ikke andet for. God ide med en hjælper.
Beklager hvis der er lidt for meget nybegynder over bemærkningen, men jeg
vil godt advare mod at få cyklen i ubalance væk fra een selv. Det er meget
svær at stå ved siden af og holde en tung cykel der tipper væk fra en. Det
er væsentligt lettere at styre at den tipper ind mod en selv - hvis den
endelig skal lidt ud af balance.
Men lad sidestøtten blive nede, i fald den skulle vippe til venstre, så
burde det ikke være noget problem.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Troels Jensen

Dato : 16-08-07 15:54

"HC" <hc@saustrup.net> skrev i en meddelelse

> Sådan én har jeg ikke lige indenfor rækkevidde - er i dette specifikke
> tilfælde et alternativ?

OK da:

http://www.krible-krable.dk/TradePoint/Item_View?itemNo=N3050

Den perfekte koneerstatning, der gør det muligt både at sidde på cyklen og
aflæse samtidig...

--
Troels
CBR 1100XX

Fra : HC

Dato : 16-08-07 17:51

Troels Jensen wrote:

> http://www.krible-krable.dk/TradePoint/Item_View?itemNo=N3050
> Den perfekte koneerstatning, der gør det muligt både at sidde på cyklen og
> aflæse samtidig...

Fantastisk!

Fra : Futte & Co.

Dato : 16-08-07 18:58

HC wrote:

> Sådan én har jeg ikke lige indenfor rækkevidde - er i dette specifikke
> tilfælde et alternativ? Er det ved at være på tide at jeg organiserer
> sådan en tingest der kan løfte cyklen ved baghjulet?

I stedet for een kone kan du bruge 2 af de såkaldte autobukke. Jeg købte
et sæt hos snydborg, virker fortrinligt, og er sikkert billigere i drift
Det er af den type der bare trækkes op og så selv låser. En under
hver fodhviler, og hvis det er nødvendigt, en knudsenkile til
finjustering
Jeg bruger samme system når en af mc'erne skal ha' en tur i bilen

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 20:33

On Thu, 16 Aug 2007 19:57:56 +0200, Futte & Co. wrote:

> En under
> hver fodhviler, og hvis det er nødvendigt, en knudsenkile til
> finjustering

Ikke særligt smart på moderne "flip-up" fodhvilere :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 15:45

On Thu, 16 Aug 2007 14:14:10 +0200, Troels Jensen wrote:

> nok foretrække at smide konen op dyret og bede hende holde den lodret, mens
> jeg aflæste oliestanden....

Not an option !

Fra : Western

Dato : 16-08-07 18:11

"HC" <hc@saustrup.net> skrev

> men jeg går ud fra at de ikke mener "balancér motorcyklen så den står
> lige og aflæs samtidigt oliestanden i vinduet på koblingshuset"?

Hvis du ikke er balancekunstner, så kan et simpelt lille spejl gøre
underværker.

--
Leif Westen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-08-07 19:24

HC skrev:
> [...]
> manual eller brugerhåndbogen, men jeg går ud fra at de ikke mener
> "balancér motorcyklen så den står lige og aflæs samtidigt oliestanden i

Balancer motorcyklen, det er ikke vanskeligt, lidt "nervepirrende" de
første par gange, men man finder hurtigt ud af at det ikke er den store
kunst

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-07 06:37

> Balancer motorcyklen, det er ikke vanskeligt, lidt "nervepirrende" de
> første par gange, men man finder hurtigt ud af at det ikke er den store
> kunst

Eller også opdager man hvor svær den er at holde væk fra sig ...

Min egen løsning er et par remme i styrenderne og op omkring et spær. Ikke
bar ved oliecheck (der holder jeg den bare, efter at have afmonteret
sidedækslet som jeg kan komme til olietanken) men pirmært når jeg klodser
den op for at få et af hjulene fri. Så er det rart med sikkerheden for ikke
at få den ned over sig når man tager ved ...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-07 11:46

Anders Majland skrev:

> [...]
> den op for at få et af hjulene fri. Så er det rart med sikkerheden for ikke
> at få den ned over sig når man tager ved ...

jo jo, skal der makkes har jeg da også løsninger a padoc stands, men for
at tjekke olie, det er rutine at klare det ved at balancere MC'en.
Kan en lille splejs som jeg gøre det kan alle, selv en polioramt

Nogle gange holder jeg i stellet, andre gange i styrenden, derer altså
ingen ben i at balancere den, den skal jeg ikke tippes +-45 grader for
at skvulpe olien rundt vel :-\

Fra : Bo

Dato : 16-08-07 22:21

Hej

På min CBF600 (og også på den gamle CB500) aflæses oliestanden på en oliepind
ligesom på biler, ikke igennem et vindue. Maskinen skal selvfølgelig også stå
lodret for at aflæse præcist på en oliepind, men jeg undrer mig blot over at
nogle MC'er kræver måling direkte i oliesumpen, i stedet for at der sidder en
målepind i det hul hvor man fylder nyt olie på.

Ellers gode forslag med konehjælp, autobukke eller balanceakt med legetøjs-
periskop.

/Bo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-08-07 08:07

Bo <a@b.c> wrote:

> nogle MC'er kræver måling direkte i oliesumpen, i stedet for at der sidder en
> målepind i det hul hvor man fylder nyt olie på.

Når der lige inden for hullet er en kobling, er det lidt svært at stikke
en pind ned i bundkarret

--
-René

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 08:14

On Thu, 16 Aug 2007 23:21:06 +0200, Bo wrote:

> men jeg undrer mig blot over at
> nogle MC'er kræver måling direkte i oliesumpen, i stedet for at der sidder en
> målepind i det hul hvor man fylder nyt olie på.

Fordi at det er den altid synlige, uden aktiv indsats, visning af
olieniveau med et skueglas. Blot har en del mc'er mistet centralstøtten, og
så er det lidt mere bøvlet at tjekke såvel oliepind, som skueglas.