Har vi en turbo-nørd herinde?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 12-08-07 23:33

Hejsa.

Er der en turbonørd herinde der vil kigge på dette klip:

http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=4302

.... og fortælle mig hvad det er der siger den Scania 143-agtige lyd, når han
slipper "gassen"?

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 00:05

>... og fortælle mig hvad det er der siger den Scania 143-agtige lyd, når han
>slipper "gassen"?

En åben BOV, blow-off valve.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 13-08-07 00:51

> En åben BOV, blow-off valve.

Det mener manden ikke der er, det er på en traktor.

Jeg mener det er wastegaten, men sådan en er der ihvertfald ikke på hans
traktor?

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 01:41

On Mon, 13 Aug 2007 01:50:51 +0200, "Troels Plougmann-Olsen."
<troels112@plougmann-olsen.dk> wrote:

>Det mener manden ikke der er, det er på en traktor.

Hvorfor skulle der ikke være det? En motor med turbo er vel en motor
med turbo om den så sad på en trædecykel

>Jeg mener det er wastegaten, men sådan en er der ihvertfald ikke på hans
>traktor?

Wastegaten siger ikke et knæk.. den lukker bare luft ud når trykket
bliver for højt.

Hvis det er noget ganske standard normalt monteret turbo han har smidt
på så er den lyd den lyd der kommer fra en Blowoff... den behøver nu
heller ikke være åben, det kan godt være en lukket og så hører man den
bare når den skyder igennem luftfilteret...

Alternativt, hvis der slet ikke er BOV monteret (gys) så er det
turboen man kan høre stoppe ret brat.. jeg synes dog mere det lyder
som en BOV.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 13-08-07 02:04

> Alternativt, hvis der slet ikke er BOV monteret (gys) så er det
> turboen man kan høre stoppe ret brat.. jeg synes dog mere det lyder
> som en BOV.

En scania 143 kører da ikke med ekstern BOV, den giver da også den dejligste
lyd når man kobler ud? / slipper gassen / whatever. Klokken er "mange"

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 11:07

On Mon, 13 Aug 2007 03:04:17 +0200, "Troels Plougmann-Olsen."

Fra : Benny

Dato : 13-08-07 12:16

> Hvorfor skulle der ikke være det? En motor med turbo er vel en motor
> med turbo om den så sad på en trædecykel

Om igen. Jeg var i entrpenørforretning som mekaniker i mine unge dage og der
var fa..... ingen BOV på de motorer. Der blev ladetrykket bestemt af
dieselmængden du sprøjtede ind. En normal dieselmotor kører jo med
luftoverskud, til forskel med de chiptunede osemaskiner der ligger i de
fleste biler nu til dags.

Tvungen partikkelfilter på alle dieselhakkere uanset alder.

Benny

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 12:24

>Om igen.

Ikke hvis vi snakker benzin...

>dieselmængden du sprøjtede ind. En normal dieselmotor kører jo med
>luftoverskud, til forskel med de chiptunede osemaskiner der ligger i de
>fleste biler nu til dags.

En benzinmotor kører gasspjæld og når du lukker det kan luften gå 2
steder hen.. enten din bov og hvis du ikke har den så tilbage i
turboen.. den snurrer med 150000 rpm og den bliver bremset på et
splitsekund.. ikke sundt.

En diesel fungerer lidt anderledes som du selv er inde på...

Så helt om igen er det altså ikke ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk