"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46c02a79$0$6261$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1186992822.455764.220160@d55g2000hsg.googlegroups.com...
> I min Picasso 2,0 hdi 04 kører jeg 100-150km længere på en tank med en
> fga boks fra landberg. Der er flere der som stefan ikke tror det kan
> lade sig gøre. Lige umiddelbart hæves brændstoftrykket men det er
> stadig moterens orginale styring der kontrolerer mængden. Ved en given
> hastighed skal der bruges en given mængde brændstof men det sprøjtes
> nu ind under højere tryk. Hele humlen er det forstøves bedre, sprøjtes
> ind hurtigere (samme mængde og højere tryk giver kortere åbning af
> dyse) med bedre fyldning og længere tid i cylinder og alt i alt en
> lidt bedre virkningasgrad.
> Uden boks går økonomien helt galt når man kører lidt frisk kørsel,
> hvorimod med boks holdes fabrikkens tal snildt. Jeg ser ingen røg ej
> heller ved acc, men boksen står også kun på medium.
>
> Bare min erfaringer,
>
> De må komme af, at du ubevidst kører anderledes. Du tror da ikke selv på
> at
> en tuningsekspert kan komme med så store 'vises sten', holdt op mod
> bilfabrikkernes milliardinvesteringer i motorudvikling? Man får ikke noget
> gratis. Måske får man i bedste fald 'vilde ydelser' billigst muligt. Men
> besparelser i daglig kørsel skal du ret langt ud på landet med.
Har en Aplus mand i omgangskredsen (det er til tider en fordel
).
Han siger at det sidste nye er at motoren bliver neddroslet til syn for at
gå i gennem. Et højere tryk slider mere på dyserne, og bilisterne vil ikke
renovere dyserne (dyrt).
Da jeg var i lære (79 - 82) skulle dyserne renoveres for hver 100 kkm (175 -
200 bars tryk). Det sker aldrig nu om dage. Ved 1500 - 2500 bars tryk er der
altså et stort slid. Det er nemmere bare hælde noget mere olie i tanken.
Benny