Nano technologies
Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 12:25

Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...

Virker det ?
Holder det i længden ?
Et nyt produkt som er mere navn end gavn ?
Noget den moderne bilejer skal forholde sig til ?

I mine øre lyder det som et avanceret produkt
til fremtiden. Et produkt som vil revolutionere
omgangen med bilplejeprodukter mv.

Men er det ikke bare en gang gas sådan
overordnet set ?

Ved da godt man eks. kan imprægnere med
produktet, men har man ikke altid kunnet
gøre det med en 'næsten på samme måde'
virkende effekt ?

Tvivlen om det har en brugbar effekt hos
de helt alm. forbrugere kan vel med rimelighed
diskuteres efter gennemgang af disse links:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/02/23/131246.htm?rss=true

http://www.presswire.biz/default.asp?obj=8&id=21906

http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/2007/5/1/1/store-ord-om-smaa-partikler-

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-08-07 12:44

"eque" <n/a> skrev i en meddelelse news:46beedfb$0$93309

> Virker det ?

Ja i nogen grad. Det kommer an på hvad du forventer, om du bliver skuffet.

> Holder det i længden ?

Ikke det jeg har prøvet på forruden.

> Tvivlen om det har en brugbar effekt hos
> de helt alm. forbrugere kan vel med rimelighed
> diskuteres efter gennemgang af disse links:
>
> http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/2007/5/1/1/store-ord-om-smaa-partikler-

Nu virker linket til Bilzonen ikke hos mig, vil du referere konklusionen?.
Hvis man gør de indledende manøvrer& krav tilstrækkelige besværlige, kan man
altid henvise til brugsforvirringen ikke er fulgt ;)).

Fra : Mikkel Lund

Dato : 12-08-07 12:47

eque skrev:
> Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...

At det er 10^-9

> Virker det ?

Nogen gange.

> Holder det i længden ?

Nogen gange.

> Et nyt produkt som er mere navn end gavn ?

Nogen gange.

> Noget den moderne bilejer skal forholde sig til ?

Hvis de gider.

> I mine øre lyder det som et avanceret produkt
> til fremtiden. Et produkt som vil revolutionere
> omgangen med bilplejeprodukter mv.

ja, det kunne jo dårligt være et uavanceret produkt fra fortiden.

> Men er det ikke bare en gang gas sådan
> overordnet set ?

Nej teorien er god nok, det er nogen af produkterne sikkert også.

> Ved da godt man eks. kan imprægnere med
> produktet, men har man ikke altid kunnet
> gøre det med en 'næsten på samme måde'
> virkende effekt ?

I teorien skulle nano produkter være bedre.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Brian

Dato : 12-08-07 13:04

eque wrote:
> Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...

At det netop er et buzz-word. "Alt" hedder noget med nano lige for tiden, og
der skal nok være gode penge i det.

Jeg glæder mig til næste omgang om 10-15 år, hvor det vælter ind med pico
produkter.

/Brian

Fra : Mikkel Lund

Dato : 12-08-07 13:17

Brian skrev:

> [...]
> der skal nok være gode penge i det.
>
> Jeg glæder mig til næste omgang om 10-15 år, hvor det vælter ind med pico

Men det kommer bare ikke til at ske. Ting (strukturer) i nano størrelse
har specielle egenskaber, som strukturer i pico størrelse ikke har.
"Ting" i pico størrelse er faktisk kun atomer eks. Helium 50 pico meter
til 520 pico meter. Så pico teknologi hedder vel kemi og atomar fysik.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Brian

Dato : 12-08-07 14:34

Mikkel Lund wrote:

> [...]
> ikke har. "Ting" i pico størrelse er faktisk kun atomer eks. Helium
> 50 pico meter til 520 pico meter. Så pico teknologi hedder vel kemi

Jeg tror vi er langt ude over det "problem", hvor produktnavne og buzz-words
giver mening eller ej.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 12-08-07 14:01

> Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...

Måske, men helt virkningsløst er det nu ikke, men alligevel klart oversolgt.

> Virker det ?

Ja det til forruden virker da et par måneder eller sådan

> Holder det i længden ?

næh ikke mine erfaringer

> Et nyt produkt som er mere navn end gavn ?
> Noget den moderne bilejer skal forholde sig til ?

Jow, det er da tankevækkende at flere forskere/læger advarer kraftigt imod
nano produkter fordi de penetrerer huden og ryger lige ind i organismen. Ved
godt at de færreste gider intressere sig om sådan noget FØR de er blevet
dødssyge af kræft og lign. men alligevel, tankevækkende.

> I mine øre lyder det som et avanceret produkt
> til fremtiden. Et produkt som vil revolutionere
> omgangen med bilplejeprodukter mv.

....som verden endnu har til gode,

> Men er det ikke bare en gang gas sådan
> overordnet set ?

Egentlig jo

> Ved da godt man eks. kan imprægnere med
> produktet, men har man ikke altid kunnet
> gøre det med en 'næsten på samme måde'
> virkende effekt ?

Bedste måde at teste på selv er ved at behandle den ene side af sin bil,
skib eller hvad det måtte være og så reelt se om det gør en forskel.

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 12-08-07 22:09

"Tom" skrev i en meddelelse

> [...]
> Ved godt at de færreste gider intressere sig om sådan noget FØR de er
> blevet dødssyge af kræft og lign. men alligevel, tankevækkende.

Skrøner har det med at overleve alt for længe ....

Du siger dermed at ikke nano-baserede polermidler er sunde at anvende?

Allerede inden Nano-bølgen kom over os, havde miljøstyrelsen lavet en
rapport og kortlagt brugen af polermidler:
http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ny+viden/Kortlægning+af+forbrugerprodukter/Rapporter/02058013.htm

Gå fra at alle kemikalier er skadelige (se det burde være mere
tankevækkende), brug passende værnermidler og tænk dig om når du anvender
dem.

Rapporter er som statistik, de kan læses på mange forskellige måder -
"Styregruppen for Teknologisk fremsyn om nanoteknologi" har også lavet et
værk om emnet. Så vidt jeg husker var de nu mest forbeholden overfor
"nano-partikler" der blev anvendt i spraydåser, grundet muligheden for
inhalering.

Nu kender jeg kun til et nano-lakplejemiddel og der er nano-partiklerne
"indlejret" i "voksen" og altså ikke et frit materiale. Et forsigtigt gæt er
at det nok gør sig gældende for alle producenter.

> Bedste måde at teste på selv er ved at behandle den ene side af sin bil,
> skib eller hvad det måtte være og så reelt se om det gør en forskel.

Udemærket testmetode - da det svenske blad Bilsport skulle lave deres første
vokstest, tilbage i starten af 90'erne, brugte de taxaer i Gøteborg. Det var
biler der kørte mange kilometer og som var udsat for mange
miljøpåvirkninger.

Henrik

Fra : Tom

Dato : 12-08-07 22:51

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Allerede inden Nano-bølgen kom over os, havde miljøstyrelsen lavet en
> rapport og kortlagt brugen af polermidler:

Som ikke omtaler Nano, men bare polérmiddeler i almindeligehed.
http://nano-news.dk/archives/Teknologiradet-For-darlig-lovgivning-om-nanoteknologi.html

http://ing.dk/artikel/70059

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20060928+ITEM-004+DOC+XML+V0//DA

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 12-08-07 23:23

"Tom" skrev i en meddelelse
> Som ikke omtaler Nano, men bare polérmiddeler i almindeligehed.
Netop!! Tror du da at almindelige prolermidler ikke også kan indeholde noget
som kan gå penetrere huden og "ryge i organismen"?

> http://nano-news.dk/archives/Teknologiradet-For-darlig-lovgivning-om-nanoteknologi.html
Udmærket idé om at anvende "forsigtighedsprincippet", men som sådan beviser
linket da ikke at nano-produkter er mere skadelige end andre vanlige
polermidler?

> http://ing.dk/artikel/70059
Sjov artikkel ... som omtaler en hypotese (altså ikke et bevis). Andetsteds
står der også "...men det er ikke fastslået, om det er nanopartiklerne selv,
der er skyld i åndedrætsproblemerne ..."
Dit første link - viser jo meget godt at sund fornuft og skepsis til
budskaber du får serveret er et must
> http://nano-news.dk/archives/Teknologiradet-For-darlig-lovgivning-om-nanoteknologi.html
"...Det viste sig imidlertid, at produktet ikke indeholdt nanopartikler, og
derfor, og derfor kunne sagen ikke bidrage til at af- eller bekræfte
nanopartiklers sundhedsskadelige effekter på hverken kort eller langt sigt
"

> http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20060928+ITEM-004+DOC+XML+V0//DA

Jeg har ikke orket at læse hele linket igennem, men så vidt jeg kan se er
det diverse politikeres indlæg under en "forespørgsels-debat" i
Europa-parlementet. Er det et bevis for hvad ?

Henrik

Fra : Tom

Dato : 13-08-07 17:14

> Netop!! Tror du da at almindelige prolermidler ikke også kan indeholde
> noget som kan gå penetrere huden og "ryge i organismen"?

Det lader jeg andre afgøre som ved mere om det end jeg. Jeg nøjes med at
læse hvad andre der arbejder med tingene, skriver.

> Udmærket idé om at anvende "forsigtighedsprincippet", men som sådan
> beviser linket da ikke at nano-produkter er mere skadelige end andre
> vanlige polermidler?

citat:
"Ved denne lejlighed understregede han imidlertid, at videnskaben flere
gange har bevist, at der er nogle risici for mennesker ved at blive udsat
for nanopartikler.
"Vi ved, at visse partikeltyper har en sundhedsskadelig effekt. Nogle kan
give betændelsestilstand i kroppen, andre kan give dna-skader og andre i en
meget fin partikelstørrelse har meget let ved at gå igennem cellemembraner."

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 13-08-07 20:26

> Nu kender jeg kun til et nano-lakplejemiddel og der er nano-partiklerne
> "indlejret" i "voksen" og altså ikke et frit materiale. Et forsigtigt gæt
> er at det nok gør sig gældende for alle producenter.

I så fald ville de vel ikke have nogen effekt?

Kan de trænge ind i lakken, kan de vel - teoretisk set - også trænge ind i
huden?

Fra : Henrik

Dato : 12-08-07 22:56

"eque" skrev i en meddelelse
> Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...
buzz-word .. hvilket herligt dansk ord
Nano er iøvrigt old-græsk og betyder dværg (har jeg ladet mig fortælle).

> Virker det ?
> Holder det i længden ?
> Et nyt produkt som er mere navn end gavn ?
> Noget den moderne bilejer skal forholde sig til ?
Jeg ved ikke om det giver dig svar på alle dine spørgsmål, men prøv at læse
denne uafhængige test udført af SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut,
den giver måske svar på nogle af dine spørgsmål:
pressemeddelsen:
http://pubsys.kooper.se/hagmans/visa.lasso?ukat_id=8000000000008040&kat_id=84500000000003134&mall=text111.lasso
testbeskrivelsen::
http://pubsys.kooper.se/hagmans/files/Nano%20test.pdf

> I mine øre lyder det som et avanceret produkt
> til fremtiden. Et produkt som vil revolutionere
> omgangen med bilplejeprodukter mv.
Revolutioner er typisk noget større ...jeg ville måske mere tale om
produktforbedring/-udvikling

> [...]
> overordnet set ?
>
> Ved da godt man eks. kan imprægnere med
> produktet, men har man ikke altid kunnet
Allerede i 90'erne udviklede det japanske firma Morimura Bros. nogle
produkter til rudebehandling og markedsførte det i USA som No Touch. Dengang
brugte man ikke ordet "nano" selvom det i sin form var et tilsvarende
produkt.

> Tvivlen om det har en brugbar effekt hos
> de helt alm. forbrugere kan vel med rimelighed
> diskuteres efter gennemgang af disse links:
Man skal som producent passe på hvordan man markedsfører og anpriser sine
produkter - her hjælper markedsføringsloven dig i nogen grad. Tilsvarende
skal man også passe alt hvad TV-programmer og journalister i særdeleshed
fodrer én med - her er det så som så med hjælp. Ens kritiske sans, sunde
fornuft og en smule selvstændig tanke virksomhed har aldrig skadet.

> http://www.presswire.biz/default.asp?obj=8&id=21906
Nu fik direktøren faktisk sparket lige kort efter, grundet hans "stunt" (
http://layline.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=2114
) at Nanocover så ikke rigtig kunne tillade sig at trække dusøren tilbage er
en anden sag (jeg ville nødig være den der skulle forklare det overfor
pressen)

> http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/2007/5/1/1/store-ord-om-smaa-partikler-
det er en om'er

Henrik

Fra : hallo.derude@gmail.c~

Dato : 14-08-07 18:41

> Det lader jeg andre afgøre som ved mere om det end jeg. Jeg nøjes med at
> læse hvad andre der arbejder med tingene, skriver.

Så burde du laese det link jeg gav til rapporten fra Miljoestyrelsen
(om polermidler i al almindelighed)

citat:

"I dette projekt er fundet følgende organiske opløsningsmidler:
* Ethanol (CAS.-nr. 64-17-5)
* 2-Propanol (CAS.-nr. 67-63-0)
* Naphtha (råolie), hydroafsvovlet tung (petroleum)
* 2-butoxyethanol ((CAS.-nr. 111-76-2)
* Solvent naphtha (råolie) middeltung alifatisk (terpentin) mindre
end 0,1% benzen
.... Langvarig eller gentagen udsættelse for høje koncentrationer kan
give skader på nervesystemet.
I dette projekt er fundet følgende syrer/baser:
* Natriumhydroxid (CAS.-nr. 1310-73-2)
* Svovlsyre (CAS.-nr. 7664-93-9)
* Saltsyre (CAS.-nr. 7647-01-0)
* Phosphorsyre (CAS.-nr. 7664-38-2)
* Natriumcarbonat (CAS.-nr. 497-19-8)
* Eddikesyre (CAS.-nr. 64-19-7)
.....Koncentrerede syrer og baser virker for de fleste vedkommende
ætsende, dog virker natriumcarbonat irriterende.
I dette projekt er fundet følgende konserveringsmidler:
* Isothiazolinoner
* Formaldehyd-fraspaltende konserveringsmiddel
.....De nævnte konserveringsmidler kan være allergifremkaldende. I
højere koncentrationer virker de desuden irriterende på huden."
citat slut

Det bare for at naevne polérmidler.

Af andre klassiske produkter i autobranchen

Rusbeskyttelse: Bitumen (kraeftfremkaldende)
Raaolie og Terpentin (se ovenfor)

Spartelmasse: Polyester
Styren
Haerder: bensolperoxid
slaa selv op

> [...]
> meget fin partikelstørrelse har meget let ved at gå igennem cellemembraner."

Bemaerk at jeg ikke skriver at nano ikke er farligt, jeg mener bare
ikke du kan male fanden på vaegen på et produkt du kender mindre til
end det bestående

Henrik

Fra : Tom

Dato : 14-08-07 21:43

<hallo.derude@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Bemaerk at jeg ikke skriver at nano ikke er farligt, jeg mener bare
ikke du kan male fanden på vaegen på et produkt du kender mindre til

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Det kan man tolke som man vil, som jeg skrev så var "det
tankevækkende.....", at du ikke mener det skal tages så alvorligt som f.eks
ovenstående med "dna skader...... betændelsestilstand", må du gøre op med
dig selv.

--
Tom

Fra : hallo.derude@gmail.c~

Dato : 14-08-07 18:49

On 13 Aug, 21:26, "KASO" wrote:

> I så fald ville de vel ikke have nogen effekt?

Naturligvis kan de det

Proev at lase den test der blev udfoert af SP i Sverige

> Kan de trænge ind i lakken, kan de vel - teoretisk set - også trænge ind i
> huden?

Et produkt kan ikke traenge ind lakken ... ! (Gad vide hvem der har
fortalt dig det)

Meningen er at nano-partiklerne (som populaert sagt også er voks-
partikler) skal traenge ned i de naturlige revner, spraekker og huller
der er i en lakoverflade.

For at nano-polermidler skal have nogen maerkbar effekt i forhold til
almindelige polermidler, er det vigtigt at du bearbejder overfladen/
voksen mere intensivt - gerne med maskine - så det ikke bare ligger
sig på overfladen.

Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 19:23

>Hvad mener i om dette buzz-word "nano"...
>
>Virker det ?

Ja.

>Holder det i længden ?

Ja.

>Et nyt produkt som er mere navn end gavn ?

Nej.

>Noget den moderne bilejer skal forholde sig til ?

Ja.

>Men er det ikke bare en gang gas sådan
>overordnet set ?

Nej.

>Ved da godt man eks. kan imprægnere med
>produktet, men har man ikke altid kunnet
>gøre det med en 'næsten på samme måde'
>virkende effekt ?

Nu kan jeg kun tale for bilprodukterne. Og de virker bestemt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : hallo.derude@gmail.c~

Dato : 15-08-07 00:04

On 14 Aug, 22:43, "Tom" wrote:
> [...]
> ovenstående med "dna skader...... betændelsestilstand", må du gøre op med

Det tankevaekkende er vel at du stadig ikke forholder dig til den
risiko der OGSÅ er ved at bruge "almindelig" kemi...

Fra : Tom

Dato : 15-08-07 16:37

On 14 Aug, 22:43, "Tom" wrote:
> [...]

Det tankevaekkende er vel at du stadig ikke forholder dig til den
risiko der OGSÅ er ved at bruge "almindelig" kemi...

Er dette er afledningsforsøg fra mit oprindelige svar med Nanopartikler, for
så må man da sige "godt forsøg".

For ej så længe siden har vi i en tidl. tråd diskuteret "alm." voks som en
prof. smurte sine hænder med før superbilerne skulle behandles. Her jeg jeg
MEGET tydelig forholdt mig til det du nu efterlyser igen.

--
Tom