/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mønsterdybde på busdæk
Fra : Telemand


Dato : 10-08-07 23:09

Kan ikke komme på en bedre gruppe at spørge i.:

I firmaet hvor jeg er ansat, påstår de at boogiedækkene på en bus, må være
slidt så langt ned at kun 2/3-dele af dækket har mønster tilbage, og
samtidig være lovligt
Det siges at det er en udtalelse fra en synshal, men der er ingen der har
fået noget på skrift, og jeg har ikke kunnet finde noget om det på nettet.
Kan det være rigtigt at et hjul, der kan bremse, ikke skal have
minimumsgrænser for dækmønster opfyldt og det skal gælde for alle hjul på
køretøjet???

Telemand



 
 
Martin Vollert (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 10-08-07 23:22

Telemand skrev:
> Kan ikke komme på en bedre gruppe at spørge i.:
>
> I firmaet hvor jeg er ansat, påstår de at boogiedækkene på en bus, må være
> slidt så langt ned at kun 2/3-dele af dækket har mønster tilbage, og
> samtidig være lovligt
> Det siges at det er en udtalelse fra en synshal, men der er ingen der har
> fået noget på skrift, og jeg har ikke kunnet finde noget om det på nettet.
> Kan det være rigtigt at et hjul, der kan bremse, ikke skal have
> minimumsgrænser for dækmønster opfyldt og det skal gælde for alle hjul på
> køretøjet???
>
> Telemand
>
>
>
Så vidt jeg husker skal dæk til lastbiler og busser skiftes når de når
ned til 1mm mønster..

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.


Brian Jensen (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Brian Jensen


Dato : 10-08-07 23:35


> > Kan ikke komme på en bedre gruppe at spørge i.:
> >
> > I firmaet hvor jeg er ansat, påstår de at boogiedækkene på en bus, må
være
> > slidt så langt ned at kun 2/3-dele af dækket har mønster tilbage, og
> > samtidig være lovligt
> > Det siges at det er en udtalelse fra en synshal, men der er ingen der
har
> > fået noget på skrift, og jeg har ikke kunnet finde noget om det på
nettet.
> > Kan det være rigtigt at et hjul, der kan bremse, ikke skal have
> > minimumsgrænser for dækmønster opfyldt og det skal gælde for alle hjul

> > køretøjet???
> >
> > Telemand
> >
>
>http://www.eurowheels.dk/gamle/Vejledning%20om%20b%C3%A6rende%20elementer.p
df
> >




alexbo (10-08-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-08-07 23:32


"Telemand" skrev i

> Kan det være rigtigt at et hjul, der kan bremse, ikke skal have
> minimumsgrænser for dækmønster opfyldt og det skal gælde for alle hjul på
> køretøjet???

Nej det er ikke rigtigt.
Men det er rigtigt at de små riller må være nedslidt.
Reglerne gælder alle dæk på bussen.

Detailforskrifter og synsvejledning indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30
km/h være mindst

a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og

b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede
riller i slidbanens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens
bredde.
Støtteribber, supplerende mønster og dræn ("siping") regnes således ikke
med til hovedmønsteret.

Når støtteribber ikke skal medregnes i hovedmønsteret, vil det således
være lovligt, at mønsterrillen er helt afslidt på de steder, hvor
støtteribben
findes, blot dybden af rillen på de steder, hvor støtteribben ikke findes,
er
mindst 1, henholdsvis 1,6 mm. Når dækket er afslidt på nævnte måde, vil
det ved udvendig besigtigelse fremtræde med afgrænsede huller i overfladen.








Morten (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 11-08-07 08:27

Har lige smidt 2 billeder i dk.binaer.motor af et busdæk jeg så i vores
sommerferie...



Uffe Bærentsen (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 11-08-07 16:38


"Morten" <NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> skrev i en meddelelse
news:46bd6504$0$25390$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har lige smidt 2 billeder i dk.binaer.motor af et busdæk jeg så i vores
> sommerferie...

Der må jo være en grund til at man ser så mange slidbaner ligge og flyde.
Du har så lige påvist en af grundene.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Christian B. Andrese~ (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-08-07 09:20

On 11 Aug., 00:08, "Telemand" <skip...@nospammail.dk> wrote:
> Kan ikke komme på en bedre gruppe at spørge i.:
>
> I firmaet hvor jeg er ansat, påstår de at boogiedækkene på en bus, må være
> slidt så langt ned at kun 2/3-dele af dækket har mønster tilbage, og
> samtidig være lovligt
> Det siges at det er en udtalelse fra en synshal, men der er ingen der har
> fået noget på skrift, og jeg har ikke kunnet finde noget om det på nettet.
> Kan det være rigtigt at et hjul, der kan bremse, ikke skal have
> minimumsgrænser for dækmønster opfyldt og det skal gælde for alle hjul på
> køretøjet???

Så overrasker det sgu ikke at de har så svært ved at komme fra
stoppestederne om vinteren.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Claus Frørup (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 13-08-07 14:21

Christian B. Andresen skrev:
klip
>
> Så overrasker det sgu ikke at de har så svært ved at komme fra
> stoppestederne om vinteren.
>
>
Det er ikke dækkene der har fejlen.
Vores dobbeltdækkere har en type antispin der får motoren til at gå ned
i tomgang...... det er eddermanemig træls, når man sidder der og rykker
i sædet og der bare ikke sker en skid.

Torben Scheel (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-08-07 08:20

Claus Frørup wrote:

> Det er ikke dækkene der har fejlen.
> Vores dobbeltdækkere har en type antispin der får motoren til at gå ned
> i tomgang...... det er eddermanemig træls, når man sidder der og rykker
> i sædet og der bare ikke sker en skid.

Jamen.. der er jo en _grund_ til at hjulene spinner.. (siger jeg uden at
vide en dyt om busser).

--
vh
Torben

Claus Frørup (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 14-08-07 14:51

Torben Scheel skrev:
> Claus Frørup wrote:
>
>> Det er ikke dækkene der har fejlen.
>> Vores dobbeltdækkere har en type antispin der får motoren til at gå
>> ned i tomgang...... det er eddermanemig træls, når man sidder der og
>> rykker i sædet og der bare ikke sker en skid.
>
> Jamen.. der er jo en _grund_ til at hjulene spinner.. (siger jeg uden at
> vide en dyt om busser).
>
Mit svar var rettet til Christians kommentar om vinterbesvær.

Torben Scheel (15-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-08-07 08:45

Claus Frørup wrote:

>>> Det er ikke dækkene der har fejlen.
>>> Vores dobbeltdækkere har en type antispin der får motoren til at gå
>>> ned i tomgang...... det er eddermanemig træls, når man sidder der og
>>> rykker i sædet og der bare ikke sker en skid.
>>
>> Jamen.. der er jo en _grund_ til at hjulene spinner.. (siger jeg uden
>> at vide en dyt om busser).
>>
> Mit svar var rettet til Christians kommentar om vinterbesvær.

Ja. Antispin træder i kraft når dækkene spinner. Vi er enige om at dæk
uden mønster spinner lettere end dæk med, når vi snakker sne- og
isdækkede veje, ikke? Ergo - Det kan sagtens være dækkene der har
fejlen. Var der ikke antispin men de samme dæk, ville dækkene spinne, og
man ville ikke komme nogen steder.

--
vh
Torben

Claus Frørup (15-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 15-08-07 14:32

Torben Scheel skrev:
> Claus Frørup wrote:

klip
>> Mit svar var rettet til Christians kommentar om vinterbesvær.
>
> Ja. Antispin træder i kraft når dækkene spinner. Vi er enige om at dæk
> uden mønster spinner lettere end dæk med, når vi snakker sne- og
> isdækkede veje, ikke?

Helt korrekt.

>Ergo - Det kan sagtens være dækkene der har
> fejlen. Var der ikke antispin men de samme dæk, ville dækkene spinne, og
> man ville ikke komme nogen steder.
>

Lige i det her tilfælde, med manglende evne til at komme ud fra
stoppestederne om vinteren, er det ikke dækkene men antispinprogrammet
der er for hysterisk.

Vores andre busser som ikke har antispin, men samme
dæktype/nedslidningsgrad, har ikke de samme store problemer som
dobbeltdækkerbusserne når der er glat.


--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Christian B. Andrese~ (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-08-07 14:32

On 13 Aug., 15:21, Claus Frørup <cl...@froerup.dk> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> klip
>
> > Så overrasker det sgu ikke at de har så svært ved at komme fra
> > stoppestederne om vinteren.
>
> Det er ikke dækkene der har fejlen.
> Vores dobbeltdækkere har en type antispin der får motoren til at gå ned
> i tomgang...... det er eddermanemig træls, når man sidder der og rykker
> i sædet og der bare ikke sker en skid.

Det kan vel slåes fra ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt diesel traktor med
fungerende frontlæsser. Mærke ikke vigtigt.
Kontant betaling Max 50 km fra Randers



Claus Frørup (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 13-08-07 14:47

Christian B. Andresen skrev:
> On 13 Aug., 15:21, Claus Frørup <cl...@froerup.dk> wrote:
>> klip
>> det er eddermanemig træls, når man sidder der og rykker
>> i sædet og der bare ikke sker en skid.
>
> Det kan vel slåes fra ?

Nope.

Finn Guldmann (18-08-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-08-07 10:05

Claus Frørup skrev:
> >> det er eddermanemig træls, når man sidder der og rykker
>>> i sædet og der bare ikke sker en skid.
>> Det kan vel slåes fra ?
> Nope.
>
Det kan det sikkert, hvis man har værkstedskoden til opsætningen.

Det kan det på den jeg kører i. (Og de har været så "snu" at opgive
koden i instruktionsbogen.)

Men ok, hvis de har samme holdning til chaufførernes evnet udi det
tekniske hos Jer som de har i Århus, betragtes I som totalt uvidende,
end ikke i stand til at skifte en pære.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Claus Frørup (18-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 18-08-07 14:27

Finn Guldmann skrev:
klip
>
> Men ok, hvis de har samme holdning til chaufførernes evnet udi det
> tekniske hos Jer som de har i Århus, betragtes I som totalt uvidende,
> end ikke i stand til at skifte en pære.
>

Det er nok der omkring.....men vi er nu rimelig tilfredse med vores
værksted i City trafik. Jeg har været hos flere af de andre operatører i
KBH og jeg kan uden at prale sige, at vores værksted ligger flere
niveauer over de andre.

Folmer vil sikkert give mig ret
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste