ØV -- Marea'en fejlede til syn.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-08-07 20:59

Min efterhånden 10 år gamle Marea, var til syn i dag, og det faldt ikke
helt heldigt ud. Ud over et par blinklys-pærer som synsmanden mente var
lige hvide nok, så var der fejl på ALB-ventilen, og venstre stabilisator
arm var defekt. Er der nogen der har en idé om, hvad det vil koste at få
de to dele lavet?? Pærerne kan jeg jo nok skifte selv, så dem har jeg
lige udeladt som fejl. Det var også kun en detalje, som han sagde, men
det skulle lige ordnes.

Jesper

Fra : Tom

Dato : 11-08-07 09:39

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de to dele lavet?? Pærerne kan jeg jo nok skifte selv, så dem har jeg lige
> udeladt som fejl. Det var også kun en detalje, som han sagde, men det

En stabilisatorarm er da også til at skifte selv, den sidder jo bare fast
med 2 møtrikker og tager 10 min. at skifte og koster vel små 200 Kr.
Fejlen ved ALB ventilen er umulig at spå om, det kommer jo an på hvad der er
galt. Men mon ikke det kan laves for rimelige penge

--
Tom

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 11-08-07 17:43

Tom skrev:
> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> En stabilisatorarm er da også til at skifte selv, den sidder jo bare fast
> med 2 møtrikker og tager 10 min. at skifte og koster vel små 200 Kr.

Ja, men jeg skal jo under bilen for at komme til den, og jeg har ikke
lige en grav, eller noget til at hæve bilen med, så det er lidt af et
problem.

Jesper

Fra : Tom

Dato : 11-08-07 18:00

> Ja, men jeg skal jo under bilen for at komme til den, og jeg har ikke lige
> en grav, eller noget til at hæve bilen med, så det er lidt af et problem.

Jeg kender ikke lige marena, men på en mondeo kan man skifte den uden
problemer på en alm donkraft. Det er jo bare en tynd pind der er lige til at
pille af.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-08-07 16:35

> [...]
> de to dele lavet?? Pærerne kan jeg jo nok skifte selv, så dem har jeg lige
> udeladt som fejl. Det var også kun en detalje, som han sagde, men det

Prøvede det med ALB-ventilen på Tipo.
Efter synsmandens råd, så blev den motioneret lidt.
Så virkede den igen.
Motionen bestod i at få den løsnet.
Den føler belastningen på bagakslen og regulerer derefter.
Hvis bilen køres for morfar-agtigt, så har den tendens til at sætte sig.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 11-08-07 17:41

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> Den føler belastningen på bagakslen og regulerer derefter.
> Hvis bilen køres for morfar-agtigt, så har den tendens til at sætte sig.

Der er ikke nogen "risiko" for at bilen bliver kørt - som du skriver -
morfaragtigt, men jeg kører den så heller ikke som en racer, for det er
den i hvert fald ikke. Jeg må have snakket med min mekker, og se om han
kan få den igang igen, ellers må den jo skiftes.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-07 22:45

"Uffe Bærentsen" skriver:

> [...]
> Så virkede den igen.
> Motionen bestod i at få den løsnet.
> Den føler belastningen på bagakslen og regulerer derefter.

Er det en ALB ventil ?

Hmm, trode at det var en virkelig AntiLockBrake der førlte på
omdrejningerne på hjulene - ikek en reduktionsventil....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 11-08-07 23:19

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hmm, trode at det var en virkelig AntiLockBrake der førlte på
> omdrejningerne på hjulene - ikek en reduktionsventil....

Det ALB du tænker på, var det system Ford brugte for mange år siden, som en
slags mekanisk ABS. Min gamle gamle Escort var udstyret med det, men det er
nu ikke meget værd.

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-08-07 00:05

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Er det en ALB ventil ?

Automatisk Last Begrænser ventil.

> Hmm, trode at det var en virkelig AntiLockBrake der førlte på
> omdrejningerne på hjulene - ikek en reduktionsventil....

Tja, hvad er ABS?

Nogen vil sige blokeringsfrie bremser.
Andre vil sige det er en form for plast.

Forkortelser er dømt til misforståelse.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 13-08-07 09:27

"Uffe Bærentsen" skrev

> Automatisk Last Begrænser ventil.

Næh den kan ikke begrænse lasten.
Automatisk Lastafhængig Bremsebegrænserventil

> Forkortelser er dømt til misforståelse.
Jeps.

mvh
Alex Christensen