|
| Rustbeh. eller ej? Fra : ___P.Sir |
Dato : 10-08-07 14:11 |
|
Jeg er i tvivl om jeg overhovedet skal give min 4 år gamle c3 en
undervognsbehandling? Iflg. citroen skal den bare have "en kontrol" hos
citroen, og man anbefaler ikke egentlig påføring af rustbeskyttelse, hvis
der iøvrigt ikke er problemer. Overholder man kontrolintervallerne er der
garanti fra Citroens side.
Er man virkelig kommet dertil, at teknikken med galvanisering osv. er så
effektiv, at vi slipper for både Dinitrol og Pava og hvad det ellers hedder?
Eller burde jeg i stedet glemme citroens garanti, og tage den til et
Dinitrol værksted og bruge deres garanti i stedet, med 2-årlige
efterbehandlinger osv. - hvis det i virkeligheden ikke er nødvendigt?
preben
--
www.granvista.dk
Din feriehacienda i Spanien...
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-08-07 14:30 |
|
"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:46bc6374$0
> Er man virkelig kommet dertil, at teknikken med galvanisering osv. er så
> effektiv, at vi slipper for både Dinitrol og Pava og hvad det ellers
> hedder? Eller burde jeg i stedet glemme citroens garanti, og tage den til
> et Dinitrol værksted og bruge deres garanti i stedet, med 2-årlige
> efterbehandlinger
Forsvinder Citrobangs garanti hvis du går til "kvaksalvere", for at supplere
beh. ab fabrik?. For det er en supplering, så der er noget at "tage af", går
der hul på galvaniseringen, ruster den GODT iflg. min erfaring med en Skoda
:((. Om det kan betale sig, kommer an på hvor længe du vil beholde den, >2-3
år endnu, kan det nok svare sig. Regn ikke med at "se" pengene igen, den
bliver højes lettere at sælge.
| |
Thomas Rasmussen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 10-08-07 17:13 |
|
___P.Sir wrote:
> Jeg er i tvivl om jeg overhovedet skal give min 4 år gamle c3 en
> undervognsbehandling? Iflg. citroen skal den bare have "en kontrol" hos
> citroen, og man anbefaler ikke egentlig påføring af rustbeskyttelse, hvis
> der iøvrigt ikke er problemer. Overholder man kontrolintervallerne er der
> garanti fra Citroens side.
Hvilken garanti? Prøv lige at finde bestemmelserne, så har jeg en
mistanke om at de 12års gennemtæringsgaranti der måske er (ved ikke om
det er 12 år) kun gælder hvis det er indenfra kommende tæring eller
sådan noget... og det gør sig sjældent gældende for
undervognskomponenter, da de jo er meget udsatte for salt, stenslag og lign.
> Er man virkelig kommet dertil, at teknikken med galvanisering osv. er så
> effektiv, at vi slipper for både Dinitrol og Pava og hvad det ellers hedder?
> Eller burde jeg i stedet glemme citroens garanti, og tage den til et
> Dinitrol værksted og bruge deres garanti i stedet, med 2-årlige
> efterbehandlinger osv. - hvis det i virkeligheden ikke er nødvendigt?
> preben
Nope, det tvivler jeg på, hvis det var tilfældet så ville de
virksomheder meget hurtigt lukke... og sjovt nok så anbefaler FDM til
stadighed at man får sin nye bil efterbehandlet, enten med det samme
(hvis dårlig behandling ab fabrik) eller efter en 2-3 år.
Jeg ville ikke være bange for at efterbehandle den.
Det er muligt at du ikke direkte ser pengene det koster at få lavet en
behandling, men den bliver sandsynligvis meget nemmere at sælge.
Specielt hvis først rusten får fat i diverse undervognskomponenter.
Galvanisering er typisk kun meget få mikrometer tykke, så en velanlagt
sten kan nemt slå denne istykker, og så begynder rusten at brede sig.
Thomas
| |
Thomas (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 10-08-07 19:26 |
|
"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
news:46bc6374$0$69107$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg er i tvivl om jeg overhovedet skal give min 4 år gamle c3 en
> undervognsbehandling? Iflg. citroen skal den bare have "en kontrol" hos
> citroen, og man anbefaler ikke egentlig påføring af rustbeskyttelse, hvis
> der iøvrigt ikke er problemer. Overholder man kontrolintervallerne er der
> garanti fra Citroens side.
> Er man virkelig kommet dertil, at teknikken med galvanisering osv. er så
> effektiv, at vi slipper for både Dinitrol og Pava og hvad det ellers
> hedder? Eller burde jeg i stedet glemme citroens garanti, og tage den til
> et Dinitrol værksted og bruge deres garanti i stedet, med 2-årlige
> efterbehandlinger osv. - hvis det i virkeligheden ikke er nødvendigt?
> preben
>
> --
Personligt mener jeg at undervognsbehandling kun afhænger af få parametre
Fx : Skal du beholde bilen fra ny, mere end 3 år eller er du en
"skifter"..........
Har du købt den vogn fra ny for at beholde den i 10 år, er det da vist på
tide at få den afsted.... har du købt den brugt, til en "billig penge" må
du gøre op med dig selv hvad standen er nu , om det kan betale sig eller om
du skal køre et par år og så skyde den af igen uden behandling....
For brugtkøbere af 10 årige + gamle biler (inklusiv mig selv) er det jo
konge, når en bil er beskyttet, i hoved og røv, men det er jo kun os, der
har bilen i de sene år, der får glæde af det............
Mvh
Thomas
Mitsubishi lancer 1,6 , årg 95, 380.000 km, der dog aldrig er blevet
beskyttet............. pga en nærig 1. gangs ejer ;)
| |
Ukendt (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-08-07 13:18 |
|
"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:46bc6374$0$69107$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg er i tvivl om jeg overhovedet skal give min 4 år gamle c3 en
> undervognsbehandling?
Selvf. skal du da det.
Det koster næsten ingen penge, gir' en god fornemmelse
og bilen har bedst af det.
> Iflg. citroen skal den bare have "en kontrol" hos citroen, og man
> anbefaler ikke egentlig påføring af rustbeskyttelse, hvis der iøvrigt ikke
> er problemer. Overholder man kontrolintervallerne er der garanti fra
> Citroens side.
Ja garanti, på hvad ?
Hvis du beholder vilen i rigtig mange år,
så vil bilen altid være i bedre stand med end
uden behandling..
> Er man virkelig kommet dertil, at teknikken med galvanisering osv. er så
> effektiv, at vi slipper for både Dinitrol og Pava og hvad det ellers
> hedder?
Nej !
Aldeles nej.
Der er endda lavet undersøgelser som viser,
at biler der er galvaniserede men ikke har fået
behandling, holder kortere tid end biler uden galv.
men med behandling. Men biler både med galv. + behdl.
holder så synligt længere.
> Eller burde jeg i stedet glemme citroens garanti, og tage den til et
> Dinitrol værksted og bruge deres garanti i stedet, med 2-årlige
> efterbehandlinger osv. - hvis det i virkeligheden ikke er nødvendigt?
Sælger du bilen om kort tid, så glem det.
Skal du holde den i mange år, så giv den en tur.
| |
|
|