3 vs. 4 cylindre - samme specs.
Fra : Per

Dato : 10-08-07 08:28

Hej NG !

Hvis man tænker sig, at samme motorfabrikant laver en motorcykel, hvor man
kan vælge imellem en 3 eller 4 cylindret motor - motoren er i øvrigt ens
samme slagvolumen (stort set samme specs)

Kan man så sige noget om, hvorvidt det er "bedst" med den ene eller den
anden ?

Jeg tænker på holdbarhed, bund og mellemtræk osv.

Er den ene teknisk bedre end den anden - eller er det en smagassag ?

3 cylindre virker på mig sådan lidt skævt - altså ingen symetri - men de
lyder nu fedt

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 09:22

On Fri, 10 Aug 2007 09:28:26 +0200, Per wrote:

> [...]
> samme slagvolumen (stort set samme specs)
>
> Kan man så sige noget om, hvorvidt det er "bedst" med den ene eller den

Nej

> Jeg tænker på holdbarhed, bund og mellemtræk osv.

Nej

> Er den ene teknisk bedre end den anden - eller er det en smagassag ?

Det er nemlig lige nøjagtigt en smagssag. Helt teoretisk kan man hente lidt
flere heste ud af en motor med flere cylindre for et givent volume, men i
praksis er forskellen forsvindende mellem 3 og 4 cylindrede. Mellem 2 og 4
cylindre er forskellen mere mærkbar/målbar i praksis.

> 3 cylindre virker på mig sådan lidt skævt - altså ingen symetri - men de
> lyder nu fedt

Og trækker mere jævnt end en typisk rækkefirer.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-07 10:47

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev
> [...]
> anden ?
>
> Jeg tænker på holdbarhed, bund og mellemtræk osv.

Flere cylindre = jævnere gang, mere moment. Eller lad os sige: mulighed for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 21:32

> Flere cylindre = jævnere gang, mere moment. Eller lad os sige: mulighed
> for.

Jup!
Principperne støder sammen, for motoren med samme slagvolumen og færre
cylindre vil ofte have en større slaglængde - Og "lange pedaler" kan man
virkelig trampe i når det går op af bakke :-/

--
Armand
(Hvis første motorcykler i rækkefølge var: Twin; twin, sekser og firer, og

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-07 23:18

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Principperne støder sammen, for motoren med samme slagvolumen og færre
> cylindre vil ofte have en større slaglængde - Og "lange pedaler" kan man
> virkelig trampe i når det går op af bakke :-/

Bortset fra at det er en splejs der tramper i pedalerne fordi
stempeltoparealet vil være tilsvarende mindre på en langslaget
motor. Prøv at lægge mærke til at max moment for rimeligt ydende
motorer næsten altid er 10-12% af slagvolumen i cm³.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Rohde

Dato : 11-08-07 10:33

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> 3 cylindre virker på mig sådan lidt skævt - altså ingen symetri - men de
> lyder nu fedt

Helt sikkert. Min Daytona 955 har en dejlig ukultiveret motorgang, men et
dejligt jævnt træk som bare bliver ved og ved. Og så er der lyden som du
selv er inde på Altid en fornøjelse at lade den motorbremse langt ned i
omdrejninger...

/Rohde

Fra : Armand

Dato : 11-08-07 10:51

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse

> Helt sikkert. Min Daytona 955 ........ Og så er der lyden som du selv er
> inde på Altid en fornøjelse at lade den motorbremse langt ned i
> omdrejninger...

En af de små glæder jeg har haft er at køre hjem fra Karoline-arrangementet
bag to bekendte på hhv. Laverda Jota og Triumph T595, der ikke ligefrem er
sovekammer-dæmpede

--
Armand.