|
| 98 paa 2takter Fra : Kristian Bundgaard |
Dato : 08-08-07 13:17 |
|
Hejsa!
Mig og min 2takter har det sidste lange stykke tid koert paa blyfri 92.
I manualen staar der at den skal have 91+, men saa var det jeg
overvejede, vil jeg kunne maerke paa ydelsen hvis jeg ex. giver den 98 i
stedet for 92?
| |
Moller (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 08-08-07 13:43 |
|
Kristian Bundgaard skrev:
> Hejsa!
> Mig og min 2takter har det sidste lange stykke tid koert paa blyfri 92.
> I manualen staar der at den skal have 91+, men saa var det jeg
> overvejede, vil jeg kunne maerke paa ydelsen hvis jeg ex. giver den 98 i
> stedet for 92?
yeps den vil få (98/92) * 100 - 100 = 6,5% flere heste... smid oktan
booster i, og den vil være helt ustyrlig :)
--
VH
Moller
MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
Leise ist scheisse
| |
Steen Gruby (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 08-08-07 14:04 |
|
On Wed, 08 Aug 2007 14:42:49 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
Hej Moller.
>
>yeps den vil få (98/92) * 100 - 100 = 6,5% flere heste... smid oktan
>booster i, og den vil være helt ustyrlig :)
Din formel er ikke helt korrekt.
Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Moller (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 08-08-07 18:45 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Wed, 08 Aug 2007 14:42:49 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>
> Hej Moller.
>> yeps den vil få (98/92) * 100 - 100 = 6,5% flere heste... smid oktan
>> booster i, og den vil være helt ustyrlig :)
>
> Din formel er ikke helt korrekt.
> Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
> Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
Åh ja, den havde jeg glemt, men er den ik kun gældene når der er acc.
pumpe på ?
--
VH
Moller
MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
Leise ist scheisse
| |
Ivar (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 08-08-07 22:03 |
|
Moller skrev:
>>> yeps den vil få (98/92) * 100 - 100 = 6,5% flere heste... smid oktan
>>> booster i, og den vil være helt ustyrlig :)
>>
>> Din formel er ikke helt korrekt.
>> Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
>> Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
> Åh ja, den havde jeg glemt, men er den ik kun gældene når der er acc.
> pumpe på ?
Jo, eller indsprøjtning med mellemgas-fordeler.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Armand (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-08-07 22:11 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:46ba011e$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Steen Gruby skrev:
>> On Wed, 08 Aug 2007 14:42:49 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>>
>> Din formel er ikke helt korrekt.
>> Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
>> Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
>
> Åh ja, den havde jeg glemt, men er den ik kun gældene når der er acc.
> pumpe på ?
>
Nej, det fungerer primært ved adrenalin-kick!
--
Armand.
| |
2 (10-08-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 10-08-07 09:28 |
|
On Wed, 08 Aug 2007 15:04:17 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
>On Wed, 08 Aug 2007 14:42:49 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>
>Hej Moller.
>>
>>yeps den vil få (98/92) * 100 - 100 = 6,5% flere heste... smid oktan
>>booster i, og den vil være helt ustyrlig :)
>
>Din formel er ikke helt korrekt.
>Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
>Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
Højere oktan giver da ikke højere ydelse, med mindre motoren har en
høj kompression!
Altså i det her tilfælde med anbefalet 91+ er det spild af penge og
ingen ekstra ydelse ved at køre på 98 oktan istedet for 92 oktan!
Men som Orla skriver længere ned hvis motoren er lavet til 98 oktan,
og så kører på 92 oktan, ja så får man dårligere ydelse, pga 92 oktan
selvtænder før gnisten kommer i motoren, tændingsbanken.
Så oktan tal angiver jo kun "evnen til at modstå tændingsbanken" før
at det er beregnet til i netop den motor man har.
Der findes jo også oktan over 100, til flymotorer, dette giver heller
ikke mere ydelse, hvis ikke motoren har høj kompression, så er det
spild at bruge.
Torben
| |
Ukendt (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-08-07 09:39 |
|
On Fri, 10 Aug 2007 10:28:11 +0200, 2 wrote:
> On Wed, 08 Aug 2007 15:04:17 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
> wrote:
>>Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
>>Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
> Højere oktan giver da ikke højere ydelse, med mindre motoren har en
Du har da fuldstændigt overset en lille detalje Torben :-/ Det' GAS ;-D
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Torben Scheel (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 10-08-07 11:33 |
|
Orla Pedersen wrote:
>
>> Højere oktan giver da ikke højere ydelse, med mindre motoren har en
>
> Du har da fuldstændigt overset en lille detalje Torben :-/ Det' GAS ;-D
>
Arh - er det ikke mere forstøvet end fordampet? Jeg har ikke set en
2t'er der var konverteret til gas
--
vh
Torben
| |
2 (10-08-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 10-08-07 22:14 |
|
On Fri, 10 Aug 2007 10:38:30 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>On Fri, 10 Aug 2007 10:28:11 +0200, 2 wrote:
>
>> On Wed, 08 Aug 2007 15:04:17 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
>> wrote:
>
>>>Du har glemt believein faktoren der er kvadratrod 2 gange (1,41)
>>>Resultatet bliver dermed 9,165% flere heste.
>
>
>> Højere oktan giver da ikke højere ydelse, med mindre motoren har en
>
>Du har da fuldstændigt overset en lille detalje Torben :-/ Det' GAS ;-D
Formlen kender jeg da heller ikke.
Men forskel oktan giver forskel ydelse i en motor, selv testet i en
2,8L motor med 177 HK.
Med 92 oktan ca 200 km/t
med 98 oktan ca 235 km/t og øgende.
Så helt gas er det nu ikke, kun jeres formel!
Torben
| |
Ivar (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 10-08-07 23:15 |
|
2 skrev:
> Men forskel oktan giver forskel ydelse i en motor, selv testet i en
> 2,8L motor med 177 HK.
> Med 92 oktan ca 200 km/t
> med 98 oktan ca 235 km/t og øgende.
Prøv nu at læse hele denne tråd. Ikke alt er gas. Du skal især
bemærke hvad der står i de indlæg, der omtaler bankesensorer.
Lad mig lige repetere: Benzin med et oktan-tal højere end det
anbefalede oktan-tal giver *ikke* mere effekt. Benzin med lavere
oktan-tal end det anbefalede, giver lavere effekt.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
2 (12-08-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 12-08-07 08:46 |
|
On Sat, 11 Aug 2007 00:15:15 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:
>2 skrev:
>
>> Men forskel oktan giver forskel ydelse i en motor, selv testet i en
>> 2,8L motor med 177 HK.
>> Med 92 oktan ca 200 km/t
>> med 98 oktan ca 235 km/t og øgende.
>
>Prøv nu at læse hele denne tråd. Ikke alt er gas. Du skal især
>bemærke hvad der står i de indlæg, der omtaler bankesensorer.
>
>Lad mig lige repetere: Benzin med et oktan-tal højere end det
>anbefalede oktan-tal giver *ikke* mere effekt. Benzin med lavere
>oktan-tal end det anbefalede, giver lavere effekt.
>
>
>Ivar Magnusson
Ja nemlig. Og benzin med lavere oktan end anbefalet og motor uden
bankesensor, er der risiko for at brænde hul i stemplerne!
Torben
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 08-08-07 14:06 |
|
> Mig og min 2takter har det sidste lange stykke tid koert paa blyfri 92.
> I manualen staar der at den skal have 91+, men saa var det jeg overvejede,
> vil jeg kunne maerke paa ydelsen hvis jeg ex. giver den 98 i stedet for
> 92?
Nej. Kun på maskiner med bankesensor justerbar tænding og evt ladetryk (dvs.
diverse biler) er der noget at hente på at hælde højere oktan tal på end
fabriksangvet.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
jørgen nielsen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : jørgen nielsen |
Dato : 08-08-07 14:23 |
|
Ha Ha
Gode svar men husk lige at højere oktan betyder ringere Benzin,(flere
tilsætningsstoffer)
Så det har intet med ydelsen at gøre, så den med, at der er noget at hente
ved biler med banke sensorer mv, glem det den holder ikke
Jørgen
| |
Ukendt (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-08-07 14:44 |
|
On Wed, 8 Aug 2007 15:22:57 +0200, jørgen nielsen wrote:
> Så det har intet med ydelsen at gøre, så den med, at der er noget at hente
> ved biler med banke sensorer mv, glem det den holder ikke
Altså, og dog, min R1200S er designet til 98 oktan, men kán køre 95 oktan
da den har bankesensor. Men med reduceret ydelse, ikke på grund af
oktantallet som sådan, men tændingen retarderes ganske meget, og dét giver
tab af ydelse, og et højere forbrug. Hvor meget reduceret ydelse vil BMW
ikke rigtig ind på, og jeg kan ikke mærke forskellen. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Hans Paulin \(6310\) (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 08-08-07 22:17 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Altså, og dog, min R1200S er designet til 98 oktan, men kán køre 95
> oktan da den har bankesensor. Men med reduceret ydelse, ikke på grund
> af oktantallet som sådan, men tændingen retarderes ganske meget
Godt jeg ikke har en cykel med retarderet tænding!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Jens Meldgaard (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 08-08-07 22:27 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:46ba332a$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>
>> Altså, og dog, min R1200S er designet til 98 oktan, men kán køre 95
>> oktan da den har bankesensor. Men med reduceret ydelse, ikke på grund
>> af oktantallet som sådan, men tændingen retarderes ganske meget
>
> Godt jeg ikke har en cykel med retarderet tænding!
Hej Hans
Nej, ude ved dig er det ikke cyklen, der er retarderet ))
Mojn Jens
Sydals
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd
>
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 08-08-07 21:49 |
|
> Gode svar men husk lige at højere oktan betyder ringere Benzin
> Så det har intet med ydelsen at gøre, så den med, at der er noget at hente
> ved biler med banke sensorer mv, glem det den holder ikke
Saglig argumantation på højeste niveau! Forresten, så kan min far banke din
far.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Moller (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 09-08-07 08:28 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Gode svar men husk lige at højere oktan betyder ringere Benzin
>> Så det har intet med ydelsen at gøre, så den med, at der er noget at hente
>> ved biler med banke sensorer mv, glem det den holder ikke
>
> Saglig argumantation på højeste niveau! Forresten, så kan min far banke din
> far.
Ja, man undres over at der siges den slags, når man tænker på at ved
højere oktantal + tilsvarende mere adv. tænding, måles der mere effelt
på rullefeltet på 2 takterne, men okay, feltet må jo være defect.
--
VH
Moller
MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
Leise ist scheisse
| |
Kristian Bundgaard (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Kristian Bundgaard |
Dato : 09-08-07 11:03 |
|
Med forbehold for at vaere noob, og ikke have mine saglige argumenter i
orden, er jeg saa noed til at spoerge om jeg evt selv skal tweake lidt
hvis jeg skal have hevet lidt ekstra ydelse ud af den? (I forbindelse
med skift af benzintype altsaa)
| |
MORTEN VIND (08-08-2007)
| Kommentar Fra : MORTEN VIND |
Dato : 08-08-07 15:13 |
|
"Kristian Bundgaard" <NOSPAMMirozel@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b9b26e$0$47938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa!
> Mig og min 2takter har det sidste lange stykke tid koert paa blyfri 92.
> I manualen staar der at den skal have 91+, men saa var det jeg
> overvejede, vil jeg kunne maerke paa ydelsen hvis jeg ex. giver den 98 i
> stedet for 92?
Nej, du kan roligt køre på 92, vil jeg mene. Brændværdien for 98 oktan er
IKKE bedre end 92 oktan, så hvis motoren er konstrueret til 91 oktan, er det
penge ud af vinduet at bruge 98 eller 95 for den sags skyld...
\
Morten
| |
Kristian Bundgaard (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Kristian Bundgaard |
Dato : 08-08-07 16:18 |
|
Hmm, ok, ser ud som om jeg selv skal proeve det for at se om det virker? :P
| |
Torben Scheel (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 08-08-07 16:54 |
|
Kristian Bundgaard wrote:
> Hmm, ok, ser ud som om jeg selv skal proeve det for at se om det virker? :P
Tjah - du kan helt sikkert mærke believein faktoren - se Gruby's indlæg.
--
vh
Torben
| |
Kristian Bundgaard (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Kristian Bundgaard |
Dato : 09-08-07 20:27 |
|
Torben Scheel skrev:
> Tjah - du kan helt sikkert mærke believein faktoren - se Gruby's indlæg.
Mjeh, det er som om det ikke helt er det samme naar man har
identificeret det :P
| |
Moller (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 08-08-07 18:53 |
|
MORTEN VIND skrev:
> Nej, du kan roligt køre på 92, vil jeg mene. Brændværdien for 98 oktan er
> IKKE bedre end 92 oktan, så hvis motoren er konstrueret til 91 oktan, er det
> penge ud af vinduet at bruge 98 eller 95 for den sags skyld...
Yeps... lige som at det er komplet tåbeligt at nogen advare mod blyfri
på gamle 2 taktere, da de ellers ik blir smurt nok ;) sjovt nok er det 2
takts olien der står for smørelsen, og den blyfri del var ventiler osv.
det var en fordel aka ikke noget en 2 takter er født med.
Men den alvorlige side er... hvis din tænding er sat korekt, så skal du
gå efter tætteste oktantal efter bogen, det er den som gir mest
effekt(bedst forbrænding), samt bedst økonomi, så står der 91+, så er 92
oktan fint, og det du for mest ud af.
--
VH
Moller
MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
Leise ist scheisse
| |
Ivar (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 08-08-07 21:53 |
|
MORTEN VIND skrev:
> Brændværdien for 98 oktan er IKKE bedre end 92 oktan
Nej, faktisk er den en ubetydelighed lavere for 98 oktan end for
92 oktan.
Ivar Magnusson
--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.
| |
H.C.Larsen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : H.C.Larsen |
Dato : 08-08-07 21:43 |
|
Gælder det også på min Suzuki Alto 954 ccm m/4 hjul
"Kristian Bundgaard" <NOSPAMMirozel@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b9b26e$0$47938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa!
> Mig og min 2takter har det sidste lange stykke tid koert paa blyfri 92.
> I manualen staar der at den skal have 91+, men saa var det jeg overvejede,
> vil jeg kunne maerke paa ydelsen hvis jeg ex. giver den 98 i stedet for
> 92?
| |
Ivar (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 08-08-07 22:00 |
|
H.C.Larsen skrev:
> Gælder det også på min Suzuki Alto 954 ccm m/4 hjul
Ja, det gælder også for din Alto, at den ikke for større effekt
ved at anvende benzin, med højere oktantal end anbefalet i
instruktionsbogen. Hvis den har bankesensor kan den køre med lavere
oktantal uden at motoren tager skade. Der er blot mindre effekt.
Har den ikke bankesensor, er det ikke sundt for motoren at
køre med for lavt oktantal.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
H.C.Larsen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : H.C.Larsen |
Dato : 08-08-07 22:31 |
|
Tak til Ivar.
Det var ment som en joke
Henrik.
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.45637d78359287dd.31159@nozpamwebspeed.dk...
> H.C.Larsen skrev:
>
>> Gælder det også på min Suzuki Alto 954 ccm m/4 hjul
>
> Ja, det gælder også for din Alto, at den ikke for større effekt
> ved at anvende benzin, med højere oktantal end anbefalet i
> instruktionsbogen. Hvis den har bankesensor kan den køre med lavere
> oktantal uden at motoren tager skade. Der er blot mindre effekt.
> Har den ikke bankesensor, er det ikke sundt for motoren at
> køre med for lavt oktantal.
>
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
> MesNews er lige til at gå til.
> http://LexInfo.dk/MesNews/
>
>
| |
Ivar (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 09-08-07 20:27 |
|
H.C.Larsen skrev:
> Det var ment som en joke
Det er svært at set som et sjov bemærkning, når man ikke ved hvad du
henviser til.
Med andre ord, skriv under det du kommenter (se hvad andre gør)
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Rune Larsen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 09-08-07 15:47 |
|
On Aug 9, 12:03 pm, Kristian Bundgaard <NOSPAMMiro...@gmail.com>
wrote:
> Med forbehold for at vaere noob, og ikke have mine saglige argumenter i
> orden, er jeg saa noed til at spoerge om jeg evt selv skal tweake lidt
> hvis jeg skal have hevet lidt ekstra ydelse ud af den? (I forbindelse
> med skift af benzintype altsaa)
Ja, hæv kompressionen. Det giver mere effekt fra motoren, men kan
kræve højere oktantal også. Søg evt på google lidt efter "2 stroke
squishband"
/Rune
| |
Jes Vestervang (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 11-08-07 00:06 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Arh - er det ikke mere forstøvet end fordampet? Jeg har ikke set en
> 2t'er der var konverteret til gas
Dråberne skal nå at fordampe før der kan ske en forbrænding, så det
_er_ altså gas
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R
| |
|
|