Bremserør, nipler og kraveværktøj
Fra : Morten Trab

Dato : 08-08-07 13:07

Jeg er uheldigvis kommet til at lave hul på et bremserør på min
transporter fra '88 i min iver efter at lave rust på den :(

Må/kan man klippe 5 - 10 cm af det gamle rør og sætte et nyt stykke i?
Alle rør skal skiftes inden syn i starten af det nye år, budgettet er
bare ikke lige til at skifte dem alle lige nu.

Hvor køber man bremserør til en rimelig penge, Sanistål mener jo
kobber er lavet af guld :S
Samme omkring niplerne til at sætte på, hvor finder man dem til en
overkommelig pris?

Krave værktøj, er det denne type der skal bruges??
http://www.ajengros.dk/shop/productinfo.asp?id=1485

Mvh. Morten Trab

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:21

Er det ikke billigere, bare at købe det rør, der er itu, når en udskiftning
alligevel er planlagt indenfor de næste 2 år istedet for at investere i
kraveværktøj o.s.v. ??

Bo

Fra : Morten Trab

Dato : 08-08-07 13:26

On Wed, 8 Aug 2007 14:20:36 +0200, "Bo Rasmussen"
<bo@<FJERN>ChipsAway-Roskilde.dk> wrote:

>Er det ikke billigere, bare at købe det rør, der er itu, når en udskiftning
>alligevel er planlagt indenfor de næste 2 år istedet for at investere i
>kraveværktøj o.s.v. ??

Tjaeh, VW tror de er lavet af guld og THansen kan ikke levere
bremserør til min model før tidligst 11. september, og den skulle
gerne være lakeret, samlet og køreklar igen i næste uge...

Desuden kunne det da være rart at have værktøjet så man selv kan lave
nye når de engang igen skal skiftes, eller når man skal skifte på
andre biler...

Mvh. Morten

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:37

Jam...

Køb da bare et færdigt rør i tilnærmelsesvis den rette længde - de fleste
reservedelspushere leverer da rør enkeltvis i forskellige længder.

Så kan du da bare købe rør, nipler & værktøj, når du har sparet sammen

Bo

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:42

Morten Trab wrote:

> [...]
>
> Desuden kunne det da være rart at have værktøjet så man selv kan lave
> nye når de engang igen skal skiftes, eller når man skal skifte på

Har du prøvet igen andre steder?
Mekonomen
Krogslund
Nordic Autoparts (nap.dk)
Høyer (ok, samme firma som thansen, men måske?)

Uden at vide det så tror jeg at det at lave splejsninger på bremserør er
ulovligt, generelt er der ikke ret mange ting der er velsete når man
snakker om hele bremseanordningen, og med god grund IMO... Det kan
sikkert godt laves så det kan holde, men jeg er lidt usikker på om det
er tilladt.

Thomas

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-08-07 14:14

> Har du prøvet igen andre steder?
> Mekonomen
> Krogslund
> Nordic Autoparts (nap.dk)
> Høyer (ok, samme firma som thansen, men måske?)

Umiddelbart har Høyer et sæt til 349,-

http://www.hoyer-autodele.dk/UserFiles/File/VW_lo_res.pdf

Bo

Fra : Morten Trab

Dato : 08-08-07 14:27

On Wed, 8 Aug 2007 15:14:25 +0200, "Bo Rasmussen"
<bo@<FJERN>ChipsAway-Roskilde.dk> wrote:

>Umiddelbart har Høyer et sæt til 349,-
>

>http://www.hoyer-autodele.dk/UserFiles/File/VW_lo_res.pdf

Samme lagerstatus som THansen...Leveringstid ~1 måned...

Har lige snakket med Mekonomen, og jeg skulle bare klippe det gamle
rør lige bag niplerne og komme ind med det, så laver de et nyt i
korrekt længde...

Mvh. Morten Trab

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-08-07 21:21

> Samme lagerstatus som THansen...Leveringstid ~1 måned...

Det var sjovt, mon ikke forklaringen er at der er tale om samme lager

> Har lige snakket med Mekonomen, og jeg skulle bare klippe det gamle
> rør lige bag niplerne og komme ind med det, så laver de et nyt i
> korrekt længde...

Way to go!

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Morten Trab

Dato : 08-08-07 23:31

On Wed, 8 Aug 2007 22:20:38 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Way to go!

Og ganske kort tid efter ringede telefonen, det var en af T3 gutterne
de havde et helt nyt bremserør af lige den længde jeg manglede, som
jeg endda kunne få helt gratis...

Det ligger nu ude i værkstedet og venter på at det bliver lyst igen :)

Mvh. Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-08-07 08:41

Morten Trab skrev:

> Det ligger nu ude i værkstedet og venter på at det bliver lyst igen :)

Kan vi (jeg) ikke få nogle billeder af dit projekt?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Morten Trab

Dato : 09-08-07 14:19

On Thu, 9 Aug 2007 09:41:03 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Kan vi (jeg) ikke få nogle billeder af dit projekt?

Der er ikke så mange endnu, men her er da lidt at starte på...

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3117&postdays=0&postorder=asc&start=15#26311

Det er en større omgang, et par huller blev til flere som skulle
lappes og så ellers rustslibning og slutteligt lakering (den er jeg
ikke nået til endnu) i Metallic Blå :)

Og så skal alt mit gejl udstyr selvfølgeligt monteres efterfølgende :D

Mvh. Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-08-07 22:19

Morten Trab skrev:

> Der er ikke så mange endnu, men her er da lidt at starte på...
>
> http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3117&postdays=0&postorder=asc&start=15#26311

Tak - sjovt at se

Er udlært hos VW på lager og kontor og har kørt mange timer i en Type 3
pickup

> Det er en større omgang, et par huller blev til flere som skulle
> lappes og så ellers rustslibning og slutteligt lakering (den er jeg
> ikke nået til endnu) i Metallic Blå :)

Ja, dét er et større arbejde

Skal du ha sæder bagi?

> Og så skal alt mit gejl udstyr selvfølgeligt monteres efterfølgende :D

Lyder spændende
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Morten Trab

Dato : 10-08-07 13:31

On Thu, 9 Aug 2007 23:18:35 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Tak - sjovt at se
>
>Er udlært hos VW på lager og kontor og har kørt mange timer i en Type 3
>pickup

Det var da så lidt :)
Min er jo en af de sjove, det er en syncro, så den har det bedst i en
mudderpøl eller lignende :D

>Ja, dét er et større arbejde

Jo tak, og når man så i sin iver for at lave lidt hurtig varme til de
kolde morgener klipper et bremserør over, tilfældigvis det lange til
baghjulene som samles i et T-stykke bag ved det ene gearkasseophæng,
så bliver man jo så dejligt glad...Endda specielt glad bliver man når
man erfarer at det gearkasseophæng som T-stykket sidder bag skal ud,
og at det så oven i købet sidder over køle slanger og gearskifte
stangen, så er dagen virkeligt reddet...
Man får sådan en ustyrlig lyst til at hente den VW ingeniør der har
designet den finesse så han selv kan skifte det :D

>Skal du ha sæder bagi?

Måske på sigt, men lige pt. tillader økonomien det ikke da den så
bliver MEGET dyrer, ca. 2½ gang højere vægtafgift end den har nu :S
Omend det kunne være rart med bare en enkelt række sæder mere :)

>Lyder spændende

Bøjle spejle, Project Zwo lygtegrill, solskærm, indfarvede alu sutter
osv. osv. osv. :)

Mvh. Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-07 21:10

Morten Trab skrev:

> Min er jo en af de sjove, det er en syncro, så den har det bedst i en
> mudderpøl eller lignende :D

Hæ hæ

> Man får sådan en ustyrlig lyst til at hente den VW ingeniør der har
> designet den finesse så han selv kan skifte det :D

Havde selv en type 4 (412E) engang - i testen stod:

"Man kunne smide sig ned på jorden og hulke ved tanken om at skulle reparere
denne utilgængelige motor"

> Omend det kunne være rart med bare en enkelt række sæder mere :)

Min fætter smed 2 rækker i en lignende.

Han havde dog svært ved at holde rusten fra døren trods sprøjtegalvanisering
og hvad har vi alt... :-/

> Bøjle spejle, Project Zwo lygtegrill, solskærm, indfarvede alu sutter
> osv. osv. osv. :)

Guf!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-08-07 14:36

Biltema. http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=89344

>Samme omkring niplerne til at sætte på, hvor finder man dem til en
>overkommelig pris?
Genbrug de gamle ? eller
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=89348

>Krave værktøj, er det denne type der skal bruges??
>http://www.ajengros.dk/shop/productinfo.asp?id=1485

Div. værktøjer
http://www.biltema.dk/products/productlist.asp?iSecId=500

Prøv også en lokal bremse/kobmings service eller en af kæderne:
http://mekonomen.dk/
http://www.meca.se/?sc_lang=da

Det er nok billigst her og nu at købe et færdigt rør fremfor at købe
løs rør plus værktøj.

/Hans

Fra : Bob :-\)

Dato : 10-08-07 16:48

> [...]
> overkommelig pris?
>
> Krave værktøj, er det denne type der skal bruges??

Hvis den er lang nok , og kommer til at sidde fint igen hvor den er lidt
kortere.
så skal du bare gøre det , jeg købte et billigt bremsekravesæt i
www.biltema.dk
da jeg skulle syne en opel kadett

Link til sættet
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=82467