http://galleri.tv2.dk/index.php/category-Nyhederne/id-7845420/page-8.html
Han er heldigvis uden for livsfare
> Hmm, man maa antage at man kan se en saadan opbremsning paa daekkende? maa
> vaere mit bedste bud i al fald...
På et blokeret hjul vil det være synligt - men det er langt fra optimalt at
blokere forhjulet på en mc. Mit gæt er at det baseret på mc'ens hastighed
før uheldet og så hvor voldsomt selve sammmenstødet har været. Og måske
vidner. En mc uden ABS er det de færreste "almindelige" der kan maks bremse
så det kan ses på dæk/asfalt ved en pludselig opstået fare. Det kan (og imho
skal) selvfølgelig trænes men jeg har også taget en tur på taget pga en
forhjulsblokade - vejen havde ikke det forventede greb så det våde/kolde dæk
slap grebet "møj hurtigt". Det er så registeret som et eneuheld i
statistikken da jeg ikke ramte ham der kørte ud foran mig (og jeg ikke fik
nummeret)
Men en uvending fra højre side har man ikke mange millisekunder til at
reagere på - og slet ikke hvis bilisten ikke blinker (meget normal
forseelse - ved ikke noget her)
I forgårs var der en varevogn der lavede en u-vending et stykke foran mig.
Han konstaterer så at han ikke kan nå rundt i et forsøg og begynder at
bakke. Der har jeg så sluppet gassen. Han holder så stille og jeg overvejer
om det er fordi han har set mig og jeg derfor bare skal køre venstre om ham.
Nej han sætter igang igen og kører fremad - og får øje på mig og blokerer
bremsen så han holder og blokerer hele vejen - der er hverken plads foran
eller bagved til at jeg kan komme forbi pga sidetaskerne ... Men der har jeg
forlængst bremset farten af. Men han har ikke orienteret sig før manøvren
(ellers ville han jo have set mig) for det var meget tydeligt at han blev
overrasket over at der "pludseligt" holdt en mc midt på vejen og pegede mod
ham ...
For et par år siden var jeg ude for at en bilist med en anden bilist på slæb
lavede en uvending fra rabatten til højre for vejen. Det gjorde de midt i et
sving hvor hastighedsgrænsen var 80km/t. Umiddelbart inden var den 60 så jeg
var ved at acc. Der var bilisten i den bil der var på slæb heldig med at jeg
havde abs for den trækkende stopper da han ser mig, hvorved den der er på
slæb står lige påtværs af min vejbane. Jeg når at få stoppet, men kun lige.
På mc var det ikke sikkert at jeg ville have kunne nå at stoppe for ham ...
og var nok taget en tur i botanikken. Det er ikke optimalt at
katastrofebremse en mc i et sving ...
Det var så kun anden gang siden 1989 jeg har maks bremset i bil pga en
vigepligtsforseelse, men jeg meget oftere oplever at skulle bremse hårdt på
mc. Jeg kører stort set på samme måde i bil og på mc (mhs marginer og
hastighed) selvom mc'en jo acc noget kvikkere...
Taxa'er med kørende motor i højre side af vejen er abs. en af farlige. De
skal jo ofte den anden vej igen efter den næste kunde ...