Cagiva Elefant
Fra : Marcus Marcusson

Dato : 07-08-07 15:07

Vad kan en sådan här tänkas vara värd?

http://mac.abc.se/~pictor/CAGIVA/index.html

Cagiva Elefant 750 LE 1996. Komplett servicebok (3520 mil senaste
servicen), bytta kamremmar, går nog att besiktiga med nuvarnade däck men
sen bör man fundera på att byta, lagomt NIssin-risig bromsskiva.

Har praktiskt taget stått still i två säsonger så antagligen behöver
förgasarna rengöras.

Finns i Malmö om någon är intresserad.

/M

--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-08-07 15:33

"Marcus Marcusson" <pictorNOSPAM@abc.se> wrote in message
> [...]
> sen bör man fundera på att byta, lagomt NIssin-risig bromsskiva.
>
> Har praktiskt taget stått still i två säsonger så antagligen behöver

Tja.
Kanske det e bättre att försöka sälja moppen på

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs...

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 08-08-07 00:23

> Vad kan en sådan här tänkas vara värd?

Känner till en 900, några år äldre och några fler avverkade mil, som gick
för 35 tusen SEK - men eftersom den här (antagligen) är litet
just-need-some-love kan jag tänka mig att sänka priset litet.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/CAGIVA/

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-08-07 07:45

Marcus Marcusson wrote:

> Känner till en 900, några år äldre och några fler avverkade mil, som gick
> för 35 tusen SEK - men eftersom den här (antagligen) är litet
> just-need-some-love kan jag tänka mig att sänka priset litet.

Men du kunne inte tänke dig at se lite på Aragorns indlägget? Stop
krydspostingen.

Fra : Konrad Viltersten

Dato : 15-09-07 08:49

Marcus Marcusson wrote/skrev/kaita/popisal/schreibt :

> Vad kan en sådan här tänkas vara värd?
>
> http://mac.abc.se/~pictor/CAGIVA/index.html
>
> Cagiva Elefant 750 LE 1996.

Jag har aldrig hört talas om märket Cagiva och av allt
att döma, så tycker jag att den här rackaren liknar en
Honda Transalp rätt mycket. Finns det ett samband,
måhända?

--
Vänligen
Konrad

Sleep - thing used by ineffective people
as a substitute for coffee

Ambition - a poor excuse for not having
enough sence to be lazy

Fra : Dan

Dato : 15-09-07 10:02

"Konrad Viltersten" <tmp1@viltersten.com> wrote:

>Jag har aldrig hört talas om märket Cagiva och av allt
>att döma, så tycker jag att den här rackaren liknar en
>Honda Transalp rätt mycket. Finns det ett samband,
>måhända?

Cagiva är ett fint gammalt märke och Elefanten är en offroad-cykel
bestyckad med Ducati-motor. Absolut ett intressant köp om man är på
jakt efter något i rallyklassen.

--
dan@dod.no

Fra : Armand

Dato : 15-09-07 10:10

"Konrad Viltersten" <tmp1@viltersten.com> skrev i en meddelelse

> Jag har aldrig hört talas om märket Cagiva

Ikke det? Skam dig!
Det er ellers Cagiva der har videreført det ædle svenske mærke Husquarna
(bortset fra at seneste nyt er at BMW har købt navnet fra Cagiva!) !

> och av allt att döma, så tycker jag att den här rackaren liknar en Honda
> Transalp rätt mycket. Finns det ett samband,
> måhända?

Kanske!
Men som model er Elefant'en et par år ældre end TansAlp'en, så hvis su
antyder at Cagiva har efterlignet Honda's design, er det nok lige modsat!
Elefanten er fra den tid hvor Cagiva havde opkøbt Ducati, hvilket medførte
et par interessante designs hvoraf også Paso 750
http://www.gruby.dk/ducati.htm ,der byggede på Ducati Pantah's V2-motor, der
var ganske nyudviklede dengang. Så selv omkring motorkonstruktion kan man
laste Honda for at efterligne :-|

--
Armand.
(Ellers normalt kun på dk.fritid motorcykel, men den oprindelige

Fra : Armand

Dato : 15-09-07 10:14

> Armand.
> (Ellers normalt kun på dk.fritid motorcykel, men den oprindelige
> krydspostning har bragt rod i sagerne i en grad som jeg ikke vil tilføje)
Hvilket så alligevel ikke lykkedes mig (der var så distræt at tro at den
kunne undgåes ved at poste gennem den svenske gruppe)

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 16-09-07 22:10

Armand wrote:
> Men som model er Elefant'en et par år ældre end TansAlp'en, så hvis su
> antyder at Cagiva har efterlignet Honda's design, er det nok lige modsat!

Altså bortset fra, at Elefanten IMHO debuterede i '90, mens Honda's fine
XLV750R allerede kom i '83 med kardantræk...

> Så selv omkring motorkonstruktion kan man
> laste Honda for at efterligne :-|

....kompakt 45graders V-motor og hydrauliske ventilløftere, som Ducati
først indført i, erh - gjorde de nogensinde det?

– altså Armand, vidste man ikke bedre, kunne man få det indtryk, at du
bevidst nedgjorde Honda

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 17-09-07 15:35

"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en meddelelse

> Altså bortset fra, at Elefanten IMHO debuterede i '90, mens Honda's fine
> XLV750R allerede kom i '83
Nu reagerede jeg på Konrad, der bragte TransAlp'en på banen :-|
Personligt synes jeg at Yamaha XTZ ligner langt mere!

--
Armand.

Fra : Konrad Viltersten

Dato : 18-09-07 16:16

Armand wrote/skrev/kaita/popisal/schreibt :

> Nu reagerede jeg på Konrad, der bragte TransAlp'en på banen :-|
> Personligt synes jeg at Yamaha XTZ ligner langt mere!

Mycket möjligt. Nu så har jag haft en TransAlp så det kanske
var därför jag tyckte så. Skickar du en länk på XTZ:a så
kanske jag ändrar mig. (Orkar inte googla själv, min late fan...)

Fra : Armand

Dato : 18-09-07 20:41

> Mycket möjligt. Nu så har jag haft en TransAlp så det kanske
> var därför jag tyckte så. Skickar du en länk på XTZ:a så
> kanske jag ändrar mig. (Orkar inte googla själv, min late fan...)

At Your service, dear sir:

XTZ'en:
<http://www.bikez.com/pictures/yamaha/1991/11810_0_1_2_xtz%20750%20super%20tenere_Image%20credits%20-%20Brent%20Horne.jpg>
Elefanten:
http://www.freevax.it/varie/elefant%20750.jpg

--
Armand.

Fra : Konrad Viltersten

Dato : 19-09-07 19:49

Armand wrote/skrev/kaita/popisal/schreibt :

> [...]

You're totally right! Both look just like an TransAlp.

:)

Just kidding. I do agree with you - the resemblence is stronger
between those two than what i in my limited experience judged.

Fra : Hekto

Dato : 17-09-07 16:02

Richard submitted this idea :

> ...kompakt 45graders V-motor og hydrauliske ventilløftere, som Ducati
> først indført i, erh - gjorde de nogensinde det?

Elefanten blev introduceret i '84. Det var
Castiglioni-brødrene der oprindeligt var vilde
med off-road maskiner.
&50'erne i den orindelige udgave var meget tæt på
den udgave der deltog i Paris-Dakar. Den var
opbygget over et svært centralrørsstel, i
modsætning til de nyere udgaver der ikke kunne få
plads til karburatorerne i denne
stelkonstruktion.
Af samme årsag regnes modellerne med det åbne
stel som 'opreklamerede gade-racere'

Nej, de indførte aldrig en 45-graders V-motor.
Hvad skulle den bidrage til? Det er jo netop de
90 grader der er hele fidusen i sådan een!

De hydrauliske ventilløftere er der heller ikke
megen gavn af, hvis det er desmodromiske ventiler
- og det ville også blive noget kompliceret da
olien typisk ville løbe ud af 'lukkeren' der
vender 'forkert'.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hekto

Dato : 18-09-07 11:20

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 11:44

On Tue, 18 Sep 2007 12:20:02 +0200, Hekto wrote:

> olien typisk ville løbe ud af 'lukkeren' der
> vender 'forkert'.

Sikke da noget vrøvl hvordan tror Du den lille hydrauliske "brik"
mellem "bucket" og ventilstamme i moderne biler fungerer

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Hekto

Dato : 18-09-07 12:48

Orla Pedersen wrote :

> Sikke da noget vrøvl hvordan tror Du den lille hydrauliske "brik"
> mellem "bucket" og ventilstamme i moderne biler fungerer

Joooo .... men nu sidder lukker-brikken omkring
ventilstammen og påvirkes af en gaffelformet
vippearm nedefra.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Desmo.jpg

Man skal selvfølgelig ikke helt udelukke at man
kunne lave arrangementet så det kunne holde lidt
olie indenbords; men det ville være noget
forbandet finmekanik med o-ringe o.s.v.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 16:09

On Tue, 18 Sep 2007 13:48:04 +0200, Hekto wrote:

> Joooo .... men nu sidder lukker-brikken omkring
> ventilstammen og påvirkes af en gaffelformet
> vippearm nedefra.
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Desmo.jpg

Og ??

> Man skal selvfølgelig ikke helt udelukke at man
> kunne lave arrangementet så det kunne holde lidt
> olie indenbords; men det ville være noget
> forbandet finmekanik med o-ringe o.s.v.

Den ville sidde i vippearmslejringen, nøjagtigt som på en 1800 OHC Opel

Det er slet ikke så svært.

Fra : Hekto

Dato : 19-09-07 15:43

Orla Pedersen explained :

> Og ??

> Den ville sidde i vippearmslejringen, nøjagtigt som på en 1800 OHC Opel
>
> Det er slet ikke så svært.

Se det er selvfølgelig en mulighed, men vil det
ikke være svært at håndtere begge spillerum på
den måde?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 16:24

On Wed, 19 Sep 2007 16:43:00 +0200, Hekto wrote:

> Se det er selvfølgelig en mulighed, men vil det
> ikke være svært at håndtere begge spillerum på
> den måde?

"lukkeren" skal være lidt kraftigere end "åbneren", men ellers burde det
være ret let. Men om det kan svare sig..... :-/

Fra : Hekto

Dato : 20-09-07 12:44

Orla Pedersen wrote on 19-09-2007 :
> "lukkeren" skal være lidt kraftigere end "åbneren", men ellers burde det
> være ret let. Men om det kan svare sig..... :-/

Nøøø ... ventiljustering er da hyggeligt. Faktisk
er der een der har lavet en excentrisk ophængning
af knasten, så man kunne justere spillerum ad den
vej - men det forekommer også at vøre lidt
rigeligt.

Fra : Armand

Dato : 20-09-07 23:44

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> Nøøø ... ventiljustering er da hyggeligt. Faktisk
> er der een der har lavet en excentrisk ophængning
> af knasten,

Vippearms-akslen, it is!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 21-09-07 13:46

Armand pretended :
> Vippearms-akslen, it is!

Læs hvad jeg mener - ikke hvad jeg skriver!

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 15:55

> Armand pretended :
>
> Læs hvad jeg mener - ikke hvad jeg skriver!

Hvilket jeg bevisligt også gjorde :-|

--
Armand.