|
| moms retur fra Tyskland Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 13:24 |
|
Jeg er ved at købe en mc i Tyskland. den går under reglen parallel
import, da den har kørt under 2000km.
Det er noget med at man kan få den tyske moms tilbage ved køb af nye
køretøjer.
Nogen der ved hvordan det virker? Er det sælger der skal refundere den
eller hvordan?
S.G, odense
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 13:41 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 12:24:26 -0000, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:
Hej.
>
>Det er noget med at man kan få den tyske moms tilbage ved køb af nye
>køretøjer.
>
Du kan få den tyske moms tilbage ved reeksport til DK.
Men hvad er fidusen?
Får du den tyske moms tilbage skal du betale dansk moms, og den er
væsentligt højere.
>
>Nogen der ved hvordan det virker? Er det sælger der skal refundere den
>eller hvordan?
>
Jeg kender ikke proceduren.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 14:18 |
|
On 7 Aug., 14:40, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 07 Aug 2007 12:24:26 -0000, "S.G" <msg1...@gmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
> >Det er noget med at man kan få den tyske moms tilbage ved køb af nye
> >køretøjer.
>
> Du kan få den tyske moms tilbage ved reeksport til DK.
> Men hvad er fidusen?
> Får du den tyske moms tilbage skal du betale dansk moms, og den er
> væsentligt højere.
>
> >Nogen der ved hvordan det virker? Er det sælger der skal refundere den
> >eller hvordan?
>
> Jeg kender ikke proceduren.
Det er noget med at man kan få de 19% retur i form af penge, og så
betale de 25% i DK. Således man ikke betaler både de 19% og de 25%.
De 19% bliver godt nok trukket fra i selve afgiftsberegningen, men de
bliver jo stadig betalt kontant i Tyskland i fald de ikke refunderes.
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 14:26 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 13:17:31 -0000, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:
Hej.
>
>Det er noget med at man kan få de 19% retur i form af penge, og så
>betale de 25% i DK. Således man ikke betaler både de 19% og de 25%.
>
Jaem - Det gør du jo heller ikke.
Er der betalt tysk moms skal der ikke erlægges dansk moms også.
Længe Leve ØV-ropa og fællesskabet
>De 19% bliver godt nok trukket fra i selve afgiftsberegningen, men de
>bliver jo stadig betalt kontant i Tyskland i fald de ikke refunderes.
>
Du får 19% i hånden i Tyskland og betaler 2 timer efter 25% i Danmark.
Det er vist det tætteste man kommer på Ebberød Bank
>
Noget andet er så, at man i Danmark betragter 2000 som ny og dermed
parallelimport.
Jeg kunne tænke mig at det tyske SKAT siger: "2000 Km ----- Das ist ja
gebraucht und damit kein moms retur Meiner lieber Herrn Däne".
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 14:26 |
|
On 7 Aug., 14:40, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 07 Aug 2007 12:24:26 -0000, "S.G" <msg1...@gmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
> >Det er noget med at man kan få den tyske moms tilbage ved køb af nye
> >køretøjer.
>
> Du kan få den tyske moms tilbage ved reeksport til DK.
> Men hvad er fidusen?
> Får du den tyske moms tilbage skal du betale dansk moms, og den er
> væsentligt højere.
>
> >Nogen der ved hvordan det virker? Er det sælger der skal refundere den
> >eller hvordan?
>
> Jeg kender ikke proceduren.
>
jeg prøver lige igen, tror du har misforstået, og at jeg ikke fik
forklaret mig godt nok i sidste indlæg.
Lad os sige, at jeg køber mc i Tyskland til 10.000euro inkl tysk moms.
Jeg ligger de 10.000 euro og kører hjem med cyklen uden at få den
tyske moms retur (retur moms fåes kun ved nye cykler, dvs cykler der
har kørt under 2000km). Når afgiften så skal beregnes, så finder de
den afgitspligtige værdi ved at trække den tyske moms fra, ligge 9%
forhandler avance til, og derefter 25% dansk moms. Derfra regnes der
så via en beregningstabel, som fører frem til den endelige afgift. Men
det er jo kun på papiret den tyske moms bliver trukket fra, dvs når de
skal finde ud af den danske registreringsafgift. Skat giver mig jo
ikke pengene tilbage, dvs får jo ikke 1600euro i hånden nede ved
skat.. Kørte jeg fx hjem med mc´en til 10.000euro fratrukket de 16%,
dvs 8400euro, så er det jo 10.000kr sparet i selve handlen i
Tyskland. Afgiften bliver jo ens, netop da den tyske moms er trukket
fra på papiret!
Spørgsmålet er bare hvilke regler der gælderfor at få den tyske moms
tilbage, dvs når det står "Mwst ausweisbar"
hvordan virker det i praksis? og kan jeg få det som privat person? og
gælder det ikke ved tyske mc´er der har været kørt af private?
| |
BSV (07-08-2007)
| Kommentar Fra : BSV |
Dato : 07-08-07 19:33 |
|
jeg prøver lige igen, tror du har misforstået, og at jeg ikke fik
forklaret mig godt nok i sidste indlæg.
Lad os sige, at jeg køber mc i Tyskland til 10.000euro inkl tysk moms.
Jeg ligger de 10.000 euro og kører hjem med cyklen uden at få den
tyske moms retur (retur moms fåes kun ved nye cykler, dvs cykler der
har kørt under 2000km). Når afgiften så skal beregnes, så finder de
den afgitspligtige værdi ved at trække den tyske moms fra, ligge 9%
forhandler avance til, og derefter 25% dansk moms. Derfra regnes der
så via en beregningstabel, som fører frem til den endelige afgift. Men
det er jo kun på papiret den tyske moms bliver trukket fra, dvs når de
skal finde ud af den danske registreringsafgift. Skat giver mig jo
ikke pengene tilbage, dvs får jo ikke 1600euro i hånden nede ved
skat.. Kørte jeg fx hjem med mc´en til 10.000euro fratrukket de 16%,
dvs 8400euro, så er det jo 10.000kr sparet i selve handlen i
Tyskland. Afgiften bliver jo ens, netop da den tyske moms er trukket
fra på papiret!
Spørgsmålet er bare hvilke regler der gælderfor at få den tyske moms
tilbage, dvs når det står "Mwst ausweisbar"
hvordan virker det i praksis? og kan jeg få det som privat person? og
gælder det ikke ved tyske mc´er der har været kørt af private?
Principielt kan du ikke få den tyske moms tilbage medmindre du staks med den
anden hånd betaler den danske moms.
Den eneste undtagelse er når du er dansk momsregistreret så har du ret til
at have den på lager 'afmomset' indtil du sælger den.
Det nemmeste er at købe en MC uden afgift i DK eller D det er principielt
ligegyldigt, lader den stå i nogle år og får den til at have kørt over de
famøse 6000 km. Derefter indregistrerer du den brugt og sparer derved en hel
del. Her er det ligegyldigt hvor du har betalt moms. Det eneste du skal
passe på når du køber den i D er at det originale certificat du får med i D
ikke kan bruges i DK, det skal ombyttes hos den danske importør til et dans
ditto og det skal du nok lige undersøge først om det kan lade sig gøre for
ellers kan du godt stå med skægget i postkassen. Moralen er nok køb en ny i
DK og gem den lidt eller køb en let brugt i D det er i sidste ende det
nemmeste.
MVH
BSV
ZX12R
| |
Arne Lorenzen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 08-08-07 17:35 |
|
S.G skrev den 07 aug 2007 i
news:1186493172.166961.49210@o61g2000hsh.googlegroups.com:
klip
> Spørgsmålet er bare hvilke regler der gælderfor at få den tyske moms
> tilbage, dvs når det står "Mwst ausweisbar"
Ik´for noget, men betyder "ausweisbar" ikke bare "kan dokumenteres" ?
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
Der har opgivet at finde hoved og hale i denne tråd
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 14:34 |
|
On 7 Aug., 15:26, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 07 Aug 2007 13:17:31 -0000, "S.G" <msg1...@gmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
> >Det er noget med at man kan få de 19% retur i form af penge, og så
> >betale de 25% i DK. Således man ikke betaler både de 19% og de 25%.
>
> Jaem - Det gør du jo heller ikke.
> Er der betalt tysk moms skal der ikke erlægges dansk moms også.
> Længe Leve ØV-ropa og fællesskabet
>
> >De 19% bliver godt nok trukket fra i selve afgiftsberegningen, men de
> >bliver jo stadig betalt kontant i Tyskland i fald de ikke refunderes.
>
> Du får 19% i hånden i Tyskland og betaler 2 timer efter 25% i Danmark.
> Det er vist det tætteste man kommer på Ebberød Bank
>
> Noget andet er så, at man i Danmark betragter 2000 som ny og dermed
> parallelimport.
> Jeg kunne tænke mig at det tyske SKAT siger: "2000 Km ----- Das ist ja
> gebraucht und damit kein moms retur Meiner lieber Herrn Däne".
Det var bare ikke hvad jeg fik at vide idag af skat!
De 10.000euro jeg ligger er jo inkl de 19% tysk moms
Jeg skal så godt nok kun betale 25% af de 8600euro år den skal på
plader. Men jeg har jo stadig lagt de 10.000euro
Han sagde jeg skulle sørge for ta få den tyske moms tilbage i form af
penge, således jeg istedet for at betale 10.000euro, så betaler
8600euro.
?!?
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 14:38 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 13:34:03 -0000, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:
Hej.
>
>Han sagde jeg skulle sørge for ta få den tyske moms tilbage i form af
>penge, således jeg istedet for at betale 10.000euro, så betaler
>8600euro.
>
Det er sørme en klog skattemand
Du skal endelig sørge for at få de 19% tysk moms tilbage så SKAT
Danmark kan lette dig for 25%
Jeg tror du skal tage en snak mere med SKAT desangående
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-08-07 14:50 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 15:38:02 +0200, Steen Gruby wrote:
Hej Steen
> Jeg tror du skal tage en snak mere med SKAT desangående
Ka' ik' svare sig, for alt under 6.000 Km. gælder iflg. danske regler som
nyt. og skal momses, og afgiftes som så. Til gengæld skal afgiften beregnes
af den aktuelle købspris.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 14:52 |
|
On Tue, 7 Aug 2007 15:49:35 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Ka' ik' svare sig, for alt under 6.000 Km. gælder iflg. danske regler som
>nyt. og skal momses, og afgiftes som så. Til gengæld skal afgiften beregnes
>af den aktuelle købspris.
Jeg er rimelig sikker på at hvis der er betalt tysk moms skal der ikke
betales dansk ditto.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-08-07 15:08 |
| | |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 15:21 |
|
On Tue, 7 Aug 2007 16:08:23 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Gælder kun brugte køretøjer, har været vendt på gruppen før.
I følge varenes frie bevægelse over grænser inden for EU er en moms
betalt i importlandet gældende i hele EU.
Hvis SKAT har interne regler der stiller borgerne i en økonomisk
fælde, så som at et køretøj der har været indregistreret privat i
f.eks. Tyskland, og som dermed regnes som brugt der, reeksporteres til
DK inden det har kørt 6000 Km, regnes det som nyt herhjemme.
Du kan altså ikke få momsen tilbage i Germanistan, men SKAT hævder at
du i tilgift skal betale dansk moms da køretøjet er nyt i deres
forstand.
Her er en sag der trænger til belysning, idet SKAT's interne regler
konflikter med EU's regler.
En sag SKAT får ualmindelig svært ved at forsvare sig i
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-08-07 16:50 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 16:20:39 +0200, Steen Gruby wrote:
Hej Steen
> I følge varenes frie bevægelse over grænser inden for EU er en moms
> betalt i importlandet gældende i hele EU.
Øhh, nej da, varen skal da momses i bruger/modtagerlandet. Det er da kun
private "småindkøb" som kán momses i sælgerlandet. Og, har forretningen en
blot nogenlunde omsætning ud af landet, så skal der momses i
modtagerlandet.
Parallelimport regnes absolut som et virksomhedsanliggende, og skal derfor
momses i modtagerlandet.
> Hvis SKAT har interne regler der stiller borgerne i en økonomisk
> fælde,
Der er ingen fælde, det er blot reglerne. En eksportør af køretøjer fra
Danmark får heller ikke moms tilbage, men skal dog heller ikke erlægge den
ved eksport af varevogne.
> En sag SKAT får ualmindelig svært ved at forsvare sig i
Tror jeg ikke :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 21:31 |
|
On Tue, 7 Aug 2007 17:49:37 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Øhh, nej da, varen skal da momses i bruger/modtagerlandet. Det er da kun
>private "småindkøb" som kán momses i sælgerlandet. Og, har forretningen en
>blot nogenlunde omsætning ud af landet, så skal der momses i
>modtagerlandet.
>
>Parallelimport regnes absolut som et virksomhedsanliggende, og skal derfor
>momses i modtagerlandet.
>
Jeg har tænkt meget over den med parallelimport, og at den lander der
er kun pga. SKAT's interne regler.
Det er ikke et virksomhedsanliggende, det er privat handel.
Jeg har sendt en mail til Skatteministeren og regner med at få hele
regelsættet preciseret uden at SKAT selv er involveret alt for meget
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-08-07 23:50 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:sdlhb3dfnrm9vd36q3obvaqgui1s8jdm99@4ax.com...
>
>>Øhh, nej da, varen skal da momses i bruger/modtagerlandet. Det er da kun
>>private "småindkøb" som kán momses i sælgerlandet. Og, har forretningen en
>>blot nogenlunde omsætning ud af landet, så skal der momses i
>>modtagerlandet.
>>
>>Parallelimport regnes absolut som et virksomhedsanliggende, og skal derfor
>>momses i modtagerlandet.
>>
> Jeg har tænkt meget over den med parallelimport, og at den lander der
> er kun pga. SKAT's interne regler.
> Det er ikke et virksomhedsanliggende, det er privat handel.
> Jeg har sendt en mail til Skatteministeren og regner med at få hele
> regelsættet preciseret uden at SKAT selv er involveret alt for meget
>
Forhåbentlig da ikke allerede?
Steen, Det er en kendsgerning at de internet/postordre frmaer der omsætter
over en vis mængde til andet EU-land, skal afregne for momsen i
modtager-landet.
Mange sniger sig ud af sagen ved at underdrive deres eksport eller ignorere
reglen(Louis/HG?), men andre efter sigende er så stærke i eksport at de ikke
kan komme udenom (mener at Amazon.com er deriblandt!?).
En anden kendsgerning er at man ikke må indføre seriøst dyre varer uden at
klarere momsen deraf - Hvilket er årsagen til at man opfandt de famøse
selv-angivelses brevkasser ved grænsen da Teddy-tolder blev fyret og hans
kabine efterfølgende solgt til låsby-Svendsen! Og derfor har især Fleggård
gjort et stort nummer ud af et smuthul á man køber og betaler hvidevarer 100
meter nord for grænsen i Padborg, men afhenter selv syd for grænsen.
Motorbåde og campingvogne, hvis alder ikke fremstår af en km-tæller har her
i grænselandet også været populære at indføre som "brugt"!
Alt i alt reagerer du på en fejlopfattelse, hvis irrelevans du i grunden hár
oplevet tegn på i såvel dagspressen som her på gruppen
--
Armand.
| |
Dr. Enduro (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Dr. Enduro |
Dato : 07-08-07 18:44 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Tue, 7 Aug 2007 16:08:23 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.
>> Gælder kun brugte køretøjer, har været vendt på gruppen før.
>
> I følge varenes frie bevægelse over grænser inden for EU er en moms
> betalt i importlandet gældende i hele EU.
Er ikke helt sikker på om den holder i alle tilfælde. Hvis du f.eks. som
dansker køber bøger hos Amazon.de, beregner de 25% moms i stedet for den
tyske på 19%.
---
Hilsen Jan
GSX 750 AE
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 14:37 |
|
> Noget andet er så, at man i Danmark betragter 2000 som ny og dermed
> parallelimport.
> Jeg kunne tænke mig at det tyske SKAT siger: "2000 Km ----- Das ist ja
> gebraucht und damit kein moms retur Meiner lieber Herrn Däne".
Ja det er et godt spørgsmål hvad de siger dernede. Ham tyskeren jeg
måske vil handle med siger at man kan trække momsen fra hvis cyklen
sælges som ny eller fra et firma. Dvs som privat tysker med en cykel
der har kørt, kan man ikke.
men de cykler hvor momsen kan trækkes fra, der står det jo i annoncen.
Spørgsmålet er bare hvordan i praksis. Kan være man skal være dansk
momsregget inden den dur!
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 14:45 |
|
Ok snakkede lige med en anden tysker. Han sagde at en mc i Tyskland
IKKE kan momsrefunderes hvis den har været indregget af en privat
person :)
Så man skal altså finde en firma cykel eller en sprit ny ej indregget
cykel hvis man skal have den tyske moms med i kontanter dernede fra :)
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 15:17 |
|
On 7 Aug., 15:49, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Tue, 07 Aug 2007 15:38:02 +0200, Steen Gruby wrote:
>
> Hej Steen
>
> > Jeg tror du skal tage en snak mere med SKAT desangående
>
> Ka' ik' svare sig, for alt under 6.000 Km. gælder iflg. danske regler som
> nyt. og skal momses, og afgiftes som så. Til gengæld skal afgiften beregnes
> af den aktuelle købspris.
og netop derfor er det jo smart at få den tyske moms tilbage :) Da den
danske moms skal betales uanset
| |
Steen Gruby (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-07 15:27 |
|
On Tue, 07 Aug 2007 14:16:43 -0000, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:
Hej.
>
>og netop derfor er det jo smart at få den tyske moms tilbage :) Da den
>danske moms skal betales uanset
Og det er netop der SKAT får møvet to forskellige ting sammen.
Et er at de afgiftsmæssigt betragter køretøjet som nyt.
Noget andet er at momsen, set som afgift, ER betalt i Tyskland.
De to ting har ikke noget med hinanden st skaffe.
Det er endnu et eksempel på SKAT's interne uskrevne regler
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 15:19 |
|
On 7 Aug., 15:51, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 7 Aug 2007 15:49:35 +0200, Orla Pedersen
>
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.
>
>
>
> >Ka' ik' svare sig, for alt under 6.000 Km. gælder iflg. danske regler som
> >nyt. og skal momses, og afgiftes som så. Til gengæld skal afgiften beregnes
> >af den aktuelle købspris.
>
> Jeg er rimelig sikker på at hvis der er betalt tysk moms skal der ikke
> betales dansk ditto.
>
Jo. Det fik jeg bare ikke fortalt.
men det skal der netop fordi alt under 2000km km betragtes som
parallel import og nyt. Der skal ligeledes ligges moms for cykler der
har kørt op til 6000km. aldersmæssigt er det så en skønssag! Spurgte
hvad så hvis den er 10år gammel.. han sagde, tja så er det en
skønssag. De har vist heller ikke selv helt styr over det
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 15:33 |
|
On 7 Aug., 16:26, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Tue, 07 Aug 2007 14:16:43 -0000, "S.G" <msg1...@gmail.com> wrote:
>
> Hej.
>
>
>
> >og netop derfor er det jo smart at få den tyske moms tilbage :) Da den
> >danske moms skal betales uanset
>
> Og det er netop der SKAT får møvet to forskellige ting sammen.
> Et er at de afgiftsmæssigt betragter køretøjet som nyt.
> Noget andet er at momsen, set som afgift, ER betalt i Tyskland.
> De to ting har ikke noget med hinanden st skaffe.
> Det er endnu et eksempel på SKAT's interne uskrevne regler
>
arghh skat er så latterlige!
der må da være en jurist eller noget der vil gå dem på klingen!
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 17:06 |
|
orla
hvordan får jeg så den tyske moms tilbage?
Der er flere cykler hvor de siger de kan give tilbage. men den jeg har
set mig varm på, der også står ved en forhandler, siger at han ikke
kan :(
| |
otto2@worldonline.dk (07-08-2007)
| Kommentar Fra : otto2@worldonline.dk |
Dato : 07-08-07 17:49 |
|
Til gengæld skal afgiften beregnes
> af den aktuelle købspris.
Tror jeg ikke holder
Hvis jeg køber en på udsalg for 2EU
Eller får nedskrevet kvitertingen
Det er en vurdering der gælder
| |
WaZZa (07-08-2007)
| Kommentar Fra : WaZZa |
Dato : 07-08-07 19:24 |
|
On 7 Aug., 18:49, ot...@worldonline.dk wrote:
> Til gengæld skal afgiften beregnes
>
> > af den aktuelle købspris.
>
> Tror jeg ikke holder
> Hvis jeg køber en på udsalg for 2EU
> Eller får nedskrevet kvitertingen
>
> Det er en vurdering der gælder
Nej det er ikke en vurdering der gælder, det er udfra faktura når
køretøj er nyt, dvs under 2000km!
| |
otto2@worldonline.dk (07-08-2007)
| Kommentar Fra : otto2@worldonline.dk |
Dato : 07-08-07 19:36 |
|
On 7 Aug., 20:24, WaZZa <MSGDil...@gmail.com> wrote:
> On 7 Aug., 18:49, ot...@worldonline.dk wrote:
>
> >
>
> Nej det er ikke en vurdering der gælder, det er udfra faktura når
> køretøj er nyt, dvs under 2000km!
Dvs at hvis jeg har en faktura på 100Eu på en næsten ny Cbr 1000
der har kørt 120km,
og jeg har fået den billigt på ebay
skal der kun betales afgift af
100eu
den holder ikke
| |
generaltinna@gmail.c~ (07-08-2007)
| Kommentar Fra : generaltinna@gmail.c~ |
Dato : 07-08-07 23:04 |
|
On 7 Aug., 20:36, ot...@worldonline.dk wrote:
> On 7 Aug., 20:24, WaZZa <MSGDil...@gmail.com> wrote:
>
> > On 7 Aug., 18:49, ot...@worldonline.dk wrote:
>
> > Nej det er ikke en vurdering der gælder, det er udfra faktura når
> > køretøj er nyt, dvs under 2000km!
>
> Dvs at hvis jeg har en faktura på 100Eu på en næsten ny Cbr 1000
> der har kørt 120km,
> og jeg har fået den billigt på ebay
> skal der kun betales afgift af
> 100eu
>
> den holder ikke
I teorien ja.
Jamen det er ikke mig er har lavet de regler! Men sådan er de altså.
Man skirver under på man har givet den pris man har og ej har snydt
med mere.
Men kommer du med en 100euros CBR tror jeg nok de stilelr sotre
spørgsmålstegn og vælger at tjekke din privat økonomi.
| |
generaltinna@gmail.c~ (07-08-2007)
| Kommentar Fra : generaltinna@gmail.c~ |
Dato : 07-08-07 23:09 |
|
On 7 Aug., 20:36, ot...@worldonline.dk wrote:
> On 7 Aug., 20:24, WaZZa <MSGDil...@gmail.com> wrote:
>
> > On 7 Aug., 18:49, ot...@worldonline.dk wrote:
>
> > Nej det er ikke en vurdering der gælder, det er udfra faktura når
> > køretøj er nyt, dvs under 2000km!
>
> Dvs at hvis jeg har en faktura på 100Eu på en næsten ny Cbr 1000
> der har kørt 120km,
> og jeg har fået den billigt på ebay
> skal der kun betales afgift af
> 100eu
>
> den holder ikke
nå prøver lige fra min egen email. kan se jeg har skrevet fra
kærestens og fra min ebay mail (WaZZa)
typisk når der er mange brugere på en pc!
Anyway. I teorien så jo! Jeg har ikke lavet reglerne, men
registreringsafgiften udregnes ud fra den pris du har stående på
fakturaen! Hvordan de så vil forholde sig til en 100 euro faktura.. Ja
mon ikke de tjekker et eller andet! Du skriver ihvertfald under på at
du ej har snydt med mere!
| |
generaltinna@gmail.c~ (07-08-2007)
| Kommentar Fra : generaltinna@gmail.c~ |
Dato : 07-08-07 23:11 |
|
Mht de 2000km der skiller om køretøjet er nyt eller brugt!
Er det så ligemeget om det har været indregget?
Fx gælder en cykel, der har gået 1700km og har været indregget i fx 2
måneder, som ny?
Fik jeg egentlig ikke svar på ved skat idag!
| |
BSV (08-08-2007)
| Kommentar Fra : BSV |
Dato : 08-08-07 00:00 |
|
<generaltinna@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1186524683.927088.232620@k79g2000hse.googlegroups.com...
Mht de 2000km der skiller om køretøjet er nyt eller brugt!
Er det så ligemeget om det har været indregget?
Fx gælder en cykel, der har gået 1700km og har været indregget i fx 2
måneder, som ny?
Jo kilometergrænserne gælder ligegyldigt om den har været inregistreret
eller ej, men de kan forlange dokumentation hvis den ikke har været
indregistreret før. Det kunne jo være at man havde pillet eller det lyder jo
usædvanligt at man har kørt 6000 på prøveplader på et par år. Husk når du
køber en ny i D at de har andre papirer end vi har og så vidt jeg ved er det
kun den danske importør der kan skaffe de rigtige, uden dem tror jeg det
bliver vanskeligt at få danske plader på. Så køb hellere en lettere brugt i
D det har været indregistreret. Tiden den har været indregistreret er
ligegyldig bare den har lidt over 6000 på klokken og du har det tyske
'brief' når du dukker op til toldsyn med den. Det kan du spare en hel del
ved når du er lidt heldig. Jeg sparede 50-60k ved at trække en ny dansk købt
ud af gemmerne efter 2,5 år.
mvh
BSV
ZX12R
| |
S.G (07-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-08-07 23:32 |
|
> Principielt kan du ikke få den tyske moms tilbage medmindre du staks med den
> anden hånd betaler den danske moms.
> Den eneste undtagelse er når du er dansk momsregistreret så har du ret til
> at have den på lager 'afmomset' indtil du sælger den.
> Det nemmeste er at købe en MC uden afgift i DK eller D det er principielt
> ligegyldigt, lader den stå i nogle år og får den til at have kørt over de
> famøse 6000 km. Derefter indregistrerer du den brugt og sparer derved en hel
> del. Her er det ligegyldigt hvor du har betalt moms. Det eneste du skal
> passe på når du køber den i D er at det originale certificat du får med i D
> ikke kan bruges i DK, det skal ombyttes hos den danske importør til et dans
> ditto og det skal du nok lige undersøge først om det kan lade sig gøre for
> ellers kan du godt stå med skægget i postkassen. Moralen er nok køb en ny i
> DK og gem den lidt eller køb en let brugt i D det er i sidste ende det
> nemmeste.
>
ok
men man kan jo stadig finde den mc jeg gerne l have ret billigt for en
06´er, netop da der kom en ny model i år!
Nyprisen på 06´erne er sat ned, og det betyder at dem som har 06´eren
til salg me dlavt km tal også er nødt til at sætte deres cykel ned. Så
selvom jeg ikke kan få den tyske moms retur, er der stadig penge at
hente!
men må cyklen ikke have været indregget? har fundet en der er 2mdr
gammel (dvs indregget for 2 mdr siden) med 1700km til en meget god
pris. Tæller den ikke som ny?
i fald jeg køber en sprit ny, er det så mig selv der skal sørge for at
få momsen tilbage? Ellers sker det automatisk når jeg betaler den (lad
os bare sige 3 uger efter jeg har taget cyklen hjem) ved skat. Dvs
sender de papirerne til Tyskland om at der er betalt moms i dk?
| |
S.G (08-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 08-08-07 09:22 |
|
On 8 Aug., 00:59, "BSV" <mas2d...@hotmail.com> wrote:
> <generalti...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1186524683.927088.232620@k79g2000hse.googlegroups.com...
> Mht de 2000km der skiller om køretøjet er nyt eller brugt!
>
> Er det så ligemeget om det har været indregget?
>
> Fx gælder en cykel, der har gået 1700km og har været indregget i fx 2
> måneder, som ny?
>
> Jo kilometergrænserne gælder ligegyldigt om den har været inregistreret
> eller ej, men de kan forlange dokumentation hvis den ikke har været
> indregistreret før. Det kunne jo være at man havde pillet eller det lyder jo
> usædvanligt at man har kørt 6000 på prøveplader på et par år. Husk når du
> køber en ny i D at de har andre papirer end vi har og så vidt jeg ved er det
> kun den danske importør der kan skaffe de rigtige, uden dem tror jeg det
> bliver vanskeligt at få danske plader på. Så køb hellere en lettere brugt i
> D det har været indregistreret. Tiden den har været indregistreret er
> ligegyldig bare den har lidt over 6000 på klokken og du har det tyske
> 'brief' når du dukker op til toldsyn med den. Det kan du spare en hel del
> ved når du er lidt heldig. Jeg sparede 50-60k ved at trække en ny dansk købt
> ud af gemmerne efter 2,5 år.
kanon.
den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
| |
BSV (08-08-2007)
| Kommentar Fra : BSV |
Dato : 08-08-07 14:38 |
|
kanon.
den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
Det lyder nok ikke helt tosset. Men du skal nok ihvertfald gemme den til
næste år og lige få den til at have kørt godt 6000. Du skal passe på at det
er første indregistreringsdato i D der gælder for årgangen i DK. Så du
vinder ikke ret meget ved at dukke op med en 2006 der er indregistreret i
2007. Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
MVH
ZX12R
| |
S.G (08-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 08-08-07 22:45 |
|
On 8 Aug., 15:38, "BSV" <mas2d...@hotmail.com> wrote:
> kanon.
> den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
> kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
>
> Det lyder nok ikke helt tosset. Men du skal nok ihvertfald gemme den til
> næste år og lige få den til at have kørt godt 6000. Du skal passe på at det
> er første indregistreringsdato i D der gælder for årgangen i DK. Så du
> vinder ikke ret meget ved at dukke op med en 2006 der er indregistreret i
> 2007. Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
> lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
> dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
> euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
>
> Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
>
> MVH
> ZX12R
jeg vil da ikke køre over 6000km på den!
Jeg var nede med en 06´er med 12000km og godt med udstyr. Skulle koste
7500euro (privat dvs ingen moms retur) . Den ville de have 101k for i
afgift da de satte handelspris til 166k! dvs i alt knap 160k
Har istedet fundet en total standard med 1700km på klokken som jeg
skal give 7500euro for (privat, dvs ingen moms retur), hvilket svarer
til 90k i afgift hvis man regner ifl parallelimporten! Så får samme
cykel, bare med lavere km tal og nyere dato, til samme pris! Kører jeg
over 6000km på den stiger afgiften jo til de 101k eller mere!!!
| |
MCdonal (09-08-2007)
| Kommentar Fra : MCdonal |
Dato : 09-08-07 06:36 |
|
"S.G" <msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1186609520.939324.275940@w3g2000hsg.googlegroups.com...
On 8 Aug., 15:38, "BSV" <mas2d...@hotmail.com> wrote:
> kanon.
> den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
> kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
>
> Det lyder nok ikke helt tosset. Men du skal nok ihvertfald gemme den til
> næste år og lige få den til at have kørt godt 6000. Du skal passe på at
> det
> er første indregistreringsdato i D der gælder for årgangen i DK. Så du
> vinder ikke ret meget ved at dukke op med en 2006 der er indregistreret i
> 2007. Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
> lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
> dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
> euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
>
> Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
>
> MVH
> ZX12R
jeg vil da ikke køre over 6000km på den!
Jeg var nede med en 06´er med 12000km og godt med udstyr. Skulle koste
7500euro (privat dvs ingen moms retur) . Den ville de have 101k for i
afgift da de satte handelspris til 166k! dvs i alt knap 160k
Har istedet fundet en total standard med 1700km på klokken som jeg
skal give 7500euro for (privat, dvs ingen moms retur), hvilket svarer
til 90k i afgift hvis man regner ifl parallelimporten! Så får samme
cykel, bare med lavere km tal og nyere dato, til samme pris!
Er det fordi du mener at den bliver betragtet som ny, og derfor afgift efter
købsprisen??
Det kan man vel ikke når den har været indreg. i tyskland?
| |
S.G (08-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 08-08-07 22:47 |
|
> Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
> lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
> dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
> euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
>
> Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
>
> MVH
> ZX12R
hvem har så garantien?
vil da ikke have en ny mc uden garanti, hvis nu der er børnesygdomme
eller noget der går i stykker
| |
S.G (09-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 09-08-07 13:18 |
|
On 9 Aug., 07:36, "MCdonal" <oz1...@FJERNhotmail.com> wrote:
> "S.G" <msg1...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1186609520.939324.275940@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> On 8 Aug., 15:38, "BSV" <mas2d...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > kanon.
> > den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
> > kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
>
> > Det lyder nok ikke helt tosset. Men du skal nok ihvertfald gemme den til
> > næste år og lige få den til at have kørt godt 6000. Du skal passe på at
> > det
> > er første indregistreringsdato i D der gælder for årgangen i DK. Så du
> > vinder ikke ret meget ved at dukke op med en 2006 der er indregistreret i
> > 2007. Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
> > lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
> > dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
> > euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
>
> > Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
>
> > MVH
> > ZX12R
>
> jeg vil da ikke køre over 6000km på den!
>
> Jeg var nede med en 06´er med 12000km og godt med udstyr. Skulle koste
> 7500euro (privat dvs ingen moms retur) . Den ville de have 101k for i
> afgift da de satte handelspris til 166k! dvs i alt knap 160k
> Har istedet fundet en total standard med 1700km på klokken som jeg
> skal give 7500euro for (privat, dvs ingen moms retur), hvilket svarer
> til 90k i afgift hvis man regner ifl parallelimporten! Så får samme
> cykel, bare med lavere km tal og nyere dato, til samme pris!
>
> Er det fordi du mener at den bliver betragtet som ny, og derfor afgift efter
> købsprisen??
> Det kan man vel ikke når den har været indreg. i tyskland?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
ja det er derfor.
jo det fik jeg at vide igår at man kunne.
Det var udelukkende km-tal de gik efter.¨
men må da hellere dobb tjekke da det er set før de ikke altid selv har
styr på det!
Toldsynsdokument er vel bevis nok for kmtal? De snakkede om man ikke
behøvedes det dokument, da den jo var ny?!
| |
S.G (09-08-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 09-08-07 14:37 |
|
On 9 Aug., 07:36, "MCdonal" <oz1...@FJERNhotmail.com> wrote:
> "S.G" <msg1...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1186609520.939324.275940@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> On 8 Aug., 15:38, "BSV" <mas2d...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > kanon.
> > den jeg har øje på er nemlig brugt. har været indregget i 2 mdr og
> > kørt 1700km. og en del billigere end en sprit ny! :)
>
> > Det lyder nok ikke helt tosset. Men du skal nok ihvertfald gemme den til
> > næste år og lige få den til at have kørt godt 6000. Du skal passe på at
> > det
> > er første indregistreringsdato i D der gælder for årgangen i DK. Så du
> > vinder ikke ret meget ved at dukke op med en 2006 der er indregistreret i
> > 2007. Husk så også at hvis du køber den ved en forhandler i D så pres ham
> > lidt hårdt de tjener ret godt dernede og han skal jo ikke yde garanti til
> > dig fordi den bliver eksporteret, det kan man mange gange spare 500-1000
> > euro på alt efter hvor dyr en MC du nu køber.
>
> > Jeg har forresten en ekstra ZX12R hvis det har interesse.
>
> > MVH
> > ZX12R
>
> jeg vil da ikke køre over 6000km på den!
>
> Jeg var nede med en 06´er med 12000km og godt med udstyr. Skulle koste
> 7500euro (privat dvs ingen moms retur) . Den ville de have 101k for i
> afgift da de satte handelspris til 166k! dvs i alt knap 160k
> Har istedet fundet en total standard med 1700km på klokken som jeg
> skal give 7500euro for (privat, dvs ingen moms retur), hvilket svarer
> til 90k i afgift hvis man regner ifl parallelimporten! Så får samme
> cykel, bare med lavere km tal og nyere dato, til samme pris!
>
> Er det fordi du mener at den bliver betragtet som ny, og derfor afgift efter
> købsprisen??
> Det kan man vel ikke når den har været indreg. i tyskland?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
OK de har åbentbart fortalt mig noget forkert igår.. ££@#"¤#" TYPISK
anyway, jeg fik igår at vide at købte jeg privat i Tyskland, så kunne
jeg ikke få den tyske moms retur.
Men når de laver regnestykket, dvs finder den afgoftspligtige værdi så
trækker de den fra!
Idag fik jeg så at vide det gør de ikke!
Dvs igår var regnestykket for at finde regafgiften med en 8000euros mc
således. Altså med en cykel der er købt privat, dvs hvor momsen kan
ikke tilbagebetales til mig
8000*7,55= 60400kr
den tyske moms fratrækkes
60400*0,84 = 50736 <-------- Fik idag at vide at dette
her ikke lod sige gøre, netop da det er privat handel og fordi man
ikke får moms tilbage i praksis! Dette regnestykke laves kun hvis man
betaler 8000euro og derefter får momsen refunderet!
den danske moms ligges til, samt forhandler avance
50736*1,25*1,09=69129kr
regafgift findes (105% af noget og 180% af noget)
regafgift cirka: 99000kr
Undlader vi at trække de 16% fra ser regafgiften jo helt anderledes
ud! Så stiger den jo pludselige markant, da man jo så bealer afgift af
den tyske moms også!
Fandeme da utroligt de den ene dag siger en ting, og så den næste
noget andet!
Er godt nok træt af dem de idioter!!!!
Så ja, det gælder åbentbart om at købe en mc med lavt km tal og så
køre den op på de 6000km og få den igennem som brugt.
Men køber man en cykel med lav kmtal, så er ideen vel at få momsen
retur, køre langt på den, indregge den uden dansk moms, og så er
pengene hentet på den måde?
Jeg snakkede med en forhandler idag, han kunne først give mig momsen
retur når han havde papir på den var betalt i DK! Kører jeg over
6000km bealer jeg jo ikke dansk moms
Gah!!!
BSV er du inde i det hre? Kunne du ikke give mig et kald og forklare
mig hvad jeg skal gøre. Står med flere muligheder og skal helst
handlse stærkt, da de ellers er væk de muligheder :( :(
MIt nummer står nederst i denne profil
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250
vil gerne være sikker på at det er det rigtige jeg gør :(
| |
2 (10-08-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 10-08-07 09:56 |
|
>Fandeme da utroligt de den ene dag siger en ting, og så den næste
>noget andet!
>
>Er godt nok træt af dem de idioter!!!!
Enig!!! knoldogskavt=dobbeltekstraafgift
>Så ja, det gælder åbentbart om at købe en mc med lavt km tal og så
>køre den op på de 6000km og få den igennem som brugt.
>Men køber man en cykel med lav kmtal, så er ideen vel at få momsen
>retur, køre langt på den, indregge den uden dansk moms, og så er
>pengene hentet på den måde?
Forskellen lægger vel i hvad tyske regler betragter som nyt og brugt
med alder og km.
Samt hvad glubske DK knoldogskvat betragter som nyt og brugt, og
hvornår du skal betale ekstra og dobbelt moms.
Samt beskedent hvad EU har at sige 5-6 år efter det evt vil blive
afgjort ved domstol 400000 kr fattigere til advokater som får den
højeste timeløn for at drikke kaffe.
Så vel bedst at købe tilpas meget brugt så reglerne ikke er bøvlede og
ensartet!
Eller købe din næsten nye MC og køre nærmeste omvej hjem 4000 km
igennem tyskland på de mange snoede veje?
Torben
| |
|
|