> Tidspunktet for tændings gnist er vist meget lmindeligt at se elektronisk
Yep
> nu, men hvad med ventilerne? De styres stadig af knastakslen, ikke sandt?
> Burde ventilerne ikke ligeledes kunne styres ved at der sidder elektrisk
> styring på dem. Evt bare en simpel magnet-i-spole enhed.
Tjoh, nu er det bare sådan at de fjedre der holder ventilerne på plads er
nogle ekstemt hårde små sataner der ikke sådan lader sig flytte uden massiv
mekanisk påvirkning, og den sørger knastakslen for.
> Og hvad med modstanden i udstødning? Der kunne man jo også passende lave
en
> styrebar prop.
Det har Yamaha allerede lavet =)
På flere af deres højtydende 2-taktere bliver der brugt det som hedder
"powervalve". Basalt set er det et system der ved hjælp af et spjæld hæver
eller sænker udstødningporten, alt efter hfvilke omdrejninger motoren
arbejder ved. Højre omdrejninger = høj port. Lave omdrejninger = lav port.
På denne måde er der altid max effekt ved alle omdrejninger. Jeg MENER det
er elektronisk styret.
> Blandingen af benzin og luft kan ligeledes styres istedet for bare at
bruge
> et simpelt karburator princip.. men det gør man vel også når man taler om
> "indsprøjtning"?
Tror nok det er derfor man taler om "elektronisk indsprøjtning" =)
> Bare ved det her, burde man vel kunne lave en motor som ved brug
automatisk
> optimerer sig til netop den omdrejningshastighed som den kører med. Ved
1000
> rpm er den optimal for det område og ved 10000 er den optimal til det.
Har Yamaha jo bidraget utroligt meget med. Powervalve systemet sidder idag
på rigtigt mange 2-taktere.
Knallerter dog undtaget ;)
> Hvis man nu også gør det muligt for den aksel, som plejlstængerne sidder
på,
> at bevæge sig lidt, så man kan ændre vandringen på stemplet, så kan man
vel
> ændre kompressionen løbende, og ved at detektere tændingsbanken man kan
have
> en motor som kører optimalt på alle oktantal. Ved højoktan er
kompressionen
> præcis så stor at man netop ikke får banken, og ved lavoktan er
> kompressionen det lavere... men så høj som man kan uden banken.
Nu skal krumtappen holde til et enormt pres, og jeg tror ikke sådan et
system som du omtaler ville kunne laves helt uden slør, det må der nemlig
ikke være.
På en 2-takter vil porttiderne ydermere blive helt i skoven hvis man ændrer
slaglængden.
Men man kunne jo også bare køre på noget benzin der ikke gav tændingsbanken?
> Måske er det bare ævl fra en uvidende person, men hvor meget af dette
ville
> gøre en forskel, og hvor meget bruger man allerede nu?
Arh, ævl var det da ikke =)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--