ot? elektroniske motorer
Fra : Green

Dato : 08-07-01 09:46

Jeg er ingen ørn, ej heller nogen haj, når det kommer til motorer, men jeg
kom til at overveje hvor meget der egentlig er elektronisk styret på en
moderne motor.

Tidspunktet for tændings gnist er vist meget lmindeligt at se elektronisk
nu, men hvad med ventilerne? De styres stadig af knastakslen, ikke sandt?
Burde ventilerne ikke ligeledes kunne styres ved at der sidder elektrisk
styring på dem. Evt bare en simpel magnet-i-spole enhed.
Og hvad med modstanden i udstødning? Der kunne man jo også passende lave en
styrebar prop.

Blandingen af benzin og luft kan ligeledes styres istedet for bare at bruge
et simpelt karburator princip.. men det gør man vel også når man taler om
"indsprøjtning"?

Bare ved det her, burde man vel kunne lave en motor som ved brug automatisk
optimerer sig til netop den omdrejningshastighed som den kører med. Ved 1000
rpm er den optimal for det område og ved 10000 er den optimal til det.

Hvis man nu også gør det muligt for den aksel, som plejlstængerne sidder på,
at bevæge sig lidt, så man kan ændre vandringen på stemplet, så kan man vel
ændre kompressionen løbende, og ved at detektere tændingsbanken man kan have
en motor som kører optimalt på alle oktantal. Ved højoktan er kompressionen
præcis så stor at man netop ikke får banken, og ved lavoktan er
kompressionen det lavere... men så høj som man kan uden banken.

Måske er det bare ævl fra en uvidende person, men hvor meget af dette ville
gøre en forskel, og hvor meget bruger man allerede nu?

Fra : RpR

Dato : 08-07-01 13:34

> Tidspunktet for tændings gnist er vist meget lmindeligt at se elektronisk

Yep

> nu, men hvad med ventilerne? De styres stadig af knastakslen, ikke sandt?
> Burde ventilerne ikke ligeledes kunne styres ved at der sidder elektrisk
> styring på dem. Evt bare en simpel magnet-i-spole enhed.

Tjoh, nu er det bare sådan at de fjedre der holder ventilerne på plads er
nogle ekstemt hårde små sataner der ikke sådan lader sig flytte uden massiv
mekanisk påvirkning, og den sørger knastakslen for.

> Og hvad med modstanden i udstødning? Der kunne man jo også passende lave
en
> styrebar prop.

Det har Yamaha allerede lavet =)
På flere af deres højtydende 2-taktere bliver der brugt det som hedder
"powervalve". Basalt set er det et system der ved hjælp af et spjæld hæver
eller sænker udstødningporten, alt efter hfvilke omdrejninger motoren
arbejder ved. Højre omdrejninger = høj port. Lave omdrejninger = lav port.
På denne måde er der altid max effekt ved alle omdrejninger. Jeg MENER det
er elektronisk styret.

> Blandingen af benzin og luft kan ligeledes styres istedet for bare at
bruge
> et simpelt karburator princip.. men det gør man vel også når man taler om
> "indsprøjtning"?

Tror nok det er derfor man taler om "elektronisk indsprøjtning" =)

> [...]
1000
> rpm er den optimal for det område og ved 10000 er den optimal til det.

Har Yamaha jo bidraget utroligt meget med. Powervalve systemet sidder idag
på rigtigt mange 2-taktere.
Knallerter dog undtaget ;)

> [...]
> præcis så stor at man netop ikke får banken, og ved lavoktan er
> kompressionen det lavere... men så høj som man kan uden banken.

Nu skal krumtappen holde til et enormt pres, og jeg tror ikke sådan et
system som du omtaler ville kunne laves helt uden slør, det må der nemlig
ikke være.
På en 2-takter vil porttiderne ydermere blive helt i skoven hvis man ændrer
slaglængden.
Men man kunne jo også bare køre på noget benzin der ikke gav tændingsbanken?

> Måske er det bare ævl fra en uvidende person, men hvor meget af dette
ville
> gøre en forskel, og hvor meget bruger man allerede nu?

Arh, ævl var det da ikke =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-01 15:13

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev:

> [...]
> På denne måde er der altid max effekt ved alle omdrejninger. Jeg MENER det

Jeps, det hedder YPVS (Yamaha PoverValve System svjh.), men de har også et
system til 4-taktere som hedder EXUP (står for etellerandet med exhaust
som vist også hjælper meget på effektforløb osv. Forresten er Yamahas patent
vist udløbet for ikke så lang tid siden, og derfor er du nu lignende
systemer på alle konkurrenternes nyere systemer Så det må da være ret
effektivt.

> Tror nok det er derfor man taler om "elektronisk indsprøjtning" =)

Jeps, på moderne indsprøjtnings mc'ere sidder der et hav af sensorer der
måler lufttemp, motortemp, rpm, noget i udstødningsgassen (for at måle om
dysningen passer) og sikkert en masse flere

> Har Yamaha jo bidraget utroligt meget med. Powervalve systemet sidder idag
> på rigtigt mange 2-taktere.

Og EXUP for 4taktere

> Knallerter dog undtaget ;)

Knallerter... Pyt med dem

> ville
>
> Arh, ævl var det da ikke =)

Næh, det meste var jo allerede opfundet Så det var faktisk nogle kloge
ord du skrev
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : RpR

Dato : 08-07-01 16:18

> Knallerter... Pyt med dem

Al magt til 50cc'ere! =) (eller 90cc'ere? =] )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-01 16:31

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en

> Al magt til 50cc'ere! =) (eller 90cc'ere? =] )

*gyyys* =

mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Fra : MikkelFJ

Dato : 08-07-01 18:19

> *gyyys* =

Godt nok en 4hjuler, men eh
- jeg så lige en artikel om en gammel 4 cylindret Benz racer.
Den havde 5025ccm.

Pr. cylinder vel at mærke...

Mikkel

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 21:15

MikkelFJ <mikkelj-anti-spam@post1.dknet.dk> skrev i en

> Godt nok en 4hjuler, men eh
> - jeg så lige en artikel om en gammel 4 cylindret Benz racer.
> Den havde 5025ccm.-- Pr. cylinder vel at mærke...

Ja dét er sgu' OT! - - - - Hører nok snarere hjemme i en gruppe for "pre
jet" -flymotorer

--
Armand.
(der husker Pratt & Whitney's radialmotorer for at have en af de største

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 18:54

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
alle
> konkurrenternes nyere systemer Så det må da være ret effektivt.

Mnjaeh :-/
YPVS er fra først i 80'erne, og er det ikke 25 år der skal til?
Alle konkurrerende systemer er meget fjerne fra Yamaha's valse-design af
"pover-valve'n", hvorfor den nok skal regnes for fredet - Endnu!

--
Armand.

Fra : Green

Dato : 08-07-01 20:28

> Næh, det meste var jo allerede opfundet Så det var faktisk nogle kloge
> ord du skrev

Takker.. det ser ud til at være min evige skæbne.. at opfinde ting.. eller i
det mindste et koncept.. efter at andre har gjort det.
"opfandt" for noget tid siden en smart pulsrader, der kunne laves med rene
analoge komponenter.. uhm.. bare synd at den slags faktisk blev brugt under
anden verdenskrig :-/

Fra : Armand

Dato : 08-07-01 18:55

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en

> Nu skal krumtappen holde til et enormt pres, og jeg tror ikke sådan et
> system som du omtaler ville kunne laves helt uden slør, det må der
> nemlig ikke være.

I bilindustrien er der fornyligt opstået en ide med en hængslet
cylinderblok der er tætnet til motorblokken med en bælg-agtig sag - Ved
at vippe cylinderblokken fjernes topstykket fra krumtappen hvorved
kompressionen sænkes!
Så den sag har altså også været på bordet!
Argumentationen skulle dog være økonomi hhv. effekt -mode og ikke blot
for at kunne udnytte forekommende oktantal!

Oktantallet har forøvrigt ikke så meget med kompressionen, som med
fyldningen at gøre: Moderne motorcykler har et meget højt
kompressionsforhold, men kører fint på 92OKT p.g.a. fire ventiler,
kunstfærdigt formede forbrændingskamre og manglende manifold ( => én
karb. pr. cyl!)

--
Armand.

Fra : Hellfire

Dato : 08-07-01 20:05

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> [...]
massiv
> mekanisk påvirkning, og den sørger knastakslen for.

Og Honda har noget lignende på den "nye" Fireblade.