Overhaling med 150kmt+ spørgsmål..
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 21:06

Jeg var lige i tyskland idag, en lille smuttur på 1000km skulle lige ned og
hende 115hk til min båd..

Nå men når man ligger på autobahn(føj jeg elsker den vej) med 150kmt, og der
så kommer en anden bil med betydelig mere fart og overhaler en, så føles det
som om at man bliver trukket tilbage..

Hvordan kan det være? min logik siger mig at man burde blive presset fremad
af den overhalende bil..

Er der nogel der kan give en forklaring?

PS. har danskerne fået smittet tyskerne med deres mig først kørsel?? de
plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det plejer
at være sådan..

Mvh
Morten
Opel Astra Stc. 95' 1.6 som kan gå 165kmt på GPS

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-08-07 21:13

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev :

> [...]
>plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
>bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det plejer

sådan var det da også sidst jeg kørte Frankfurt tur/retur (i februar)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 21:13

> sådan var det da også sidst jeg kørte Frankfurt tur/retur (i februar)

nu snakker jeg 2-5år siden

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-08-07 21:25

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev :

>nu snakker jeg 2-5år siden

Jeg kører turen 3-4 gange om året - og har gjort det de sidste 15-20år

selv om tyskerne af visse skribenter er blevet rost for deres kørsel,
har jeg nu altid haft lidt svært ved at genkende beskrivelserne.

hovedparten kører pænt - fåtallet ligeså elendigt som os ;)

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 21:42

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Er lige kommet hjem fra bilferie - så dugfrisk melding :)

> selv om tyskerne af visse skribenter er blevet rost for deres kørsel,
> har jeg nu altid haft lidt svært ved at genkende beskrivelserne.

De er meget fokuserede på bilmærket (den overhalendes). Er
det ikke en BMW, MB, Audi eller sportsbiler som Porsche
og Ferrari, kan du godt glemme alt om at modtage respekt i
dén forbindelse. I øjeblikket modtager jeg megen respekt

> hovedparten kører pænt - fåtallet ligeså elendigt som os ;)

Ja, der er altid nogle, som ikke forstår at køre bil uanset ovenstående.
På vor ferie var vi - på en 3 sporet motorvej - udsat for, at Ford
Galaxy trak direkte ud foran en '07 S500 og moi. Hans fart var 125,
hvor vi kom 235 km/t. For dumt - og godt at mærke, at bilerne
er byggede til den slags hastigheder!
(MB'ens bremselys blinker ved den slags katastrofeopbremsninger.
Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
for at maksimere nedbremsningen - smart)

Fra : Flemming

Dato : 19-08-07 21:48

Mogens wrote:

> Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
> for at maksimere nedbremsningen - smart)

Jeg har lige umiddelbart svært ved at se hvordan det skulle bremse bilen
hurtigere ?
Jeg mener bremserne skulle jo kunne blokere hjulene under alle
omstændigheder.

Mvh. Flemming

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 21:56

"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige umiddelbart svært ved at se hvordan det skulle bremse bilen
> hurtigere ?
> Jeg mener bremserne skulle jo kunne blokere hjulene under alle
> omstændigheder.

Eller næsten blokere hjulene (ABS). Tricket med at anvende motoren
til hjælp/aflastning for bremserne kendes også for motorbanen. Dårlig
formulering fra min side - sorry...

Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-08-07 13:09

Mogens wrote:

> [...]
> Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
> for at maksimere nedbremsningen - smart)

Umiddelbart synes jeg nu ikke det lyder særlig smart at motorbremse ned
fra 235km/t.. men jeg er heller ikke hverken racerkører eller mekaniker ;)

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 17:08

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart synes jeg nu ikke det lyder særlig smart at motorbremse ned
> fra 235km/t.. men jeg er heller ikke hverken racerkører eller mekaniker

OK - dét er sikkert forklaringen

Fra : Møller

Dato : 20-08-07 17:24

Mogens skrev:
> "Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> OK - dét er sikkert forklaringen

Hvad med: på racerbiler bruges der ikke ABS. og så kan jeg altså ud fra tv
og div. visninger på skærm ikke tolke hvad der ske i styringen på en F1

Selvom du motorbremser på dine baghjul, vil ABS'en sikre, at du ikke
blokerer hjulene, så en mere teknisk begrundet argumentation fra en der har
forstand på de dele, tak.

Møller

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 18:01

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med: på racerbiler bruges der ikke ABS. og så kan jeg altså ud fra tv
> og div. visninger på skærm ikke tolke hvad der ske i styringen på en F1

Hmm - jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du skriver.
At en racer ikke har ABS, kan skyldes et reglement. Mener at DTM
kørte med det en overgang - eller var det blot airbags...

> Selvom du motorbremser på dine baghjul, vil ABS'en sikre, at du ikke
> blokerer hjulene, så en mere teknisk begrundet argumentation fra en der
> har forstand på de dele, tak.

Som jeg skriver, anvendes motorbremsningen i racersporten. Det gør den
for at få omdrejningstallet i det rette leje ud af svinget, men aflaster
også
bremsesystemet, idet motorbremsen alt andet lige hjælper gevaldigt på
at nedsætte farten.

Det er iøvrigt min oplevelse, at når man kører på racerbanen, er bilen
uanset
model og fabrikat i langt mere balance, når man anvender gearene som en
racerkører gør det ifm. indgangen til et sving. Dette ift. istedet at koble
ud og
bremse, hvilket er en dårlig oplevelse, IMO...

Fra : Møller

Dato : 20-08-07 19:55

Mogens skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du skriver.

Ikke min fejl, jeg kom blot med et forslag til rettelse af dit indlæg.

> At en racer ikke har ABS, kan skyldes et reglement. Mener at DTM
> kørte med det en overgang - eller var det blot airbags...

Ved du hvad du skriver om eller gætter du?

> Som jeg skriver, anvendes motorbremsningen i racersporten.

Var det ikke dig der skerev:
"(MB'ens bremselys blinker ved den slags katastrofeopbremsninger.
Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
for at maksimere nedbremsningen - smart)
Motorsport på tyske autobahn?

> Det gør denfor at få omdrejningstallet i det rette leje ud af svinget, men aflaster
> også bremsesystemet, idet motorbremsen alt andet lige hjælper gevaldigt på
> at nedsætte farten.

Det er det jeg godt vil have sagkyndig dokumenteret at det hjælper
gevaldigt, hvad er det bremserne ikke kan klare? og ikke blot henvisning til
nogle TV-billeder.

Ja jeg ved godt, at man gearer ned for hele tiden at have maksimalt moment
ud af sving, men motorbremsen kan gør det sværere at styre gennem sving, det
er derfor man ind i mellem ser at raseribiler slår med bagenden, eller måske
laber en piruetten, når der er rigtig motorbremse på ved f.eks. motorhaveri

> Det er iøvrigt min oplevelse, at når man kører på racerbanen, er bilen
> uanset model og fabrikat i langt mere balance, når man anvender gearene som en
> racerkører gør det ifm. indgangen til et sving.
Og hvem vil du henvise til, der er måske kun en

Dette ift. istedet at koble ud og bremse, hvilket er en dårlig oplevelse,
IMO...

Det har du lov til at mene, men er det subjektivt eller kan det underbygges.

Hvem f... kunne finde på at koble ud og så bremse.
Når du kører løb på bane gir du gas eller bremser, og man skifter gear
medens der bremses, så du er klar til at fyre svinet af.

Det andet er kun husmandskørsel på bane lige meget hvilken bil du kører i

Som Pilgaard siger: Fuuld gas og bremsen I, fuld gas og bremsen i.!

Møller

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 20:04

Møller wrote:

> Det er det jeg godt vil have sagkyndig dokumenteret at det hjælper
> gevaldigt, hvad er det bremserne ikke kan klare?

Det var lidt det jeg undrede mig over også - men jeg er nu heller ikke
særlig sportsligt anlagt i min kørestil.

/Brian

Fra : Møller

Dato : 20-08-07 22:02

Brian skrev:

> Det var lidt det jeg undrede mig over også - men jeg er nu heller ikke
> særlig sportsligt anlagt i min kørestil.

Løveungen kan godt li at bruge kløerne i sving, og det få den så lov til
Den er testet på lukket bane
Og bremserne kan klare det.

Møller

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 18:27

Mogens wrote:

> Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
> for at maksimere nedbremsningen - smart)

Altså så du betjener bilens bremser, og bilen går i et lavere gear, for at
motorbremse ?

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 18:56

> Altså så du betjener bilens bremser, og bilen går i et lavere gear, for at
> motorbremse ?

Ja, automatikken gør dét, jeg selv ville ha' gjort på eksempelvis en
racerbane, om jeg havde haft mentalt overskud til dét i øjeblikket,
hvor Ford'en brækker ud foran os. Man skal træde ret kraftigt på
bremsen for. at det sker og ikke blot middelkraftigt, som når man
skal anvende en Ausfahrt på highway'en...

Kan sammenlignes med min Renault, der tænder katastrofeblinket
automatisk, når jeg bloker bremsen. I dét øjeblik har man jo heller
ikke overskud til både at betjene katastrofeblink og meget kraftig
nedbremsning. Man vil jo i en alm. bil naturligvis betjene katastrofe-
blinket, men ikke så hurtigt som bilens automatik, hvilket kan være
med til at redde yderligere kollisioner bagfra...

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 19:17

Mogens wrote:

> [...]
> bremsen for. at det sker og ikke blot middelkraftigt, som når man
> skal anvende en Ausfahrt på highway'en...

Lyder da lidt spøjst at motorbremsen kan have nogen som helst gavn på
bremseevnen, hvis man i forvejen træder til bremsen.

Jeg ved godt at de gør det i motorsport, og det tager da også toppen af
farten inden de bruger bremsen, samt gør bilen klar til udgangen af svinget.
Men når de først står på bremsen, kan motorbremsen da hverken gøre fra eller
til.

Eller har jeg totalt misforstået et eller andet ?

> [...]
> blinket, men ikke så hurtigt som bilens automatik, hvilket kan være
> med til at redde yderligere kollisioner bagfra...

Jojo, men det giver også mere mening at signalere til bagvedkommende at man
er oppe at stå på bremsen, end det gør at bremse og _så_ smide bilen i et
lavere gear, for at bruge motorbremsen.

Jeg gad egentlig godt se den chauffør der kan gøre din bil tricket efter med
en manuel kasse - holde foden på bremsen, og geare ned mens man stadig
bremser.

Jeg håber lidt at jeg har misforstået et eller andet

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 19:32

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Lyder da lidt spøjst at motorbremsen kan have nogen som helst gavn på
> bremseevnen, hvis man i forvejen træder til bremsen.

Hvorfor skulle motorbremsen ikke kunne have indvirkning fordi man træder på
bremsen?

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 19:35

Henrik Stidsen wrote:

> Hvorfor skulle motorbremsen ikke kunne have indvirkning fordi man
> træder på bremsen?

Fordi den normale bremse på hjulene er langt kraftigere, og vil "overdøve"
motorbremsen - vil jeg tro

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 19:44

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Fordi den normale bremse på hjulene er langt kraftigere, og vil
> "overdøve" motorbremsen - vil jeg tro

Jeg tolker din smiley sådan at du vist godt ved det ikke forholder sig
sådan ;)

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 19:47

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg tolker din smiley sådan at du vist godt ved det ikke forholder sig
> sådan ;)

Nææ, sådan skal den ikke tolkes. Er motorbremsen virkelig kraftigere end
bremsen på hjulene ?

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-08-07 19:54

On Mon, 20 Aug 2007 20:46:44 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Nææ, sådan skal den ikke tolkes. Er motorbremsen virkelig kraftigere end
>bremsen på hjulene ?

>--

Nej Brian, det er den s'gu ikke, men den har da stadig en effekt selv
om der bremses med hjulbremsen også.

Det vil jo eksempelvis også have en effekt at stikke en flad hånd ud
ad vinduet, eller som motorcyklisterne gør, slå bentøjet ud til siden
for at skabe vindmodstand.

Du kan godt forstå det hvis du vil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 20:01

Folmer Rasmussen wrote:

> Nej Brian, det er den s'gu ikke, men den har da stadig en effekt selv
> om der bremses med hjulbremsen også.

Effekten er der selvfølgelig, men jeg troede ærlig talt at den var så lille
at den ikke var værd at nævne.

> Du kan godt forstå det hvis du vil.

Jeg har åbenbart undervurderet motorbremsens kraft. I de biler jeg har haft,
synes jeg ikke der har været det vilde at komme efter.

Så blev jeg da lidt klogere - og det endda i ferietiden

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 20:51

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Jeg har åbenbart undervurderet motorbremsens kraft. I de biler jeg har
> haft, synes jeg ikke der har været det vilde at komme efter.

Jeg syns godt jeg ka mærke forskel på om jeg kobler ud mens jeg bremser
eller lader være. Men det er ikke voldsomt meget - men i en
katastrofesituation kan det godt være det der redder dig fra at ramme ind i
forhindringen foran.

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 21:01

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg syns godt jeg ka mærke forskel på om jeg kobler ud mens jeg
> bremser eller lader være.

Jeg må være en ufølsom skiderik

> Men det er ikke voldsomt meget - men i en
> katastrofesituation kan det godt være det der redder dig fra at ramme
> ind i forhindringen foran.

Så kan jeg af personlig erfaring fortælle, at man ikke tænker på at koble ud
i en katastrofesituation.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 21:48

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Jeg må være en ufølsom skiderik

Eller have en bil med en svag motorbremse?

> Så kan jeg af personlig erfaring fortælle, at man ikke tænker på at
> koble ud i en katastrofesituation.

I know - been there, done that (koblede først ud da faren var overstået).

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-08-07 09:47

On 20 Aug 2007 20:47:49 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>"Brian" <nej@tak.du> wrote in

>Eller have en bil med en svag motorbremse?

>I know - been there, done that (koblede først ud da faren var overstået).

>--

Hva' fa'en?

Kan du ikke multitaske? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-07 12:51

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Hva' fa'en?
> Kan du ikke multitaske? )

Jo da, no problemo :)

Men nu var det en situation der vist kun blev klaret med en masse held,
rutine og nogle pludselig genfundne undvigemanøvre-teorier fra køreteknisk
anlæg tilbage i 2000. Kan ikke huske noget som helst fra jeg trykkede
bremsen i bund og til jeg var på den anden side af forhindringen (hvor jeg
koblede ud og holdt stille).

Fra : Lars [6710]

Dato : 20-08-07 21:02

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> eller lader være. Men det er ikke voldsomt meget - men i en
> katastrofesituation kan det godt være det der redder dig fra at ramme ind i

Hvis man i forvejen bremser maximalt i en katastrofe situation = ABS
aktiveres, så nægter jeg at tro på at motorbremsen kan finde ekstra
friktion at gøre godt med....
Den er jo brugt op i og med ABS'en er aktiveret
Hvor skulle den komme fra ?

Hvis man IKKE bremser max. så er det da rigtigt at man kan mærke
forskel, men i Mogens's historie opfatter jeg det ikke som en "hygge"
opbremsning

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 21:48

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote in

> [...]
> friktion at gøre godt med....
> Den er jo brugt op i og med ABS'en er aktiveret

Vil da mene man bremser et andet sted i systemet - ved ikke om det lyder
fuldstændig ulogisk. Man bremser på en anden måde og et andet sted.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-07 09:03

"Henrik Stidsen" skrev i

> Vil da mene man bremser et andet sted i systemet - ved ikke om det lyder
> fuldstændig ulogisk. Man bremser på en anden måde og et andet sted.

Man bremser med hjulene, så hvis man kan få bedre bremsevirkning ved at
bruge motorbremse eller håndbremse samtidig med fodbremsen, er det fordi
fodbremsen ikke er god nok.

Noget andet er hvis man stikker en kæp ned gennem et hul i gulvet, smider
et anker ud gennem døren, eller en bremseskærm der popper op af
bagagerummet, så vil det give en bremsetilskud.
Så bremser man både med hjul og noget andet

Men hvad hjulene angår er der kun en vis mængde friktion til rådighed, og
den kan fodbremsen normalt udnytte fuldt ud.
Hvis man hiver i håndbremsen samtidig med at man bremser med fuld tryk på
fodbremsen, vil ABS'en blot skrue ned for fodbremsen svarende til hvad
håndbremsen yder.

Når en automatkasse gearer hurtigere ned ved hård opbremsning er det fordi
hjulene kører langsommere rundt
end bilen kører, så tror gearkassen at farten er mindre end den er i
virkeligheden.
Hvis man kunne blokere hjulene ville gearkassen tro at bilen holdt stille og
gå i første gear.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-07 12:53

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Men hvad hjulene angår er der kun en vis mængde friktion til rådighed, og
> den kan fodbremsen normalt udnytte fuldt ud.

Ved at bruge motorbremsen tilføjer du da et friktionssted - motoren - og
dermed har du mere at bremse med.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-07 13:23

"Henrik Stidsen" skrev

> Ved at bruge motorbremsen tilføjer du da et friktionssted - motoren - og
> dermed har du mere at bremse med.

Nej.
Bremserne holder hjulene fast, og bruger dækkenes friktion til at bremse.
Hvis motoren skal bremse skal den også bruge dækkenes friktion, men der er
ikke mere end bremsen bruger.
Hvis motoren skal hjælpe skal den falde ned på vejen og slæbe hen af
asfalten, så hjælper den.

Hvis fodbremsen ikke virker, vil man selvfølgelig have gavn af både hånd og
motorbremse, men ellers ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-07 17:02

> Nej.
> Bremserne holder hjulene fast, og bruger dækkenes friktion til at
> bremse. Hvis motoren skal bremse skal den også bruge dækkenes
> friktion, men der er ikke mere end bremsen bruger.

Du har ret

> Hvis motoren skal hjælpe skal den falde ned på vejen og slæbe hen af
> asfalten, så hjælper den.

Alternativt men klart en mulighed ;)

Fra : Møller

Dato : 20-08-07 22:01

Lars [6710] skrev:

> [...]
> Hvor skulle den komme fra ?
>
> Hvis man IKKE bremser max. så er det da rigtigt at man kan mærke

jow, hvis du ikke bruger bremsen overhovedet, så er det jo kun vinden,
rullemodstanden og motoren der bremser.

og hvis du bremser maksimalt gør det overhovedet ingen forskel, det vil
ABS'en sørge for.

Så ved en katastrofeopbremsning vil motorbremse ikke have nogen indvirkning,
hvis motorbremsen skulle hjælpe til, ville det være nogle sørgeligt
dimensionerede bremser på dyret.

Det Mogens har oplevet, er ikke at motorbremsen hjælper til at stoppe
fartøjet, men at den gik i spotsmode, og på et hver tidspunkt i den kraftige
opbremsning var i korrekt gear til at give fuld gas igen, for som han
skriver: "m jeg havde haft mentalt overskud til dét i øjeblikket,
hvor Ford'en brækker ud foran os" og "I dét øjeblik har man jo heller
ikke overskud til både at betjene katastrofeblink og meget kraftig
nedbremsning" Disse bemærkninger får mig til at tvivle på, om Mogens
behersker sit køretøj på forsvarlig vis i trafikken, han var langt over den
grænse, hvor man i Tyskland normalt vil give ham en væsentlig del af skylden
i tilfælde af uheld, men det glemte han lige at fortælle da vi skulle vide
hvor hurtigt dyret kunne køre, måske skulle MB'en have baghjul? for som
Mogens skriver var de to der kørte 225 km/t "en '07 S500 og moi. "
Inden for kort tid er to hold danskere blevet stoppet af tysk politi for
hensynsløs kørsen det koster kørekort i Tyskland og pæne bøder.

Møller

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 22:10

> [...]
> af uheld, men det glemte han lige at fortælle da vi skulle vide hvor
> hurtigt dyret kunne køre, måske skulle MB'en have baghjul...

Jeg kan kun grine af dine "altvidende" udtalelser - i guder mand for en
klaphat

Fra : Møller

Dato : 21-08-07 10:16

Mogens skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun grine af dine "altvidende" udtalelser - i guder mand for en
> klaphat

Er jeg nu kommet i bad standing, som andre i gruppen?

Gør det ondt når man træder på din potensforlænger og sætter spørgsmål ved
din kompetance?

Jeg refererer kun hvad du selv har skrevet, hvis du havde haft en anden
historie så var du vel kommet med den.

Men jeg har i nogle år fulgt dine indlæg, og jeg har undret mig over,
hvordan man kan være så skråsikker.
Jeg er kommet til det resultat, at det kun kan skyldes selvovervurdering i
sygelig grad, manglende humor, ingen forståelse for ironi, ikke belastet af
konkret viden, ikke lade sig hæmme af total inkompetence.
Når saglige argumenter savnes, der er nok for få at tage af, så bliver du
personlig.

PS en klaphat er det det udstyr du har på hoved på billedet i:
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hvemerhvem.htm

Møller

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 16:35

> Er jeg nu kommet i bad standing, som andre i gruppen?

Hvem?

> Gør det ondt når man træder på din potensforlænger

Jeg har endnu ikke købt nogen bil, grundet det. Hvor har du det fra?

> [...]
> sygelig grad, manglende humor, ingen forståelse for ironi, ikke belastet
> af konkret viden, ikke lade sig hæmme af total inkompetence.

Jeg forstår slet ikke ovenstående. Var du ikke med til et mindre
aftenmøde på et spisested i Kbh - eller tager jeg fejl?
I så fald - at du var med - forstår jeg ikke din deltagelse, når du har
ovenstående opfattelse.

> Når saglige argumenter savnes, der er nok for få at tage af, så bliver du
> personlig.

Ja det lider du jo slet ikke af - at blive personlig

Fra : Bruno

Dato : 21-08-07 00:01

Møller wrote:
> og hvis du bremser maksimalt gør det overhovedet ingen forskel, det vil
> ABS'en sørge for.

Selvfølgelig vil det gøre en forskel at motoren hjælper. Det ændre
selvfølgelig ikke på hvor meget greb dækkene har og dermed på hvor hårdt
der kan bremses i det første sekund, men når klodser og skiver får hjælp
så bliver de mindre varme og vil dermed kunne fungere effektivt i
længere tid. Forhåbentlig er det alm. bremsesystem på bilen, selv med
fuldt læs, rigeligt til at håndtere en katastrofeopbremsning fra topfart
til nul, men derfor skader det jo ikke med en ekstra sikkerhedsmargin.

Mht. brug af motorbremse ved racerløb så handler det sikkert igen om at
spare på bremserne, men der gøres jo mange ting på en motorbane man ikke
gør på vejen som eksempelvis at man bremser og giver gas samtidig for at
styre bilens balance.

Mvh
Bruno

PS. Er motoren tilstrækkelig kraftig i forhold til bilens vægt, så kan
motorbremsning faktisk være ganske voldsom. Tænk bare på at lastbiler
rutinemæssigt holder deres biler under kontrol ned af bakker, så der
holder en motor gerne 40 tons.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 16:51

Møller <M@g2net.dk> skrev :

>Disse bemærkninger får mig til at tvivle på, om Mogens
>behersker sit køretøj på forsvarlig vis i trafikken

Underlig bemærkning -

Jeg læser at der hurtigt fattes at en trafikal reaktion er bedre end
at spilde tid på at lede efter knappen til katastrofeblinket

simple as that

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-08-07 19:45

On Mon, 20 Aug 2007 20:17:01 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
>en manuel kasse - holde foden på bremsen, og geare ned mens man stadig

Du må da gerne kigge lidt på mig, hvis du har lyst.

Det er i min verden en dagligdags foreteelse. Jeg kan tilmed lave et
Kinderæg, fordi jeg også samtidigt motorbremser.

Det skyldes selvfølgelig tildels, at der i de fleste lastbiler er en
option der gør det muligt at koble en procentdel af
motorbremseeffekten sammen med bremsepedalen.

På toppen af det hele har jeg også min håndbetjente 6-trins intarder,
som ved max. bremser med en effekt på ca. 450 hk.

Det er slet ikke så ringe med de lastbilbremser - mere.

>--

>Jeg håber lidt at jeg har misforstået et eller andet

>--

Jeg forstår ikke hvad det er du håber at have misforstået?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 19:54

Folmer Rasmussen wrote:

> Du må da gerne kigge lidt på mig, hvis du har lyst.

I min verden skal jeg bruge to fødder til at geare ned - en på koblingen og
en på gassen.

> [...]
> som ved max. bremser med en effekt på ca. 450 hk.
>
> Det er slet ikke så ringe med de lastbilbremser - mere.

Jeg er ikke i tvivl om at lastbilerne har udviklet sig - så mangler vi bare
et par af chaufførerne

> Jeg forstår ikke hvad det er du håber at have misforstået?

Den med brug af 3 pedaler på een gang...

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-08-07 20:18

On Mon, 20 Aug 2007 20:54:02 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>I min verden skal jeg bruge to fødder til at geare ned - en på koblingen og
>en på gassen.

>--

Den på gassen kan du skippe. Hvis du giver gas ved en nedgearing, får
du jo for fa'en ingen motorbremseeffekt.

>--

>Jeg er ikke i tvivl om at lastbilerne har udviklet sig - så mangler vi bare
>et par af chaufførerne

>--

Den udtalelse kan du lige akkurat nå at trække tilbage, inden der
falder slag.

>--

>--

Som ovenfor beskevet ikke nødvendigt, men om søndagen kan man jo
anvende hæl/tå princippet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 20:28

Folmer Rasmussen wrote:

> Den på gassen kan du skippe. Hvis du giver gas ved en nedgearing, får
> du jo for fa'en ingen motorbremseeffekt.

Jeg må prøve i praksis, næste gang jeg er i firmakassen - min egen med
sofagear egner sig vist ikke.

> Den udtalelse kan du lige akkurat nå at trække tilbage, inden der
> falder slag.

Rolig nu, den var ikke møntet på nogen af ratholde... øhh... chaufførerne,
der skerver her i gruppen

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 20:19

> I min verden skal jeg bruge to fødder til at geare ned - en på koblingen
> og en på gassen.
> Den med brug af 3 pedaler på een gang...

I traditionelle biler anvender man da bremse og speeder på een
gang - hål/tå manøvren, når det skal gå lidt stærkt...

I min nuværende private bil bremser jeg da tit med venstre fod.

Fra : Brian

Dato : 20-08-07 20:30

Mogens wrote:

> I traditionelle biler anvender man da bremse og speeder på een
> gang - hål/tå manøvren, når det skal gå lidt stærkt...

Jeg må nok bare indse, at jeg ikke er tilstrækkelig avanceret...

> I min nuværende private bil bremser jeg da tit med venstre fod.

Jojo, jeg er også ejer af en bil med kun 2 pedaler

/Brian

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-08-07 15:53

Isang tao pinangalanan, "Mogens" <no@reply.nu> nagsulat:

klip
>(MB'ens bremselys blinker ved den slags katastrofeopbremsninger.
>Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
>for at maksimere nedbremsningen - smart)

Jeg har lige læst alle svar på dette indlæg igennem.

I øjeblikket kører jeg i en tilpas umoderne bil der ikke er besværet
med abs, forhjulstræk airbags og al den slags genvordigheder, så det
meste af opbremsningen bliver foretaget af forhjulene på grund af
reduktionsventilen der sikrer at baghjulene ikke overbremser.

Når jeg bruger nedgearing i forbindelse med opbremsning, giver det et
temmeligt mærkbart resultat.

Kan det ikke være det der er forklaringen på fidusen med den
automatiske nedgearing?
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 16:32

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når jeg bruger nedgearing i forbindelse med opbremsning, giver det et
> temmeligt mærkbart resultat.
>
> Kan det ikke være det der er forklaringen på fidusen med den
> automatiske nedgearing?

Det er ikke min hedengangne erfaring med samtlige Porscher med
automatgearkasse på KTI´s baneanlæg.

Her var det af stor betydning, motoren kunne afgive maksimalt
omdrejningsmoment, ved udgangen af et sving så raceren kunne fortsætte.

PS: Min gamle Volvo T6 gør i øvrigt det samme som en Porsche 911 Turbo ved
kraftig opbremsning. Den gearer også ned.

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 16:43

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke min hedengangne erfaring med samtlige Porscher med
> automatgearkasse på KTI´s baneanlæg.

At den/de gearede ned?
(sker kun i aut. mode)

> Her var det af stor betydning, motoren kunne afgive maksimalt
> omdrejningsmoment, ved udgangen af et sving så raceren kunne fortsætte.

Jow jow, men jeg har kørt 17.000 km i bilen løbet af de 6 mdr, jeg har
haft den, hvorfor min baggrund vel er rimelig...

> PS: Min gamle Volvo T6 gør i øvrigt det samme som en Porsche 911 Turbo ved
> kraftig opbremsning. Den gearer også ned.

OK - hvorfor tror du så det?

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 16:50

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> At den/de gearede ned?
> (sker kun i aut. mode)

De gearede ned, når du hamrede bremsen i ved indgangen til et sving og stod
i det helt rigtige gear ved udgangen.

Jeg skulle (og Møller) kun tænke på at bremse, styre og give gas i nævnte
rækkefølge.

> Jow jow, men jeg har kørt 17.000 km i bilen løbet af de 6 mdr, jeg har
> haft den, hvorfor min baggrund vel er rimelig...

Jow jow....

> OK - hvorfor tror du så det?

Jeg tro det nu ikke, jeg ved det, da den også på automatisk hele tiden.

Jeg gider ikke køre med manuelt skift.

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 17:00

> Jeg tro det nu ikke, jeg ved det, da den også på automatisk hele tiden.
> Jeg gider ikke køre med manuelt skift.

Jow jow, men igen - hvorfor har Volvo T6 samme idé med nedgearingen
som du ser det? :)

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 17:02

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jow jow, men igen - hvorfor har Volvo T6 samme idé med nedgearingen
> som du ser det? :)

Fordi gearkassen er fuldt elektronisk og konstrueret efter Porsches
princip..

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 17:04

> Fordi gearkassen er fuldt elektronisk og konstrueret efter Porsches
> princip..

Jeg tror det handler om en maksimal nedbremsning, på den måde.
Og det rette gear efterfølgende

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 17:13

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror det handler om en maksimal nedbremsning, på den måde.
> Og det rette gear efterfølgende

Min erfaring med fuldt elektroniske gearkasser er følgende:

1) Stående i automatic - Ingen mærkbar motorbremsning.

2) Stående i manuel - Du bestemmer hvilken motorbremsning du vil have, dog
med indbygget sikkerhed for ikke at overdreje gearkassen.

3) Stående i automatic - Jeg kan ikke skifte så hurtigt og præcist i manuel
mode.

4) Stående i automatic - Jeg skal udelukkende koncentrere mig om at bremse,
styre og give gas ud af et sving.

5) Stående i automatic og fuld tilkoblet DSTC (Det du kalder PSM og nu
hedder PTM) er alt en leg .. indenfor fysikkens grænser..

Samtidig koster potten jo ingen penge i DK i grundversionen:

Porsche 911 Turbo

Den nye Porsche 911 Turbo (type 997) yder nu 353 kW (480 PS) ved 6.000
omdrejninger pr. minut. 60 HK mere end forgængeren (type 996).
3,6-liter-boxermotorens ydelser stiger dermed til rekord høje 98 kW (133 HK)
pr. liter cylindervolumen. Det nominelle drejningsmoment er steget fra 560
til 620 Nm. Samtidig blev omdrejningsområdet, som denne kraft står til
rådighed for, udvidet. Mens det maksimale drejningsmoment hos forgængeren lå
mellem 2.700 og 4.600, kan det nu findes i området mellem 1.950 og 5.000
omdrejninger pr. minut.

Disse forbedringer ses ligeledes på præstationerne: Til acceleration fra 0
til 100 km/t bruger den nye Porsche 911 Turbo med sekstrin-gearkasse 3,9
sekunder og når 200 km/t på 12,8 sekunder. Der går kun 3,8 sekunder fra den
stærkeste model i 911 serien nogensinde har accelereret i 5. gear fra 80 til
120 km/t. Til trods for den ekstra ydelse var det muligt for Porsches
udviklingsafdeling at reducere det gennemsnitlige benzinforbrug med en
tiendedel til 12,8 liter pr. 100 kilometer.

Det som gør endnu mere indtryk er Porsche 911 Turbos værdier med
automatgearet Tiptronic S. Takket være den optimerede afstemning accelererer
køretøjet i løbet af kun 3,7 sekunder fra 0 til 100 og opnår allerede efter
12,2 sekunder en fart på 200 km/t.

Også med hensyn til elasticitet er Turboen med automatgear helt fremme. I
det næstsidste gear accelererer den på 3,5 sekunder fra 80 til 120 km/h.
Benzinforbruget falder ved Tiptronic S-variationen i forhold til forgængeren
med 0,3 liter og andrager iht. EU-norm 13,6 liter. Tophastigheden for begge
gear-varianter ligger på 310 km/t.

Med "Sport Chrono Pakke Turbo", som tilbydes som ekstraudstyr for første
gang, forbedres motorens elasticitet igen. Når køreren aktiverer
"sportsknappen" ved siden af gearstangen aktiveres en kortvarig "overboost"
ved fuld acceleration. Derved bliver ladetrykket i det mellemste
omdrejningstalsområde hævet med 0,2 bar i op til ti sekunder og
drejningsmomentet stiger med 60 til 680 Nm. Tiden for mellemaccelerationen
fra 80 til 120 km/t forkortes dermed på Porsche 911 Turbo med manuelt gear
med 0,3 til 3,5 sekunder.

Årsagen til disse forbedringer af præstationen er de for første gang
anvendte turboladere med variabel turbinegeometri. Kerneelementer i denne
teknologi er de indstillelige turbineskovle, som variabelt og målrettet
leder motorens udstødningsgas til turboladerens turbinehjul. Princippet for
den variable turbinegeometri forbinder fordelene for store og små
turboladere og fører især ved lavere omdrejningstal til en mærkbar
forbedring af elasticiteten og hastigheden.

For at overføre den forhåndsværende kraft optimalt til vejbanen, råder den
nye generation af Porsche 911 Turbo over et nyudviklet firehjulstræk med
elektronisk styret lamelkobling. Porsche Traction Management (PTM) sørger
for en variabel kraftfordeling til begge drivaksler. Afhængig af køreforhold
formidler firehjulstrækelektronikken kontinuerligt den altid optimale
momentfordeling og garanterer således den bedst mulige overførsel. I praksis
betyder det: Høj agilitet på snoede landeveje, fremragende vejgreb ved regn-
og snevejr samt optimal køresikkerhed også i højhastighedsområdet. Porsche
Traction Management i den nye Porsche 911 Turbo hører med disse egenskaber
til de mest ydedygtige og samtidig letteste firehjulstræksystemer på
markedet.

Til den nye Porsche 911 Turbos køreegenskaber hører et sublimt bremsesystem.
Der gøres brug af en Monobloc-kaliber med seks stempler på forakslen og 4
stempler på bagakslen.

Diameteren på de indvendigt ventilerede og perforerede bremseskiver er i
sammenligning med type 996 blevet forstørret med 20 mm til 350 mm på for- og
bagakslen. Som ekstraudstyr tilbyder Porsche derudover det videreudviklede
keramikbremseanlæg PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Fordelene ved
dette hightech-materiale er en 17 kilos vægtreduktion i forhold til det
serielle bremseanlæg, en meget høj fadingsstabilitet grundet konstante
friktionsværdier og absolut korrosionssikkerhed. Diameteren på forakslen
andrager nu 380 mm og på bagakslen 350 mm.

Et karakteristisk design kendetegn på den aktuelle Porsche 911 Turbo er den
nydesignede front med sine markante, skarpt modellerede kølelufthuller.
Sammen med de standard ovale Bi-Xenon-forlygter præger de den
karakteristiske front. Den harmoniske front afrundes med tågelygterne som er
monteret med stor afstand og dybt på fronten samt de nye LED-blinklys som er
anbragt ved ventilationshullerne på fronten. Bagfra synes Turboen ligeledes
mere kraftfuld end tidligere. Dertil bidrager først og fremmest hækpartiet,
der i forhold til forgængeren er gjort 22 mm bredere, hvorpå den nyudformede
hækspoiler er tilpasset. Denne skråner nu let nedad ved flankerne og smyger
sig således til den bageste kofangers form. Luftindtagene på siden bagved
dørene er ligeledes blevet nydesignet og muliggør sammen med de nye
luftkanaler en mere effektiv kølelufttilførsel til ladeluftkølerne.

Modellen blev i juni 2006 introduceret hos Danmarks tre autoriserede Porsche
Centre og prisen på danske nummerplader er kr. 2.952.334,-.

mvh

Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 16:52

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

>Jow jow, men jeg har kørt 17.000 km i bilen løbet af de 6 mdr, jeg har
>haft den, hvorfor min baggrund vel er rimelig...

baggrunden er der vel ingen tvivl om - af alle må du sgisme da selv
kende bilen - det siger jo bare ikke at andre gør det samme, eller
ikke gør det samme.

(Hvis der er forskel på kassens reaktioner i manuel kontra automagic
mode)

>OK - hvorfor tror du så det?

det er vel oplevet ?

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 17:02

> det er vel oplevet ?

"Tror" skulle ikke opfattes på den måde - det skulle opfattes
som et spørgsmål om, hvorfor Volvo har valgt at lade bilen
geare ned ved katastrofeopbremsning. Det er jo ikke nogen
sportsvogn, elvom den har meget sportslige præstationer.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 18:01

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

> [...]
>geare ned ved katastrofeopbremsning. Det er jo ikke nogen
>sportsvogn, elvom den har meget sportslige præstationer.

Det spørgsmål kender vel kun Volvo selv svaret på

--
Jan_stevns

Spirilen's lillesbror er kommet hjem ;)

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 19:46

> Det spørgsmål kender vel kun Volvo selv svaret på

Damm du er skarp idag

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 20:05

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

>Damm du er skarp idag

Ikke så skarp som barnet ;)

Fra : alexbo

Dato : 21-08-07 17:38

"Claus Frørup" skrev

> Når jeg bruger nedgearing i forbindelse med opbremsning, giver det et
> temmeligt mærkbart resultat.
>
> Kan det ikke være det der er forklaringen på fidusen med den
> automatiske nedgearing?

Hvis det hjælper at geare ned eller hive håndbremsen ved hård opbremsning så
er fodbremsen defekt, formentlig ALB ventilen der sidder fast eller er
forkert justeret.

Der er kun den friktion til rådighed som dækkene kan levere, den skal
fodbremsen kunne udnytte optimalt, kan den ikke det er den defekt.

Hvis man skal sidde og lege med håndbremse eller nedgearing for at kunne
katastrofebremse, så er det ikke mærkeligt at man ikke får tid til at tænde
katastofeblinket.

Man skal så også huske om den bil man kører i har forhjuls, baghjuls eller
måske firhjulstræk, om håndbremsen er på for eller baghjul.
Hvis håndbremsen så er fodbetjent mangler man en fod.

Man kan da ikke for alvor tro at en moderne bil som en Mercedes 07 S500 skal
have hjælp af motorbremsen for at bremse ordentligt,
og i så fald forventer man at bilister der køber en MB med manuelt gear selv
skal geare ned når han skal katatrofeopbremse.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 17:56

KLIP

> [...]
> og i så fald forventer man at bilister der køber en MB med manuelt gear
> selv skal geare ned når han skal katatrofeopbremse.

Jeg er af helt samme opfattelse/mening som du.

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 19:45

> Jeg er af helt samme opfattelse/mening som du.

Mercedes'en har bremseassistent

Det vigtigste tidspunkt i en nedbremsningsfase (katastrofe) er iflg.
Jutta Kleinschmidt starten af nedbremsningen - at man træder max.
med det samme. Det gør de fleste mennesker uanset panik eller ej
ikke, idet de træder behersket, hvorfor bremseassistenten blev
opfundet. Den bremser max fra sekund 0.01
(undskyld hvis jeg lyder skråsikker)

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 20:07

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

>Den bremser max fra sekund 0.01

Nåehhh - The Citroën way ;)

Glemmer aldrig besværet med at tørre fruen af forruden

Nej, der er ikke er stavefejl!

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 20:09

> Nåehhh - The Citroën way ;)
> Glemmer aldrig besværet med at tørre fruen af forruden
> Nej, der er ikke er stavefejl!

Du tænker på CX? - den har et højtrykssystem
der funker helt vildt. Enig

Fra : Specks6812

Dato : 21-08-07 20:26

"Mogens" <no@reply.nu> said in news:QKGyi.6685$ZA.3473@newsb.telia.net:

> <jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker på CX? - den har et højtrykssystem
> der funker helt vildt. Enig

Det system introducerede Citroën allerede i ID/DS serien tilbage i 50'erne.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 20:28

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

>Du tænker på CX? - den har et højtrykssystem
>der funker helt vildt. Enig

Så kan de komme med deres Brake assist .... hehe

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 20:13

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke, idet de træder behersket, hvorfor bremseassistenten blev
> opfundet. Den bremser max fra sekund 0.01

Omfatter det også en kraftig motorbrems?

Det gør da ikke noget, hvis du er sikker på, MB anvender motorbremsning ved
katastrofeopbremsninger.

Så må Volvo jo gøre det samme, da de også har en "lille hjælper" indbygget.

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-08-07 20:24

> Omfatter det også en kraftig motorbrems?
> Det gør da ikke noget, hvis du er sikker på, MB anvender motorbremsning
> ved katastrofeopbremsninger.

Jeg har i mine indlæg om gearkase/motorbremse kun omtalt
min vogn og ikke MB'er...

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 20:27

KLIP

> Jeg har i mine indlæg om gearkase/motorbremse kun omtalt
> min vogn og ikke MB'er...

O.k., så forstår jeg ikke dit indlæg.

Volvo har anvendt brake assistant i årevis.

Der er nu kommet nye versioner (eks. Bosch), hvor bl.a. bremselyset blinker
til advarsel for de bagved kørende mv.

mvh
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 21-08-07 17:57

On Tue, 21 Aug 2007 18:37:31 +0200, alexbo wrote:

> [...]
> og i så fald forventer man at bilister der køber en MB med manuelt gear selv
> skal geare ned når han skal katatrofeopbremse.

Kan en S-klasse MB overhovedet fås med andet end 7-trins automatgear?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 18:01

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan en S-klasse MB overhovedet fås med andet end 7-trins automatgear?

Daimler laver vel andre modeller end lige S-klassen eller hyr ellers får jeg
jo aldrig min MB CLK AMG

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-08-07 20:04

Isang tao pinangalanan, "alexbo" <alexbo@email.dk> nagsulat:

> [...]
>er fodbremsen defekt, formentlig ALB ventilen der sidder fast eller er

Du klippede lige en detalje væk:

Det eneste fancy der er ved min bil er reduktionsventilen til
bagbremserne. Ved et bruge nedgearing ophæver jeg jo
reduktionsventilens effekt og får mere bremseevne på baghjulene, og
derved en forøget bremsning totalt set. Bevares, den bliver også en
kende ustabil, men så længe vejbanen er tør er det ikke det store
problem.

>Der er kun den friktion til rådighed som dækkene kan levere, den skal
>fodbremsen kunne udnytte optimalt, kan den ikke det er den defekt.

Det har du ret i, så længe vi snakker om abs,alb og hvad
antiblokeringssystemet nu ellers hedder.

>Hvis man skal sidde og lege med håndbremse eller nedgearing for at kunne
>katastrofebremse, så er det ikke mærkeligt at man ikke får tid til at tænde
>katastofeblinket.

Hvad gjorde man før ideen med katastrofeblinket blev moderne?

Fra : alexbo

Dato : 21-08-07 20:37

"Claus Frørup" skrev

> [...]
> bagbremserne. Ved et bruge nedgearing ophæver jeg jo
> reduktionsventilens effekt og får mere bremseevne på baghjulene, og

Hvis reduktionsventilen fungerer rigtigt leverer den lige præcis den rette
bremseevne til baghjulene.
Hvis du derudover bruger håndbremse eller motorbremse får du overbremsning
på baghjulene, de blokerer og får derved dårligere bremsevene.

Det lyder måske mere effektivt med hylende baghjul, men bremseevnen er
ringere.
Man kan da ikke mene at fabrikken har dimensioneret og justeret bremserne ud
fra den forudsætning af føreren også skal bruge hånd eller motorbremse.

Der er en fornuftig grund til reduktionsventilen, den leverer bremsetryk til
baghjulene afstemt efter bremsetrykket til forhjulene og belastningen af
bagakslen.
Jeg kan ikke se den store ide i at ophæve den med vilje.

Det kan da i visse tilfælde være fornuftigt, har man skiver på baghjulene
der stort set ikke virker fordi de aldrig rigtigt kommer på arbejde, kan man
da hjælpe dem med håndbremsen, navnlig hvis den er med indv. tromler, men så
er vi ude i noget kompensationsbremsning, så vil man måske også kunne stoppe
bilen hurtigere ved at vride rattet så bilen skrider sidelæns hen af vejen.

Men ingen fabrikker forudsætter andet end at man træder på fodbremsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 21-08-07 23:00

KLIP

> Men ingen fabrikker forudsætter andet end at man træder på fodbremsen.

Det er nu en sandhed med modifikationer for nu lige at gøre BAS (og BAS Plus
færdig).

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_assist

BAS Plus kan desuden fås hos Volvo og BMW.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 08:47

"BJ" skrev

> Det er nu en sandhed med modifikationer for nu lige at gøre BAS (og BAS
> Plus færdig).

"and as soon as the brake pedal is applied by the driver - even lightly"

Jeg kan ikke se at man skal gøre andet end at træde på bremsen.

Kan du se nogen steder at man skal andet, geare ned, hive i håndbremse, råbe
ud af vinduet, eller hvad man nu ellers kan have af smarte ideer?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 10:10

KLIP

> "and as soon as the brake pedal is applied by the driver - even lightly"
>
> Jeg kan ikke se at man skal gøre andet end at træde på bremsen.

Hvis du mener, det du skrev bogstaveligt, så har du ret omkring BAS.

> Kan du se nogen steder at man skal andet, geare ned, hive i håndbremse,
> råbe ud af vinduet, eller hvad man nu ellers kan have af smarte ideer?

Det behøves du ikke ved BAS Plus. Her skriger potten(s bremser) til dig,
alternativt automatisk bringer bilen til standsning uden du behøver at røre
et lem.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 10:46

"BJ" skrev

> Det behøves du ikke ved BAS Plus.

Det er ikke nemt det her.
Kender du nogen biler, BAS Plus eller ej, hvor det forventes at man gearer
ned for at opnå optimal bremsning?
Kender du nogen biler hvor man skal andet end træde på bremsen for at
bremse?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 10:52

KLIP

> Det er ikke nemt det her.

Du har ret, livet er generelt ikke nemt.

Nej.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 11:05

"BJ" skrev

> Du har ret, livet er generelt ikke nemt.

Alternativet er nok nemmere, men nok ikke så interessant.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 11:54

KLIP

> Alternativet er nok nemmere, men nok ikke så interessant.

Alt efter ens personlige indstilling og selvopfattelse, så ubetinget.

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 22-08-07 14:06

BJ skrev:

Her skriger potten(s bremser) til dig,
> alternativt automatisk bringer bilen til standsning uden du behøver at røre
> et lem.

Skal du til parade i Kbh. i weekenden

Møller
(TDC har været nede i 3 t)

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 14:09

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal du til parade i Kbh. i weekenden

Nope.?

mvh
Bjørn J.
TDC har kørt i ca. 2 år uden én eneste fejl.

Fra : Møller

Dato : 22-08-07 14:16

BJ skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nope.?
"uden du behøver at røre et lem."
? Pride-parade

> TDC har kørt i ca. 2 år uden én eneste fejl.

1. gang med bredbåndsvigt i flere år, men rod med opgradering flere gange

Møller

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 14:47

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "uden du behøver at røre et lem."
> ? Pride-parade

Ahhh ... du mener Ministeriet for Tåbelige Gangarter har parade, hvor man
skal vise, man har fuld kontrol over hvert enkelt lem og også gerne en total
koordination af samtlige lemmer..

Du tænkte måske på et specifikt lem.?

http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/dataservlet?p1=lem&p2=false&p3=0&p4=10

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 22-08-07 15:21

BJ skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du tænkte måske på et specifikt lem.?

en lem, nærmere den kattelem der IKKE blev brugt i Furesø kommune

Møller

Fra : BJ

Dato : 22-08-07 15:38

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> en lem, nærmere den kattelem der IKKE blev brugt i Furesø kommune

De er vist nogen værre lemmedaskere i den kommune..

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 22-08-07 15:43

BJ skrev:

> KLIP

> en lem, nærmere den kattelem der IKKE blev brugt i Furesø kommune
> De er vist nogen værre lemmedaskere i den kommune..

Eller lemlæstet mellem ørerne.
Manglende rettidig omhu.;-(
Politikere er ikke intelligente, for så var de ikke politikere.

Møller

Fra : Specks6812

Dato : 21-08-07 19:28

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> said in

> [...]
> temmeligt mærkbart resultat.
>
> Kan det ikke være det der er forklaringen på fidusen med den

Kører du rundt i en tilpas umoderne bil samtidig med at du poster indlæg i
nyhedsgrupperne?

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-08-07 20:06

Isang tao pinangalanan, Specks6812 <findit@hotmail.com> nagsulat:

> [...]
klip

>Kører du rundt i en tilpas umoderne bil samtidig med at du poster indlæg i

Multitasking.... det er sagen

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-08-07 20:29

Specks6812 <findit@hotmail.com> skrev :

>Kører du rundt i en tilpas umoderne bil samtidig med at du poster indlæg i
>nyhedsgrupperne?

Problemer kommer først når der skal pilles næse ;)

skal man styre eller skrive ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:14

On 20 Aug., 20:54, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det vil jo eksempelvis også have en effekt at stikke en flad hånd ud
> ad vinduet, eller som motorcyklisterne gør, slå bentøjet ud til siden

Det er ekstra bremseevne (friktion) som ikke var i brug i forvejen.
Motorbremsen bremser hjulene som også bremses af bremserne som
allerede gør alt hvad de kan. Det er dækkenes evne til at stå fast som
stopper bilen intet andet som har med bremserne at gøre.
Vindmodstanden er noget andet og det kan da godt hjælpe .

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor gerne med

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:16

On 20 Aug., 22:48, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Vil da mene man bremser et andet sted i systemet - ved ikke om det lyder
> fuldstændig ulogisk. Man bremser på en anden måde og et andet sted.

Det gør man da ikke. Det er dækkens kontakt til vejen som stopper
bilen og intet andet.
Bremserne skal så stoppe dækkene og når ABS'en indtræder kan de ikke
stoppes mere. Brermserne har oftest stadig overskud og derfor vil
motorbremse være virkningsløst.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-08-07 11:25

On Tue, 21 Aug 2007 03:16:21 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Bremserne skal så stoppe dækkene og når ABS'en indtræder kan de ikke
>stoppes mere. Brermserne har oftest stadig overskud og derfor vil

Motorbremseeffekten vil være der, uanset.

Det siger sig selv, at når hjulene blokerer, eller når ABS'en
aktiveres, så er effekten af motorbremsen ligegyldig.

Det er heller ikke ligegyldigt hvilket køretøj der er tale om.

Det er ikke ufarligt med uhæmmet brug af motorbremse og re7intarder,
hvis det er et baghjulstrukket køretøj vi taler om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 21-08-07 18:49

Folmer Rasmussen wrote:

> Det siger sig selv, at når hjulene blokerer, eller når ABS'en
> aktiveres, så er effekten af motorbremsen ligegyldig.

Synes ellers det var det synspunkt jeg prøvede at få igennem igår - men jeg
har åbenbart visse mangler i at forklare mig på en forståelig måde

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:18

On 21 Aug., 10:03, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> virkeligheden.
> Hvis man kunne blokere hjulene ville gearkassen tro at bilen holdt stille og

Det tror jeg også, og derved vil jeg sige at Mogens bils nedgearing
kan i værste tilfælde koste ham gearkassen men kan ikke redde ham fra
noget overhovedet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 21:22

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse news:46b62dc3$0

> [...]
> plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
> bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det

Mht. overhalingen mærker du kraftigt, når det er en håndværker-bus som køre
forbi ;). Det er fordi luft i bevægelse danner undertryk, den luft som
presses væk fra fronten af den overhalende, og ned langs siden på bilerne,
suger dem mod hinanden.
Mht tysken kørsel, køre de ikke værre el. bedre end dansken. At de tager åhh
så meget hensyn, og ser sig så godt for, bla. bla., er en myte.

Fra : Specks6812

Dato : 05-08-07 21:28

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> said in

> [...]
> Mht tysken kørsel, køre de ikke værre el. bedre end dansken. At de
> tager åhh så meget hensyn, og ser sig så godt for, bla. bla., er en

De har ellers en mere livsbekræftende uheldsstatistik fra deres motorveje?

Så hvis de ikke kører mere hensynsfuldt end danskerne hvad er det så der
sparer menneskeliv på Tysklands motorveje til trods for de høje
hastigheder?

Fra : John Sahl

Dato : 05-08-07 21:33

Specks6812 wrote:
> De har ellers en mere livsbekræftende uheldsstatistik fra deres
> motorveje?

Link?

> Så hvis de ikke kører mere hensynsfuldt end danskerne hvad er det så
> der sparer menneskeliv på Tysklands motorveje til trods for de høje
> hastigheder?

Jo højere hastighed, des mindre tid på vejen = Færre uheld. Det er da
indlysende

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 05-08-07 23:10

John Sahl wrote:

> Link?

Fra http://www.cemt.org/irtad/IRTADPUBLIC/we2.html

Danmark: 2,6 dræbte pr. 1 milliard kilometer
Tyskland: 3,1 dræbte pr. 1 milliard kilometer

Knus
Regnar

Fra : Møller

Dato : 10-08-07 15:13

Regnar Bang Lyngsø skrev:

> Fra http://www.cemt.org/irtad/IRTADPUBLIC/we2.html
>
> Danmark: 2,6 dræbte pr. 1 milliard kilometer
> Tyskland: 3,1 dræbte pr. 1 milliard kilometer

Og så regner tyskerne endda med, at de har nedsat dødeligheden ved ulykker
væsentligt ved indførsel af lægeambulancer

Møller

Fra : ShutEye

Dato : 10-08-07 20:20

> Og så regner tyskerne endda med, at de har nedsat dødeligheden ved ulykker
> væsentligt ved indførsel af lægeambulancer

Sjovt.
Tallet fra landevej er lavere i tyskland end her - på trods af 100 hhv 80
km/t.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-07 09:51

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:f9idpj$918

> Tallet fra landevej er lavere i tyskland end her - på trods af 100 hhv 80
> km/t.

Ud fra praktisk erfaring køre vi jo alligevel 100-, så vi må jo være lousy
bilister som ikke magter 100- på en ligeså lousy landevej?.

Fra : ShutEye

Dato : 11-08-07 11:28

> Ud fra praktisk erfaring køre vi jo alligevel 100-, så vi må jo være lousy
> bilister som ikke magter 100- på en ligeså lousy landevej?.

Njaa tyske bilister har nu mere fart på ude på landevejene.
Det gælder om at stå på speederen når man kommer ind fra en sidevej.
Lad nålen stå på 110 og kør lige så hurtigt som de andre.
De kører helt sikkert hurtigere end herhjemme!

Men om vi er dårligere til at køre her i landet (en tysk landevej med 100 er
sgu tit lige så dårlig som en dansk 80 - husk 100km/t gælder også i
bjergene!) ved jeg ikke.
Til gengæld er der ikke ret mange smadderkasser dernede.
Sådan en 330i er nok lidt lettere at køre end en zutzuki et-eller-andet
wannabe 4x4 :)

Kan vi så få fjernet den reg-afgift så JEG kan få mig en 330i - det er
sikrere :þ

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-08-07 12:17

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:f9k2v8

> Det gælder om at stå på speederen når man kommer ind fra en sidevej.
> Lad nålen stå på 110 og kør lige så hurtigt som de andre.
> De kører helt sikkert hurtigere end herhjemme!

Du snakker og r.... går, fordi sådan køre du selv ;).

> Men om vi er dårligere til at køre her i landet (en tysk landevej med 100
> er sgu tit lige så dårlig som en dansk 80 - husk 100km/t gælder også i
> bjergene!) ved jeg ikke.

der er tit& ofte lokale begrænsninger + fotofælder, som klapper for en
tysker. X portrætter i arkivet= auf Wiedersehen führerschein ;).

> Til gengæld er der ikke ret mange smadderkasser dernede.
> Sådan en 330i er nok lidt lettere at køre end en zutzuki et-eller-andet
> wannabe 4x4 :)

Du snakker& r.... den går. Afh. af området har de lige så dårlige
smadderkasser der, hvis ikke værre. Der er lavere gns.indkomst relativt til
udgifter der, end her. Ikke alt er "lutter lagkage" ;).

Fra : ShutEye

Dato : 12-08-07 12:52

<klip en masse om min røv>

Hvad faen er du for en numsegejler?

Fortæller bare om mine erfaringer dernede fra.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-08-07 13:22

> <klip en masse om min røv>
>
> Hvad faen er du for en numsegejler?
>
> Fortæller bare om mine erfaringer dernede fra.

Me too...

Fra : ShutEye

Dato : 12-08-07 14:31

> Me too...

Ok.
Beklager tonen før, man kan ikke være i lige godt humør hele tiden :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-08-07 21:35

On 05 Aug 2007 20:27:36 GMT, Specks6812 <findit@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Så hvis de ikke kører mere hensynsfuldt end danskerne hvad er det så der
>sparer menneskeliv på Tysklands motorveje til trods for de høje
Henvisning til de 2 statistikker du sammenligner ønskes, tak.
Der må jo være en Dansk og en Tysk statistik du sammenligner ?

/Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 21:40

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46b632b8$0

> De har ellers en mere livsbekræftende uheldsstatistik fra deres motorveje?

Har de?. Du har nye tal som bekræfter det?.

> Så hvis de ikke kører mere hensynsfuldt end danskerne hvad er det så der
> sparer menneskeliv på Tysklands motorveje til trods for de høje
> hastigheder?

At hast. teoretisk er fri, betyder ikke den er høj, for reelt er den fx.
lokalt begrænset, el der er tæt trafik, kø etc. etc.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 09:14

> At hast. teoretisk er fri, betyder ikke den er høj, for reelt er den fx.
> lokalt begrænset, el der er tæt trafik, kø etc. etc.

De fleste kører 120-130 stykker, også mange af danskerne, og så er der jo
lige dem af os der er lidt fartglade, og udnytter chancen

Mvh
Morten

Fra : 2

Dato : 07-08-07 09:49

On Sun, 5 Aug 2007 22:21:44 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>Mht tysken kørsel, køre de ikke værre el. bedre end dansken. At de tager åhh
>så meget hensyn, og ser sig så godt for, bla. bla., er en myte.

Enig med luftbevægelsen.

Tyskerne er gode bilister på deres egne veje.
Men ak nu i turistsæsonen skal man passe meget på de tyskere på
landevejene, da de pludselig skal tage foto at en mælkebøtte i
grøften, og der er de meget farlige!

Men en fornøjelse at køre på gode veje i Tyskland

Torben

Fra : Leonard

Dato : 05-08-07 21:33

On Sun, 5 Aug 2007 22:06:18 +0200, Morten Juel wrote:

> Opel Astra Stc. 95' 1.6 som kan gå 165kmt på GPS

Prøv at slukke for GPS, PDA, GSM, DVD, MP3 og hvad der ellers er af
overflødige strømbrugere, så render den såmænd 168 km/t

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 09:14

> Prøv at slukke for GPS, PDA, GSM, DVD, MP3 og hvad der ellers er af
> overflødige strømbrugere, så render den såmænd 168 km/t

Ej ja må jeg prøve næste gang :)

Mvh
Morten

Fra : Kåre

Dato : 05-08-07 23:19

> [...]
>
> Hvordan kan det være? min logik siger mig at man burde blive presset
> fremad af den overhalende bil..
>
> Er der nogel der kan give en forklaring?

Når man på cykel bliver overhalet af en stor lastbil i god fart, så bliver
man nærmest suget ud på vejbanen.
Det kan være SÆRDELES ubehageligt! Jeg har, som ganske ung, flere gange
prøvet at være tæt på at blive væltet på en smal landevej.
Det vakuum der bliver skabt bag ved lastbilen er langt tydeligere end det
tryk den skubber foran sig.

mvh
Kåre

Fra : Hr. Jensen

Dato : 06-08-07 07:21

On Sun, 5 Aug 2007 22:06:18 +0200 "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
sent the following smoke signals:

>Opel Astra Stc. 95' 1.6 som kan gå 165kmt på GPS

Det kan de fleste biler...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 09:16

> Det kan de fleste biler...

ja i know, jeg var bare overrasket over at den gamle 1.6'er der skal slæbe
en stc car, og som har gået 210KKM kunne det endnu :)

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 10:32

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sun, 5 Aug 2007 22:06:18 +0200 "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
> sent the following smoke signals:

> Det kan de fleste biler...

Polo 1.1 årgang 1981 med 50 HK
gik 165 km/t inden jeg fik en bøde
på 800,- af ordenskapitlet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-08-07 19:07

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in

> Det kan de fleste biler...

Men så heller ikke meget mere - eller er det kun min der er blevet lidt
sløv? ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 08:32

On 5 Aug., 22:06, "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:
> [...]
> plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
> bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det plejer

Bekræfter det ikke bare det som mange med meget erfaring herinde flere
gange har sagt at tyskere ikke er specielt gode billister ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-07 11:04

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> [...]
> plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
> bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det

Mystisk, har altid synes at den største forskel på danske og tyske
billister, er at Tyskerne er noget "friskere" til at trække ud foran en.

Bjarne K.

Fra : Ped

Dato : 06-08-07 11:36

Morten Juel skrev:

> [...]
> plejer sq ikke at trække ud foran hinnanden så folk skal op og stå på
> bremserne hele tiden, har set det 25-30 gange idag... synes ikke det plejer

Så vidt jeg husker at have læst... (men husker ikke hvor):

Der skal være kommet en skærpelse i den tyske færdselslov, der påbyder
overhalende at trække ind når overhalingen er tilendebragt - også selvom
man straks efter skal ud i en ny overhaling. Derudover har trafikanter i
ydersporet pligt til at give plads til trafikanter i indersporet, som
står foran at skulle ud og overhale. Altså ikke noget med at "klemme
nogen inde", som synes at være danskeres yndlingsbeskæftigelse på
motorvejen... Det der med retten til at trække ud og overhale er der
mange der kører hårdt på, og de er skide ligeglade med, at dem i
ydersporet på op og stå på bremsen. Så du har ret i, at der er meget
mere ud-ind-ud-ind end der var for bare få år siden. Ikke befordrende
for færdselssikkerheden, skulle jeg mene...

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60 SX (der ikke er nogen ørn på autobahn'en, men det er
Kawasakien - he he)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-07 10:23

On 19 Aug., 22:42, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> Min bil smækkede automatisk gearet i 4. og efterfølgende 3. gear
> for at maksimere nedbremsningen - smart)

Jeg kan ikke forestille mig at motorbremsning vil give noget som helst
sammenlignet med bilens bremser.

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 17:07

> Jeg kan ikke forestille mig at motorbremsning vil give noget som helst
> sammenlignet med bilens bremser.

Nej, men så må du jo tage ophold foran TV-skærmen og betragte
en motorsportsbegivenhed, hvor der er et kamera med i bilen. Så
vil du kunne iagttage, at chaufføren i en racerbil - stor som lille - an-
vender gearkassen i nedbremsningsforløbet. De kobler ikke blot ud
og nedbremser

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-07 10:23

On 19 Aug., 22:55, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Eller næsten blokere hjulene (ABS). Tricket med at anvende motoren
> til hjælp/aflastning for bremserne kendes også for motorbanen. Dårlig
> formulering fra min side - sorry...

Mon ikke der er for at sikre at du er i det rette gear til at race
videre ?

Fra : Mogens

Dato : 20-08-07 17:04

On 19 Aug., 22:55, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Mon ikke der er for at sikre at du er i det rette gear til at race
> videre ?

Nope - så ville den jo gøre noget helt tilsvarende ved en ganske
almindelig moderat nedbremsning. Dét gør den ikke...

Fra : Møller

Dato : 20-08-07 21:51

Mogens skrev:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nope - så ville den jo gøre noget helt tilsvarende ved en ganske
> almindelig moderat nedbremsning. Dét gør den ikke...

Moderat nedbremsning bruges ikke under race

Møller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:05

On 20 Aug., 18:06, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> [...]
> vil du kunne iagttage, at chaufføren i en racerbil - stor som lille - an-
> vender gearkassen i nedbremsningsforløbet. De kobler ikke blot ud

Jeg er helt sikker på at det er for at være i det rigtige gear i
udgange af svinget.
Jeg tror simpelthen ikke at nedgearing kan betyde noget som helt i
forhodl til den kraftige nedbremsning som bremserne er i stand til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:07

On 20 Aug., 19:01, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> [...]
>
> Som jeg skriver, anvendes motorbremsningen i racersporten. Det gør den
> for at få omdrejningstallet i det rette leje ud af svinget,

Netop derfor

> men aflaster
> også
> bremsesystemet, idet motorbremsen alt andet lige hjælper gevaldigt på
> at nedsætte farten.

Men intet i forhold til bremserne.

> [...]
> ud og
> bremse, hvilket er en dårlig oplevelse, IMO...

Kan måske sikre om over- eller understyring eller uballance men at det
vil hjælpe til tror jeg ikke på at motorbremsning er kraftigt nok til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-07 11:11

On 20 Aug., 20:32, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Hvorfor skulle motorbremsen ikke kunne have indvirkning fordi man træder på
> bremsen?

Hvis man bremser lidt så ja, men ved maks bremseevne er motorbremsen
ubetydelig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 08:24

On 21 Aug., 20:45, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> [...]
> ikke, idet de træder behersket, hvorfor bremseassistenten blev
> opfundet. Den bremser max fra sekund 0.01

Det er nu den teknik jeg bruger specielt på motorvej, da jeg ikke vil
køre op i én da jeg så vil få 50 % af skylden.
Så kører man bag mig må man forvente at bremses der kraftigt foran
mig, bremser jeg kraftigt, tæt på max, fra start af.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 08:42

"Christian B. Andresen" skrev

>Det er nu den teknik jeg bruger specielt på motorvej, da jeg ikke vil
>køre op i én da jeg så vil få 50 % af skylden.

Mener du at den forankørende vil få 50% af skylden hvis du kører op i ham?

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 09:45

On 22 Aug., 09:41, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" skrev

> Mener du at den forankørende vil få 50% af skylden hvis du kører op i ham?

Er det ikke sådan at ved harmonikasammenstød deles skaden sådan:

Kørselsretning <---
Harmonikasammestød mellem 4 biler:
A - B - C - D

A skal betale 0 % af skaden på egen bil.
B skal betale skaden på eget forparti og skaden på bagpartiet på A
C skal betale skaden på eget forparti og skaden på bagpartiet på B
D skal betale 100% på egen bil og skaden på bagpartiet på C

Så under nedbremsning satser jeg på at blive en A bil

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 10:03

> [...]

>C skal betale skaden på eget forparti og skaden på bagpartiet på B
>D skal betale 100% på egen bil og skaden på bagpartiet på C

Jo, hvordan får du det til at du får 50% af skylden hvis du kører op i en
forankørende, og hvem får så de andre 50%.

Du er jo D.
Og selv om du måske bliver B eller C har du stadig 100% skyld i den skade
der sker når du kører ind i en forankørende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-07 09:46

On 22 Aug., 09:41, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" skrev

> Mener du at den forankørende vil få 50% af skylden hvis du kører op i ham?

Jeg vil lovmæssigt sikkert så 100%, men forsikringsmæssigt vil jeg
skulle betale hans bagende og min egen forende.