Armand skrev:
> Test af kædens tilstand:
> Træk bagud i kæden hvor den ligger an mod det bageste tandhjul - Man må ikke
> kunne trække kæden fri så der kan ses luft mellem den og tandhjulet!
> Gør testen 5-6 gange med en halv hjulomdrejning imellem hver - Den må ikke
> "dumpe" så meget som én gang!
Og er kæden samlet med nitte/clips, så prøv en gang hvor du trækker i
det led (eller prøv om du kan skubbe/strække ledet når det hænger på
undersiden). Har selv lige (i sidste uge) skiftet kædekit, da min kæde
pludselig (selvfølgelig ikke fra det ene sekund - men det gik ret
stærkt) var begyndt at "klonke", og ved nærmere eftersyn, var den meget
løs når nitteledet var frit af tandhjulene. Der er noget om det der med
kæden og dens svageste led :-/
Jeg har efterfølgene splittet det gamle nitteled ad... pindene er
normalt 5,2 mm i diameter, men inden i ledet var de slidt ned til 4,7 :(
Desuden var der spor af rust, og ikke et picogram fedt
O-ringene var
der, men nitningen (foretaget af tidligere ejer eller usselt værksted)
er øjensyneligt ikke foretaget helt korrekt - jeg har dog ikke set
hvordan de fabrikssamlede led ser ud - kæden har kørt +16.000 km...
anyway, jeg er glad for at jeg valgte en endeløs kæde (og at jeg i
vinters splittede hele bag-linket ad, så opperationen kunne klares på
3-4 timer).
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk