"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46b42469$0$2970$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Tau" <bonderøv@rendmig.ass> skrev i en meddelelse
> news:46b41839$0$25461$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg har lige fået mig en af slagsen og har et lille startproblem.
>> Jeg har kun haft 3 starter på kold motor og er lidt i vildrede med
>> hvordan den startes.
>> Jeg har prøvet med chokeren ude og jeg har prøvet med chokeren inde. jeg
>> har prøvet at give gas med chokeren inde.
>> Først efter en 4 til 5 forsøg starter den.
>> Er der nogen fidus som jeg har overset, for eks. at svømmeren skal tippes
>> eller sådan noget.
>>
> Hvilke karburatorer sidder der på'en?
> De tidlige 550'ere havde traditionelle spjældkarburatorer (som på
> knallerter), men svjh fik de CV-karburatorer (á dem med en fladtrykt
> klokke øverst) før '80 - Jeg mener også at huske at forskellen er tydelig
> qua chokerbetjeningen: Spjældkarburatorer har choker-grebet på siden af
> karburatoren og CV-monteringen har en "trækknop" nidt i kronrøret!
> Basalt, så skulle chokerbetjeningen være den samme: fuld choker og
> overhovedet(!) ingen gas, og den nedgradering af chokermængden som
> sommervarmen måtte fordre vil man hurtigt opfatte efter de første par
> starter hvor mer-chokeren medfører høje omdrejninger - Istedet for at
> skulle nedjustere chokeren v.h.a. omdrejningstælleren øjeblikkeligt efter
> start kan man "nøjes" med tilsvarende position fra starten af!
>
> De senere års bensinteknologi har medført at bensin mister boostet ultra
> let/hurtigt genem fordampning, og mange motorcyklers svømmerhuse er i
> praksis for åbne (for at svømmernes regulereing af bensinmængden skal
> virke er det nødvendigt med atmosfærisk forbindelse til svømmerhuset) til
> at kunne holde på bensinens startgejst. Er dit brug sporadisk med et par
> ugers stilstand mellem turene, kan det således hænde at svømerhusenes
> indhold når at dampe de hidsigste geneskaber af
> Hvis det er dét der er dit problem er det let at kontrollere ved at lukke
> for bensinen og lade motoren løbe tør inden man stiller den fra sig - Det
> ved næste start genfyldte bensin fra den anderledes tætte bensintank er
> fyldt med boost og skulle borgre for at starten forløber let!
> 550'eren har sikkert en i denne forbindelse upraktisk automatisk
> vacuum-styret bensinhane!? I så fald kan du prøve at koldstarte den
> allerede en enkelt dag efter seneste brug, hvor karbunadernes
> bensin-indhold stadig skulle være friskt!
>
> Hvis din brug er oftere end af mig her insinueret, og du vitterligt bruger
> choker-grebet lige efter bogen, er der den mulighed tilbage at batteriet
> er halvgået (= i praksis ubrugeligt!) og at det er det, lige efter kørsel,
> friskopladede batteri der får motoren til at slå igeng igen; imens det
> allerede dagen efter har tabt akkurat så meget effekt at starter-motorens
> forbrug æder alt strømmen fra tændingsanlægget!
> Med lidt fingerspitzengefühl bør du selv kunne høre forskel på
> startmotorens villighed/omdrejninger lige efter at du har kørt hhv. næste
> dag, og får du derved den mindste mistanke er starthjælp á et par kabler
> fra et andet 12V batteri (det på familiens/naboens bil er ikke for stort!)
> en effektiv måde at forvisse sig om at masser af strøm får motoren til at
> slå igang selv ved koldstart!
> Omkring denne mulighed er der også en forskel på de tidlige og senere
> 550'ere, derved at de tidlige var monteret med traditionel platin-tænding,
> som er mere følsom overfor spændingsfald end de senere kontaktløse
> elektroniske tændinger.
>
> --
> Armand.
---------------------------------------------------
Det var noget af en smøre jeg her fik mig. Cyklen er indregistreret første
gang i 1979 og modellen er en gs550 e hvor jeg mener af e er modelåret.
Der sidder ganske rigtigt en choker på siden af karburatoren som skal vippes
op.
Jeg syntes ikke det lyder som om batteriet er fladt men det vil jeg prøve at
lade op eller købe et nyt.
Foreløbelig tak for svarene til Studo og Armand.
vh
Poul
"CRANER"