"HH" <hhmcsv@get2net.dk> wrote in message
news:1186045490.134827.317540@r34g2000hsd.googlegroups.com...
>Summan af kardemumman: Jeg tror at man bør satse på relæer med en så
>høj mærkestrøm som muligt, og ihvertfald har mit 70A - relæ fungeret
>upåklageligt.
>Det bør også være en passende kraftig ledning der forbinder batterier
>og relækontakter, fx. 10 el. 25 mm2.
Det er selvfølgelig altid klogt at overdimensionere rigeligt, men det er jo
en simpel løsning dette her, og det koster med TH priser ikke så meget at
have et ekstra relæ liggende.
6 mm2 ledning bærer op til 44A, og er nemmere at arbejde med end 10-25 mm2.
Man skal jo også kunne klemme spadestikkene på til relæet. (Eller lodde).
Bare afstanden mellem batterierne ikke er for stor.
Hvad der er værre er, at så simpel konstruktion kræver disciplin, for der er
ingen sikring af at aflade forbrugsbatteriet for meget, hvilket vil gå
voldsomt ud over levetiden, og der er heller ingen sikring af at man husker
at koble kontakten til relæet fra, når man har forbrug, (så man ikke aflader
startbatteriet) eller om man husker at koble det til når der lades. Kan man
leve med det, er det jo fint.
En simpel styring kunne hjælpe meget på dette. F.eks. at hvis spændingen på
startbatteriet er over 13,5 volt slår relæet til, (der lades) er spændingen
på forbrugsbatteriet under 11,5 volt slår et tilsvarende relæ forbrugerne
fra, og giver evt. en alarm.
Men at komplicere tingene for meget er desværre også af og til årsag til at
tingene slet ikke bliver gjort.
Mvh. Claus