Hobien sejlede væk.
Fra : Ukendt

Dato : 01-07-07 21:02

Davs

Gode råd savnes.

Vi kæntrede med vores hobie 16 (igen - 3'de gang den dag og fik den på
ret køl. Desværre viklede skøderne i forsejlet sig sammen og både tog fart.
Vi lå så lidt og kæmpede med at komme om bord, men det var uladesiggøreligt
og vi kunne kun se at hobien forsvandt bag bølgerne. Hurra for vest og
våddragt (og kun ½ nm til land). Vi har bjærget hobien og den har heldigvis
ikke taget skade.

Nu er spørgsmålet hvad hulen gør vi næsten gang ? Vi skøder ud når den
ligger på siden, men næsten gang tager vi sejlene af skøderne - det har vi
da lært...... men findes der en ordning som gør at vi hænger fast i båden og
samtidig er frie på båden. Trapezen holder jo kun en fast indtil man lander
foran forstaget. Kunne der tænkes at der findes en eller anden form for
wriststraps ? Det er ret irreterende at se en kuldsejlet hobie flyde væk i ½
meter høje bølger.

mvh
karsten (som absolut skulle ud i 10+ ms)

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-07-07 22:20

<snip - En Hobie der stak af..>

Ja det har jo været fantasitsk HC vejr det sidste mange dage. Og når det går
rigtigt stærk så kan det ikke undgåes at man kæntre, specielt ikke i en
HC16, for der skal man være rigtig hurtig med at få slækket fokken.

> [...]
> for wriststraps ? Det er ret irreterende at se en kuldsejlet hobie flyde

Der er flere måder og hjælpemidler til at rejse en kat., nogle er med tov &
elastikker og andre bruger bare en gammelt skøde bundet til mastefoden og
kaster det så over den ponton der stritter i vejret.
Fat i tovet.. ud og stå på sværdet.

Der har man så balladen hvis man ikke først har vender jollen imod vinden og
slækker begge skøder.
Jollen skal ligge med stævnen i vinden, sådan at man får vinden ind under
storsejlet, det giver et løft og jollen er lettere at få op.
Men er vinden hård og bølgerne store (½m er ingen ting) så kan det være
svært at få drejet jollen, der hjælper det at finde drejepunket på pontonen
der ligger i vandet, dvs. at man stiller sig på pontonen foran masten og ser
hvilken vej den drejer. Prøv det et par gange så får i hurtig styr på det.
En anden ting er at fler har et 5-10 meter langt tovværk hængende bag efter
jollen, som man så kan fange.
Det brugte også jeg selv.
Jollen sejler hurtigt 30m uden besætning, men den vælter eller skærer
hurtigt op i vinden igen (det er jo ror justering).

Det med en wristband som på surf og kitebrædder er ikke en god ide. For hvis
du flyver afsted med 20+kn på en agten på tværs og den dykker læ ponton, ja
så ved du jo hvor stor en flyvetur man får.
Og der vil jeg nødig være bundet fast til noget.

> karsten (som absolut skulle ud i 10+ ms)

Det er også derfra det bliver rigtigt sjovt...

Mvh
Leon - X-HC18 sejler - Top fart 27.7kn i 12ms

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 14:52

> [...]
> Jollen sejler hurtigt 30m uden besætning, men den vælter eller skærer
> hurtigt op i vinden igen (det er jo ror justering).

Det med at rejse katten op igen er nu ikke noget problem. Dog har vi jo ikke
sværd på hc16'eren....
Det har vi lært Det er jo efterhånden prøvet et par gange.

Vi fik slækket storsejlet helt ud, men fik ikke slækket forsejlet så meget,
efter lidt hoppen og dansen havde forsejlsskødet fået snoet sig så meget at
forsejlet kunne få luft og så var hc16 sejlet.... Jeg lå på daværende
tidspunkt under båden og holdt fast, men havde ikke kræfter til at holde mig
mere, mig kammerat var lige kommet op på luv ponton og forsøgte at gribe fat
i mig, da jeg strøg under båden. Dette resulterede i at blev kastet af og
båden fortsatte selv et stykke tid, hvorefter den kæntrede igen... Så lang
så godt, nu fik vinden dog bare fat i trampolinen og båden sejlede væk fra
om mens den var kæntret....

Nå men resten er historie og vi fik da en fin lille svømmetur

> [...]
> ponton, ja så ved du jo hvor stor en flyvetur man får.
> Og der vil jeg nødig være bundet fast til noget.

Tja'eh det kan du have ret i. En tur rundt om forstaget i en trapez og være
bundet til båden i en arm eller ben kan sagtens gøre nas.....

> Det er også derfra det bliver rigtigt sjovt...

Det er jo det det er