Søkortplotter ang.
Fra : Niels & Astrid

Dato : 20-06-07 21:32

Hej gruppe. Er der en tråd som drejer sig om søkortplottere. F.eks. vil jeg
gerne høre om andres erfaringer desangående, for jeg er i syv sind om jeg
skal købe en ny bærbar og det levende søkort 2007 eller en søkortplotter og
ifald hvilken . Der må være mange der har gjort sig nogle erfaringer som
de kan dele med mig og andre. For år tilbage var der tråden
dk.teknik.sattelit.navigation. men den handler for nuværende mest om tomtom
og bil-gps. Med hensyn til plotter tror jeg at mit behov er en brugt
f.eks Garmin 182C. men som sagt er jeg temmelig blank med hvad jeg skal
kræve af sådan en. Derfor andres mening inden " valget ". mvh Niels F.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 22:39

Samme situation som vi har været i adskillige gange: Det er svært at
råde, når man ikke er inde i forudsætningerne hos spørgeren ... bådtype,
sejladsform, budget, elektronik-freak eller det modsatte, osv. Mit
personlige bud er, at man efterhånden kan have glæde af begge dele ...

Min præference er at have en GPS med en kortplotter, der er monteret i
båden ... hvis muligt synligt fra "ror eller rat" ... dvs. vandtæt. Ole
Pagh har f.eks. omtalt en ny enhed, der virker prisgunstig ... Det har
jeg dog ikke selv, idet min kortplotter ved købet var monteret ved
kortbordet, og jeg orker ikke at have bøvlet (hullet og
ledningsføringen) med at flytte den.

Som supplement: En bærbar med mulighed for ruteplanlægning, diverse
programmer, elektroniske kort osv. Og så må jeg erkende, at jeg ikke er
den store fan af DLSK. De tyske søsportskort fra NV Verlag med de
medølgende CD'er er en rigtig god løsning, der kan køre på en ikke
særligt avanceret bærbar PC - og det medfølgende program har en masse
gode og nyttige facliteter, der gør, at man faktisk ikke behøver andet

Skulle jeg vælge én af delene (fra scratch) ville jeg dog i en sejlbåd
personligt tage den vandtætte kortplotter (gerne brugt, gerne med
farveskærm, der ikke er alt for lille og med et ikke forældet
kortsystem), monteret i cockpittet, så jeg kan se monitoren fra
"pinden", men i en motorsejler/motorbåd kan man måske godt have en PC
anbragt på en sådan måde, at den ikke bliver ødelagt af "havmiljøet".

Hvis du f.eks. vil sejle med selvstyrer, må du have et system, der kan
give den input, lægge waypoints, korrigere for strøm osv., så det kræver
en ganske stabil og robust installation og ikke en PC, der står og
vipper på et kortbord med diverse ledningerne hængende ud af bagsiden

Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at jeg nødigt ville undvære
"den bærbare" med alle de faciliteter, man kan medbringe på sommerturen
.... navigationsprogrammel, internetopkobling (mail, DMI, SMHI etc.),
dagbog, osv. Så jeg har valgt - "ikke at vælge", men tage begge dele med
på turen. Jeg tør slet ikke anbefale et bestemt mærke eller løsning, men
er efterhånden af den overbevisning, at man måske skal starte med et
kortsystem og derefter finde ud af, hvilket isenkram der kan benytte de
valgte kort ... Raymarine og Garmin har jo excellereret i at
"discontinue" support af visse korttyper, hvilket er dybt frustrerende,
for over en årrække, bliver din investering i elektroniske søkort ganske
høj og vil måske overstige investeringen i hardwaren ... hvis du altså
ikke bare sejler inden for en lille radius fra din hjemhavn ...

Hvis du bare vil have en præcis idé om, hvor du er osv., kan en af de
nye bærbare enheder måske dække dit behov? ... Så viften af mulligheder
er bred og det er svært at være mere præcis uden at kende lidt mere til
dine behov ... Er du et stort "legebarn" (som mig) eller en asketisk
type, der i virkeligheden helst ville kunne klare sig med et kompas, en
sekstant, en ti liters vanddunk og en petroleumslampe og et enkelt lille
batteri i båden - (det *var* mig) ja, så er det nok en helt anden
løsning vi skal anbefale dig ... ...

--
Flemming Torp

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-06-07 22:54

Jeg vil gerne have muligheden for at nyde sejladsen så jeg vælger en løsning
der kan køre "uden bøvl" (=kortplotter) og med mulighed for at koble
"bøvlet" (=pc) til når jeg gerne vil lege. Det udelukker løsningen med en
billig gps og dlsk.

Indtil Garmin ændrede deres mapsource muligheder var jeg en stor fan af
Garmin. Super gps/kortplotter og ekstremt godt software. Nu har de
imidlertid ændret deres licenspolitik så man ikke automatisk kan bruge pc
versionen når man har en plotter. Og til de priser er det ikke super fedt at
købe kortlicenser både til plotteren og pc'en.

Jeg kører i år med en Garmin 292 med G2 kort. Super løsning. Da jeg jo
desværre ikke længere kan bruge mapsource så vil jeg i år bruge maptech
navigator til at planlægge og uploade ruter. Har netop modtaget Navigator
std versionenog hele kortsættet over Danmark.

Jeg er enig med andre i at dlsk er OK, men det er ikke noget man får
vindblæst hår af.

Hvis du har rigtigt mange penge så er garmin 30xx plotter og en pc med
bluechart bar sagen .... Bare pokers Garmin lige har valgt at belaste
løsningen med 5-10.000 for meget i licenser.

Bjarke

Fra : ...

Dato : 21-06-07 09:26

Jeg har pt. samme problemstilling, og er meget i tvivl om hvad jeg skal
vælge. Jeg har muligheden med kort fra NV verlag, da jeg har både lappi og
kort. Samtidigt har jeg en ældre Simrad Shipmate RS5910 (gamle C-map) med
repeater, som er monteret i båden. (32 fod)
Jeg er sejl-sejler, og jeg skal helst kunne klare sejladsen alene, så det
skal kunne benyttes i cockpitet.
Mit budget er helt almindelig.

Omkring kortplotterer, er de forskellige systemer blevet udskiftet med nye
versioner, inden for rimelig kort tid. De er som hovedregel ikke
bagudkompatible, så man kan ikke forvente at kunne bruge det gamle
kortsystem, i en kommende generation fra samme leverandør. Dvs. at man køber
plotter og kort, til en periode der er begrænset i nogen få år. Jeg vil
gætte på ca. 5 år.
Hvis udviklingen fortsætter, forventer jeg, at man kan få noget der ligner
en kombination af Google Maps og egentlige søkort, inden for overskuelig
fremtid.

Det er vildt dyrt med f.eks. C-map, BlueChart eller andre
"kasetteløsninger", og man får kun data, man skal altså selv lave sine
papirkort, i det omfang det er nødvendigt.
Jeg benytter pt. papirkort i cockpitet, de er hjemmelavet, lamineret og er
lige ved hånden. Nede i båden benytter jeg de almindelige søsportskort fra
NV verlag. Samtidigt har jeg Shipmate'en, som jeg har et oversejlingskort
til. ( Skagen til Rostok )
Jeg overvejer, om jeg overhovedet skal have elektroniske kort. Hvis man
kigger på hvad almindelige søkort koster (max. ca. 150.--kr./stk.) op mod,
hvad en løsning med en søkortplotter med tilhørende kort koster, så er man
ikke i tvivl. Det er langt billigere at købe almindelige kort.

Jeg ville gerne skifte Shipmate'en ud med en nyere, men det bliver nok til
en løsning hvor jeg benytter en lappi, da løsningen tilsvarende den jeg har,
men med en ny Shipmate, løber op i langt over 20.000.--kr. + de nye kort. Da
en kortplotter jo ikke laver andet end at vise et skærmbillede, så syntes
jeg det er uforskammet dyrt, at skulle betale + 20 K, for at se det samme på
TV, som jeg kan se på papir. Sammenholder man det med, at man kan få en
landbasseret plotter til bilen, med langt mere kompliceret navigation og
data, for langt under 1/10 af prisen på en søkortplotter, så føler jeg mig
bestjålet, allerede inden jeg har købt et system.
Pt. er jeg er løbet ind i det problem, at jeg ikke kan få kortene fra NV
Verlag, til at spille under Vista, så jeg kommer evt. til at anskaffe en
lappi, specielt til båden. Det ser jeg dog som et mindre problem, da jeg
nemt får en lappi, med kort, for langt under det halve af hvad en
kortplotter med kort koster. Jeg kan enda få 2 lappi, hvis jeg havde behov
for det. Yderligere kan en lappi jo bruges til andet end søkort, f.eks. TV &
radio, mail, osv.
Ulæmpen ved en lappi er, at den bruger væsentligt mere strøm end en
kortplotter. 40 - 50W i forhold til 5 - 10W. Derfor vil det ikke være
interessant at have den stående tændt, under hele sejladsen.

Skulle jeg pt. vælge en egentlig søkortploter, har jeg set, at man kan få
nogen håndholdte nogen. De bruger naturligvis ikke meget strøm, og så har
man dem ved hånden i cockpitet, hvor de jo skal bruges. Der findes også PDA
løsninger, som jeg syntes ser brugbare ud.
Jeg kan dog være lidt i tvivl om det er robust nok. Jeg har erfaring med, at
der pludselig opstår situationer, hvor man kan få sparket til tingene,
drukne det i vand, osv. Netop i de situationer, er det ofte vigtigt at
elektronikken ikke svigter. Derfor vil jeg nok vente med at anskaffe "fast
elektronik", til der har været tid til noget produktmodning.
Uanset hvad jeg vælger, så vil det altid blive en løsning, hvor jeg har
papirkort til rådighed.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-06-07 20:06

Jeg er altså ikke helt enig i at det er enormt dyrt med en kortplotter og
fantastisk billigt med en bærbar pc. Den holder kun hvis man har pc'er i
forvejen.

Min garmin 292 har kostet 8000 kr inkl kort over hele Danmark.

Hvis man skal lave det tilsvarende i en PC løsning, så skal man have en pc
til ca 6500 kr, dlsk til ca 700 kr og en gpsmus og en 12 volt strømforsyning
der også løber op i ca 7-800 kr. Totalt ca 8000,- kr.

Man kan fifle lidt med tallene og være mere eller mindre ambitiøs, men
prisen er i nogenlunde samme leje.

Jeg er heller ikke helt enig i at du mener det billigste er alm søkort. Enig
i at de små kasseter er hulens dyre, men tænk på hvad du får. I Garmins
regular kort over danmark er der kortmateriale fra 340 danske søkort, 145
svenske og 65 tyske. De danske søkort alene koster over 100 kr stykket og
der er således kortmateriale for 30-50.000 kr i sådan en lille "dyr" satan.
Det skal man lige have i baghovedet.

Iøvrigt enig i de andre ting du skriver.

Bjarke

Fra : Niels & Astrid

Dato : 21-06-07 10:23

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-07 12:58

Hej Niels,

Der er rigtig mange tråde du kan lede tilbage i, prøv på.
http://kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20215
Nederst er der et felt der hedder Nykeder (UseNet) der er 5835
strenge prøv at lede efter overskrifter hvori relaterede ord
indgår.

Afhængig af hvor meget plads du har til rådighed for placering
ad navigationshjælpemidler er der forskellige løsningsmuligheder.
Det kan være lige fra en søkortplotter i cockpittet til
installationer med en PC som det væsentlige
navigationsinstrument.

Kortplottere findes i mange størrelser og de tekniske
specifikationer varierer meget. Ligeledes skal du her være meget
opmærksom på at at der i de fleste tilfælde hurtigt skiftes
softvare som ikke kan bruges i plottere der blot er et par år
gamle og derfor medfører komplet nyindkøb.

Du kan også vælge en løsning med et repeaterinstrument placeret
i cockpittet. Det behøves såmænd ikke at være med en grafisk
kortvisning; men blot indeholde de basale informationer så som
Fart over grund, fart gennem vandet, dybde, tid, længde bredde,
kurs til waypoint, styret kurs, beholden kurs, afstand til
waypoint, afvigelse fra styrelinie ect. Alle disse informationer
vises i f.eks et instrument på ca 10 x 10 cm.
Om læ står så GPS og PC og styrer det.
En PC skal selvfølgelig står ordentligt fast, det kan som regel
klares med et stykke rustfri plade der bukkes i de rigtige
folder således at én part griber omkring navigationsbordet od
den anden part omkring PC´ens lodrette sider.
PC´en har en stor skærm der som regel kan ses fra cockpittet og
en PC har den store fordel at den kan indeholde mange
forskellige navigationsprogrammer m.m. kortene kan udskiftes og
de fleste navigationsprogrammer har også funktiner til enten
manuelt eller fra nettet at kunne opdatere søkortene. Opdatering
kan man evt. gøre hjemme.
Endeligt er selve søkortmaterialet billigt de tyske kort koster
kun 1400 for hele Danmark og der medfører et navigationsprogram.
Du kan også gratis downloade navigationsprogrammet SeaClear er
er et meget moderne program. Alle opdateringer til dette program
er tillige gratis.
Du kan til PC også købe DLSK Søkortene er i og for sig de samme
som de tyske med med dette program, der er et planlægnings- og
oplevelsesværktøj, følger der en del temaprogrammer som giver
gode informationer under sejladsen. Programmet er ikke et
navigationsprogram og virker som om du f.eks. styrer en bil på
vej/bane i et computerspil, du kan se hvor diu er.
DLSK skal udgives med nye kort hvert år og hvert år tilføjes en
ny feature, følges den trend kan det ende med at være et
navigationsprogram; men selve den grafiske brugerflade er håbløs
sammenlignet met de rigtige navigationsprogrammer.

Ja, hvad skal du kræve af dit navigationsudstyr, det er et godt
spørgsmål som kun du selv kan svare på.
Skal du anvende lidt af det som du evt. har lært ved anskaffelse
af duelighedsbevis eller anden maritim uddannelse, skal du gå
efter noget som kan anvendes til navigation efter dit behov: Sæt
nu ikke kravet for lavt når du ser på plottere, ser du på PC
løsninger så er begrænsningen flyttet hen til hvad du kan
anskaffe af kort og navigationsprogrammer men som sagt gode
navigationsprogrammer fås gratis.

Du kan også løbe ind i at du skal forholde dig til om det skal
være vektoriserede kort eller scannede kort.
Vektoriserede kort er opbygget i lag således at du kan tilvælge
eller fravælge informationer, De er til gengæld noget
stilicerede i grafikken, hvorimod de scannede søkort er som
papirsøkortene.
Vælger du vektoriserede kort åbner du også en stor pengepung for
licenser og opdateringer.
Vælger du de scannede, der normalt er BSB kort er de yderst
billige at forny.
Kortene til DLSK har deres eget format og kan ikke anvendes i
andre navigationsprogrammer.
Kar du flere navigationsprogrammer installeret og også DLSK skal
du slukke et program inden du starter et nyt ellers vil
gpsadgangen ikke skifte til det nye program, dog findes der et
svensk program som klarer dette problem. Alternativt til dette
må du tilslutte flere GPSmodtagere til PC´en.
Fald ikke i svime over det én GPS er tilstrækkelig og normalt
kører man med et navigationsprogram og kun hvor man vil have
temainformationer fra DLSK skifter man program.

Mvh/Harding

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 22-06-07 13:12

Harding E. Larsen <harding@481R0larsen.tdcadsl.dk> (slet 481R0) writes:
> [...]
> navigationsprogram; men selve den grafiske brugerflade er håbløs
> sammenlignet met de rigtige navigationsprogrammer.

Jeg har ikke erfaring med hverken navigationsprogrammer eller DLSK, så jeg er
ikke helt klar over hvad forskellen i funktionalitet er.

Med andre ord: hvad er det DLSK mangler for at være et navigationsprogram?

--
/\/\orten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-06-07 13:51

Hej Morten,

Prøv at sammenligne det prospekt der medfølger DLSK der
beskriver programmets funktioner med f.eks.
Manualen der medfølger et Maptech navigationsprogram.

ftp://ftp.maptech.com/downloads/OSN_Manual.pdf

Det må siges at der er en markant forskel.

du kan selv prøve at krydse manglerne af for DLSK.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-07-07 13:38

Hej Harding

to opfølgende spørgsmål på nedenstående:
1: Hvilket svensk program har du der kan splitte seriel signalerne
(forhåbentligt gratis)
2: En nav-repeater på 10x10 har jeg ikke fundet til mindre end 3-4000 kr,
har du et alternativ?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet 481R0)" <harding@481R0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11824274030.940595892657161@dtext.news.tele.dk...

Fra : Niels & Astrid

Dato : 22-06-07 10:58

hej Gruppe Takker for indlæggene, her meget stof til eftertanke. mvh
NielsF.

Fra : ...

Dato : 28-06-07 18:14

Til information, så har jeg fået Maptec med kort fra NV Verlag, til at virke
under Vista, så det lader sig gøre.

En billig, evt. brugt, bærbar PC, og en GPS-mus, vil det sandsynligvis være
den billigste "kortplotter"-løsning.

Fra : blueocean

Dato : 28-06-07 10:54

On 20 Jun., 23:38, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> sekstant, en ti liters vanddunk og en petroleumslampe og et enkelt lille
> batteri i båden - (det *var* mig) ja, så er det nok en helt anden

Her er mit bud, jeg har monteret en 12 volt pc fra Digital Yacht og en
15" skærm i båden som er en kaskelot, den har jeg sejlet med i snart 9
år på bla middelhavet og atlanten, her har jeg installeret NV.Velags
Søkort og Programmet i Pro versionen, hertil er AIS koblet til også,
det giver mig en forholdsvis prisbillig plotter der er stabil og har
alle de facilliteter som en bærbar har, forskellen er blot at det hele
er fast monteret, alså ingen ledninger hængende ud over det hele.
hertil kan jeg koble en monitor til i cockpittet, hvis jeg vil det,men
jeg klare mig nu fint uden. jeg bruger en Garmin 182 som GPS, hvor jeg
også sender mine waypoints til når jeg lægger en ny rute, så har jeg
en slags backup hvis uheldet skulle være ude. Man kan idag fra Maptech
købe en trykfølsomskærm på 12-15 " til søkortne og denne er vandtæt.
se på www.maptech.com, det var mit bud, jeg syntes de kortplottere man
kan købe er for dyre og kort typerne forældes for hurtigt.