ATIS - myndighederne følger din sejlads.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-06-07 19:45

AIS og AITS er to vidt forskellige ting; men de forveksles ofte og
egentligt kunne de have være sammenbygget i en AIS modtager med en
sendefunktion der udsendte ATIS koden. Hermed havde positionen været
vist på de elektroniske søkort.

Til gengæld har man valgt at det er en kode der udsendes sammen med
VHF kommunikations sendesignalet.
Dette nummer vil automatisk blive udsendt som din ID til kystradio og
maritime landstationer langs floderne iøvrigt, når du anvender din
radio.
På den måde kan din færden følges af myndighederne.
Det medfører at om myndighederne vil se positionen, så skal der endnu
et pejlemodtagesystem i brug hos myndighederne.

Herunder er det officielle opslag:

>En lang række europæiske lande har indgået en særlig aftale om brugen
af VHF radioanlæg ved sejlads på de europæiske floder (inland
waterways). Danmark er ikke med i aftalen, da den kun vedrører lande
med indre vandveje.

En del af aftalen er obligatorisk krav om kodning af VHF radioanlægget
med et særligt identifika-tionsnummer kaldet Automatic Transmitter
Identification System (ATIS). Kravet gælder i nogen af disse lande
også gæsteskibe fra tredjelande. Nummeret er på 10 cifre og sammensat
på en ganske bestemt måde begyndende med 9 og en landekode. Et ATIS
nummer må ikke forveksles med et MMSI- nummer, der bl.a. indkodes i
EPIRB og DSC-udstyr.

Danske skibe kan få tildelt et ATIS nummer hos et af landene som er
med i aftalen, f.eks. ved at skrive til den tyske myndighed på
området:

   Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas,
   Telekommunikation, Post und Eisenbahn
   Sachsenstrasse 12 + 14
   D-20097 Hamburg
   Deutschland

Sammen med ansøgningen (brev) skal vedlægges en kopi af det danske
kaldesignalsbevis, på engelsk kaldet Ship Station License. Normal
ekspeditionstid er ca. 1 uge. Der er p.t. ikke noget gebyr for
tildelingen og registreringen af ATIS nummer fra Bundesnetzagentur
(marts 2007).<

Hertil skal tilføjes at man også kan ansøge med e-mail på adressen
seefunk@bnetza.de

ATIS nummeret er gældende i 5 år, hvorefter der skal søges igen.
Memærk også, at man skal medføre håndbogen.
Der kan købes VHF radioer med DSC samt indkodet MMSI- og ATIS nr. de
koster ca 1500,- DKR.

Beslutningen fra EU slår entydigt fast at alle skibe, der ønsker at
besejle de indre vandveje i de lande er er tilsluttet skal kunne
udsende ATIS.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-07 14:47

Der er en tysk informationsside www.elwis.de som alle
kanalsejlere har brug for.
Der er regler for fritidsfartøjer på de indre tyske vandveje,
oplysninger om aktuel vandstand i de respektive floder og
kanaler, samt oplysning om spærring af sluser og øvrige
relevante sejladsoplysninger.

MvH/Harding

Fra : TOSB

Dato : 21-06-07 18:44

Harding E. Larsen (slet ZF4BR) wrote:
>Klip
>
> Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas,
> [...]
Klip

> [...]
> Memærk også, at man skal medføre håndbogen.
> Der kan købes VHF radioer med DSC samt indkodet MMSI- og ATIS nr. de

Klip

Blot til orientering. Jeg afsendte en mail til Tyskland den 11/6-07 og
vedhæftede indscannet kopi af "ship station license ".

Allerede den 14/6-07 lå der et brev fra Bundesnetzagentur/Aussenstelle
Hamburg
med det tildelte Atis-nummer, som nu skal indkodes i radioen.

Hurtig ekspedition og "ganz ohne Gebühr" - tysk effektivitet, må man sige.

via en anden mailadresse: Poststelle@BNetzA.de

Vedhæftet "Station Ship License" fra Søfartsstyrelsen sendt til samme sted.
Jeg indscannede licensen og lagrede den som en pdf-fil.

Mvh
Torben