"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse
news:f8pdl3$96q$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
>
>> Mekanikken bag tricket er at man tvinger motoren og, p.g.a.
>> starterfriløbets virkning, startmotor baglæns rundt og dén bevægelse kan
>> få nedslidte kul til at vrikke sig lidt i deres føring og derved danne
>> kontakt til elmotorens kobberbaner.
>>
> Er det ikke også det samme trick, som et let slag på starteren?
> Kullene skal vel bare rystes lidt, så fjedrene kan presse dem lidt længere
> ud, og få kontakt.
>
Jup!
Kørte, i bil, engang familien hjem til det østjydske fra Sjælland i
buldrende vinter- mørke/kulde med periodisk lys i ladelampen - Periodisk
fordi jeg, når den havde været tændt et stykke tid, holdt ind til siden og
gokkede den let tilgængelige generator med en hjulnøgle til jeg kunne høre
at tomgangsomdrejningerne faldt p.g.a. den større modstand i den ladende
generator - Min svigermor var et rystende nervevrag indtil Lillebæltsbroen
kunne ses
> Din metode er mere elegant. Der kræves ikke værktøj. Og hidsige personer
> får ikke buler i starteren.
>
Tak!
Min begrundelse er at man derigennem altid har "adgang" til starteren, som
kán være svær at nå med en kølle på nogle modeller !
--
Armand.