On Wed, 25 Jul 2007 20:00:34 +0000 (UTC),
rekvalmer[NOT]@googlemail.com (Studo) wrote:
Hej.
>
>Jeg triller ind på terrassen, multimeteret frem for at se om det er mit
>evindelige ladeproblem. Jeg drejer nøglen, og så ryger hovedsikringen!
>
Når hovedsikringen ryger er der tale om et massivt strømforbrug
(kortslutning) et eller andet sted i systemet.
Det "plejer" at være en direkte kortslutning a'la' gennemgnavet kabel
ved kronrøret som Armand skriver, en tændingslås der er faldet fra
hinanden internt eller en defekt regulator.
>Øv hvor jeg ikke gider det ledningsnet. Det er en lækker gammel cykel, men
>var der dog bare en som for 10 år siden havde skiftet hele ledningsnettet.
>Det vil i sikkert foreslå, men jeg er altså ikke helt ferm i elnettet,
>mister hurtigt overblikket. Måske et vinterprojekt.
>
Det er meget sjældent er EL-net er så medtaget af tidens tand at det
ikke kan rettes op - Med mindre der da er klampet så meget i det at
det er ødelagt.
>Hvor/hvordan starter jeg så sådan en søgning?
>
En sikker metode er at erstatte hovedsikringen med en pære.
Hvis den lyser er der kortslutning et eller andet sted.
Så skiller man stikkene i nettet ad til pæren slukker, og så er
synderen fundet.
>Min plan er at slukke al lys.
>Købe en stak hovedsikringer.
>Skille multistikket jeg rensede.
>
Hej ville starte med at finde et EL diagram til den og så studere det
til der er en vis forståelse for hvorledes det virker.
Måske denne lille klumme kan hjælpe dig lidt på vej:
http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf
>Er bare bange for at det ligger oppe ved styret, med umulig adgang pga den
>store dejlige windjammer. Kablerne har altid siddet lige løst nok efter
>min smag.
Go' jagt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk