On Sun, 22 Jul 2007 18:04:58 +0200, Ped
<pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote:
Hej Jens.
>
>Hvis man f.eks. måler 14,6 volt på batteripolerne med motoren i gang,
>hvilken spænding bør man så mindst kunne måle på f.eks. forlygtepæren?
>
Hvis den normale lave standard er overholdt vil jeg tro at du måler 12
- 12,5 volt.
MC elektro er og bliver noget billigt bras, men visse producenter har
opfundet relæerne, så noget er blevet bedre, men det hører til
sjældenhederne
>For et års tid siden havde jeg et problem med at batteriet kogte pga.
>overopladning. 17 volt kunne jeg dengang måle på batteripolerne med
>motoren i gang. En bekendt har nu sat spørgsmålstegn herved, idet han
>mener at alle pærerne ville være sprunget, og andre forbrugere have
>taget skade. Han mener at spændingstabet i ledningsnettet ligger i
>størrelsesordenen 0,1 - 0,2 volt. Jeg mener at spændingstabet normalt
>ligger i området 1 - 2 volt, og at pærer og forbrugere sagtens kan have
>overlevet f.eks. 15 volt. Hvem har ret?
>
Det har du.
Når spændingen stiger stiger strømmen også, og dermed også
spændingsfaldet i ledningsnettet.
Det redder pærene, og formentlig også al anden elektronik på cyklen.
Jeg skrev en gang en klumme angående spændingstab i EL net og
afhjælpning af samme:
http://www.ducati.dk/teknik/ducelsystem.htm
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk