|
| Hjælp til karburator problem (måske) på CB~ Fra : Schjoldager |
Dato : 19-07-07 11:38 |
|
Nu har jeg søgt i gruppen, men synes ikke jeg kan finde et svar på mit
problem => at jeg er nød til at irritere.
Først lidt historie:
Sidste år gik starterkoblingen på min cb500F, og da den nu skulle
skilles ad kunne jeg lige så godt få sat det 600cc kit i som har
ligget i nogle år efterhånden.
Cyklen har altid været lidt sløv, eller sådan mere som om den er meget
tung i røven. Fik få en del år siden taget en komparationstest,
hvortil jeg fik at vide at der nok ikke skulle gå længe inden
cylinderen blev renoveret. Cyklen har godt nok andre potter på, men
jeg har altid tiltænkt den manglende komparation som skyld i den
"tunge røv".
Så til i dag:
Nu er cyklen samlet, der er kommet nye stempler og foring i. Har kørt
+500 km på den, stille og roligt som cylinder-manden sagde..........
men den er stadig ligeså tung i røven, og når jeg holder i tomgang og
giver den gas, så går den først ned i omdrejninger for derefter for
det meste at gå op, andre gange gå ud. En anden ting som er kommet, er
at når jeg køre med ca. 2000-3000 omdrejninger, så "hoster/hopper/
nøkker" cyklen.
Det må vel næsten være et karburator problem, har renset dem, hvad kan
jeg ellers gøre/se efter?
Mvh. Martin
| |
John de Summer-Braso~ (19-07-2007)
| Kommentar Fra : John de Summer-Braso~ |
Dato : 19-07-07 14:48 |
|
"Schjoldager" <schjoldager@msn.com> skrev i en meddelelse
news:1184841504.893968.24530@22g2000hsm.googlegroups.com...
Nu har jeg søgt i gruppen, men synes ikke jeg kan finde et svar på mit
problem => at jeg er nød til at irritere.
Først lidt historie:
Sidste år gik starterkoblingen på min cb500F, og da den nu skulle
skilles ad kunne jeg lige så godt få sat det 600cc kit i som har
ligget i nogle år efterhånden.
Cyklen har altid været lidt sløv, eller sådan mere som om den er meget
tung i røven. Fik få en del år siden taget en komparationstest,
hvortil jeg fik at vide at der nok ikke skulle gå længe inden
cylinderen blev renoveret. Cyklen har godt nok andre potter på, men
jeg har altid tiltænkt den manglende komparation som skyld i den
"tunge røv".
Så til i dag:
Nu er cyklen samlet, der er kommet nye stempler og foring i. Har kørt
+500 km på den, stille og roligt som cylinder-manden sagde..........
men den er stadig ligeså tung i røven, og når jeg holder i tomgang og
giver den gas, så går den først ned i omdrejninger for derefter for
det meste at gå op, andre gange gå ud. En anden ting som er kommet, er
at når jeg køre med ca. 2000-3000 omdrejninger, så "hoster/hopper/
nøkker" cyklen.
Det må vel næsten være et karburator problem, har renset dem, hvad kan
jeg ellers gøre/se efter?
Mvh. Martin
Jeg har selv engang haft en CB550F som var blevet boret op til 600ccm. Det
lyder som om karbureringen ikke svarer til dit nye slagvolume? Først skal du
tjekke, om karburatorerne er tætte. Om der er snask i svømmerhusene. Om
pilotskruerne står som de skal. tjek tændrørene: hvide elektroder
(porcelænet) for mager blanding; sorte: for fed blanding.
Herefter skal du spørge dig selv, om nåleindstillingen er Ok, om dyserne
er korrekte (eller om de er for små?) Dit udtryk 'tung i røven' lader ane,
at maskinen får for lidt at leve af. Det lyder som om du har brug for lidt
større dyser.
På min Honda måtte jeg vende bunden i vejret på karburatorerne og bøje
den ene i ophænget for at være sikker på at svømmerne åbnede ensartet med
ensartet svømmehøjde, når der flød benzin ned i svømmehusene.
John de Summer-Brason
| |
HC (19-07-2007)
| Kommentar Fra : HC |
Dato : 19-07-07 19:57 |
|
John de Summer-Brason wrote:
> "Schjoldager" <schjoldager@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:1184841504.893968.24530@22g2000hsm.googlegroups.com...
> Nu har jeg søgt i gruppen, men synes ikke jeg kan finde et svar på mit
> problem => at jeg er nød til at irritere.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005
| |
Armand (20-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-07-07 15:47 |
|
"Schjoldager" <schjoldager@msn.com> skrev i en meddelelse
news:1184841504.893968.24530@22g2000hsm.googlegroups.com...
>
> Cyklen har altid været lidt sløv, eller sådan mere som om den er meget
> tung i røven. Fik få en del år siden taget en komparationstest,
> hvortil jeg fik at vide at der nok ikke skulle gå længe inden
> cylinderen blev renoveret. Cyklen har godt nok andre potter på, men
> jeg har altid tiltænkt den manglende komparation som skyld i den
> "tunge røv".
> Nu er cyklen samlet, der er kommet nye stempler og foring i. Har kørt
> +500 km på den, stille og roligt som cylinder-manden sagde..........
> men den er stadig ligeså tung i røven,
Der behøver ikke at være mærkbart meget forskel på 100ccm, heller ikke
selvom de udgør 20% mervolumen. Den mervolumen der er mellem 500f og
550'eren får på samme måde heller ikke 550'eren til at sparke røv, og den
merydelse der måtte forekomme skyldes sikker snarere en hidsigere knast, som
den større motor lettere kan trække - Så det undre ikke mig at du ikke kan
mærke meget til de 100 kubik når der tilsynaladende ikke er gjort en tøddel
mere for at få sagerne til at spille :-|
> ..............og når jeg holder i tomgang og giver den gas, så går den
> først ned i omdrejninger for derefter for det meste at gå op, andre gange
> gå ud.
>
= Typeproblem for spjældkarburatorer
Løsningen er accelerationspumper, som øger forbruget mærkbart, hvorfor at
kun de aller sportsligste modeller blev leveret med sådanne.
Siden slutningen af 70'erne har CV-karburatorer (der oftest fejlagtigt
kaldes for "vacuumkarburatorer") stort set overtaget markedet fordi dé ikke
har det samme problem med at "drukne" (i luft uden bensin).
Ergo: Spjældkarburatorer er så absolut ikke den ideelle løsning til
motorcykelbrug, men de kan sagtens bruges - Du skal blot huske altid at
"hente" omdrejningerne med en rolig gashånd og ikke give spontan bundgas :-|
> En anden ting som er kommet, er at når jeg køre med ca. 2000-3000
> omdrejninger, så "hoster/hopper/ nøkker" cyklen.
> Det må vel næsten være et karburator problem, har renset dem, hvad
> kan jeg ellers gøre/se efter?
Det er ganske givet et karburator-justerings problem, som du kun meget
besværligt kommer over uden at betale en mekaniker med rullefelt for det
--
Armand.
| |
Schjoldager (20-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 20-07-07 17:01 |
|
Først tak for de fine svar... det er sku en super gruppe
On 20 Jul., 16:47, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
---- snip
> Der behøver ikke at være mærkbart meget forskel på 100ccm, heller ikke
> selvom de udgør 20% mervolumen. Den mervolumen der er mellem 500f og
> 550'eren får på samme måde heller ikke 550'eren til at sparke røv, og den
> merydelse der måtte forekomme skyldes sikker snarere en hidsigere knast, som
> den større motor lettere kan trække - Så det undre ikke mig at du ikke kan
> mærke meget til de 100 kubik når der tilsynaladende ikke er gjort en tøddel
> mere for at få sagerne til at spille :-|
>
Det var nu heller ikke så meget de +100cc jeg regnede med at kunne
mærke, men mere det at der igen skulle var fuld kompression. Her
prøvet flere cd500f som var langt mere "kvikke" end min
Jeg har i dag været ude og rense og synkronisere karburatorerne, de
stod nu meget fint... jeps hjalp ikke en skid
Nå men det med at den går ned i omdrejninger når den får gas (fra
stilstand), har nu aldrig været så slemt som det er nu. Den er stort
set umulig at køre på
Er der noget med kan gøre, andre bedre karburatorer som passer på,
eller noget?
Martin
> = Typeproblem for spjældkarburatorer
> Løsningen er accelerationspumper, som øger forbruget mærkbart, hvorfor at
> kun de aller sportsligste modeller blev leveret med sådanne.
> Siden slutningen af 70'erne har CV-karburatorer (der oftest fejlagtigt
> kaldes for "vacuumkarburatorer") stort set overtaget markedet fordi dé ikke
> har det samme problem med at "drukne" (i luft uden bensin).
> Ergo: Spjældkarburatorer er så absolut ikke den ideelle løsning til
> motorcykelbrug, men de kan sagtens bruges - Du skal blot huske altid at
> "hente" omdrejningerne med en rolig gashånd og ikke give spontan bundgas :-|
>
> > En anden ting som er kommet, er at når jeg køre med ca. 2000-3000
> > omdrejninger, så "hoster/hopper/ nøkker" cyklen.
> > Det må vel næsten være et karburator problem, har renset dem, hvad
> > kan jeg ellers gøre/se efter?
>
> Det er ganske givet et karburator-justerings problem, som du kun meget
> besværligt kommer over uden at betale en mekaniker med rullefelt for det
>
> --
> Armand.
| |
CL (21-07-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 21-07-07 00:40 |
|
Schjoldager wrote:
> Først tak for de fine svar... det er sku en super gruppe
>
>
> On 20 Jul., 16:47, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> ---- snip
>>
>
> Det var nu heller ikke så meget de +100cc jeg regnede med at kunne
> mærke,
>
Når den bliver rigtigt justeret vil du helt sikkert kunne mærke de
100 ekstra kubik specielt på bundtrækket.
>
>
> Jeg har i dag været ude og rense og synkronisere karburatorerne, de
> stod nu meget fint... jeps hjalp ikke en skid
> Nå men det med at den går ned i omdrejninger når den får gas (fra
> stilstand), har nu aldrig været så slemt som det er nu. Den er stort
> set umulig at køre på
> Er der noget med kan gøre, andre bedre karburatorer som passer på,
> eller noget?
>
>
Er du sikker på at den er taktet rigtigt for det kunne godt lyde som
om at den står en tand forkert ?
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Schjoldager (21-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 21-07-07 10:13 |
|
Mener du gearing, eller "knast timing"?
Har selv tænkt om jeg kunne ha misset en tand, da jeg lagde kansten i.
Ville en "skæv knast timing" medføre mit "jeg-vil-meget-nødigt-i-gang-
problem?
En anden ting jeg har opdaget er at når cykelen accelerer lidt mere
end man gør ved normalt bykørsel, så fedter koblingen. Har haft
pladerne ude, de så meget fine ud, har smurt kablet og givet
koblingssneglen nyt fedt. Men den gør det stadig, kan det være de
plader som ligger mellem koblingspladerne som er slidte?
Jeg antager at disse to problemer ikke har noget at gøre med hinanden,
da cyklen også i frigear, går ned i omdrejninger når der gasses
op..... men den logiske tankegang har jo spasset før.
Martin (som alligevel ikke tror at han kan være så sjusket men
knastakslen)
>
> Er du sikker på at den er taktet rigtigt for det kunne godt lyde som
> om at den står en tand forkert ?
> --
> H
> Carsten Larsen
> CBR 1K DUAL
| |
Schjoldager (21-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 21-07-07 18:53 |
|
> En anden ting jeg har opdaget er at når cykelen accelerer lidt mere
> end man gør ved normalt bykørsel, så fedter koblingen. Har haft
> pladerne ude, de så meget fine ud, har smurt kablet og givet
> koblingssneglen nyt fedt. Men den gør det stadig, kan det være de
> plader som ligger mellem koblingspladerne som er slidte?
> Jeg antager at disse to problemer ikke har noget at gøre med hinanden,
> da cyklen også i frigear, går ned i omdrejninger når der gasses
> op..... men den logiske tankegang har jo spasset før.
>
Glemte at sige at jeg satte nye fjedre i koblingen.
> > Er du sikker på at den er taktet rigtigt for det kunne godt lyde som
> > om at den står en tand forkert ?
har set efter i dag, knasten sad som den den skulle.
Martin
| |
Armand (21-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-07-07 22:58 |
|
"Schjoldager" <schjoldager@msn.com> skrev i en meddelelse
news:1185040385.540858.268160@22g2000hsm.googlegroups.com...
> Glemte at sige at jeg satte nye fjedre i koblingen.
>
Justeringsskruen på koblingskablet er kun til for at kunne justere kablets
frigang og at kablet er løst justeret betyder ikke entydigt at koblingen er
ubelastet, dén funktion varetages af justérmuligheden ved sneglen!
Prøv at løsne rigeligt dér og se om det kan afhjælpe fedteriet førend at du
skruer dybere!
--
Armand.
| |
Ukendt (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-07-07 09:59 |
|
On Sat, 21 Jul 2007 23:57:49 +0200, Armand wrote:
> dén funktion varetages af justérmuligheden ved sneglen!
> Prøv at løsne rigeligt dér og se om det kan afhjælpe fedteriet førend at du
> skruer dybere!
Min tur Skruen _i_ sneglen, som sidder ind i siden af den bevægelige
del af sneglen.
Skruen påvirker en stang, der går aksialt gennem den aksel koblingen er
fæstnet på. Når koblingspladerne over tid slides, så trykker fjedrene i
koblingen pladerne mere sammen, og der bliver mindre plads til stangen.
Dette kan mærkes/ses ved at sneglen slet ikke har slup når at man hiver
lidt i koblingskablet. Armen på sneglen, hvor koblingskablet er hægtet i,
skal kunne drejes nogle mm. helt frit før modstand mærkes. Herefter
justeres kabel.
Altså, den hurtige: Slæk koblingskabel helt, juster sneglen så den har
frigang, juster kabelfrigang.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Armand (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-07-07 13:09 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1if2japrogfht.azyp25e9o4rm.dlg@40tude.net...
> On Sat, 21 Jul 2007 23:57:49 +0200, Armand wrote:
>
>> dén funktion varetages af justérmuligheden ved sneglen!
>> Prøv at løsne rigeligt dér og se om det kan afhjælpe fedteriet førend at
>> du
>> skruer dybere!
>
> Min tur Skruen _i_ sneglen, som sidder ind i siden af den bevægelige
> del af sneglen.
>
Mnjarh :-/
Jeg mener nu ganske bestemt at systemet på 500'eren består af at sneglens
"yderhus" er af messing og går gennem dækslet (á ved forreste tandhjul) hvor
det genkendes som et halvrundt messing-skruehovede i overstørrelse (á mellem
en to og fem -krones diameter) - Ved at skrue på dette flytter man sneglens
trykpunkt. Før/efter justering låses/-op justermuligheden med en klemskrue
der sidder umiddelbart ved siden af messinghovedet.
> Skruen påvirker en stang, der går aksialt gennem den aksel koblingen er
> fæstnet på. Når koblingspladerne over tid slides, .........
Femgangsmåden har jeg intet på!
--
Armand.
| |
Ukendt (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-07-07 16:17 |
| | |
Schjoldager (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 22-07-07 16:50 |
|
Hej
Nu er det også svært at hjælpe, en spasser som ikke fortæller hvad han
indtil nu har forsøgt at afhjælpe problemet. Har "selvføegelig" prøvet
at juster koblingen, men synes ikke jeg kan få den til at stå bedre.
der skal næsten ikke noget til, før den overhovedet ikke virker. Men
jeg må bare prøve at justere den igen.
og ja du har ret Armand, sådan ser koblingssystemet på en cb500 ud.
Martin
| |
Armand (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-07-07 20:07 |
|
"Schjoldager" <schjoldager@msn.com> skrev i en meddelelse
news:1185119396.086025.139490@k79g2000hse.googlegroups.com...
> og ja du har ret Armand, sådan ser koblingssystemet på en cb500 ud.
>
Hæ!
På en måde surt: Jeg bliver ved at glemme detaljerne omkring slut-justering
af karburatorers juster-skrue; men husker billedligt konstruktionen af en
koblingsjustering på en snart fyrre år gammel motorcykel
--
Armand.
| |
Schjoldager (22-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 22-07-07 18:57 |
|
Har lige haft tændrørene (NGK) ude, de var helt sorte og tørre. Nu kan
jeg jo ikke huske om det var D8ES eller D8EA, men har forsøgt at finde
ud af om de er varmere eller koldere end dem D7ES som den skal bruge
ifølge manualen. Hvad jeg umiddelbart har fundet ud af, er at jo højre
nr. jo koldere. Er dette korrekt? og er der ikke nogen som har et link
til en side som beskriver hvad de forskellige bogstaver betyder?
Hvis det nu er fordi den køre med for kolde tændrør, er det så noget
som ville kunne mærkes mht. acceleration?
Martin
| |
Schjoldager (23-07-2007)
| Kommentar Fra : Schjoldager |
Dato : 23-07-07 15:37 |
| | |
|
|