1. Nedlægning - skadesopgørelse..?
Fra : Finn og Angela

Dato : 08-07-07 17:14

Så har vi oplevet vores første tur i asfalten på min forholdsvis nyindkøbte
XJ900 - faktisk også første tur med fruen bagpå ..

På vej ud for at kigge på touringshop.dk i brøndby, venstresvinger vi fra
Roskildevej i et lyskryds. Vi kører bag en bilist, der kort efter svinget
(ca. 10 m.)kører ind i højre side af vejbanen (ud for en P-plads på højre
hånd).

Jeg passerer venstre om bilisten, der samtidig drejer ud på vejbanen for at
foretage en u-vending. Jeg bremser og tror i første omgang jeg kan nå at
stoppe, men da føret er vådt og jeg endnu ikke er helt fortrolig med
900´erens bremsevne (sintrede klodser og stålarmerede slanger gør, at den
stopper noget mere brat end min tidligere Maxim), blokerer forhjulet og vi
lægger os ned og ramler ind i bilens venstre fordør.

Lav hastighed, heldigvis, og ingen personskade. Mens jeg rabler eder og
forbandelser af mig, får jeg stoppet motoren, rejst cyklen op og trukket den
ind til siden. Umiddelbart synlige skader: Venstre blinklys brækket af,
koblingsgreb bukket og knoppen brækket af, venstre motordæksel, styrvægt og
sidespejl ridset - samt dryppende olie... som dog hurtigt viser sig at komme
fra luftfilterkassens udløbsslange, sendt derind gennem motorens
overløbsslange..

Altså umiddelbart meget begrænsede og rent kosmetiske skader. Bilisten
erkender (og skriver under på) at hun ikke så os, og hendes
forsikringsselskab har skriftligt anerkendt erstatningspligten - så langt,
så godt...

- Mine umiddelbare følelser i forbindelse med uheldet, da den første
ophidselse havde lagt sig, var egentlig, at jeg var ked af det - over at
min, for mig nye, velholdte og smukke cykel (se selv:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/maximer/finnogangela/1024/900.jpg
havde været nede og ligge. I bagklogskabens klare lys er jeg egentlig glad
for at min første nedlægning overhovedet skete under disse omstændigheder;
lidt ridser i lakken og en lærestreg mht. at forudse ikke bare min egen, men
også mine medtrafikanters handlinger. Uheldet sidder stadig i mig, når jeg
kører, men forhåbentlig lejrer det sig som en erfaring og en øget
opmærksomhed...

Efterfølgende har jeg henvendt mig til Fisker Mc, hvor en taksator har
kigget på cyklen - men..

Efterfølgende er jeg blevet i tvivl om, hvorvidt jeg har sikret mig nok...

Jeg udtrykte over for Fisker min frygt for, at forgafler/stel var blevet
skadet - cyklen er stadig så ny for mig, at jeg ikke har bemærket andet end
en mulig, svag rysten fra forhjulet ved lav hastighed samt en ny piven fra
forbremser/skiver i den første tid efter uheldet (venstre kaliber har et
lille mærke). (Efterfølgende har det desuden vist sig at kåben er trykket et
par cm. mod højre).

Fisker mente, at med graden af synlige skader, kan stellet ikke have taget
skade - og at man, hvis der efter den første taksering viser sig yderligere
ting, kan lave en tillægsrapport - og har så, såvidt jeg ved (taksator er nu
på ferie), fået takseret de "kendte" skader.

Spørgsmål: Hvordan sikrer jeg mig, at stel og forgafler er lige og
ubeskadigede? Bør jeg - og kan jeg stadig, her efter takseringen - som en
del af erstatningen/reperationen, kræve at delene bliver kontrolleret - og
ikke nøjes med at tage Fiskers ord for det?

What say you?

--
Hilsen
Finn og Angela Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 17:28

On Sun, 8 Jul 2007 18:13:45 +0200, Finn og Angela wrote:

> [...]
> lille mærke). (Efterfølgende har det desuden vist sig at kåben er trykket et

Blinklyset har bøjet de tynde beslag til kåben, men stellet har helt
sikkert ikke taget skade.

Mht. forgaflen, så løsn lige klemskruerne ved stikakslen forneden, og
øverste gaffelbro. Motioner gaflen nogle gange, og spænd boltene igen. Så
bliver alt sikkert normalt igen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-07-07 22:10

meddelelse news:1r0p5s9sgp9dd$.qmlky4g4e62z.dlg@40tude.net...

> Blinklyset har bøjet de tynde beslag til kåben, men stellet har helt
> sikkert ikke taget skade.

Du har ret ang. beslagene; min fornemmelse mht. stellet siger det samme -
men man får jo nogle sjove tanker efterfølgende..

> Mht. forgaflen, så løsn lige klemskruerne ved stikakslen forneden, og
> øverste gaffelbro.

Øverste gaffelbro - altså helt oppe ved gaffelkronen (de øverste bolte, der
klemmer om (inder)rørene)?

>Motioner gaflen nogle gange, og spænd boltene igen. Så
> bliver alt sikkert normalt igen.

Prøver jeg, tak. Og checker også lige, om forhjulet er i balance samt for
evt. skævheder i hjul/skiver..