On Sun, 8 Jul 2007 00:44:26 +0200, "Hans-Erik Larsen"
<1dxfw(a)mail.sonofon.dk> wrote:
Hej Hans-Erik.
>
>Nu har jeg hørt en masse skidt om NGK tændrør, men igen er der også dem der
>siger at de har deres gode sider, hvor andre typer har deres dårlige.
>Jeg hører at NGK ikke kan tåle at blive blive druknet, for så mister de
>gnisten. Med på min Suzuki VS1400 fulgte der iridium tændrør, men de afgik
>hurtigt ved døden, da jeg skulle starte op om foråret, da gnisten blev væk -
>ved skam heller ikke hvorfor de var monteret.
>
Der er megen religion i tændrør, så jeg tør ikke kloge for meget rundi
i om det ene eller det andet er noget bras.
Dog er det sikkert at visse tændrørstyper er konstrueret således at de
ikke overlever en for fed blanding eller drukning.
Jeg har en teori om at koksbelægningen fra midterelektroden til stel
danner en direkte kortslutning, og når kokssporet først er grundlagt
er det vanskeligt at fjerne igen.
Er det først tilfældet skal der hårde midler til at få liv i
gnistrøret igen - F.eks. en gasflamme og en stålbørste.
Jeg har også oplevet NGK tændrør med "nedsunket" midterelektrode.
Lige pludselig går motoren som en pose nødder, og en demontering af
tændrørene viser en midterelektrode der sidder inde i keramikken i
isolatoren - Det har jeg prøvet to gange.
Forkert tændrørsvalg (for koldt tændrør) kan også være årsagen til at
tændrøret ikke kan brænde sig selv rent.
>Hvad er jeres erfaringer med de mest "pålidelige" tændrør. Er det mere en
>religion eller kan der baseres nogle fakta til eksempelvis en V2 motor i
>forhold til en motor med lang flere omdrejninger ?
>
I princippet er der ikke forskel på tændrør til de forskellige
motortyper ud over glødetal og gevindtype.
(Der ER kommet nye MC, hvor der kræves en bestemt type svinedyre
tændrør. Begrundelsen kender jeg ikke).
Hvis man nu holder skifteintervallerne for tændrør til det de fleste
fabrikanter anbefaler - Noget med mellem 10 og 15000 Km - sker der
sjældent noget med tændrørene - Man propper rutinemæssigt nye i ,-)
Hvis de dyre tændrør skal tjene sig ind skal det altså være på bedre
brændstoføkonomi, mere trækkraft eller længere skifteintervaller.
De to første kan stort set se bort fra.
Jeg er helt bevidst om at nogen hævder at flerelektroderør skulle
forbedre både økonomi og trækkraft, men jeg har aldrig set et bevis
herpå.
Derimod kan man sikkert øge skifteintervallet til det dobbelte, men
hvad er der opnået ved det?
Forgyldte tændrør er mere end dobbelt så dyre som det cyklerne er født
med, så økonomisk er intet vundet
Jeg har sådan set et forsøg kørende.
Tidligere benyttede jeg NGK D8EA tændrør, men efter den med de
nedsunkne elektroder skulle noget andet prøves.
Jeg har ganske simpelt mistet tilliden til NGK - Det henhører igen
under religion
Af indlysende årsaget (firmarabat) blev det Bosch XR4CS der skulle
prøves - Ikke fordi de er noget specielt
Vi er nu oppe på 13.000 Km fejlfri funktion, og de ser stadig fine ud.
De får nok resten af denne season med før de ryger ud.
Bosch rørene er noget dyrere end NGK, sikkert i samme prisleje som
Denso.
Jeg har dog aldrig prøvet Denso, så jeg tør ikke sammenligne med
hverken NGK eller Bosch.
Som du nok kan læse er mine erfaringer lige så subjektive og fuld af
religion som de fleste andres, så der er ikke megen hjælp at hente i
denne postering selv om den er lidt lang.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk