? Hvilken navigator til MC
Fra : SKR

Dato : 02-07-07 15:21

Påtænker at finde en brugt til min MC, nogen der har nogle erfaringer de vil
dele med mig og godt og skidt

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 16:42

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Påtænker at finde en brugt til min MC, nogen der har nogle erfaringer de
> vil dele med mig og godt og skidt
>
> Søren

Hej Søren

Tror hurtigt jeg kan sige at de fleste på NG vil anbefale dig enten TomTom
Rider eller Garmin Zumo. Jeg bruger selv garmin Zumo og den virker som den
skal og er specielt lavet til brug på motorcykel.

//Rasmus

Fra : Jan A Jensen

Dato : 02-07-07 16:46

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Påtænker at finde en brugt til min MC, nogen der har nogle erfaringer de
> vil dele med mig og godt og skidt
>
> Søren

Jeg er tilhænger af tomtom rider til mc... Sådan en har jeg selv og er helt
tilfreds med den..

jeg købte "den" fordi den er beregnet til mc og er vandtæt.... Og så havde
jeg en tomtom før og kunne ikke tænke mig andet.!!

--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 02-07-07 16:46

SKR <ramlovFJERN@post3.tele.dk> wrote:

> Påtænker at finde en brugt til min MC, nogen der har nogle erfaringer de vil
> dele med mig og godt og skidt
>
> Søren

Hej. Har selv en Garmin Quest to, som fungerer fint. Den har hele europa
dækket ind mht. kortmateriale og er meget brugervenlig. Den er også
vandtæt og er derfor god til MC brug... Dog er der et par ulemper:
skærmen er lille og knapperne er små og så er softwaren ret langsom.
Den største fordel for dig er at du nu kan købe den meget billigt rundt
omkring idet den er afløst af nyere modeller...

Hvis jeg skulle købe i dag ville jeg vælge Garmin Zumo som efter min
mening er det bedste på markedet i dag. Den er hurtigere, bedre skærm og
meget brugervenlig... Dog skal du nok forvente at skulle slippe 5000
for den...

Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14646

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 19:26

> Hvis jeg skulle købe i dag ville jeg vælge Garmin Zumo som efter min
> mening er det bedste på markedet i dag.

Jeg ville også købe en Garmin - model afhængigt af hvad du skal bruge den
til. Jeg har selv bla. en GPSmap 60scx og ulempen i forhold til zumoen er
den mindre skærm. knapper isedet for touch ser jeg ikke som en ulempe - men
jeg har ikk prøvet en zumo med handsker på. I betjening miner en zumo meget
om en nuvo og der kan jeg bedre lide ique'en og gpsmapen

Men er det bare "for sjov" på en sommerdag kan en "noname" til 1500-2000kr i
en tanktaske også meget til prisen, mem jeg ville så hellere have brugt
garmin V eller quest der er vandtæt

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 19:42

"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mening er det bedste på markedet i dag. Den er hurtigere, bedre skærm og
> meget brugervenlig... Dog skal du nok forvente at skulle slippe 5000

Hey Anna

Bare til orientering, så koster zumo'en mellem 5-6000 i buttikkerne, men er
man villig til at købe den over nettet som jeg har gjort så sparer du altså
1000 kr. Jeg købte min over Pixmania.com som også har en dansk side på samme
adresse. og jeg slap vist 4500 for min.

//Rasmus

Fra : WonderDrug

Dato : 03-07-07 10:46

Til orentering saa har Pixmania.com ry for at "skralde" pakkerne, altsaa
åbne dem og fjerne ting fra pakkerne.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 11:04

> Til orentering saa har Pixmania.com ry for at "skralde" pakkerne, altsaa
> åbne dem og fjerne ting fra pakkerne.

Mhs gps postordre fra udlandet så har jeg (3 handler og en
returnering/fortrydelse) mange andre gode erfaringer med
http://www.unbelievableshop.com/

Men check også lokale tilbud i bilka/elgiganten mf.

/A

Fra : HC

Dato : 10-07-07 14:42

Anna M. Andersen wrote:

> [...]
> mening er det bedste på markedet i dag. Den er hurtigere, bedre skærm og
> meget brugervenlig... Dog skal du nok forvente at skulle slippe 5000

Jeg har lige købt en Garmin Zümo 550 hos T-Hansen til 6.299,- Hvis man
har tålmodighed til at vente på postslæberen, kan den findes 4-500 kr
billigere på f.eks. edbpriser.dk

Indtil videre er jeg meget tilfreds med tingesten, altså udover den
lettere vanvittige indkøbspris og at der ikke er noget headset med.

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 02-07-07 18:30

min kollega har lige købt Garmin Zumo 550 hos elgiganten til 5999,- og der
følger med både til mc og bil ... den har store kanapper, så den kan
betjenes med handsker på ... og har mange fede funktioner ... jeg kender
ikke de andre.

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Peter Winther

Dato : 02-07-07 19:59

Jeg kan også varmt anbefale zumo - og så har man denne mulighed for nemt at
dele sine kørte ture med andre zumo brugere :
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=46947

Peter

Fra : oz9abc

Dato : 02-07-07 21:12

- nogen der har nogle erfaringer de vil
> dele med mig og godt og skidt

Hej Søren.
Prøv at læse min artikel i nyeste MC touring nyt side 68
eller på www.mcoplevelser.dk under forum => udstyr
Den omhandler TomTom rider og Garmin Zumo 550.
Men hvad er dit behov?
At køre fra punkt A til punkt B
Eller fra Punkt A via punkt c,d,e,f,g,h,i,j,k,l til Punkt B

Mvh
Jan

Mvh
Jan

Fra : Casper

Dato : 03-07-07 00:04

Tjoe, Jeg er lige kommet hjem efter 6400km i Frankrig, Spanien,
Italien, og Østrig, og har brugt en Zumo 500 (kan fint leve unden at
få gadenavene læst op).

Først det dårlige:

1) Den er ikke special hurtig til at genregne en rute (kan tage mere
end et minut), og hvis du bevæger dig uden for ruten, kan den finde på
at genregne hele tiden, så du må leve uden kortet indtil den finder ud
af hvad den egentlig skal....

2) Den er ikke hurtig nok, jeg måtte fortage en del u-sving, da den
fortalte mig 50m meter forsent at det var altså der den ville have mig
til at dreje...

3) En af mine ruter (dolomitterne) kunne den ikke læse da jeg kom til
italien, så husk et kort!!!

Det gode:

1) Tracklog, der er ikke nogen begrænsning, når den er fuld bliver den
gemt på SD-kortet

2) MapSource NT - hele Europa kan være på et 2GB kort, og så er der
plads til overs

3) Mounting, den kommer med RAM, som passer på de fleste MC'ere,
ellers er der Gadget Guy, etc. ....

Jeg byttede en StreetPilot 2610, og på en eller anden måde syntest jeg
at 2610'eren havde en bedre måde at vise kortet/ruten på, men det kan
være mig.

Alt i alt er det ikke et dåligt køb.

Mvh./Casper

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-07-07 08:30

Casper skrev:
> [...]
>
> Jeg byttede en StreetPilot 2610, og på en eller anden måde syntest jeg
> at 2610'eren havde en bedre måde at vise kortet/ruten på, men det kan

Hmm, der vil jeg nok tillade mig at være uenig, når jeg læser hvad du
skriver er den jo stort set total ubrugelig.

Jesper

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-07 10:15

Jesper Juul skrev:

> Hmm, der vil jeg nok tillade mig at være uenig, når jeg læser hvad du
> skriver er den jo stort set total ubrugelig.
>
> Jesper
hmm jeg tænkte det samme, men det er en "gadget" - de skal jo ikke virke
de skal ses
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 11:11

> Hmm, der vil jeg nok tillade mig at være uenig, når jeg læser hvad du
> skriver er den jo stort set total ubrugelig.

En af ulemperne ved nuvo & zumo er at de ikke er så konfigurerbare.

På min GPSmap kører jeg f.eks oftest med et lille display øverst til højre
der viser tid til næste ruteændring. Så når jeg er kommet ind på en ny vej
kan jeg lige skimte derned og se at der er 10min til jeg igen skal til at
ændre retning (eller afstand - skifter jeg oftest til i byen).

For jo er der mange sideveje kan det være svært at navigere efter en pop-op
besked der siger drej til højre om 50meter hvis man ligger midt i en
overhaling eller bare har god fart på ...

Mhs kritikpunkterne - så kan jeg ikke forstå at den skal være så langsom...
Det er da en nyere model end begge mine (ique og 60scx) Men i ique har
hastigheden meget at gøre med hastigheden på memorykortet...

Og laver man ruter på pc'en hjemme ved skrivebordet kan man vel nemt checke
at de kan overføres ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 17:17

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ique har hastigheden meget at gøre med hastigheden på memorykortet...
>
> Og laver man ruter på pc'en hjemme ved skrivebordet kan man vel nemt

Hej Anders

Bare for at forsvare Zumo så har den faktisk en funktion du omtaler, nederst
i højre hjørne står der hele tiden anført hvor lang der er til næste gang du
skal foretage dig noget, og trykker du lige på det på gældene felt bliver
skærmen delt i to så du kan se kortet til højre og en klar beskrivelse af
næste sving til venstre, klart og tydeligt Med hensyn til hastighed kan
jeg kun give dig ret, det er ikke altid den er lige hurtig.

//Rasmus

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 17:42

> Hej Anders
>
> Bare for at forsvare Zumo så har den faktisk en funktion du omtaler,
> nederst i højre hjørne står der hele tiden anført hvor lang der er til
> næste gang du skal foretage dig noget

Så er måske bare Casper der skulle læse i manualen

Men jeg kender til flere der er rimeligt tilfredse på tenere.dk forum - og
de fleste af dem har ellers prøvet lidt af hvert af gps'er ...

Skulle jeg selv købe idag ville jeg helt klart have zumo'en som favorit pga
den større skærm end min 60'er...

/A

Fra : Casper

Dato : 03-07-07 10:16

> Hmm, der vil jeg nok tillade mig at være uenig, når jeg læser hvad du
> skriver er den jo stort set total ubrugelig.
>
> Jesper

Ikke ubruglig, den har bare et par svagheder som overraskede mig.

Noget af mine problmer med den bliver sikkert rettet i en firmware
opdatering.

Mvh./Casper

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-07-07 17:08

Casper skrev:

> Ikke ubruglig, den har bare et par svagheder som overraskede mig.

Jeg vil nu nok påstå at en navigator som i praksis ikke kan vise vej, da
den er for langsom og at den samtidigt ikke kan finde ud af noget af
ruten er ret så ubrugeligt.

> Noget af mine problmer med den bliver sikkert rettet i en firmware
> opdatering.

Sikkert.

Jesper

Fra : Casper

Dato : 03-07-07 18:46

> Så er måske bare Casper der skulle læse i manualen

Det var nu ikke lige den funktion jeg beklagede mig over... og
manualen er blevet læst (flere gange)..

> Men jeg kender til flere der er rimeligt tilfredse på tenere.dk forum - og
> de fleste af dem har ellers prøvet lidt af hvert af gps'er ...

Det er en udemærket GPS, der er bare et par ting som den er mindre god
til.

Mvh./Casper

Fra : WonderDrug

Dato : 04-07-07 07:48

Jeg er godt tilfreds med min Zumo 550, og jeg brugte meget tid på at prøve
og overveje om jeg skulle have en tomtom rider eller en zumo 550

Nu er jeg en stor fan af at høre musik på lange ture og det har tomtom rider
ikke muligheden for, godt nok kan man sikkert finde en "add on" pakke til
tomtom rideren. Saa følger der jo os et bluetooth headset med tomtom rider,
men af saa elendig kvalitet (til musik) at denne var komplet ubruglig (til
mit formål)
Men efter en måneds tid med test af begge systemer endte jeg med at vælge
zumo 550, den har kun en gang "snydt" mig med hensyn til at dreje forkert,
og det var mest pga daarlig visning af placering på motorvejden. Saa der jo
ikke andet for end at vente til den laver en ny route jo.

Fra : Casper

Dato : 03-07-07 18:50

> Jeg vil nu nok påstå at en navigator som i praksis ikke kan vise vej, da
> den er for langsom og at den samtidigt ikke kan finde ud af noget af
> ruten er ret så ubrugeligt.

Jeg havde ruter til omkring 3500km som ikke fejlede noget, det kunne
have været data corruption, og når man vender sig til at den kan blive
en lille smule muggen når den skal gen-regne ruten, og ved at når den
siger 100m så er det nærmest 90m så går det helt fint.....

Det jeg savnet mest er det lille kompas som er på 2610'eren (og svjv.
på alle streepilot's), som fortæller hvor nord er - uden at man skal
trykke på noget.

Mvh./Casper

Fra : WonderDrug

Dato : 04-07-07 07:38

Jeg tror nu ikke du finder en GPS der saadan bare lige gen-regner-routen som
er 3500 km lang, nu ved jeg ikke hvordan det fungere om den checker HELE
routen eller den bare gen-regner et lille stykke uden at checke destination
os.
Kunne bare forstille mig de små processore der sidder i GPS'erne kommer på
over arbejde med saa masive data (hvis den skal gennemgå hele routen) igen.