/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kawa z650
Fra : KWR


Dato : 01-07-07 17:30

Så lykkedes det for den gamle med fruens hjælp at få kræet op på
centerstøtten efter en køretur, så jeg kunne få skiftet olien og
oliefilteret. Men jeg undrer mig nu en anelse. Da jeg købte den,- sidst i
april bedyrede sælgeren, at motoren lige var renoveret.
Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??

v. hilsner
KWR



 
 
KWR (01-07-2007)
Kommentar
Fra : KWR


Dato : 01-07-07 17:40


"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:4687d671$0$25431$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så lykkedes det for den gamle med fruens hjælp at få kræet op på
> centerstøtten efter en køretur, så jeg kunne få skiftet olien og
> oliefilteret. Men jeg undrer mig nu en anelse. Da jeg købte den,- sidst i
> april bedyrede sælgeren, at motoren lige var renoveret.
> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??
>
> v. hilsner
> KWR
>



Hans Paulin \(6310\) (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-07-07 18:01

KWR skrev:

> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??

Kommer nok an på stempelringe og cylindre

Dog: kompressionen på min Kadett GSi var helt i top, men den svinede hurtigt
olien til.

Min Toyota gør det ikke.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



KWR (01-07-2007)
Kommentar
Fra : KWR


Dato : 01-07-07 18:44


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4687ddde$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> KWR skrev:
>
>> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??
>
> Kommer nok an på stempelringe og cylindre
>
> Dog: kompressionen på min Kadett GSi var helt i top, men den svinede
> hurtigt olien til.
>
> Min Toyota gør det ikke.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd
>
Det håber jeg sgu ikke, den har tænkt sig at blive ved med. Jeg har da ikke
tænkt mig at skifte olie mere end med et par tusind kilometers mellemrum,
efterhånden som jeg kan glemme, hvad sælger har gjort eller ikke. Det er
efterhånden ved at løbe op, bare olien og oliefilteret står i 500, og jeg
bliver da også nødt til at anskaffe et nyt batteri. Jeg kan godt se, at jeg
bliver nødt til at ordne så meget som muligt selv, værstedsregninger uha.
Den Clymer værkstedshåndbog, jeg anskaffede, er i øvrigt ikke ret god. Den
mangler de detaljer, man netop har brug for, f. eks. skal der være en
gummipakning der, og hvis nej, hvorfor ikke. Og pas på dækslet til
oliefilteret, det kan ikke flyttes samtidig med den tilhørende bolt. Det
kostede mig en time mere end nødvendigt at få filteret ud.
Mange hilsner
KWR
>



Hans Paulin \(6310\) (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 01-07-07 19:20

KWR skrev:

> bare olien og
> oliefilteret står i 500

Rimelig dyrt.

>, og jeg bliver da også nødt til at anskaffe
> et nyt batteri.

Sig 300 kr. plus/minus.

> Jeg kan godt se, at jeg bliver nødt til at ordne så
> meget som muligt selv

Det gør man da osse

>, værstedsregninger uha.

Nej, de er ikke for hvide mennesker!

> Den Clymer
> værkstedshåndbog, jeg anskaffede, er i øvrigt ikke ret god. Den
> mangler de detaljer, man netop har brug for, f. eks. skal der være en
> gummipakning der, og hvis nej, hvorfor ikke.

Ka bedre li Haynes.

> Og pas på dækslet til
> oliefilteret, det kan ikke flyttes samtidig med den tilhørende bolt.
> Det kostede mig en time mere end nødvendigt at få filteret ud.

Jeg tror jeg har skruet flere timer end jeg har kørt de sidste år - men dét
er nu fordi det morer mig
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Rene Joergensen (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 01-07-07 20:08

KWR <kwedel@pc.dk> wrote:

> Det håber jeg sgu ikke, den har tænkt sig at blive ved med. Jeg har da ikke
> tænkt mig at skifte olie mere end med et par tusind kilometers mellemrum,

Du behøves heller ikke skifte olien bare fordi den bliver sort. Den
smører fint alligevel.

--
-René


Jim Andersen (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 02-07-07 09:10

KWR wrote:
> Det er efterhånden ved at løbe op, bare olien og
> oliefilteret står i 500

Bruger du koldpresset jomfruolivenolie fra sydvendte skråninger, håndplukket
af jomfruer i flagrende gevandter?

Eller har en Z650 en 60 liters olietank?

Eller får du skiftet olie hos Køge mc-center?

/jim



Armand (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-07 21:28


"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:4687d671$0$25431$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så lykkedes det for den gamle med fruens hjælp at få kræet op på
> centerstøtten efter en køretur, så jeg kunne få skiftet olien og
> oliefilteret. Men jeg undrer mig nu en anelse. Da jeg købte den,- sidst i
> april bedyrede sælgeren, at motoren lige var renoveret.
> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??
>
En hovedrenovering kan i sælgers mund betyde alt, men uanset hvor
dybtliggende arbejdet har været indbefatter det ikke er sterilisering af
motorens indre, hvorved olien efter et olieskifte hurtigt vil kunne
forurenes af sod og slam som den friske olie rask væk graver i.
Hvis ikke renoveringen indbefattede en opboring med stempler og dertil
hørende ringe vil kompression/forbrænding fise forbi de efterhånden noget
slidte stempler/ringe og derved tilose olien dén vej, men derom bliver du
nødt til at gøre dig egne erfaringer qua motorens fremtidige olieforbrug (á
en stempelrenoveret ikke bør bruge olie).
En anden ting er at det idag er filosofien bag smøreolie at de fineste
sodpartikler, som filteret ikke kan fange, skal holdes opslammet i olien
således at det kommer med ud ved olieskifte. Dette i modsætning til
tidligere tiders olier der delv havde lettere ved at sode og hvor soden
hurtigt udskilte sig og lagde sig overalt i motoren

Jeg vil forøvrigt mene at det er skudt overmålet at hælde så dyr en olie på
som dine udgifter tyder på! En gedigen halvsyntetisk olie i krævet
viskositet og købt til bedste pris ved Bilka eller T-Hansen m.fl. kan fint
gøre det!

--
Armand.



KWR (02-07-2007)
Kommentar
Fra : KWR


Dato : 02-07-07 09:21


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46880e15$0$69191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:4687d671$0$25431$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Så lykkedes det for den gamle med fruens hjælp at få kræet op på
>> centerstøtten efter en køretur, så jeg kunne få skiftet olien og
>> oliefilteret. Men jeg undrer mig nu en anelse. Da jeg købte den,- sidst i
>> april bedyrede sælgeren, at motoren lige var renoveret.
>> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??
>>
> En hovedrenovering kan i sælgers mund betyde alt, men uanset hvor
> dybtliggende arbejdet har været indbefatter det ikke er sterilisering af
> motorens indre, hvorved olien efter et olieskifte hurtigt vil kunne
> forurenes af sod og slam som den friske olie rask væk graver i.
> Hvis ikke renoveringen indbefattede en opboring med stempler og dertil
> hørende ringe vil kompression/forbrænding fise forbi de efterhånden noget
> slidte stempler/ringe og derved tilose olien dén vej, men derom bliver du
> nødt til at gøre dig egne erfaringer qua motorens fremtidige olieforbrug
> (á en stempelrenoveret ikke bør bruge olie).
> En anden ting er at det idag er filosofien bag smøreolie at de fineste
> sodpartikler, som filteret ikke kan fange, skal holdes opslammet i olien
> således at det kommer med ud ved olieskifte. Dette i modsætning til
> tidligere tiders olier der delv havde lettere ved at sode og hvor soden
> hurtigt udskilte sig og lagde sig overalt i motoren
>
> Jeg vil forøvrigt mene at det er skudt overmålet at hælde så dyr en olie
> på som dine udgifter tyder på! En gedigen halvsyntetisk olie i krævet
> viskositet og købt til bedste pris ved Bilka eller T-Hansen m.fl. kan fint
> gøre det!
>
> --
> Armand.
>Da jeg købte den gamle mc spurgte jeg, hvilken olie, de mente den skulle
>have. Svaret var Motorex 15W-50 semisyntetisk, og jeg har da også snuset
>lidt rundt, men har ikke fundet en anden olie med lige de egenskaber...

vh KWR



Orla Pedersen (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 02-07-07 09:42

KWR wrote:


>Da jeg købte den gamle mc spurgte jeg, hvilken olie, de mente den skulle
>have. Svaret var Motorex 15W-50 semisyntetisk, og jeg har da også snuset
>lidt rundt, men har ikke fundet en anden olie med lige de egenskaber...

Motorex ?

Svindelfirma! , anbefaler JASO MA olie til en BMW boxer, GRILL

Hæld Du bare en ganske almindelig Louis, eller Bilka olie på den gamle
Kawa, den er kritisk.

mvh
Orla


Hans Paulin \(6310\) (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 02-07-07 10:03

Orla Pedersen skrev:

> Hæld Du bare en ganske almindelig Louis, eller Bilka olie på den gamle
> Kawa, den er kritisk.

"kritisk"?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Orla Pedersen (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 02-07-07 11:35

Hans Paulin (6310) wrote:

> Orla Pedersen skrev:

>> Hæld Du bare en ganske almindelig Louis, eller Bilka olie på den gamle
>> Kawa, den er kritisk.

> "kritisk"?

Jae, læs hvad jeg tænker ;-D "ikke"

mvh
Orla


Hans Paulin \(6310\) (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 02-07-07 12:39

Orla Pedersen skrev:

> Jae, læs hvad jeg tænker ;-D "ikke"

Jow jow
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste