"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46880e15$0$69191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:4687d671$0$25431$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Så lykkedes det for den gamle med fruens hjælp at få kræet op på
>> centerstøtten efter en køretur, så jeg kunne få skiftet olien og
>> oliefilteret. Men jeg undrer mig nu en anelse. Da jeg købte den,- sidst i
>> april bedyrede sælgeren, at motoren lige var renoveret.
>> Kan olien virkelig nå at blive absolut kulravende sort på 250 km??
>>
> En hovedrenovering kan i sælgers mund betyde alt, men uanset hvor
> dybtliggende arbejdet har været indbefatter det ikke er sterilisering af
> motorens indre, hvorved olien efter et olieskifte hurtigt vil kunne
> forurenes af sod og slam som den friske olie rask væk graver i.
> Hvis ikke renoveringen indbefattede en opboring med stempler og dertil
> hørende ringe vil kompression/forbrænding fise forbi de efterhånden noget
> slidte stempler/ringe og derved tilose olien dén vej, men derom bliver du
> nødt til at gøre dig egne erfaringer qua motorens fremtidige olieforbrug
> (á en stempelrenoveret ikke bør bruge olie).
> En anden ting er at det idag er filosofien bag smøreolie at de fineste
> sodpartikler, som filteret ikke kan fange, skal holdes opslammet i olien
> således at det kommer med ud ved olieskifte. Dette i modsætning til
> tidligere tiders olier der delv havde lettere ved at sode og hvor soden
> hurtigt udskilte sig og lagde sig overalt i motoren
>
> Jeg vil forøvrigt mene at det er skudt overmålet at hælde så dyr en olie
> på som dine udgifter tyder på! En gedigen halvsyntetisk olie i krævet
> viskositet og købt til bedste pris ved Bilka eller T-Hansen m.fl. kan fint
> gøre det!
>
> --
> Armand.
>Da jeg købte den gamle mc spurgte jeg, hvilken olie, de mente den skulle
>have. Svaret var Motorex 15W-50 semisyntetisk, og jeg har da også snuset
>lidt rundt, men har ikke fundet en anden olie med lige de egenskaber...
vh KWR