MC-Video, hvilket grej skal man bruge?
Fra : Kenneth T

Dato : 30-06-07 23:48

Hejsa

Håber der er nogle som vil dele ud af sine erfaringer.

Jeg mangler noget video-grej til at montere med noget gaffa-tape på min
bane-mc, så jeg har lidt hjemmevideo til de kolde vinteraftner.

Det må gerne:
Være billigt
Kunne tåle rystelser
Være muligt at montere extern microfon, hvor der ikke er vinstøj
Kunne overføre video til bærbar via USB.

Jeg har overvejet de billigere videokamera med lagering på SDkort i stedet
for bånd.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316780
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316778
Er det godt nok????

-
MVH
Kenneth
ZX12R Touring
R1 Race

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 01-07-07 04:00

On 1 Jul., 00:47, "Kenneth T" <kenn...@zx12r-club.dk> wrote:
> [...]
> Kunne overføre video til bærbar via USB.
>
> Jeg har overvejet de billigere videokamera med lagering på SDkort i stedet

De billige til SD kort er næsten alle samme noget møg. HD og dvd
optagere har det ikke godt med rystelser og optagere med miniDV bånd
virker bare :)

Sørg for at der er video-in så du kan tilslutte et bulletcam.

--
// brian - SV1000S K6

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-07-07 10:03

Brian Lund Larsen skrev:

> [...]
> virker bare :)
>
> Sørg for at der er video-in så du kan tilslutte et bulletcam.

AV-in er et must,

Jeg er ikke enig i at miniDV "bare virker" - når Sv'eren skydes af med
cameraet monteret på den til formålet indkøbte holder, overstyrer såvel
lyd som billede, jeg antager det er rystelser der får båndet til at
vibrere på "tonerullerne" - men har ikke undersøgt det nærmere.

Det er minimalt hvad jeg har af billeder fra min track-day.

En løsning kunne være at montere cameraet i en dæmpet indpakning under
passagersædet/sædeskallen og så opatge via bulletcam og mikrofon.

De bedsta optagelser jeg har set fra pågældende arrangement var en der
havde tapet sit canon ixus fast på lygten og sat det til at optage så
længe det nu kunne/ville :-/

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 06:13

> De bedsta optagelser jeg har set fra pågældende arrangement var en der
> havde tapet sit canon ixus fast på lygten og sat det til at optage så
> længe det nu kunne/ville :-/

Istedet for ixus så prøv at kigge på canon tx1 ... Jeg har dog endnu ikke
prøvet at lave mc optagelser med det ...

/A

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-07-07 19:18

Anders Majland wrote:

> Istedet for ixus så prøv at kigge på canon tx1 ... Jeg har dog endnu
> ikke prøvet at lave mc optagelser med det ...

Det er åbenbart kun 1 sted i Danmark som har den, og det er Dansk Data
Salg.. Og jeg kan sige, at den er importeret fra udlandet, og ikke er købt
hos Canon Danmark, fordi Canon Danmark ikke gider sælge den..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 19:34

> Det er åbenbart kun 1 sted i Danmark som har den, og det er Dansk Data
> Salg.. Og jeg kan sige, at den er importeret fra udlandet, og ikke er købt
> hos Canon Danmark, fordi Canon Danmark ikke gider sælge den..

Jeg har købt postordre fra HongKong - Men bliver den en succes i resten af
verden kan det da også være at Canon DK tager den hjem (eller bare en anden
butik i europa)

Der er en engelsk manuel til download fra Canon - min medleverede var som
forventet på japansk men default sproget var da heldigvis på engelsk...

Den afløser mit Canon Digital Ixus årgang 2000 - dvs ikke helt for jeg har
et vandtæt kamerahus til den så til sommer på stranden er det nok stadig
ixus'en der må holde for. Trods dens "kun" 2megapixel er det stadig mig som
fotograf der er den største begrænsning for at få gode skud i kassen... Men
sådan en sommerdag ved stranden og knægten der leger i bølgerne har givet
nogle rigtige gode billeder - som jeg ikke havde kunnet tage uden det
vandtætte kamerahus ....

/Anders Majland

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-07-07 21:27

Brian Lund Larsen <brian.lund.larsen@gmail.com> writes:

> De billige til SD kort er næsten alle samme noget møg. HD og dvd
> optagere har det ikke godt med rystelser og optagere med miniDV bånd
> virker bare :)

Min erfaring med miniDV (et Sony PC120E kamera) at det virker næsten
perfekt på R1 og R6, mens at på en kammi's TLR1000 går det totalt i
spåner pga rystelserne.

Tilsvarende oplevede jeg at når jeg kommer op i tilpas mange rpm på
Polini'en, så får jeg knas i videoen dér også.

Lyden er totalt overstyret, uanset cykel pga den interne mikrofon.

Montering sker vha et skærebrædt fra Søstrene Greene*, som jeg har
skåret et passende hul i til en fotostativ skrue fra Manfrotto. Det,
et par stykker murerfilt og så nogle meter gaffa :)

*) I kid you not!

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 12:18

"Kenneth T" <kenneth@zx12r-club.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bane-mc, så jeg har lidt hjemmevideo til de kolde vinteraftner.
> Jeg har overvejet de billigere videokamera med lagering på SDkort i

Jeg købte en møgbilligt mini-cam á SD-typen, og dét er meget ringe til
bevægende objekter (læs race fra banekanten). Jeg ved nada om teknikken men
antager at de 30fp (billeder/sek) som det angiveligt(!) skulle have er i
den lave ende for sådant og har noteret mig at de ovennævnte ligger på
samme hastighed!

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-07-07 13:09

Kenneth T wrote:
> [...]

> Kunne tåle rystelser
> Være muligt at montere extern microfon, hvor der ikke er vinstøj
> Kunne overføre video til bærbar via USB.

Hmm jeg har filmet lidt for sjov.. Har brugt et Canon IXUS 55 digitalkamera,
og samtidig ville jeg lige forsøge lidt videoredigering for første gang, så
det kom der denne film ud af:
http://c24.servage.net/~sc31199-CNFJ/alfaman/1.WMV (11MB)

Billedet er trukket op i 640x480 (fra 320x240) fordi jeg troede det skulle
kædes sammen med noget video fra mit nye Sony W80
(http://c24.servage.net/~sc31199-CNFJ/alfaman/test.avi) .. Men kvaliteten
blev ikke helt som jeg havde ønsket, solen rammer urene og så får jeg
streger på hele billedet (typisk CCD sensor fejl", sådan sker det med mange
kamera)..

Jeg har monteret kamerane med et Cullman sugekopstativ. Det ser sådan her
ud: http://c24.servage.net/~sc31199-CNFJ/alfaman/DSC00267.JPG
Øverst er en lille skureplade som skrues fast i bunden af kameraet, så er
der et kuglehoved så man kan stille hvor kameraet skal pege hen, og nederst
har vi selve sugekoppen. Man ånder lidt på den og klasker den på en helt
fladt område af tanken og så skruer man ellers til. På min gamle Yamaha
oplevede jeg aldrig nogensinde at den løsnede sig, kørte i timevis med den
på (brugte den til at tage billeder af vejskilte for at kunne huske hvad
stederne jeg besøgte hed :). På min nye kawasaki har jeg en enkelt gang
oplevet, at sugekoppen løsnede sig. Det var heldigvis da jeg holdte ind på
en tankstation for at hælde brændstof på, rørte lige stativet for at se om
det stadig sad som det skulle, og så løsnede det sig.. :-/. Jeg fæstner
altid kameraets håndledsrem rundt om styrkåbeholderen, sådan det ikke falder
på jorden ved evt. løsrivelse.

Normalt sidder det så godt fast, at man ikke umiddelbart kan rykke det løs.
Har præsteret at løfte en fuldtanket 200+ kg motorcykel fra sidestøttefod og
over til den modsatte side, alene ved at holde i stativet.

Man kunne selvfølgelig sikre stativet fuldstændigt, ved at sætte en omgang
klar tape på tanken (ligesom det folk klistrer bagerst på deres cykler når
de læsser feriebagage på), sætte stativet fast og så tape hen over
sugekoppen så den ikke kan falde af, hvis den evt. skulle løsne sig. Man kan
i samme omgang tape hele stativet sammen, for at gøre det lidt mere stabilt.

.... Det nye Sony kan for resten på et 2GB kort tage 1½ times video i 640x480
med lyd.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Emil

Dato : 02-07-07 09:27

On Jul 1, 4:59 am, Brian Lund Larsen <brian.lund.lar...@gmail.com>
wrote:
> De billige til SD kort er næsten alle samme noget møg. HD og dvd
> optagere har det ikke godt med rystelser og optagere med miniDV bånd
> virker bare :)

Jeg er så 100% uenig. Man får rigtig rigtig meget for pengene med de
små SD kort kameraere.

Jeg har et Oregon Scientific ( http://www2.oregonscientific.com/shop/product.asp?cid=18&scid=74&pid=709
) og jeg er meget tilfreds med kvaliteten set i forhold til prisen. Og
så er det nemt at montere, nemt at hente filer fra og tager alm. AA
batterier.

Jeg har et par eksempler liggende på optagelser liggende her:
http://oaf.dk/~esh/day2%20vs.%20day3%20take%202.wmv
http://oaf.dk/~esh/dag3race.avi <--- Denne er ret hårdt komprimeret.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Kenneth T

Dato : 03-07-07 21:27

[...]

Nå så det er sådan eet du har....
Hvad pokker man skal jo ha noget grej, kameraet er bestilt.
Nu glæder jeg mig bare til næste banedag.

-
MVH
Kenneth
ZX12R Touring
R1 Race

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-07-07 11:16

On 2 Jul., 10:27, Emil <sofushan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ) og jeg er meget tilfreds med kvaliteten set i forhold til prisen. Og
> så er det nemt at montere, nemt at hente filer fra og tager alm. AA

Well jeg har både et MiniDV kamera (et JVC til 7K fra nyt) og et
Oregon Scientific, Oregon Scientific kameraet er altså ikke særlig
god kvalitet i forhold til, faktisk temmeligt ringe. Hvis det sidder
hvor det er udsat for rystelser så bølger hele billedet, lyden er 100%
fuldstændigt ubrugelig.

Mit eksempel fra en tur på SV'en kan ses her: http://cze.dk/svfilm2.avi

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-07-07 11:50

Brian Lund Larsen skrev:

> [...]
> god kvalitet i forhold til, faktisk temmeligt ringe. Hvis det sidder
> hvor det er udsat for rystelser så bølger hele billedet, lyden er 100%

Det ser godt nok ud af helevede til !

Jeg vil lige smide et eksempel op på hvordan et canon MV890 (MiniDV)
reagerer på en SV (jeg vender tilbage når jeg har lagt det ud) -
Almindeligvis er det et rigtig godt camera, men til MC optagelser ja der
har jeg ikke fundet løsningen endnu.

Måske er det bare SV'eren der er for "hård" ved cams

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-07-07 12:55

J.C.Kløve skrev:
> [...]
> har jeg ikke fundet løsningen endnu.
>
> Måske er det bare SV'eren der er for "hård" ved cams

Og den er så på:
http://www.youtube.com/watch?v=EeOhPguw9Cs

Der var ikke rigtig noget at lave film af i de optagelser den dag, nye
eksperimenter er på vej nu ferien stunder til.

Fra : KentBM

Dato : 02-07-07 12:24

Brian Lund Larsen wrote:
> <væk>
> Mit eksempel fra en tur på SV'en kan ses her: http://cze.dk/svfilm2.avi

OT. Jeg har lige hentet DivX, men kan stadigvæk ikke set klippet. Hvad
skal jeg hente for at det det?

--

Kent

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-07-07 19:30

Brian Lund Larsen wrote:

> Mit eksempel fra en tur på SV'en kan ses her:
> http://cze.dk/svfilm2.avi

Puha hvad sker der.. en is til den der kan se på det billede i mere end 2
minutter uden at blive søsyg og/eller kaste op..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Armand

Dato : 02-07-07 22:12

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Puha hvad sker der..

Levering af det endegyldige bevis på at sådan en V2'er vibrerer så jorden
gynger

Og hvad med lyden?
Jeg kan da godt forstå at folk køber skraldebang'ere i lange baner til
deres V2'ere hvis dén lyd er den originale :-|

--
Armand.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-07-07 11:59

On 2 Jul., 12:49, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> Brian Lund Larsen skrev:
>
> Måske er det bare SV'eren der er for "hård" ved cams

> [...]

Kan være :) Jeg har desværre ikke mit MiniDV i nærheden og har kun
kørt med det på min gamle FZRR.

Jeg har dog fået nogenlunde brugbart video ud af SD kameraet, ved at
tape det fast til min hjelm. Kørte hele vejen fra Høje Taastrup til
Nykøbing F. med en stor gul klump tape og kamera på hovedet, blot for
at komme hjem og konstantere at jeg filmede lige ned i asfalten hele
vejen - men video'en rystede ikke :)

--

// brian - SV1000S K6

Fra : Emil

Dato : 02-07-07 13:11

On Jul 2, 12:15 pm, Brian Lund Larsen <brian.lund.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> god kvalitet i forhold til, faktisk temmeligt ringe. Hvis det sidder
> hvor det er udsat for rystelser så bølger hele billedet, lyden er 100%

Jeg har også set det med et bølgende billede og det har, så vidt jeg
har kunne se, ikke noget med rystelser at gøre. Det er i stedet
interferens fra svingspoler/tændingssystem der går i kameraet og giver
disse bølger. Placeringen af kameraet betyder ret meget.

Men ja, et DV cam er en helt anden kvalitet, hvis man har en god linse
selvføglelig. Men også en helt anden pris, og så fylder det noget
mere.

Hygge.

Emil.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 13:21

> Men ja, et DV cam er en helt anden kvalitet, hvis man har en god linse
> selvføglelig. Men også en helt anden pris, og så fylder det noget
> mere.

Jeg er enig i at harddiske ikke duer til mc brug - hverken i gps eller i
kameaer. Men prøv at se på
http://www.dpreview.com/news/0702/07022203canontx1.asp

eller
http://gizmodo.com/gadgets/watercam/sanyo-xacti-e1-worlds-first-waterproof-camcorder-262461.php

Hvis sanyo'en havde været tilgænglig da jeg købte havde jeg ihvertfald
overvejet den

/A

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-07-07 14:44

VLC afspiller alt: http://www.videolan.org/vlc/

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 14:51

> VLC afspiller alt: http://www.videolan.org/vlc/

Lidt en overdrivelse (den brokker sig f.eks over mjpeg fra mit canon camera)

Fordelen ved VLC er den har sine codecs "med" i pakken - Så enten virker det
eller også virkder det ikke. Anyway slå slipper man for at rode med codecs
valgene selv ..

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-07-07 22:15

On 2 Jul., 23:11, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kan da godt forstå at folk køber skraldebang'ere i lange baner til
> deres V2'ere hvis dén lyd er den originale :-|

Den lyder heldigvis lidt anderledes i virkeligheden.
Der er åbne LeoVince Carbon potter på cyklen på filmen.

--

// brian - SV1000S K6