|
| kold motors virken... Fra : tp |
Dato : 29-06-07 21:01 |
|
Jeg tror alle de motorcykler jeg har haft har reageret ens
hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører, så
dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
som om de drukner. Tager jeg gassen lidt af og lader dem få luft, så kan de
igen.
HVAD er det der sker? Er det fordi olien er kold og tyk, og dermed stor
modstand i motor? er det fordi den ikke får choker? hvis ja, så vil jeg
gerne vide hvad den gør? Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
med større friktion eller ?
mvh tp... der bare gerne vil vide mere
| |
Ukendt (29-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-06-07 21:20 |
|
"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:46856512$0$78112$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg tror alle de motorcykler jeg har haft har reageret ens
>
> hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører,
> så
> dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
> som om de drukner. Tager jeg gassen lidt af og lader dem få luft, så kan
> de
> igen.
>
> HVAD er det der sker? Er det fordi olien er kold og tyk, og dermed stor
> modstand i motor? er det fordi den ikke får choker? hvis ja, så vil jeg
> gerne vide hvad den gør? Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
> med større friktion eller ?
>
> mvh tp... der bare gerne vil vide mere
>
>
Hey TP
Jeg har haft det samme problem med tidligere biler... ved ikke om det kan
overføres til motorcykel, men løsningen var at skifte tændrørskabler og evt.
tændrør. Det var i hvert fald det jeg gjorde på min bil dengang jeg havde
den, og det løste problemet med det samme.
//Rasmus
| |
Lars Nielsen (29-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Nielsen |
Dato : 29-06-07 21:22 |
|
tp wrote:
> Jeg tror alle de motorcykler jeg har haft har reageret ens
>
> hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og
> kører, så dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede
> meter. Det føles som om de drukner. Tager jeg gassen lidt af og
> lader dem få luft, så kan de igen.
>
> HVAD er det der sker? Er det fordi olien er kold og tyk, og dermed
> stor modstand i motor? er det fordi den ikke får choker? hvis ja,
> så vil jeg gerne vide hvad den gør? Den giver federe blanding, men
> hvorfor skal det til når motoren er kold? Er benzinen mindre
> effektiv, eller har det noget med større friktion eller ?
- Når motoren er kold, fortætter en lille smule af benzindampene og bliver
derved u-effektiv.
Ved at give choker, hæves blandingen, og selvom noget fortætter, er
blandingen stadig høj nok til at kunne antændes...
Lars / Viborg
> mvh tp... der bare gerne vil vide mere
--
- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
| |
Preben Riis Sørensen (29-06-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 29-06-07 21:30 |
|
"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev
> hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører,
så
> dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
> som om de drukner.
De tørster såmænd.
Du skal altid bruge choker.
> Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
> med større friktion eller ?
Det er et flersidet problem, friktion, dårlig forbrænding osv., det løses
som sagt med mere brændstof.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
kalle (30-06-2007)
| Kommentar Fra : kalle |
Dato : 30-06-07 07:48 |
|
"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:46856512$0$78112$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg tror alle de motorcykler jeg har haft har reageret ens
>
> hvis jeg bare starter (uden choker på en 15+ grader sommerdag) og kører,
> så
> dør de ud hvis jeg giver lidt gas de første par hundrede meter. Det føles
> som om de drukner. Tager jeg gassen lidt af og lader dem få luft, så kan
> de
> igen.
>
> HVAD er det der sker? Er det fordi olien er kold og tyk, og dermed stor
> modstand i motor? er det fordi den ikke får choker? hvis ja, så vil jeg
> gerne vide hvad den gør? Den giver federe blanding, men hvorfor skal det
> til når motoren er kold? Er benzinen mindre effektiv, eller har det noget
> med større friktion eller ?
>
> mvh tp... der bare gerne vil vide mere
>
>
En motor behøver et blandingsforhold mellem luft og benzin på 14 - 1 , så
vidt jeg husker-
ellers fungerer den ikke optimalt, og slet ikke hvis den skal yde noget
I en kold motor fortætter benzindampe sig på cylindervæggen og
blandingsforholdet bliver derfor alt for lavt
| |
Armand (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-06-07 13:04 |
|
"kalle" <vensis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:t0nhi.6$NO5.5@news.get2net.dk...
>
> En motor behøver et blandingsforhold mellem luft og benzin på 14 - 1 ,
> så vidt jeg husker-
>
Jeg har begrebet "støkiometrisk forhold" siddende i en skuffe inde i
kraniet - Og endnu værre: Det ringer på syngende norsk!
Jo, salig Jørund hár efterladt sig mindst ét minde
--
Armand.
| |
Ukendt (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-06-07 08:36 |
|
On Fri, 29 Jun 2007 22:01:21 +0200, tp wrote:
> HVAD er det der sker?
Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning, topstykke,
og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for i de
første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig arbejdtemperatur.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
tp (30-06-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 30-06-07 09:29 |
|
>> HVAD er det der sker?
>
> Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning, topstykke,
> og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
> benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for i de
> første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig
> arbejdtemperatur.
>
men her snakker vi vel selve brankammeret? Hvis der sker en forbrænding
omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel blot et splitsekund
før der er varmt derinde?
| |
Martin Sørensen (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-06-07 11:35 |
|
>> Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning,
>> topstykke, og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
>> benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
>> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for
>> i de første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig
>> arbejdtemperatur.
> men her snakker vi vel selve brankammeret?
Nej, også indsugningskanalerne.
> Hvis der sker en
> forbrænding omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel
> blot et splitsekund før der er varmt derinde?
Topstykket/cylinderen har en meget stor varmekapacitet, så det tager noget
tid at varme det op. Det kan godt være at cylindervæggene bliver varmet en
op efter en forbrændingscyklus, men det resterende metal og køleribberne vil
meget hurtigt lede denne varme væk, så væggene igen bliver kolde. Det er dog
værre med indsugningskanalerne, som ikke bliver varmet direkte op af
forbrændingen, og som derfor tager noget længere tid om at blive varme.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-06-07 11:57 |
|
On Sat, 30 Jun 2007 10:29:24 +0200, tp wrote:
>>> HVAD er det der sker?
>>
>> Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning, topstykke,
>> og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
>> benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
>> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for i de
>> første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig
>> arbejdtemperatur.
>>
>
>
> men her snakker vi vel selve brankammeret? Hvis der sker en forbrænding
> omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel blot et splitsekund
> før der er varmt derinde?
Nix, det tager tid. Husk på at varmetransmisionen ud til luft eller
kølevand faktisk er ret effektiv.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-06-07 13:27 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:13112d0rc4whm$.b8ubgnl1asjn$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 30 Jun 2007 10:29:24 +0200, tp wrote:
>
>> men her snakker vi vel selve brankammeret? Hvis der sker en forbrænding
>> omkring 1000gange/minut (2000omdr/min), så er det vel blot et
>> splitsekund
>> før der er varmt derinde?
>
> Nix, det tager tid. Husk på at varmetransmisionen ud til luft eller
> kølevand faktisk er ret effektiv.
>
Samt at der også er en stor kølende virkning i forstøvning/fordampning af
bensinen , for ikke at tale om 2000 rpm på en 250ccms cylinder giver
luftkøling á 250 l/min! Derfor er temperaturen på indsugningsventilen
betragteligt lavere end for udstødningsventilen (som regnes for motorens
varmeste enkeltdel!)!
--
Armand.
| |
Ukendt (30-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-06-07 14:07 |
|
On Sat, 30 Jun 2007 14:27:17 +0200, Armand wrote:
> Derfor er temperaturen på indsugningsventilen
> betragteligt lavere end for udstødningsventilen (som regnes for motorens
> varmeste enkeltdel!)!
Og derfor at BMW på deres nyere luftkølede R-typer bruger oliekøling
koncentreret omkring udstødningsventilen i en kanal drevet af en separat
pumpe. Ret effektivt begge veje. Den termostatstyrede oliekøler, samt
kredsløb opnår driftstemperatur efter få minutter. Kun stærk regn kan sænke
olietemperaturen marginalt.
Næsten lige så smart som Honda olie/vand varmeveksleren.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jes Vestervang (05-07-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 05-07-07 16:01 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Det er kondensering af benzin på de kolde flader i indsugning,
> topstykke, og cylinder, der er problemet. Denne kondensering gør
> benzin/luft-blandingen for mager, og dette kompencerer choker,
> startkarburator, indsprøjtning, eller hvad system der nu bruges, for
> i de første minnutter, indtil at fladerne i motoren nærmer sig
> arbejdtemperatur.
Der må egentlig være en god økonomi i at udstyre benzinmotorer med
motorvarmer, selv når det er nogenlunde lunt i vejret. Svjv. har
benzinmotorer jo en urimelig dårlig brændstoføkonomi når motoren er
kold.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R
| |
Ukendt (06-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-07 10:47 |
|
On Thu, 05 Jul 2007 17:00:55 +0200, Jes Vestervang wrote:
> Der må egentlig være en god økonomi i at udstyre benzinmotorer med
> motorvarmer, selv når det er nogenlunde lunt i vejret. Svjv. har
> benzinmotorer jo en urimelig dårlig brændstoføkonomi når motoren er
> kold.
Jup, makitaen har et smart restkilometer til tankning advarsel ved lav
tankindhold. Når at man starter kold, og kører, så kan man for den første
ca. 1 Km. se den tælle 5 Km. af restbeholdningen
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
|
|