bmw r100 tændingsmodul
Fra : ole

Dato : 28-06-07 21:18

hej herinde nu er den gal med bmw'en igen, sidste gang var det
generatoren/ensretteren, det er fikset efter råd herinde fra , tak for dem.
Nu er det tændingsmodulet der driller: efter rep af generator/ensretter
kørte jeg ca ½ år da den gik i stå som hvis jeg havde drejet nøglen,efter
nogen fejlsøgning kom jeg frem til at det måtte være tændingsmodulet og
udskiftede det og det var så det. Men 2 måneder senere gjorde den det samme
igen og denne gang på en anden måde, det startede med lidt skyderi i højre
potte og vilde udslag på omdrejningstælleren efter få km døde den helt. Nyt
modul og ingen mislyde. Jeg er nysgerrig så jeg "lettede på låget til det
gale modul det er jo spændende sager der viser sig dernede, det hele ligger
i en slags gennemsigtig gelé og det yderste bens forbindelse viste tydelige
brænmærker og der var ingen forbindelse fra benet og ind til printpladen,
det er så årsagen til at den ikke vil køre men hvorfor brænder den? og værre
endnu den holder kun få hundrede km nu, jeg købte så en brugt ved sidepower
(det var et andet fabrikat (bosch) end den der sad da jeg begyndte at rep.
var en Hella) men det blev det ikke bedre af. Nu er jeg så på det fjerde
modul og frøken reservedelsekspedienten er begyndt at blive lidt
mistænkeliig når jeg spørger efter tændingsmodul til en bmw. Jeg har jo
regnet ud at det må være noget eksternt der skal fejlfindes på, men hvad ?
Tændspolerne holder spec efter haynes og hvad skal jeg ellers måle på?.
Nu har jeg jo prøvet det nogle gange og hvis jeg holder motoren under 2000
omdr når jeg hører de første skud i potten kan jeg køre hjem (50-60 km) uden
at den går i stå hvis jeg kommer for højt op i omdrejninger dør den og jeg
kan ikke starte den ved indkobling via gearkassen men godt med
selvstarteren og den dør igen hvis den kommer over 2000 omdr.
Puha der blev jeg helt svedig, jeg er ikke vant til alt det tasteri og hvis
nogen har læst med helt hertil har vedkommende vist stor tålmod, jeg håber
så også at der er en der har et godt råd.
venlig hilsen Ole

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 21:28

"ole" <oa@hohoej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen forbindelse fra benet og ind til printpladen, det er så årsagen til
> at den ikke vil køre men hvorfor brænder den?
Hvor stor er ladespændingen med den nye regulator?
Den skulle ikke gerne være over 14½ Volt og højere spænding vil kunne give
skader på i første omgang elektronikken og siden lamper og pærer!

--
Armand.

Fra : ole

Dato : 28-06-07 21:48

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den skulle ikke gerne være over 14½ Volt og højere spænding vil kunne give
> skader på i første omgang elektronikken og siden lamper og pærer!

ja det er jo også min tanke , men målt over batteriet er der 14.2
volt ved 3000 omdr (målt med et fluke digitalt voltmeter) men set på cyclens
voltmeter ses over 16volt men det har jeg altså ikke regnet med det ryster
og det ser billigt ud selv om der står bmw på det.
ole

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 21:57

> [...]
> ryster
> og det ser billigt ud selv om der står bmw på det.

Selv ikke trods gentagne nedsmeltninger af elektronik? Dumt!

Prøv at rigge Fluke'n til for en prøvetur og se hvad den så viser!

--
Armand.

Fra : ole

Dato : 28-06-07 22:10

> [...]
>>
> Selv ikke trods gentagne nedsmeltninger af elektronik? Dumt!
>
> Prøv at rigge Fluke'n til for en prøvetur og se hvad den så viser!

det vil jeg prøve i morgen men jeg troede faktisk at voltmeteret målte over
batteriet? hvad er ellers meningen med det?
ole

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 22:27

> det vil jeg prøve i morgen men jeg troede faktisk at voltmeteret målte
> over batteriet? hvad er ellers meningen med det?

Jo!
Men du har angiveligt kun målt løseligt op til 3.000 rpm. Hvis en given
overspænding forekommer i visse situationer under visse omdrejninger vil
den monterede Fluke vise det med større sikkerhed!

Viser Fluke'n forøvrigt 12V ved hvilespænding?

Som ejer af et Fluke magter du måske ligefrem at trylle en
overspændings -sikring/-alarm sammen? Dét kunne være en nyttig ting og
blive penge værd :-|

--
Armand.

Fra : ole

Dato : 28-06-07 22:43

> [...]
>
> Som ejer af et Fluke magter du måske ligefrem at trylle en
> overspændings -sikring/-alarm sammen? Dét kunne være en nyttig ting og

Jeg har faktisk overvejet noget zenerdiode på +benet på modulet og
en"ladelmpe der lyser ved overspændig (14,5 volt), men det var jo sjovere at
finde fejlen
fluken viser 12,3 volt hvis jeg måler over batteriets poler om morgenen.
ole

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-06-07 22:33

On Thu, 28 Jun 2007 23:09:30 +0200, "ole" <oa@hohoej.dk> wrote:

Hej Ole.

>det vil jeg prøve i morgen men jeg troede faktisk at voltmeteret målte over
>batteriet? hvad er ellers meningen med det?
>ole

Målingen over batteriet er det rigtige sted at måle ladespændingen.
Hvor cyklens indbyggede voltmeter måler spændingen er en mere tvivlsom
sag, og om det overhovedet viser rigtigt er endnu mere tvivlsomt.

Armand har fat i noget.
Det er ikke normalt at et køretøj i den grad "æder" elektronik med
mindre der virkelig er noget galt, og det mest sandsynlige er
overspænding.
Overspænding kan selvfølgelig forekomme når ensretter / regulator er
defekt, men det kan også forekomme sporadisk som følge af dårlige
forbindelser i ledningsnettet.
Jeg ved ikke hvor regulatoren får sin referance på sådan et Bayrischer
Motorrad, men hvis generatoren sporadisk mister forbindelsen til
batteriet kan det føre til dødelige spændingsspidser.
Det samme kan dårlig kontakt til tændspolerne og dårlig stelkontakt
til tændingsboksen.
I dit sted ville jeg starte fra en ende af og gå hele ledningsnettet
igennem for defekter og dårlige stikforbindelser, specielt omkring
generator, ensretter / regulator, tændingsboks og tændspoler.
Ideen med at køre en tur med digitalvoltmeteret tilkoblet batteriet er
for så vidt udemærket, lige bortset fra at jeg finder den farlig idet
opmærksomheden flyttes fra trafikken.
Med mindre det er et moderne instrument med dataopsamling der senere
kan læses ind i en PC for yderligere diagnose.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : ole

Dato : 28-06-07 22:58

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med mindre det er et moderne instrument med dataopsamling der senere
> kan læses ind i en PC for yderligere diagnose.

ja jeg tror jeg kan se den røde tråd, så ved jeg da hvad jeg skal lave i
weekenden, med hensyn til aflæsning under kørsel ka jeg jo vælge en "sikker"
vej og jeg kan godt placere fluken i samme højde som det originale
instrument.
Tak for jeres input jeg vender tilbage efter wekenden.
Ha en god wekend.
hilsen ole

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 08:56

On Thu, 28 Jun 2007 23:32:32 +0200, Steen Gruby wrote:

> Armand har fat i noget.

Hva' mæ' vibrationer kombineret med kortslutning i ledningsnet og/eller
tændspoler ? Tændingsmoduler fra Bosch/Hella plejer at være sikret i h&r
for overspænding, men en kortsluttet tændspole bryder de sig ikke om.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-06-07 17:59

On Fri, 29 Jun 2007 09:56:19 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Hva' mæ' vibrationer kombineret med kortslutning i ledningsnet og/eller
>tændspoler ? Tændingsmoduler fra Bosch/Hella plejer at være sikret i h&r
>for overspænding, men en kortsluttet tændspole bryder de sig ikke om.

Du har sørme også fat i noget
Helt enig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 08:36

On Fri, 29 Jun 2007 18:58:43 +0200, Steen Gruby wrote:

> Du har sørme også fat i noget
> Helt enig.

Og lige én mer. Hvor sidder modulet placeret ? Et sted, der varmes op af
motoren ? Evt. et "glemt" varmeskjold, et stykke "overflødigt" plastic, som
er fjernet ?

Store temperaturudsving kan også flå elektronik fra hinanden.