On Thu, 28 Jun 2007 08:43:53 +0200, Jim Andersen wrote:
> Tror det er dem alle sammen. Der er forskellige slags støj. Hylen, susen og
> buldren. Og de kommer nok fra forskellige ting, så det er helheden der er
> vigtig.
>
> Til en del hjelme kan man få et "whisper kit" (og man kan nok også få et
> universalt kit) der er en tyk tætningsliste man sætter på ved hjelmåbningen
> for at gøre den mere tæt og slippe for sus dér.
Om ikke andet, så lidt praktisk erfaring.
Jeg har i flere år kørt Concept, og det er en dejlig hjelm, alt fungerer
pålideligt, solvisir, lukkemekanisme, og til dels ventilation. Men den
støjer helt urimeligt meget, både vindsus, og buldren, (nok kåbebestemt til
dels). Støjen kan sænkes marginalt med en halsdisse. Jeg har forsøgt mig
med tætningslister ved klappen, men intet hjælper. Fører man derimod en
flad hånd op på siden af hjelmen, over samlingen ved klap/visir, så bliver
der ro i den pågældende side, så noget _må_ kunne gøres, men jeg har ikke
forsket videre.
Mylund og jeg købte dette forår henholdsvis C2 og S1, men da vi bruger
forskellige størrelser kan vi ikke direkte sammenligne. I forhold til de
Aeroh klaphjelme Mylund har kørt med tidligere, er støjen angiveligt lavere
i C2, og igen, alt fungerer i C2, i kontrast til Aeroh, hvor solvisiret i
praksis kun kan betjenes med hjelmen taget af.
C2 er sværere at få af og på, på grund af halskraven.
Min S1 er et tigerspring i den rigtige retning for bevarelse af min
hørelse. I kombination med en halsdisse er der stortset stille. Der kan
komme små fløjtelyde ved visse hovedbevægelser, men ellers er der stille,
men stadig er trafikken og bimselyden fint tilstede. Det er simpelthen
"egenstøjen" i hjelmen, der er fjernet.
Ventilationen i S1 er fremragende, selv ved lukkede ventiler, (kan måske
blive et problem til efteråret), ideen med de 3 puder, der støtter på
toppen af hovedet er genial.
Visiret er i vindglathedens navn unødigt besværligt at betjene, OK det kan
læres, men bare et lille "håndtag" havde gjort livet så meget lettere.
Til gengæld er S1 umulig at få af og på, og jeg døjer stadig med et sår på
min ene øreflip fra anden gang jeg tog hjælmen af. Kraven fik fat i
øreflippen, og lavede et fint "brændemærke" på bagsiden af højre øre. Der
er også nødvendig at efterprøve størrelse på S1, man kan ikke bare bruge
sin Concept størrelse overført.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr