Syn ved ejerskifte - har sælger ret?
Fra : Villy

Dato : 22-06-07 20:28

Hej! Jeg ved godt, at det er et fortæsket emne, men vil gerne være helt
sikker....

Jeg har lidt kig på en lille MC (250ccm) fra 1998.

Så vidt jeg har forstået tidligere indlæg i denne gruppe, skal den synes ved
ejerskifte, da den er over 5 år, medmindre den er synet indenfor de sidste 2
år.

Sælger har imidlertid oplyst, at den aldrig er blevet synet, og at den ikke
skal synes ved ejerskifte. Sælger mener derfor, at jeg alene skal have
skaffet forsikring + omregistrere og så er jeg ude og køre.

Har jeg overset et eller andet, eller kan jeg godt gå ud fra, at den skal
synes?

Mvh

Villy

Fra : tp

Dato : 22-06-07 20:33

> [...]
> ikke skal synes ved ejerskifte. Sælger mener derfor, at jeg alene skal
> have skaffet forsikring + omregistrere og så er jeg ude og køre.

skal KUN (indtil videre) synes ved ejerskifte, og derfor kan den meget vel
aldrig have været synet

Er den over 5 år - gælder syn 2 år. Er den over 10 (og det er den jo),
gælder et syn kun 1 år.

Altså - den SKAL synes, og da det jo ikke er sket i nyere tid med den du
kigger på, skal du kigge godt efter at du ikke ender med en stor regning i
den forbindelse!

Fra : Benjamin

Dato : 22-06-07 20:34

On 22 Jun., 21:28, "Villy" <netba...@hotmail.com> wrote:

> Så vidt jeg har forstået tidligere indlæg i denne gruppe, skal den synes ved
> ejerskifte, da den er over 5 år, medmindre den er synet indenfor de sidste 2
> år.

Den SKAL synes ved omregistrering når den er 5+ år gammel og den ikke
er synet for nylig, så det er sælger der er en luskebuks!

Fra : Benjamin

Dato : 22-06-07 20:35

On 22 Jun., 21:33, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:

> Er den over 10 (og det er den jo),
> gælder et syn kun 1 år.

Er vi allerede i 2008??

Fra : tp

Dato : 22-06-07 22:11

> Er den over 10 (og det er den jo),
> gælder et syn kun 1 år.

Er vi allerede i 2008??

læste det som 1988...

Fra : Armand

Dato : 22-06-07 23:26

"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er vi allerede i 2008??

Nu vár det jo et kiks, men ikke desto mindre kommer du ikke til at kunne
udnytte 2-års spændet inden den runder 10 år, hvorved at det i praksis kun
er ét år for den!

--
Armand.

Fra : Villy

Dato : 22-06-07 23:02

Tak for de hurtige svar!

Mvh

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-06-07 10:46

> [...]
> Så vidt jeg har forstået tidligere indlæg i denne gruppe, skal den
> synes ved ejerskifte, da den er over 5 år, medmindre den er synet

Det er også rigtigt som de andre skriver ud fra hvad jeg kan huske. Jeg sad
og kiggede efter en reference, men kunne ikke lige finde en..

Jeg fandt dog følgende som virkede relevant i dit tilfælde: 'Lov om
godkendelse og syn af køretøjer' (gældende)

§ 14. For syn betales maksimalt ekskl. moms, jf. dog stk. 2 og 3,

4) 185 kr. for motorcykler, påhængsvogne eller påhængsredskaber til
motorcykler og for knallerter.

Stk. 2. For omsyn betales maksimalt ekskl. moms

4) 115 kr. for motorcykler, påhængsvogne eller påhængsredskaber til
motorcykler og for knallerter.

Det synes jeg ikke helt hænger sammen med at Applus på deres hjemmeside
skriver at det koster hhv. 300 kr / 250 kr. for syn og omsyn af en
motorcykel.. Det er så også inkl. moms, men det er da alligevel højere..
Nogen der ved hvordan det kan være?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : 2

Dato : 24-06-07 09:04

> [...]
>skriver at det koster hhv. 300 kr / 250 kr. for syn og omsyn af en
>motorcykel.. Det er så også inkl. moms, men det er da alligevel højere..

Sidst jeg var til syn med MC kostede det 231 kr (185 kr + moms)

Hvis Applus har overpriser er det bare at vælge et andet selskab.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 09:23

On Sun, 24 Jun 2007 10:04:19 +0200, 2 wrote:

> Sidst jeg var til syn med MC kostede det 231 kr (185 kr + moms)
>
> Hvis Applus har overpriser er det bare at vælge et andet selskab.

tsk, tsk, ska' vi nu også til at finde ugens tilbud på syn? :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-06-07 10:59

meddelelse news:mgr3c4lf0opn$.5j3dnaxtmxw0.dlg@40tude.net...

> tsk, tsk, ska' vi nu også til at finde ugens tilbud på syn? :-|

Ja.

Det var lissom hele ideen med at liberalisere syns-hallerne. At få
konkurrence på prisen (for kvaliteten forudsættes at være ens hos alle).

Rittig

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 11-07-07 16:20

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er også rigtigt som de andre skriver ud fra hvad jeg kan huske. Jeg
> sad og kiggede efter en reference, men kunne ikke lige finde en..
> --
> signing off.. Martin Sørensen

Hej Martin
Lidt gammelt emne, men skal vi nørde, så ...

Bek. nr. 669 af 20.06.2006
§21 stk. 3:
Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, skal bortset fra knallert
synes og godkendes, hvis:
1) køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og
senest synet og godkendt for mere end 2 år siden, eller
2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest
synet og godkendt for mere end 1 år siden.

Mvh Mads