Bremseklodseskift på R1, R6, Fazer mv.
Fra : Kim J.

Dato : 19-06-07 05:15

Hejsa,

Det er vist samme bremsere der er på de pågældende maskiner. Jeg har lige
investeret i en R1'er, som skal have nye bremseklodser. Traditionel skal man
have kalibrere afmonteret når man skifter bremseklodser. Er der mon en
smartere måde på pågældende modeller? Jeg har bestilt original værkstedsbog,
men ikke fået den endnu.

De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en ekstrem smart
funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?

Hygge hejsa
Kim J.
MC De Få Rå
R1 & GPX750R Ninja

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-07 15:18

"Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

> [...]
> man skifter bremseklodser. Er der mon en smartere måde på pågældende
> modeller? Jeg har bestilt original værkstedsbog, men ikke fået den

Det er nu så simelt som at hive hårnålesplitterne ud af låsepindene
med en spidstang og derefter hive låsepindene ud. Så kan du løfte
klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense bremsestemplerne
for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser dem længere ind end
de slidte.

> De store blå skruer står jo og lyser fristende, mon de har en
> ekstrem smart funktion, eller er de bare ind til bremsecylindrene?

Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
--
mvh Jes Vestervang (ex fzs600) @ SV1000S & DT125R

Fra : Steen E.

Dato : 19-06-07 17:47

> [...]
> de slidte.

> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.

Nemlig - og monteringsboltene skal strammes med 40 Nm (4kgm) både for og bag
hvis du skal have kaliberne af.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 20:52

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.

Hvor andre calibere med overfor hinanden siddende stempler er boltet sammen
på langs for overhovedet at kunne montere stemplerne, skyldes Yamaha's
design at caliberen er "one piece" og at stemplerne derfor skal ind/ud dén
vej.
Med andre ord må det være nævnt under "renovering af bremsestempler" :-/

Men igen: Det er dybtliggende arbejde og ikke dén vej man skal for at skifte
bremseklodser!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-07 21:05

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> Yamaha's design at caliberen er "one piece" og at stemplerne derfor
> skal ind/ud dén vej. Med andre ord må det være nævnt under

Guess again... stemplerne kan sagtens komme ud uden at man skruer
propperne af. Omtalte afsnit er endda forsynet med en advarsel om at
man ikke må skrue propperne ud.

I øvrigt mener jeg da heller ikke at det var nødvendigt at flække
kaliberen for at få stemplerne ud på den GSXR250 jeg havde.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 21:29

> Guess again... stemplerne kan sagtens komme ud uden at man skruer
> propperne af. Omtalte afsnit er endda forsynet med en advarsel om at
> man ikke må skrue propperne ud.

OK, så!
Altså kun rent forarbejdningsteknisk detalje (á gennemboring på tværs af den
helstøbte caliber og sidenhen lukning udvendigt v.h.a. propper) !

> I øvrigt mener jeg da heller ikke at det var nødvendigt at flække
> kaliberen for at få stemplerne ud på den GSXR250 jeg havde.

You're damn right
Det er ren forvirring fra min side og det ér forarbejdningen der er til
forskel: Den "traditionelle" metode er at udbore de to halvparter "indefra"
og siden samle dem!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 22:03

On Tue, 19 Jun 2007 22:29:06 +0200, Armand wrote:

> OK, så!
> Altså kun rent forarbejdningsteknisk detalje (á gennemboring på tværs af den
> helstøbte caliber og sidenhen lukning udvendigt v.h.a. propper) !

Hvilket er hele fordelen af ekstrem stiv helstøbt caliper, langt stivere
end hvad fire bolte kan klare i den todelte.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw Nu den autentiske R1200S-touringstyle
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Kim J.

Dato : 21-06-07 16:46

Hejsa Alle,

> [...]
> klodserne op. Dernæste er det nok en god idé at rense bremsestemplerne
> for at skåne gummiringene, da de nye klodser maser dem længere ind end

Man skal vel afmontere kalibrene? på den gamle traditionelle måde, he he...

> Svjh. siger værkstedshåndbogen at man aldrig må skrue på dem.
> --
> mvh Jes Vestervang (ex fzs600) @ SV1000S & DT125R

Flotte skruer

De skriger jo efter: Skru mig ud, he he...

Venter på bremseklodser og værkstedsmanual. Piller ikke ved noget, og slet
ikke bremsere, hvis jeg ikke er 101% sikker på at det er korrekt det jeg
gør!

For øvrigt fed cykel, sådan en R1'er, men udnytte den på offentlig vej,
hmmm... tager fotovognene også billeder ud gennem forruden når man bliver
blitzet? Tror den er sjovere på bane end på offentlig vej? Suk!

Hygge hejsa her fra
Kim

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-06-07 22:31

> [...]

> ikke bremsere, hvis jeg ikke er 101% sikker på at det er korrekt det jeg

Du behøves ikke værkstedsmanual for at skifte klodserne - der et noget
der ordnes med en 12mm topnøgle og en spidstang på ca 10 minutter.

Hvilken årgang har du købt?

Kai, også Retter-ejer
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-06-07 16:17

> Man skal vel afmontere kalibrene? på den gamle traditionelle måde,
> he he...

Jaeh, hvis stemplerne skal renses er det nødvendigt for at kunne komme
ordentligt til.
--
mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &

Fra : Armand

Dato : 22-06-07 16:28

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale

Tillykke!§
Så kan det vel snart blive SV1000-tid!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-06-07 16:59

Jes Vestervang skrev:
> "Kim J." <BL320@get2net.dk> writes:

"-- "
mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
DT125R

Jammen rigtig mange gange tillykke

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-07 18:34

On Fri, 22 Jun 2007 17:16:51 +0200, Jes Vestervang wrote:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale

Teløk,da Fint resultat må man sige!

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-07 22:57

On Fri, 22 Jun 2007 17:16:51 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

Te' løkk'
Godt gået.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 23-06-07 01:52

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> [...]

Stort tillykke - det var sgu flot !

; - )

KD - P-ingeniør.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 23-06-07 08:01

Jes Vestervang skrev den 22 jun 2007 i news:87vedgkoik.fsf@gmail.com:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
> DT125R

Også et til lykke herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 22:33

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Også et til lykke herfra.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-06-07 16:30

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Tillykke!§

Takker

> Så kan det vel snart blive SV1000-tid!

Der skal vist gå et par timer endnu, men jo Den har også været
forsømt den sidste tid.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-06-07 22:51

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> mvh Jes Vestervang (der dimitterede som civilingeniør igår med et
> 11-tal (prale-prale og nu er ramt af tømmermænd @ SV1000S &
> DT125R

Tillykke!

Kai (også senilinseminør...)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-06-07 11:14

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Te' løkk'
> Godt gået.

Tak allesammen ...og undskyld til Kim for støjen i hans tråd
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : N/A

Dato : 19-06-07 21:29